Toon posts:

adsl4linux + thomson unit!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Vandaag een nieuw adsl-modem ontvangen, een Thomson 500 series. Deze modem blijkt dus wat meer advanced te zijn dan mijn oude speedtouch (die ik hiervoor gebruikte). Leuk en aardig, maar nu werkt de helezooi icm adsl4linux dus niet meer! Na enig zoeken komt dat dus doordat die nieuwe modem zelf een ppp-unit heeft.

Weet iemand hoe ik mijn adsl-verbinding wel weer up krijg (eventueel mbv adsl4linux)? Eeen howto oid?

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:26

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
je kunt je modem toch gewoon laten inbellen en dan poorten forwarden naar je server?

ik weet namelijk niet of je er wel 'doorheen' kan bellen.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-04 22:30
Op de XS4all site staat een leuk verhaaltje over de nieuwe modem ;) Daar staat hoe je em als NAT ding kunt instellen, zodat je de router zelf op een hub/switch prikt, en dat ie meteen internet deelt. Ik heb het ook en het werkt best goed ;). http://www.xs4all.nl/help...omson/ethernet/index.html
(het nat verhaaltje staat bij de linux installatie (en werkt ook met windows))

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:41

BrZ

NoobX schreef op 28 June 2003 @ 18:36:
Op de XS4all site staat een leuk verhaaltje over de nieuwe modem ;) Daar staat hoe je em als NAT ding kunt instellen, zodat je de router zelf op een hub/switch prikt, en dat ie meteen internet deelt. Ik heb het ook en het werkt best goed ;). http://www.xs4all.nl/help...omson/ethernet/index.html
(het nat verhaaltje staat bij de linux installatie (en werkt ook met windows))
Ehm, wat ze daar vertellen is gewoon de standaard manier hoe dit modem verbinding maakt, het is namelijk gewoon een modem/router :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmja, ik geloof dat ik gewoon nog een paar kwartjes niet op z'n plaats heb...

Die nieuwe modem is dus modem/router. Oke, dus zou ik hem gewoon als default gateway moeten gebruiken? En hoe zit het dan met services (http, ftp etc) hoe ken ik die weder bereikbaar maken voor het grote net?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
De makkelijke manier:

- Neem windows PC
- Volg installatiehandleiding uit boekje dat je bij het modem hebt gekregen
- Stel alles goed in zoals je dat wilt, via de webinterface
- Zet 'm evt. weer achter je Linux router

Evt. kun je die hele Linux router ook weglaten, want dat kastje is zelf al een router/firewall etc. (en draait vast ook een of andere vorm van EmbeddedLinux ofzo).

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 28 June 2003 @ 20:14:
De makkelijke manier:

- Neem windows PC
- Volg installatiehandleiding uit boekje dat je bij het modem hebt gekregen
- Stel alles goed in zoals je dat wilt, via de webinterface
so far no prob
- Zet 'm evt. weer achter je Linux router

Evt. kun je die hele Linux router ook weglaten, want dat kastje is zelf al een router/firewall etc. (en draait vast ook een of andere vorm van EmbeddedLinux ofzo).
Oke, hij draait op me windowsmachine.. Nu achter linuxhangen... dan moet er vast nog iets aan de routing-table (oid) aangepast worden... nu werkt het nl niet..

• Wilke
Je moet handmatig even het Mac-adres van je Linux-machine toevoegen en deze (liefst) een statisch IP geven - zit ergens in een van die menu's.

MAC-adres in Linux kun je zien door op de console 'ifconfig eth0' in te tikken, tenminste als eth0 de externe kaart is (aan de kant van het modem dus). Het is dat getal met 00:20:XX:AA:0F en zo nog wat meer cijfertjes.

Ik denk dat je modem nu iedereen weigert, en alleen het MAC-adres van je windows-computer accepteert (en deze via DHCP een IP geeft). Zoek in de webinterface, en gij zult vinden :)

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 21:37

tweakerbee

dus..?

Als je alleen tussen de router en modem een verbinding legt en dan router met de rest van het netwerk kan je (met DHCP op eth0 van je router en evt. static IP op eth1) prima je oude iptables firewall / routing gebruiken (als je dat fijn vindt). Kun je eventueel ook de router als DMZ inrichten op je modem. :)

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik geloof niet dat ik een slimme dag heb...

M'n modem werkt op windows... ik heb een extra dhcp-unit gemaakt voor linux.. Als ik de mode nu op linux aansluit lijkt het te werken.. tenminste.. lijkt...

Als ik nu bijv xs4all wil pingen, dan kan ie dus geen name resolven... Als ik op ip ping, dan zoekt ie wel via de goeie gateway, maar krijgt geen antwoord (host unreachable)

Ik wil dus idd dat me linuxbak de routing doet, en die modem alleen modemt...

Wat loopt er nu nog niet?

• Wilke
Dan moet je het modem in bridging mode zetten.

Er zitten configs bij (op de cd) om dat te doen.

Hier is verder echt zelf wel uit te komen volgens mij, gewoon even goed de docs lezen die je erbij krijgt....

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-04 15:04

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Misschien een nuttige toevoeging: Ik heb bij een klant dat ding ook geconfigged als Default GW en er vervolgens een Linux Proxy achtergezet. Helemaal geconfigged met Linux en helemaal geen Windows bak voor nodig? Toen er nog geen linesignaal op zat zei men bij de helpdesk wel dat ik het met Windows XP moest proberen, echter eventjes wachten en roepen dat je gereboot bent naar WinXP doet ook wonderen >:)

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

Topicstarter
Goed, het is dus gelukt....

Die ini files (in de config dir) bleken toch wel wat nuttigheid te bevatten.. de pptp variant zorgt ervoor dat je modem gewoon weer een ouderwetse speedtouch wordt, waar je adsl4linux mee kan gebruiken...

Alleen bleek toen m'n pap-secrets niet te kloppen, daardoor werkte het niet..
Pagina: 1