Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

voeding/fan-control/connector

Pagina: 1
Acties:

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 16:02
Ik heb hier een aopen 235 watt voeding (fsp235-60gt) welke in een server moet komen. Natuurlijk wil ik de server zo stil mogelijk houden.
Aan de voeding zit een aparte connector welke naar een klein printplaatje met ntc op één van de koellichamen vast zit. De connector is een blokje (soort p4 stekker) van 2 rijen van drie. Er is slechts één rij aangesloten.
Via www.deja.com ben ik er achter gekomen wat het nut van deze aansluitingen is:
WIT: powersupply fan monitor connection
BLAUW: fan control ON/OFF
BRUIN: 3.3Voltage

Om hem aan te sluiten op mijn moederbord (p4b533) heb ik echter een standaard fan-connector nodig met de volgende waarden:
GROUND
+12 Volt
Rotatie

Deze aansluiting komen niet overeen, maar kan ik op één of andere manier wel gebruik maken van de fan control op het moederbord (Asus Qfan) en de mogelijkheden van de voeding om deze gecontroleerd te laten draaien?

offtopic: ik stop mijn server niet vol met stroomverslindende schijven en videokaarten, dus 235 watt moet voldoende zijn ;)

Verwijderd

Om hem alleen te monitoren en niet middels Q-fan te besturen:

MoboVoeding
Ground
+12 Volt
Rotatiepowersupply fan monitor connection

Overigens ontgaat mij het nut van het regelen van een ventilator uit een voeding die al middels NTC geregeld wordt. Imo is het laten regelen middels NTC meer foolproof dan Q-fan omdat het een stabiele (nooit te hoge) temperatuur garandeerd. Daarnaast is Q-fan niet geschikt voor alle ventilatoren (ik meen <1200rpm) en kan alleen op 1 connector op het mobo (waar ik persoonlijk de CPU/casefan op zou zetten).

Om je voedingsventilator aan te sluiten op je mobo en te besturen middels Q-fan:
3 dradige ventilator aansluiten op het mobo - dus als in je voeding nu een 2 dradige zit dan kan het niet -> gewoon vervangen voor een 3dradige (dus met RPM draadje).

Foto's ?

• ransbal
Ik heb het draadje voor de fan-monitoring aangesloten en ik zie nu in de bios en in de asus control software dat de fan op 2500 rpm draait. Dat op zich is best wel laag, maar hij maakt wel een herrie. Ik ben nu dus bezig om er een papst in te schroeven :)
Wat qfan betreft, dat klopt inderdaad, ik gebruik deze dan ook voor de cpu.
Waarvan wil je een plaatje? Van de print waar de NTC, Fan & Fancontrol opzitten?

Verwijderd

Bijvoorbeeld, want ik kan mij het even niet voorstellen... Hangt de fan normaliter aan dat printje?

Die fan kun je ook tussen +5V en 12V hangen, als je dat nog niet had gedaan tenminste, dan loopt hij ook een stuk stiller/langzamer, alleen dan heb je kans dat je RPM uitlezing niet meer klopt.

• ransbal
Bijvoorbeeld, want ik kan mij het even niet voorstellen... Hangt de fan normaliter aan dat printje?
Hmzz, kast zit al weer dicht dus fotootje gaat niet meer lukken...
Ik heb het kleine printplaatje nog even bekeken en er zit een ua741cn sjipje op. Search leerde mij dat deze inderdaad als controller gebruikt kan worden ;)
Verder viel mij op dat de fan-monitor van de fan één op één doorgesoldeerd was.
Die fan kun je ook tussen +5V en 12V hangen, als je dat nog niet had gedaan tenminste, dan loopt hij ook een stuk stiller/langzamer, alleen dan heb je kans dat je RPM uitlezing niet meer klopt.
Dat was ook een mogelijkheid, maar ik heb er nu een Papst 8412NGL ingeschroefd en de gewenste rust is er nu :)
Alleen heeft de papst geen fan monitor connectie, dus moeilijk doen om niks uiteindelijk :(
De papst had, toen ik hem kocht, alleen een twee aderige aansluiting, maar onder het stikkertje zag ik nog een contactpunt, hier heb ik dus de rpm-connectie aan gesoldeerd, maar helaas..

Verwijderd

Helaas, er moet wel een HAL sensor op de stuurprint zitten, anders wordt er geen RPM signaal gegenereerd.
Pagina: 1