WinXP: power saving van HD

Pagina: 1
Acties:

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb twee Western Digital HD's in m'n computer, 20 gig en 80 gig. De 20 gig schijf gebruik ik alleen voor data opslag en maakt vrij veel herrie. Ik wil graag dat die schijf na een korte tijd uit gaat en alleen aan gaat als ik een bestand van die schijf wil laden (wat niet vaak voorkomt).

Onder XP heb ik in de power options ingesteld dat m'n HD's uitgezet moeten worden na 3 minuten. Helaas heb ik dan ook de andere HD te pakken die wel veel gebruikt wordt. En het probleem is ook dat als ik bijvoorbeeld een spel speel, de 20 gig HD soms downspint en later weer upspint (zorgt voor een freeze van 5 seconden), terwijl ik helemaal geen files gebruik van die schijf.

Hoe kan ik dit fatsoenlijk instelllen? Het liefst stel ik per HD de shut-down mogelijkheid in, met de wetenschap dat de schijf niet alsnog gaat opspinnen om onduidelijke redenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Morphs op 28-06-2003 16:54 ]

• Morphs
En niemand die dit weet? Komop mensen.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Volgens mij werkt dit alleen als je de IDE controler 0 pakt voor je besturing en je IDE 1 voor je andere schijf.
Ik denk, maar weet het nie zeker :)

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Je kan niet 1 schijf uitschakelen en 1 schijf aan laten.
Zeker niet de schijf waar je OS op staat, echter jij wilt je data schijf uit zetten. Dit laatste kan wel met een removable rack (met aan en uit schakelaar) hierdoor kan je systeem vast lopen, dit gebeurt bij mij niet.
Als je hem uit hebt gooit windows hem eruit en kan je hem na aan zetten (zonder boot) ook niet meer benaderen.
Dit is de optie die ik gebruik, het is alleen niet aan te raden (kan slecht zijn voor je schijf).

De optie die jij wilt, uit laten zetten door windows kan niet.

• Morphs
Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik heb op dit moment gebruik gemaakt van de Power Options in het Control Panel. Daar staat "turn off hard disks after x mins". Als je dat instelt dan hoor je daadwerkelijk dat de schijf wordt uitgeschakeld. Probleem is echter dat ie van tijd tot tijd opeens weer opspint terwijl ik dat niet wil. Tijdens games is dat supervervelend.

En er staat inderdaad maar 1 optie, en die geldt voor alle HD's. M'n hd waar winXP op staat, kan uiteraard blijven draaien (en maakt ook bijna geen lawaai).

Ik heb hier op het forum 1 progje gevonden, 'hdsleep' wat zou moeten werken maar helaas is het nogal buggy en kreeg ik gelijk na installeren te horen dat m'n evaluation period afgelopen was waardoor ik het nooit heb kunnen testen. Ik vind het wel vreemd dat er niet meer van dat soort tooltjes zijn.

• Morphs
Ik heb het opgelost! Ik zal even de oplossing posten voor eventuele 'opvolgers' met hetzelfde probleem.

Onder XP heb ik bij Power Saving de duur voordat een hd wordt uitgeschakeld op 5 minuten gezet. In de praktijk wordt m'n primaire hd (waar windows op staat) elke 5 minuten wel een keer aangesproken, deze blijft dus steeds draaien. De 'data-hd' zal na 5 minuten downspinnen.

Daarna heb ik bij TweakUI onder "My Computer" -> "Drives" de D: schijf uitgevinkt. Daardoor kan windows de schijf niet meer 'zien' en zal deze nooit meer vanzelf opspinnen. Hij verschijnt dus ook niet meer tussen de drives van "My Computer". Je kunt de schijf nog wel gewoon benaderen door direct in de adress-balk "D:\" te typen.
Pagina: 1