Toon posts:

LFS willen installeren, maar linux partitie onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
haj,

Ik heb nu een dualboot met win ME en linux (slack 8.1). Maar ik heb slack zo in gesteld dat ie van een floppy opstart. Probleem is echter dat me floppydrive ineens kassie is. In windows duurt het erg lang eer hij iets leest, als hij al leest. En met de linux-boot-flop krijg ik na de eerste regel (SYSLINUX blabla) al een boot-failure.

Nu wil ik LFS installeren, maar daarvoor moet je al in linux beginnen. Ik kan linux alleen niet op de normale manier opstarten.

Op dit op telossen zat ik te denken aan de volgende mogelijkheden.

1 ik installeer slack even opnieuw, en dan instal ik lilo tijdens de setup (kan dat bij slack en waar/hoe moet ik dat opgeven?)

2 ik installeer een andere boot-manager bv (XOSL). Maar ik kan dan niet lilo installen? En de grote vraag is of me kernel image ook op de hdd staat? Bij de installatie koos ik ergens dat ie moest starten van flop, daar staat me kernelimage dus, maar staat die ook op hdd?

het liefste heb ik straks natuurlijk lilo op me bak...

mss zijn er nog andere mogelijkheden??

Verwijderd

1. Je kunt tijdens de installatie van slackware al lilo installeren. Dat komt direct na het installeren van de packages. Zo zou ik het ook doen. Slackware volledig op één partitie, en LFS op een lege partitie installeren. Als je klaar bent met LFS installeren, kun je je bootconfig veranderen en lilo nog eens runnen.

Zo heb ik het in ieder geval ook gedaan :)
En owja, subscribe je even op news.linuxfromscratch.org.

Verwijderd

Topicstarter
dan moet ik nog ff een nieuwe partitie maken..
bij linux zit zo'n fdisk.. cfdisk geloof ik... is tie net zo destructive als fdisk.. maw kan ik daarmee herpartioneren zonder dataverlies?
en oja.. ik wil erna slack eraf gooien..
maar hoeveel mb moet ik rekenen voor die partitie voor slack??

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2003 11:21 ]

Verwijderd

Dit partitie voor slackware hoeft niet zo heel groot te zijn. Je hoeft geen X of X apps te installeren, en kunt veel niet-developer packages weglaten. Over partities resizen onder linux weet ik niet zo gek veel.

Verwijderd

Bij slackware zit zowel fdisk als cfdisk, waarvan cfdisk makkelijker in het gebruik is, maar ze doen beide precies hetzelfde volgens mij. Resizen zonder dataverlies gaat je denk ik niet lukken want voor zover ik weet schrijven maken deze programma's alleen een wijziging in je fat's, Partition Magic bijv. verplaatst de data voor en na het resizen zodat de juiste data op de juiste partitie komt. Met (c)fdisk hoef je hier niet op te rekenen.

Verwijderd

Topicstarter
ok.. ik heb ff slack 8.1 opnieuw geinstalleerd...
maar als ik lilo wil installen...wil ik in mbr.. geeft ie aan dat er iets problemen zijn en dat het niet werkt en dat ik van floppy op moet starten :(
als ik dan pc opnieuw opstart krijg ik gewoon windows.. geen linux en geen lilo

Verwijderd

Topicstarter
nieuw probleem...

ik heb slack via cd opgestart
en daar in me lilo.conf aangegeven boot=hdb, want mijn enige hdd zit op slave....
maar als ik nu van af hdd opstart krijg ik allemaal 01 01 01 01 enz...

iemand een oplossing... ik kan niet meer in windows en aangezien ik geen X heb geinstalleerd.. tik ik dit vanaf een andere pc...

/edit
helemaal vooraan staat een L.. ik zoek op

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2003 14:00 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:26
Jij wilt LFS installeren? Download Knoppix, gebruik die om LFS te installeren, werkt ook als host OS :)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

_JGC_ schreef op 28 June 2003 @ 14:10:
Jij wilt LFS installeren? Download Knoppix, gebruik die om LFS te installeren, werkt ook als host OS :)
Zit dr zelfs een compiler in knoppix dan??? (lijkt mij persoonlijk een beetje onzin voor een live-cd, magoed, t zou mooi uitkomen in dit geval).

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
L

The first stage boot loader has been loaded and started, but it can't load the second stage boot loader. The two-digit error codes indicate the type of problem. (See also section "Disk error codes".) This condition usually indicates a media failure or a geometry mismatch (e.g. bad disk parameters, see section "Disk geometry").

ok.. ik zoek me geometry van me hdd op (WD 800BB) dat is 9729,63,255
heb ik in me lilo.conf aangegeven met append = "hd=9729,63,255"
ook heb ik install = /boot/boot.b en map = /boot/map in me lilo.conf gezet (gelezen in Running Linux van O'Reilly)
en prompt heb ik er ook ingezet

als ik dan lilo doe... krijg ik ook warning: hdb is not the first hdd oid...
mijn hdd zit op slave... ik het bios heb ik 'hda' uitgezet.. maar linux zoekt er bij opstarten nog wel altijd naar....

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2003 15:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok weer een stapje verder... lilo wil blijkbaar altijd op hda zitten...http://www.linuxquestions.../archive/8/2001/07/1/3875

nu volgend probleem....als ik vanaf cdrom opstart met bare.i root=/dev/hda2 noinitrd ro dan vindt ie swap oa niet en nog meer... omdat fstab niet aangepast is... hoe te doen??

jumper terug..alles aanpassen.. jumper op master...

wat een opluchting lilo werkt...
nu kan eindelijk het avontuur beginnen...lfs..

wordt waarschijnlijk vervolgd...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2003 16:01 ]

Pagina: 1