[WC] zelf maken radiator en koelblok

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• drienties
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:27
Ik ben samen met een vriend van mij bezig een WC setje te maken bestaanden uit natuurlijk
- pomp
- cpu koelblok
- radiator
- reservoir

pomp en reservoir zijn al geregeld(vijverpomp en emmer) ;)

cpu blok is zo ontworpen
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~cafet009/persp.jpg
wordt van opengesneden en platgeslagen koperbijzen gemaakt
- wanden van buis 12mm
- basis en top buis 22mm

voor de radiator had ik het volgende bedacht, men neemt een 3 stukken koperbuis (12mm) van ca 2M, deze worden gebogen op een oppervlak van 35*15 cm, dan gaat de buis dus 5x van links naar rechts of andersom, dit 3x op elkaar en aan elkaar vebinden, dus totaal 6m koperbuis.

is dit volgens jullie genoeg om het water passief te koelen, tgaat hier om een 1900+ niet geOC'ed (nog niet >:) )

ik bedoel 6M buis, moet toch wel aardig afkoelen, of zou hier toch nog fans bij moeten om het water voldoende te koelen, liefst niet natuurlijk, kwil een stil systeem.

graag commentaar over eventuele aanpassingen, pics van ontwerp van radiator voor verdere verduidelijking post ik morgen

Verwijderd

Je wil een emmer in je PC zetten? En ik neem aan dat je geen vijverpomp (a 2000 l/u) bedoelt maar een aquarium pomp (200 l/u).

Zelf een radiator maken gaat je nooit lukken, er zitten ontelbaar veel vinnen in een radiator en die geven juist de oppervlakte, haal gewoon van de sloop een radje das 100x beter, gemakkelijker en goedkoper.

Ook dit waterblok? Op je plaatje is het goed groot, maar denk eraan dat het in realiteit maar 6 cm x 6 cm zal worden.

e plaatje is niet goed op schaal denk ik, ik weet niet wat voor slangen je gaat gebruiken (of gebruik je alleen koperen buizen?) maar als je slangen gaat gebruiken met 6mm binnendiameter (standaard) of 8mm dan is op jouw plaatje 60 pixels 6 mm. Je zijkant is ongeveer 700 pixels, wat dus op 7 cm zou uitkomen. Misschien dat de schaal dus wel redelijk klopt.

Maar de ruimte tussen de wanden is ook maar 6mm, hoe wou je dit ooit netjes gesoldeerd krijgen? Zelf een blok solderen is redelijk lastig om te doen. Met een frees of boor is het veel gemakkelijker om te doen als je al zelf een blokje maakt.

Heb je ook al gedacht aan hoe je het vast wil zetten?

Ik denk dus niet dat dit een succes zal zijn en je zit BTW in het verkeerde forum, je moet in DOC zijn.

• drienties
shit je hebt gelijk, ken ik mn bericht nog verplaatsen (tis al laat :+ ).

emmer is maar tijdelijk todat ik wat beters bedenk en ik bedoel iderddar een vijverpomp 8)7 8)7

nee maar het plaatje is inderdaad niet helemaal op schaal, hij wordt 6x6.
het koelblok maken gaat wel goed lukken, kheb al wat ervaring met solderen en heb er wel wat vertrouwen in, wat die radiator betreft, ben ik ook nog aant kijken hoe ik dat ga doen.
eentje vant sloop halen zou makkelijker zijn ja, maar zelf maken leuker :+ .

ik had wel slangen in gedachte wegens flexibiliteit en je hebt wel een punt met die bevestigings methode, daar moet ik nog eens goed over nadenken (gaat niet om 1:20 8)7 ) maar met een beetje knutselwerk en inspiratie lukt alles wel, misschien zelfs gewoon ijzerdraadje om de clips op het socket heen en over het blok.

maar in ieder geval al bedankt voor de hulp

[ Voor 7% gewijzigd door drienties op 28-06-2003 01:25 ]

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 14:12
Als je dan toch je eigen koelblok maakt, doe dan GEEN puntige hoeken maar wat meer bochtvorm....dan stroomt je water tenminste door ipv dat het iedere keer tegen een wand kletst en dan 90 graden van richting moet veranderen.

