Oude box aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 1.366 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
Ik heb net een paar philips boxjes op de kop weten te tikken. Ze zijn redelijk oud maar ze leken mij redelijk goed voor de prijs. Het enige mischien wat vervelende aan de boxen is dat er een rare aansluiting heeft voor de audiokabel dus niet de gewone zwart/rode maar gewoon een grijse met 2 pinnen. Maar ik vroeg me nou af ik dat ergwoon kon afhelen en mijn zwarte en rode gewoon aan die kon verbinden en maakt het dan nog uit of het plus of min is want dat weet ik dan ook niet als ik het eraf knip.

Verder zijn de boxen 4 ohm en 100 watt terwijl mijn huidige boxen 6 ohm en 100 wat zijn . Ik heb de search een beetje nagespit en die heeft me wijsgemaakt dat het niet veel moet uitmaken zolang je de versterker niet te hardzet. Verder heeft mijn versterker (Kenwood RXD-750) een zekering voor hetgeval ik hem te hard zet.
Zijn er verder nog dingen om dat ohm verschil te verkleinen, ik heb een dikke audiokabel dus niet zo een dunne zwart rode ampergeisoleerde maar een dikke doorzichtige dus wat ik aan neem dat hij iets meer weerstand zal hebben alleen ik weet niet hoeveel dit afhangt ten opzichte van de boxen.

en tenslotte nog pix voor de duidelijkheid :)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/a.menkovic/GoT/IMG_0020.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/a.menkovic/GoT/IMG_0019.jpg

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Platte pen is de min, ronde pen is de plus.
Zoek uit welk draadje waaraan zit, en viola. :)

• Flarrestein
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 08:08

Flarrestein

Superworm Jim

Je versterker zal geen problemen hebben met de 4 ohm van de speakers, als je onder de 3 komt kom je pas in het gevarengebied.

HIER !!! PAK AAN

• Niakmo
Kaj. schreef op 28 juni 2003 @ 12:19:
Platte pen is de min, ronde pen is de plus.
Zoek uit welk draadje waaraan zit, en viola. :)
maar dan moet ik dat massieveeplastic heel netjes wegwerken tot ik daarbij kom om te zien welke aansluiting is en volgens mij dat monnikenwerk of valt het te doen ik een dag :P

en dan als ik dat af heb, heb ik 2 stukken draad kan ik die dan gewoon in elkaar draaien en met isoleer tape nog afschermen voor een goede overbrenging of moet het anders??

[ Voor 20% gewijzigd door Niakmo op 28-06-2003 12:36 ]

Verwijderd

je hebt die oudere pluggen ook als vrouwtje (met schroeven van binnen, zoals een kroonsteen). FF 2 vrouwtjes halen bij je lokale electronicaboer, 4 schroefjes vastdraaien en alles is netjes voor elkaar...

Over de impedantie van 4 Ohm..... je had 6 Ohm, maar kijk eens op je versterker... meestal staat daar een range vermeld die veilig te gebruiken is (bij mijn amp 4-8 Ohm).... maarre... je zal waarschijnlijk geen probs krijgen (tenzij je thuis het geluidsniveau van Dance Valley wilt benaderen),

• Niakmo
op de verserker staat 6-16 ohm voor front en 8-16 voor rear.

En is het veiliger als ik het met zo een vrouwtje aansluiting doe of kan het op de manier zoals ik het van plan was ook goed??

Verwijderd

Een 4 Ohm speaker aansluiten op de fronts kan wel, maar.... pas dus op met hele hoge geluidsniveau's... je amp levert een signaal in de verwachting dat ie tussen de 6 en 16 ohm weerstand krijgt, terwijl het maar 4 is.... dus... het kan, maar geniet met mate :)

Veiliger is een vrouwtje niet echt, maar wèl veel netter natuurlijk... het contact is ook mooier (lees BETER) dan in elkaar gedraaid koperdraad met tape.... en bovendien zal een setje vrouwtjes rond de 5 euro kosten, dus waar praten we dan over :)

Laat je rear aansluiting ff buiten beschouwing... sluit je philipsen lekker aan op de front...

• Niakmo
Die rear heb ik ook niet ingebruik :) . Maar voor zo een vrouwtjes aansluiting hebben ze volgens mij niet in de simpele elektrozaken die wij in ons dorp hebben aangezien ze erook geen netwerk plugjes hadden ed maar ik heb hem inmiddels uitelkaar gehaald en gelukkig heeft philips een heel mooi mannetje eringedaan want toen ik het plastic verwijderde kwam ik een heel mooi mannetjes plugje tegen met schroefjes die ik netjes kan bewaren tot ik die dingen gekocht heb als ik ze al in Eindhoven kan vinden.

Verwijderd

in het boerengat waar ik woon had de lokale "expert" de pluggen zowaar op voorraad (werd er dit keer dus wel wijzer van :) )

Maarre... markeer ff + en - als je het mannetje losschroeft (dan weet je later nog wat wat is zeg maar).... de kabel aan de brede pen is - en kleinste pin is +.... omdraaien mag (als je het maar consequent doet dan, voor de fase)....

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

hee... de kleinere broertjes van mijn 489 speakers (waar ik sinds afgelopen week originele tweeters voor gevonden heb :) ).

Gewoon het stekkertje eraf knippen en er een kroonsteentje op zetten.
Als je de originele philips kabel hebt zal je zien dat de + pool een viekantje isolatie heeft, en de - pool een ronde.

Als je er ercht niet uitkomt kan je altijd nog even de woofer eruit schroeven en nieuwe draadjes op het filter zetten.

Wise enough to play the fool

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die speakers hebben wij thuis ook gehad, gaven erg lekker geluid alleen op een gegeven moment begon de rand van de lage tonen speaker te vergaan, zaten gewoon gaten in enzo en dat kwam het geluid niet echt ten goede.

• Niakmo
teacher schreef op 28 June 2003 @ 13:01:
hee... de kleinere broertjes van mijn 489 speakers (waar ik sinds afgelopen week originele tweeters voor gevonden heb :) ).

Gewoon het stekkertje eraf knippen en er een kroonsteentje op zetten.
Als je de originele philips kabel hebt zal je zien dat de + pool een viekantje isolatie heeft, en de - pool een ronde.

Als je er ercht niet uitkomt kan je altijd nog even de woofer eruit schroeven en nieuwe draadjes op het filter zetten.
dat rond en vierkant is wel heel erg subtiel verschil ik merk het nou pas op :). Ik heb het plugje eraf gehaald en ff de min draad nog zwart gemarkeerd mocht ik ooit het verschil tussen rond en vierkant vergeten :). Ik ga ze nou ff aansluiten (gewoon draden indraaien) en hem ff testen met Dire Straits :P

Verwijderd

enjoy!
Pagina: 1