sneller geheugen maar presteert slecht

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-07 15:59

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

Topicstarter
ik heb vandaag kinston 512mb 333 mhz gehaalt en vervangen voor mn oude mem ook kingston maar met 266 mhz. maar nu loop alles trager dan voorheen. spellen schokken proggrammas starten trager en ga zo maar door.
ik heb een kt3 ultra mobo maar daar hoef je toch geen 2 gelijke reepjes voor hebben ? ik de bios staat het goed voor zover ik weet.
heeft iemand een oplossing?

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En wat heb je naast het checken in de BIOS nog meer gedaan? Je had natuurlijk ook wel memtest gedraaid, zoals getipt in de FAQ/troubleshooter, post eens de resultaten :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
waarschijnlijk lopen je geheugentimings gewoon uit de pas met de rest van je systeem...kijk daar maar eens goed naar.

https://discord.com/invite/tweakers

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Sneller geheugen an sich zegt he-le-maal niks natuurlijk. Het gaat er om hoe snel het geheugen _daadwerkelijk_ draait en in welke context (dus overige zaken als FSB snelheid en geheugen timings/parameters). Geef ons daar eerst maar eens wat duidelijkheid over, anders is deze topic vrij kansloos.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• mr.loepie

mr.loepie

Topicstarter
ik heb sissoft gedraait maar ik weet niet wat ik met dat ander geheugen haalde dus dat kan ik niet vergelijken
ik heb ik de bios de setting by spd gekozen dat moet toch goed zijn?

[ Voor 25% gewijzigd door mr.loepie op 27-06-2003 22:05 ]

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

• mr.loepie

mr.loepie

Topicstarter
Abbadon schreef op 27 juni 2003 @ 22:03:
Sneller geheugen an sich zegt he-le-maal niks natuurlijk. Het gaat er om hoe snel het geheugen _daadwerkelijk_ draait en in welke context (dus overige zaken als FSB snelheid en geheugen timings/parameters). Geef ons daar eerst maar eens wat duidelijkheid over, anders is deze topic vrij kansloos.
ik zal het eens opzoeken moment

• mr.loepie

mr.loepie

Topicstarter
fbs=140
cas=2.5
sdram freq.=hclk+33
row percharge time=2t
ras pulse=5t
ras to cas delay=2t
sdram bank int.=2-way
fast command=fast op ultra boot ie niet meer
sdram burst=4 QW

als jullie nog meer moeten weten hoor ik het wel

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
fbs = fsb ;)

En als je die 133 zet wat zegt die dan? Verder kun je de sdram bank int. wel op 4-way zetten, verder moet de rest niet veel uitmaken. Als het geheugen op de strakste timings loopt is altijd prettig, maar als dat niet wil dan niet..

Tweakers Discord

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
voor m'n gevoel zou deze combinatie
fbs=140
sdram freq.=hclk+33
wel eens kunnen zorgen voor een soort van time-outs.
Als je de FSB op 133 zet, of de sdram-freq. op hclk (dus zonder die +33) zou het wel eens stabieler kunnen lopen, oftewel de mem-bursts zouden wel eens langer kunnen duren dan.
Probleem is nu waarschijnlijk dat je niet veel data achter elkaar kunt lezen, waardoor je veel vaker te maken krijgt met de RAS- en RTC- delays.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
tweakduke schreef op 27 June 2003 @ 22:19:
[..]
Verder kun je de sdram bank int. wel op 4-way zetten, verder moet de rest niet veel uitmaken.
De TS heeft toch maar 1 module er in zitten :?
Dan heeft 2-way ook al geen zin, lijkt me en 4-way kan volgens mij alleen maar met ofwel 4 modules, of met 2 modules die per kant apart aangesproken kunnen worden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
TD-er schreef op 27 June 2003 @ 22:32:
[...]

De TS heeft toch maar 1 module er in zitten :?
Dan heeft 2-way ook al geen zin, lijkt me en 4-way kan volgens mij alleen maar met ofwel 4 modules, of met 2 modules die per kant apart aangesproken kunnen worden.
Humz ik zet altijd alles op de hoogste en de timings op de strakste waardes :)

Verder lijkt het me ook dat de combinatie fsb 140 en HCLK+33 voor de problemen zorgt.

Tweakers Discord

• mr.loepie

mr.loepie

Topicstarter
tweakduke schreef op 27 June 2003 @ 22:36:
[...]

Humz ik zet altijd alles op de hoogste en de timings op de strakste waardes :)

Verder lijkt het me ook dat de combinatie fsb 140 en HCLK+33 voor de problemen zorgt.
dan ga ik dat eens veranderen. maar wat is nou die hclk en hclk+33 waar is dat voor?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK, dit loopt werkelijk op niks uit.

loepie, klok alles terug, verschaf jezelf wat basiskennis door simpelweg even de technische specs/handleidingen van jouw eigen hardware eens serieus ende aandachtig door te lezen. Maak in geval van problemen gebruik van de Troubleshooter die je via de FAQ/sticky van dit subforum kunt vinden.

Tot slot zou het zeer wijs zijn om de [faq]registratievoorwaarden[/] en dan met name het forumgedrag gedeelte eveneens aandachtig door te nemen om een idee te krijgen van wat hier op GoT van de gebruikers wordt verwacht ;)

[ Voor 30% gewijzigd door BalusC op 27-06-2003 23:42 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.