Screensaver & CPU time

Pagina: 1
Acties:

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Mijn vader is een beetje een autofiel en heeft daarom een mooie screensaver van een automerk op zijn computeer.
Ik zet hem natuurlijk iedere keer weer uit als ik hier kom in het weekende >:). Want ja, dat kost natuurlijk handen vol cpu cycles die wel betere dingen te doen hebben (ecc2).

Maarom post ik hier nou? Nou ik wil weten in hoeverre zo'n screensaver cpu cycles vreet. Testen is vrij lastig aangezien je geen taskmanager kunt bekijken als de screensaver aanstaat |:( Natuurlijk is de ene screensaver de ander ook niet...

Maar wat ik eigenlijk ook wil weten is of windows (XP) ook de screensaver uitzet zodra hij de monitor op standby gooit. Als dat zo is is het al een stuk minder erg. Maarja Bill en consorten maken wel eens vaker domme fouten (lees: features ;)) in hun software.

Is er iemand die hier 'onderzoek' naar heeft gedaan?

...

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Hangt er helemaal van af, die laatste blitse screensaver van de matrix....die was behoorlijk sterk en op een 2000Mhz systeem gebruikte het echt wel iets van 40%

Maar, als je vaders screensaver alleen maar wat plaatjes zijn met wat text ofzo, dan is het maar zo'n ....1% als hij een plaatje moet inladen.

Het hangt er dus helemaal van af wat voor screensaver!

There is no place like ::1

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Het is misschien een flinke omweg maar volgens mij als je op XP met een remote desktop inlogt zou je het CPU-verbruik gewoon moeten kunnen zien. Het lijkt me niet dat de screensaver uitspringt als je remote inlogt...

/(bb|[^b]{2})/

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Gooi de screensaver in kwestie eens online

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:27
Je kunt toch gewoon je taskmanager aanzetten en daar uitlezen hoeveel cpu de screensaver verbruikt?

• Haranaka
@X-G:
http://129.125.103.218/mgtf.scr

@zetje01:
Zodra de screensaver stopt omdat ik bv aan de muis zit is het proces afgelopen en kan ik hem terug zien in de taskmanager.

[ Voor 26% gewijzigd door Haranaka op 28-06-2003 13:52 ]

...

• zetje01
ja maar in de taakmanager kan je toch zien hoeveel cpu er 10 seconden geleden werd gebruikt?

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:37

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Dan heb je dus 10 seconden om het op te zoeken in de lijst van taakbeheer :)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• zetje01
Huh?
Je hebt toch een tab genaamd 'performance'?

Ben ik nou zo dom of....

• Pyrus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:37

Pyrus

Hardknock life

Aangezien je het over ecc2 kun je het ook zo doen:
• start de GUI van Jeff Gilchrist (ik ga er van uit dat ECC2 al draait ;) )
• wacht totdat de screensaver aan staat
• laat de screensaver een minuutje draaien (of langer, hangt er vanaf wat je ingesteld hebt als refreshtijd. iig 2x refreshtijd)
• ga uit de screensaver
• kijk naar het kopje 'min' bij 'Iterations per second'
( (minimaal - maximaal) / maximaal ) * 100 = percentage versnelling (in dit geval dus vertraging) :)

[ Voor 11% gewijzigd door Pyrus op 28-06-2003 14:25 ]

LinkedIn

• Haranaka
Ok mensen bedank voor de tips, ik gaat op onderzoek.
Eerst de taskmanager aanzetten, dan de screensaver paar minuten draaien en dan gelijk een screenshot maken van de taskmanager.

Ik heb de refresh tijd van taskmanager op slow gezet, maar das toch iedere 5 sec een update.

Verder staat de performance tab altijd op 100% :) Maar inderdaad, ik zou eventueel ook ecc2 even kunnen uitzetten, maarja daar vraag je me wat :)

Over de GUI met zijn min max its gaat niet werken denk ik. Aangezien ik niet verwacht dat de screensaver een constate hoeveelheid cpu gebruikt. Er zal wel een piek in zitten waarin hij erg veel cpu trekt, bv bij het opstarten van de screensaver zelf of bij de overgang naar een nieuw plaatje.

...

• Haranaka
Goed ik ben even op onderzoek uit geweest en heb wat schrikbarende resultaten.

Een screensaver blijft draaien als windows de monitor uitzet (standby)

Ik had de computer aangezet en er vervolgens 24 uur bijna niets op gedaan behalve een keer de mail checken. Kijk ik na 24 uur weer zie ik in de task manager dat ecc2 van de 24 uur 'maar' 8 uur CPU tijd heeft verbruikt.
In een andere test had ik ecc2 uitgezet, screensaver op 1 minuut, monitor uit na 2 min en taskmanager aan. Vervolgens uurtje nix doen en terug komen en dan zien in de performance tab van taskmanager dat het systeem het afgelopen uur wel op 100% heeft gedraait de afgelopen tijd (dat is dus puur de screensaver)!