• drienties
was ook al een van de dingetjes die ik me aant bedenken was, nu ik ook nog wat steun van jou hebt ga ik daar helemaal voor denk ik, is iets moeilijker, maar wel effectiever denk ik.

Verwijderd

drienties schreef op 28 June 2003 @ 01:21:
shit je hebt gelijk, ken ik mn bericht nog verplaatsen (tis al laat :+ ).

Je kan je topic niet verplaatsen, dat moet een modje doen

emmer is maar tijdelijk todat ik wat beters bedenk en ik bedoel iderddar een vijverpomp 8)7 8)7

Pak dan gelijk een mooi plastic doosje van 2 euro bij kwantum ofzo, en je bedoelt dus aquariumpomp 8)7

nee maar het plaatje is inderdaad niet helemaal op schaal, hij wordt 6x6.
het koelblok maken gaat wel goed lukken, kheb al wat ervaring met solderen en heb er wel wat vertrouwen in, wat die radiator betreft, ben ik ook nog aant kijken hoe ik dat ga doen.
eentje vant sloop halen zou makkelijker zijn ja, maar zelf maken leuker :+ .

Heel leuk om het zelf te maken, maar ik kan je nu al vertellen dat het niet gaat werken, en dat vroeg je toch?
Het is wel een stuk beter als je je plaatje wel op schaal maakt en geen 3d rendering maakt (hoe ga je bijvoorbeeld de deksel maken?) maar gewoon een schematische tekening.
En ervaring met solderen is 1 ding, dit mogelijk zijn is iets anders, volgens mij kan het gewoon niet wat je wil, de ruimtes zijn te klein, dus tenzij je speciale apperatuur hebt gaat je dit nooit netjes en waterdicht lukken. Denk eraan dat je koper met zilvertin moet gebruiken en dus met een brander of industriele soldeerbout moet gaan solderen (300 a 400 graden). Gewone soldeer wordt zacht en kan smelten als je water flink heet wordt.

ik had wel slangen in gedachte wegens flexibiliteit en je hebt wel een punt met die bevestigings methode, daar moet ik nog eens goed over nadenken (gaat niet om 1:20 8)7 ) maar met een beetje knutselwerk en inspiratie lukt alles wel, misschien zelfs gewoon ijzerdraadje om de clips op het socket heen en over het blok.

Een idee is 1 ding, maar dit is gewoon een niet-doordacht hersenspinsel, iedereen kan zoiets verzinnen, maar je moet eerst nadenken voordat je zoiets gaat doen. Mijn idee voor een bevestiging: een balkje koper, met daaronder een stuk lood en 2 gaten erin, dat dan met bouten en veren op je blok vastduwen. Het lood deukt iets in en zorgt voor optimaal contact zodat de boel goed vast blijft zitten.

maar in ieder geval al bedankt voor de hulp

NP
Trouwens, met hoeken van 90 graden is niets mis, flow is niet alles in een systeem. Gewoon kijken of het water er doorheen komt, zo nee? Dan gewoon betere pomp pakken.

Ook al krijg je maar een pisstraaltje, dat maakt qua koeling 0.0 uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2003 01:33 ]

• drienties
jou manier van bevestigen is ook heel goed en doordacht, is wel iets om over na te denken.

we hebben een zeer dunne soldeer bout liggen dus te kleine ruimtes zal ik geen probleem mee hebben anders pak ik gewoon de gasbrander werkt ook.

maar stel, nu niet ff beginnen van het lukt je niet e.d. maar stel als ik dit ontwerp van het koelblok netjes in elkaar gesoldeerd kreeg, zou dit dan goed werken volgens jou.

Verwijderd

Dit zou zeker wel werken. Maar ik weet nu al dat het je niet lukt.

Een kleine soldeerbout wordt nooit heet genoeg (ik neem aan dat het geen speciale soldeerbout is) ook moet je nog eens weten wat je doet omdat je zo'n hitteverspreiding hebt in het koper dat het soldeer overal begint te vloeien en al snel alles vol zit met soldeer.

