[exact] exporteren naar exact zonder e-port?

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MankE NeliZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 06:49

MankE NeliZ

Geen matches

Topicstarter
Ik ben benieuwd of het mogelijk is om data (bijv. een CSV file) direct te exporteren naar Exact. Het zou als volgt moeten werken:

Extranet --> webpagina -> formulier --> mysql dB --> csv file --> Exact.

Na enig spittten op GoT kwam ik bij de e-port module van Exact (http://www.exact.nl/docs/BPWebSite.asp) . Deze module maakt het mogelijk om CSV files te importeren, maar is er ook een andere (lees: gratis) methode? Of is e-port vereist om de integriteit van de Exact dB te bewaken?

edit: het gaat overigens om het exporteren van data naar Exact E-Time & E-Billing (http://www.exact.nl/docs/...p?Item=PBE1559&Country=NL)

[ Voor 21% gewijzigd door MankE NeliZ op 27-06-2003 23:41 ]

In Kazachstan we say a woman with a book...is like a horse...with wings!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 16:14

Crazy D

I think we should take a look.

De link verwijst naar Exact Globe voor Windows, ik neem aan dat jullie die specifieke versie ook gebruiken? Dan kun je rechtstreeks de database (MSSQL server) benaderen, en zelf in de tabellen gaan graven. Die methode is gratis ;)

Je kunt ook gebruik van Sumatra, niet gratis, en er komt wel wat code-kloppen aan te pas. Kennis van de Exact database is nog wel vereist, maar Sumatra neemt je het 1 en ander uit handen.

Andere mogelijkheid is om me even te mailen, aangezien ik bij een dealer van Exact werk, en im- en exportprogramma's maken 1 van de dingen is die we doen. Mjah dat soort opmerkingen mag ik hier dan eigenlijk niet maken (maar ik vind t dan weer lame om je buiten GoT om te mailen...). Ook niet gratis trouwens.

Voor wat betreft zelf de database rechtstreeks benaderen: Dataintegriteit kun je wel verzieken, en helaas heeft Exact de database niet dusdanig opgezet dat relaties afgedwongen worden (anders gezegt: de database is behoorlijk brak), maar je kunt 'spieken' wat Exact doet:
Start de MSSQL Profiler, maak de verbinding met de database, en doe vervolgens in Exact handmatig, wat je straks min-of meer automatisch wilt laten verlopen. De Profiler toont je wat er met de database wordt uitgewisseld aan gegevens, veel meer info dan dat je wilt hebben, dus is het wel even doorspitten naar de juiste queries, maar dan kun je precies zien wat er gebeurt, en kun je dat in principe zelf nadoen.
Spreekt voor zich dat je dit niet test op de live administratie :) En je kunt bij problemen met Exact en je moet support bellen, maar beter niet vertellen dat je op die manier de gegevens wegschrijft want dan is dat per definitie de oorzaak van je problemen ;)

PS vergeet, indien je dit zelf gaat doen, niet bij updates van Exact, te controleren of er niks gewijzigd is in wat Exact doet bij het wegschrijven. Bij Exact Globe voor Windows valt dat nog wel mee, als je overstapt naar Globe2000 kun je je lol op, daar verandert nog weleens wat ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Crazy D op 28-06-2003 19:08 ]

Exact expert nodig?

• MankE NeliZ

MankE NeliZ

Geen matches

Topicstarter
Bedankt voor de info. Ik heb nog even navraag gedaan en het blijkt dat het gaat om Exact voor Windows met Time & Billing (dus niet Globe 2000). Ik heb ook Exact zelf gebeld, maar ondanks het feit dat men zeer behulpzaam was heeft men geen concrete oplossing voor dit vraagstuk kunnen bieden (buiten maatwerk, maar dat is natuurlijk niet aan de orde). Het is volgens hen helemaal niet mogelijk om zaken te importeren met deze software+modules

Mijn vraag is dus: geldt jouw bovenstaande verhaal nog als het huidige systeem Exact voor Windows is?

Wat misschien ook niet helemaal duidelijk was in mijn verhaal: het exporteren naar Exact dient automatisch te gebeuren (dus geen handmatige import -> file -> select --> open etc.)

[ Voor 15% gewijzigd door MankE NeliZ op 30-06-2003 16:34 ]

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 16:14

Crazy D

I think we should take a look.

Exact voor Windows gebruikt Btrieve bestanden, die zijn wat lastiger te benaderen. Er zijn wel drivers te vinden, maar eigenlijk is de makkelijkste manier door gebruik te maken van Sumatra.
Ik heb even geinformeerd, maar ze hebben geen specifieke routines om Time & Billing gegevens weg te schrijven (voor bv een verkoopboeking hoef je maar een paar zaken op te geven, en Sumatra handeld op de achtergrond een hoop af. Dat is met Time & Billing niet het geval). Je zal hierdoor dus vrij goed moeten weten wat je doet.

Maar, kort gezegt, het is mogelijk. Niet gratis... Of de kosten tegen de baten opwegen weet ik niet ;) Sumatra Office Pack (die je nodig hebt om weg te schrijven) kost 3500 euro. Als je het laat maken gebruik makend van Sumatra komt er minimaal hetzelfde bedrag bij. Waarschijnlijk is het door Exact laten ontwikkelen van maatwerk nog een stuk duurder (heb daar gewerkt en weet wat voor bedragen ze rekenen....). Als je het zelf gaat maken, zul je daar de nodige dagen aan kwijt zijn (en dus geld). Automatisch importeren is uiteraard geen probleem, als dat de wens is moet het op die manier gebouwt worden ;)

Zijn er plannen om binnen redelijke termijn over te stappen naar Globe 2000 en/of e-Synergy? Dat maakt het benaderen van de database iig een stuk eenvoudiger :)

Exact expert nodig?

• MankE NeliZ

MankE NeliZ

Geen matches

Topicstarter
Helder verhaal. bedankt voor je antwoord. Zal eens kijken of er animo is om te upgraden naar Globe2000 (temeer omdat ze mij bij Exact vertelden dat de support voor Exact voor Windows nog maar tot 01/2005 loopt. :)