Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

weerstandje voor uv leds erg heet

Pagina: 1
Acties:

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
Ik ben bezig met het modden van 2 uv leds in me tobo (deze ledjes)
Ik heb de battarijen uit de sleutel hanger waar de ledjes ook uit komen doorgemeten en die leverden 4.4 volt. Ik heb ergens gelezen dat de ledjes 40mA aan kunnen, angezien ik ze op de 5 volt vanme ps2 wil aansluiten ging ik eer van uit dat er een weerstandje van 15 Ohm tussen moet.

De ledjes doen het nu goed (redelijk fel) en worden iets warm maar niet meer dan hand warm. De weerstandjes daar entegen worden wel erg heet, kan het kwaad dat een weerstandje heet word, of zijn mijn ledjes binnen nu en zeer korte tijd naar de gaar ?

Verwijderd

Wat dacht je dat een weerstandje doet? Die energie die erin gaat wordt omgezet naar warmte.

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 05:48
dat is wel normaal, zolang jeje maar houd aan de voorwaarden waar het weestandje maximaal aan mag voldoen.

• Fuzzems
dat snap ik, maar ik heb nooit eerder bijna me vinger aan zon ding verbrand, daarom heb ik een beetje mijn twijfels

• Fuzzems
El_Hefe schreef op 28 June 2003 @ 16:52:
dat is wel normaal, zolang jeje maar houd aan de voorwaarden waar het weestandje maximaal aan mag voldoen.
en wat zijn die voorwaarden ? :x

[ Voor 1% gewijzigd door Fuzzems op 28-06-2003 16:57 . Reden: hmz gaare onscreen keybord ]

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44
Je zou een weerstand kunnen halen die een hoger vermogen heeft bijvoor beeld één van 1W

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik ben niet heet ;)

Je kan beter een iets groter weerstandje nemen, led's horen niet warm te worden.

Wat is de spanningsval over de leds? ik kan mij niet voorstellen dat dat meer dan 4V is.
En als je gelezen hebt dat UV leds 40mA aan kunnen wil niet zeggen dat alle UV leds dat kunnen. Als je toch aan het prutsen bent: meet die stroom eens (met het batterijtje)

Of ga experimenteren: eerst een grotere weerstandswaarde pakken, en als dat niet werkt een steeds kleinere. Met grotere weerstanden wordt de stroom kleiner, en wordt de boel minder warm (en het lijkt mij beter voor je ps/2 poorten)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Die sleutelhangertjes zijn "niet echt" electronisch verantwoord ...

Maw ... de drempelspanning van die leds zal ver onder die 4,4 V liggen

dus die 15 Ohm is veel te weinig

(en 40 mA is ook wat veel voor een led imho ik zou 30 als max aanhouden, en hogere stromen enkel gepulseerd)

Repareren doe je zo.

• Fuzzems
uiteraard is het dit tijdstip redelijk onmgelijk andere weerstandes te fixxen :/
als ik nouw nog en extra weertadje van 15 ohm er tussn doe, zuw dat btr zijn ? (dieb ik nog liggen naelijk)

owah, ik heb nu tussen het ledje en weerstandje 4cm draad geoldeerd en ben tot de conclusiegekomen dat het lampje ipv het weerstandje de boosdoener an de warmte is

Verwijderd

Voorbeeldje Appels met Peren vergelijken, want meten is weten:
Conrad Artikelnr.: 186058
20 mA (norm)
Doorlaatspanning 4 V.

Sleutelhangertjes zijn ervoor gemaakt om kortdurend gebruikt te worden (zoek sleutelgat etc) voor continue toepassing zou ik persoonlijk een lagere guldenmiddenweg aanhouden: 25~35mA afhankelijk van toepassing. In een tobo zou ik zelf niet zo hoog gaan ivm PS2 belasting en schijnsel in je ogen. Ga je dan uit van bovengenoemd Conrad ledje ter vergelijking dan heb je voor 30mA/4V led @ 5V een 33 Ohm weerstandje nodig van 25mW.

Zie oa: Hoe bereken ik de weerstandswaarde?

edit:
ben tot de conclusiegekomen dat het lampje ipv het weerstandje de boosdoener van de warmte is
Dan is je weerstand te klein want dit bevestigd dat de LED-stroom gewoon te hoog is. Zet eens 2 van die weerstanden die je nu hebt (15 + 15 is nl. 30 Ohm) in serie en merk het verschil.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2003 17:53 ]

• Fuzzems
already on it :)

• Fuzzems
zow, met 2x 15 ohm er tussen worden ze stukken minder warm maar nog wel net waarnembaar, lichtopbrengst verschilt bijna niet

/edit

huis tuin en keuken thermomether zegt 38 graden, laten zow?

[ Voor 23% gewijzigd door Fuzzems op 28-06-2003 18:11 ]

Verwijderd

Nou, lekker houden zo dan als je tevreden bent. Eventueel kun je nog een beetje spelen met het bereik, maar zoals Resistor en Sine ook al opmerken is een grote(re) weerstand beter als een té kleine.
je had je testresultaten ook kunnen posten in je vorige post met edit hoor ;)

• MrOizo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 13:49
Volgens mij ligt de drempel spanning zo op ongeveer 3,4 V

• RIVDSL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11 16:34
Lijkt erop dat je weerstand een te klein vermogen aan kan. Wat je ook kan doen als je geen weerstanden die een groter vermogen aan kunnen kan kopen, is 2 weerstanden van 7,5 Ω in serie zetten, op die manier behoud je dezelfde stroom, maar wordt het vermogen verdeelt over die 2 weerstanden.

p4 1,7 ghz, gigabyte 8IE, 768 MB DDR, Leadtek Geforce2 64mb AGP tv-out, Western Digital 80 gb 7200 rpm 2mb cache, HP CD-Writer+ 8290 4x/4x/24x, NEC ND-1300A, Creative Inspire 5300

Pagina: 1