Ook oxideert de boel als de pest wat je dus met zuur weer op moet lossen (ook daarom moet je zilvertin gebruiken)

Een gasbrander kan je al helemaal niet gebruiken.

Mijn tip: Haal bij de ijzerboer een mooie plak koper van 6x6x2 of x3, boor daar kanalen in in 2 richtingen, maak de ene kant dicht en schroef aan de andere kant slangkoppelingen erin.

Duurt ongeveer 1 uur (inclusief wachten tot de lijm droog is) en klaar is drienties.

Verwijderd

Check de FAQ Die-Hard Overclocking & Cooling - Waterkoeling eens, die staat vol met handige info/tips evenals de search.

move CME > DOC

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Deze vragen kan ik ook wel zonder faq beantwoorden :+

Waarom ga je koperen buis opensnijden en platslaan voor je koelblok? Is het een doel op zich om buizen te gebruiken? Ik zou een koperen strip en 2 koperen plaatjes pakken (de onderste een beetje dikker want het moet als heatspreader fungeren). En inderdaad... die 90-graden-hoeken... Gewoon een spiraal draaien van je strip, die tussen je plaatjes solderen en je hebt je watergang.

Stel je neemt een (relatief kleine) radiator van 15*15*3cm met 75 vinnen, dan heb je een oppervlak van 15*3*75*2= 6750cm2. Jouw 6 meter buis van 12mm doorsnee heeft, er van uit gegaan dat je de buizen niet tegen elkaar aan monteert, een oppervlak van slechts 600*2*pi*0,6=2262cm2 :( . Bovendien moet je ook nog eens lucht langs die 6 meter buis zien te blazen.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• drienties
koperen buizen heb ik nog een hele hoop van liggen, en tis al geprobeerd en ik heb em mooi platgekregen. bespaard me weer wat geld want ik heb geen kapitaal tot mn beschikken voor dit project.
Mijn tip: Haal bij de ijzerboer een mooie plak koper van 6x6x2 of x3, boor daar kanalen in in 2 richtingen, maak de ene kant dicht en schroef aan de andere kant slangkoppelingen erin.

Duurt ongeveer 1 uur (inclusief wachten tot de lijm droog is) en klaar is drienties.
is inderdaad een mooie optie, alleen kheb geen idee waar er ergens ijzerboer in de buurt is en twerkt misschien iets minder goed dan mn originele idee maar tis wel makkelijker

Verwijderd

Koper vind je bij de oudmetaalboer (zie gouden gids), alleen zelden in precies díe maten die je zoekt - ik vond alleen 10mm en 4mm dik koper. Trek wel oude kleren aan, en neem werkhandschoenen en wat gereedschap (tang, ijzerzaag) mee.

Solderen doe je gewoon met het gasfornuis. :)
(Dek hem wel vooraf af met alufolie anders wordt je moeder kwaad).

Een hele simpele 'radiator' met koperbuizen vind je bij overclockers.com. Goede resultaten!

Verwijderd

De metaalboer bij ons had nog een hoop stukken liggen (hij noemde het niet zoveel dus ik was bang dat ie niets had, maar bleek dat ie maar 1 doos had ipv de honderden rekken vol met andere metalen) een stuk daarvan was 70x60x100, daar kon ik dus mooi 4 plakken van 2.5 cm dik van zagen, daar gaten in gemaakt en werkte perfect.

Hij stopte het voor mij in een zak dus ik hoefde mezelf niet vies te maken, eenmaal thuis gezaagt en geboort en was zo klaar. Dat werkte ook goed. Die radiator die je daar ziet is wel enorm lang, dat is niet te doen denk ik.

Ook het solderen van zo'n blokje valt niet mee omdat alles onder de tin komt te zitten.

