[Linux] Server pakt maar 1gb geheugen, na uitbreiding 2gb

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:20

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Gisteren heb ik in een van onze servers het geheugen uitgebreid. Van 1gb naar 2gb geheugen. In de bios wordt het geheugen perfect getelt en linux boot keurig door. Maar als ik nu met free of met top ga kijken staat er nog steeds maar 1 gb. Het systeem werkt nog steeds maar met 1gb geheugen, zeer vreemd..

Het systeem draait op slack8.1 met een linux2.4.20 kernel. Weet iemand of er ergens een instelling zit die vertelt hoeveel geheugen er in het systeem zit? Of wat er aan de hand kan zijn?

http://www.xbmcfreak.nl/

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:21

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je kunt 'the hard way' aangeven hoeveel RAM je hebt met de optie 'mem=2000M'. Dit is een bootoptie, dus meegeven aan lilo of zo om het werkend te krijgen. Vermoedelijk moet je in de kernel echter nog ondersteuning voor high memory inschakelen (onder het kopje 'Processor type and features', het gaat om CONFIG_NOHIGHMEM die op 'n' moet staan).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:03
highmem staat aan in je kernel?

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 10:17
Is het dan niet mem=2048M?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Dit is laatst nog langsgekomen in [rml][ Linux] Betekenis van HIGHMEM/LOWMEM[/rml] ;)

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:20

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Kep het probleem denk ik gevonden. Heb die optie nu op 4gb gezet en hij is nu bezig met een kerneltje te bakken!

Thx allemaal!

http://www.xbmcfreak.nl/

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Idd. Je was nog iets vergeten....bij deze dus: dicht ermee :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.