Temp moederbord P4P800 (niet CPU) hoog

Pagina: 1
Acties:

• soelsoel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-07 12:40
Na installatie van p4p800 met P4-3(800), 2x256 Mb en Sapphire 9700pro, valt me op dat de temp van mijn moederbord erg hoog is, standaard richting de 50 graden. Met name nu ik het geheugen op 400 MHz heb gezet. Mijn cpu varieert tussen 35-50 graden, maar is vaak koeler dan het MB. Ik heb de standaard koeler gebruikt voor de cpu en een extra fan in de kast geplaatst. Als ik de kast open houd, zakt de temperatuur iets, naar ong 45 graden. Weet iemand wat ik hier eenvoudig aan kan doen, en of dit schadelijk is?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wáármee meet je de temperatuur van de moederbord? Binnen de BIOS? Of met een 3rd party progseltje? De waarden in de BIOS zijn natuurlijk het betrouwbaarst :)

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
soelsoel schreef op 28 June 2003 @ 10:30:
Na installatie van p4p800 met P4-3(800), 2x256 Mb en Sapphire 9700pro, valt me op dat de temp van mijn moederbord erg hoog is, standaard richting de 50 graden. Met name nu ik het geheugen op 400 MHz heb gezet. Mijn cpu varieert tussen 35-50 graden, maar is vaak koeler dan het MB. Ik heb de standaard koeler gebruikt voor de cpu en een extra fan in de kast geplaatst. Als ik de kast open houd, zakt de temperatuur iets, naar ong 45 graden. Weet iemand wat ik hier eenvoudig aan kan doen, en of dit schadelijk is?
Volgens een plaatje van de asus website zit er alleen een passieve chipset koeler op je northbridge, geen klein fannetje dus.
Is dat bij jou ook zo? Anders kan je eens kijken wat er gebeurt als je er een fannetje op schroeft ;)

Helemaal als je op 400 loopt kan die flink warm worden d8 ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Banshee op 28-06-2003 10:37 ]

• soelsoel
Ik heb de temperaturen gemeten met Asus-probe, ik zal kijken wat de bios aangeeft.

Er zit inderdaad een passieve koeler op het MB. Na 3dMark2003 en Sandra loopt de temperatuur niet echt op, is die max temp 50 'slecht'of is het nodig dat ik het omlaag haal?

• Banshee
soelsoel schreef op 28 juni 2003 @ 10:47:
Ik heb de temperaturen gemeten met Asus-probe, ik zal kijken wat de bios aangeeft.

Er zit inderdaad een passieve koeler op het MB. Na 3dMark2003 en Sandra loopt de temperatuur niet echt op, is die max temp 50 'slecht'of is het nodig dat ik het omlaag haal?
Mwah, nou ja, "slecht" is het niet zozeer, maar als het omlaag kan moet je dat altijd proberen natuurlijk. Ik vind zelf 50C een beetje aan de hoge kant eigenlijk.

Als je hem zo rond de 40 c kan krijgen (bij full load), lijkt me dat wel beter voor je bord.

Trouwens, staat je cpu geoc-ed? (door de FSB te verhogen) want dan wordt je northbridge nog warmer, en zal je echt een fan moeten gaan plaatsen.
Volgens mij is een temperatuur tussen de 35 en 45C netjes.

/Edit:

Heb je trouwens wel een mooie airflow die over je bord heen loopt?
Want je cpu geeft een mooie temp af, daar hoef je niets meer aan te doen, het lijkt alleen of je frisse lucht te kort komt over heel je mobo.

/Edit 2:

Plaats anders eens een outtake achter je cpu onder je voeding, en laat die gewoon op 5V lopen (tegen de herrie), mischien kan hij wat overtollige warmte afvoeren voor je.

[ Voor 24% gewijzigd door Banshee op 28-06-2003 11:00 ]

• soelsoel
Het bios geeft identieke temperaturen aan (cpu misschien iets hoger). Ik heb um nog niet geoc-ed, ik wou eerst kijken of die temperaturen niet de pan uit rijsen.

• Banshee
soelsoel schreef op 28 June 2003 @ 10:57:
Het bios geeft identieke temperaturen aan (cpu misschien iets hoger). Ik heb um nog niet geoc-ed, ik wou eerst kijken of die temperaturen niet de pan uit rijsen.
Met je oc zou ik dan idd ff wachten totdat je je MB temp omlaag hebt gekregen, want als dat nu zou doen ga je aardig richting de 60 denk ik :X
En dan kan je hick-ups e.d. gaan krijgen. En dat willen we natuurlijk niet ;)
Pagina: 1