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/images/page_images/kilowatt_1.jpg

Dit blokje is ook moeilijk, maar wel te doen. Check DaBit's homepage http://www.icecoldcomputing.com/ en dan vooral zijn waterblok

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/images/page_images/desolderen_blokje.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/images/page_images/blokje_na_hardsolderen.jpg

Alles behalve makkelijk dus, maar na zandstralen en zuur:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/images/page_images/blokje_na_zandstralen.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/images/page_images/waterblokopbinas_boven_flits.jpg

En klaar.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2003 13:42 ]

• drienties
is in principe zelfde constructie als mij op de wateruitgang na dan,
Een gasbrander kan je al helemaal niet gebruiken
hoezo niet check je eigen pics, brander van mij heeft ook blauwe vlam dus temp is ruim voldoende

zijn ontwerp is zelfs nog iets moeilijker dan die van mij, hij heeft ook die pennetjes nog er tusseninzitten

wat dat zuur betreft, zoutzuur ken je vrij makkelijk aankomen maar als ik het goed heb gelezen op zn site is dat met dat zuur een beetje misgelopen daarom heeft ie em nog gezandstraald en ipv te zandstralen zou ik ook een hogedrukreiniger kunnen gebruiken(ken er zelfs 5mm van betonnen tegels mee afschrapen), dus komt wel in orde

thnx voor de lading info

Verwijderd

Thorry, je hebt mazzel met zo'n metaalboer, maar hoe krijg je zo'n staaf doorgezaagd? 70x60mm zou mij een dag werk bezorgen met de ijzerzaag. (Ik heb wel eens zo'n staaf zien liggen).

Een radiator uit buizen werkt niet als er geen lamellen op zitten. Alleen zo'n gigantische buislengte koelt genoeg. Als je er de ruimte voor hebt... Of gebruik een CV-radiator. :)

Solderen op het fornuis gaat best. Zet het blokje in elkaar en houd alles met ijzerdraad op z'n plaats. Zet het op 'n brander en stook hem warm. Smeer vloeimiddel op de soldeerplekken. Vlam uit. Soldeer toevoegen: dat loopt snel en schoon en uitzichzelf rond.

Voorbeeldje (geheel gemaakt van koperbuizen; gesoldeerd op fornuis)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/waterblokje00xx0.jpg

• drienties
ik ben al halverwege, maar kmoet toegeven dat torry wel gelijk had _/-\o_ , ik had gewoon veel te veel vinnen in gedachte terwijl ik na een paar uur bereken en zoeken op het internet kwam ik tot de conlusie kwam dat een paar al voldoen.

andere reden dat dit niet ging is omdat mij koper ietwat te dik is(lees:plat geperste koperbuis)(volgende keer dat ik ene maak zorg ik voor dunner koper :P ).

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~cafet009/untitled.JPG

kheb er alle vertrouwen in dat dit perfect gaat werken :P

hij moet nog worden opgeschoond en nog een bodemplaat en deksel. helaas moet dit tot maandag wachten alles is dicht morgen(zondag) :'(

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Ik heb ook wat blokjes gemaakt, wel eenvoudige hoor zonder kanalen. Ik heb gelukkig een dik stuk koper kunnen vinden via iemand die dat voor me kon halen (thx nogmaals als je dit leest) je kunt dat ergens in een oud watercooling topic nog wel vinden. Hierna heb ik na wat klooien met een boor iemand met freez kunnen regelen. Allemaal goed gelukt, 2 blokjes gemaakt voor videokaart en southbridge (ja heet met voltmod @ 8rda+). Check m'n site voor gelukte en misluke pics :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• drienties
twas al na 5en en kon geen koperplaatjes of blokjes vinden, dan maar buizen :P.
Goed platpersen tussen de bankschroeg en je hebt verekte stevige plaatjes :Y) .
maar voor de ondergrond moet ik echt wachten tot de winkels weer open zijn, hier wil ik namelijk wel een mooi vlak plaatje voor hebben.

constructie is helemaal gesoldeerd met een gasbrander, de naden zien waterdicht uit, moet nog getest worden ff w8en tot ik de bodemplaat heb :P .

weet iemand by the way nog een hele simpele maar deugelijke manier om mijn blokje dadelijk lekker strak op mn cpu'tje te krijgen, alvast bedankt
Pagina: 1