...

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

shift... die screensavers ook altijd, die slokken ook al de CPU tijd van mijn parkje op (iedereen vindt die 3d dingen zo geil :r) dus ik zorg er gewoon voor dat tijdens een windows install geen screensavers worden geinstalleerd en flikker de rest er gewoon af ;)

Deze plek is te koop.

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 13:35

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Ik heb voor mijn vader de SereneScreen ss geinstalleerd.
Hierbij zwemmen een aantal vissen door het beeld, heel mooi allemaal, maar het ding vrat na de standaard installatie 100% processortijd.
Aangezien het merendeel van het werk van deze ss uit 3D werk bestaat, wordt dat voornamelijk door de Videokaart gedaan. Ergens in de instellingen kun je de verversingsfrequentie van het beeld instellen en met een beetje terugstellen kreeg ik het processorgebruik op ongeveer 10% bij een XP1800+.
In plaats van proc. verlies zorgt deze ss dat mijn vader nu veel langer de pc aan laat staan, omdat het zo'n mooi plaatje geeft. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Cow_tipping op 30-06-2003 07:23 ]

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 11:57
Cow_tipping schreef op 30 June 2003 @ 07:20:
Ik heb voor mijn vader de SereneScreen ss geinstalleerd.
Hierbij zwemmen een aantal vissen door het beeld, heel mooi allemaal, maar het ding vrat na de standaard installatie 100% processortijd.
Aangezien het merendeel van het werk van deze ss uit 3D werk bestaat, wordt dat voornamelijk door de Videokaart gedaan. Ergens in de instellingen kun je de verversingsfrequentie van het beeld instellen en met een beetje terugstellen kreeg ik het processorgebruik op ongeveer 10% bij een XP1800+.
In plaats van proc. verlies zorgt deze ss dat mijn vader nu veel langer de pc aan laat staan, omdat het zo'n mooi plaatje geeft. :P
ow ja, dat brakke ding zag ik op m'n werk ook regelmatig :(
toch maar eens de rechten aangepast, kies maar gewoon uit zo'n standaard screensaver jonges, die anderen slopen de boel...

I'm not weird, I'm a limited edition

Verwijderd

Geen screensaver instaleren maar gewoon scherm op standby laten springen is wel het beste voor je cpu tijd.
ja maar in de taakmanager kan je toch zien hoeveel cpu er 10 seconden geleden werd gebruikt?
LOL laat me raden die draait altijd 100%

• Haranaka
Is er niet ergens een extern screen saver programmatje wat wel gewoon ophoudt als de monitor op standby gezet wordt?
Ik heb net tevergeefs tucows afgezocht...

...

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nergens kunnen vinden, dan is het namelijk ook geen screensaver meer.
Maarja, die dingen moet je gewoon nooit draaien natuurlijk, veel van die animated crap gebruikt 80% cpu of meer.

• Haranaka
Ja ok, maarja mijn vader vind dat zo leuk en hij is zo koppig het iedere keer weer aan te zetten...

...

• Jis
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:02

Jis

Normaal doet je koe (bijna) 100% pakken toch?

Als je dan de saver start als de CPU Time vd koe op een mooie ronde tijd staat (bijv 0:10:00). Dan laat je de saver exact 1 min. draaien. Normaal hoort de CPU Time vd koe na die minuut 0:11:00 aan te geven. Dus alles wat ie minder aangeeft is opgesnoept door de saver...

https://u24.gov.ua/

• MarcyDarcy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-02 22:40
ik heb hier ook weleens naar gezocht. Met behulp van bijv. Taskinfo kun je processen wel prioriteit meegeven. De screensaver valt daardoor in te stellen dat hij waarschijnlijk de DC client het meeste cpu zal geven.
Als zelfs dat niet lukt kun je altijd nog kiezen voor een DC project waarbij een mooie screensaver wordt meegeleverd. Beter iets dan niets zullen we maar zeggen :)

[ Voor 6% gewijzigd door MarcyDarcy op 30-06-2003 20:08 ]

• ColdFusion
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-02 11:13
Installeer je toch een dnet screensaver 8)7 Of Seti of...weet ik veel welke er nog meer een hebben :P

_______________-=Team ColdFusion=-_______________
#2 DPAD - #2 OGR27 - #2 F@H - #3 R@H - #5 RC5 - #6 SoB - #10 WCG
||| #1 ECCp109 - #1 ECC2-109 - #1 OGR24 - #1 D2OL P1|||

Pagina: 1