Toon posts:

[linux]Toetsenboord combinaties.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
:( ten 1e was ik dit allang aan het typen probeer ik onder linux die (R) te krijgen maar dan de echte probeer ik ctrl+r Reload hij de page |:( ;( :'(

Maar nu over het onderwerp:
Ik heb een toetsenboord van Safeway type: SW 10 en die heeft bepaalde toetsenboord combinaties voor windows maar ik zou ze ook graag onder linux(Mandrake9.1) willen gebruiken.
Ik type ze nu ff allemaal over uit de handleiding:
Overal waar een "~" bij staat werkt wel onder linux.
Overal waar een "*" bij staat heb ik hieronder nog commentaar bij.
  • A 7 cursorsnelheden éénvoudig instellen door toetscombinatie "FN" + F1 - F7(van 2,5 karakter per sec. tot 40 KPS)
  • B toetsenboord aan/uit, druk "FN" + F11 ~
  • C Computer aan druk "FN" + POWER *
  • D Computer in slaapstand, druk "FN" + SLEEP
  • E Computer in actie, druk "FN" + WAKE uitsluitend bij Windows(R) 98 en Windows(R) N.T. en met de juiste BIOS !*
  • F Het euroteken kunt U activeren met de toetscombinatie : CONTROL - ALT - 5 *
*C:Dit is geen aan bij mij dat is Ctrl+F12 als hij dus gewoon uit staat maar onder windows is dit de PC uit zetten en dit wil ik dus ook graag...
*E:Er staat bij dat je Windows moet hebben maar ik wil dus onder linux B)
*F:Dit zou inderdaad ook wel handig zijn :*)

Wie kan mij ook zeggen wat de combinatie is om (R) te krijgen?

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen...

Verwijderd

Topicstarter
shopje :) (sorry maar mis het echt...)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 27 juni 2003 @ 20:43:
:( ten 1e was ik dit allang aan het typen probeer ik onder linux die (R) te krijgen maar dan de echte probeer ik ctrl+r Reload hij de page |:( ;( :'(
Deze ® ? :P
(hint: Multi_key)
7 cursorsnelheden éénvoudig instellen door toetscombinatie "FN" + F1 - F7(van 2,5 karakter per sec. tot 40 KPS)
Ik heb ook een toetsenbord die dat doet, maar dat doet het toetsenbord gewoon helemaal zelf, zonder tussenkomst van de software.
Sowieso zijn Fn-combinaties (vooral op laptops e.d.) doorgaans dingen die door de hardware en/of BIOS zelf worden afgevangen en nooit de software bereiken.
Het euroteken kunt U activeren met de toetscombinatie : CONTROL - ALT - 5 *
Dat heeft afaik niks met het toetsenbord te maken, dat is gewoon Windows' manier om het Euro teken te genereren... In GNU/Linux gaat dat met Multi_key of Mode_switch (aka AltGr).

Wat betreft de overige Fn-combinaties... Genereren die een key scancode? Dat kun je makkelijk controleren met het programma "xev".

Verwijderd

Topicstarter
xev zal ik dan is downloaden...
de cursor snelheden getest maar werkt hier niet...(zal is kijken in m'n BIOS)
en euro teken ligt natuurlijk aan welk lettertype je gebruikt:)

p.s. wat moet ik precies gebruiken voor die (R) want crtl+R ga ik niet meer gebruiken voor dat 8)7...

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
In HTML kan je een escape code gebruiken:
®=®
werkt ook hier op het forum

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 28 June 2003 @ 19:53:
xev zal ik dan is downloaden...
Zit doorgaans standaard bij XFree86... Die heb je waarschijnlijk dus al.
de cursor snelheden getest maar werkt hier niet...(zal is kijken in m'n BIOS)
Hmm, werkt het toevallig wel in de console (door Ctrl-Alt-F1 te doen)?
en euro teken ligt natuurlijk aan welk lettertype je gebruikt:)
Klopt, je moet fons van de charset iso8859-15 (aka latin9) hebben. De meeste boeiende fonts zijn er wel in die charset afaik. Bovendien moeten je locales goed ingesteld zijn. Als je een NL versie hebt dan zal dat al wel goed staan, als je een US versie hebt mogelijk niet. Maar over hoe dat in te stellen is, is wel wat te vinden ;)
p.s. wat moet ik precies gebruiken voor die (R) want crtl+R ga ik niet meer gebruiken voor dat 8)7...
Zoek maar eens wat op "Multi_key", bijvoorbeeld op GoT of met google... Dan zou je toch echt wel wat tegen moeten komen.

Verwijderd

Topicstarter
deadinspace schreef op 28 June 2003 @ 23:03:
[...]

Zit doorgaans standaard bij XFree86... Die heb je waarschijnlijk dus al.
ikkuh geprobeerd in de GNOME terminal xev te typen en ook ./xev maar kan hem niet vinden(:'()
dan maar ergens proberen te downen...
[...]

Hmm, werkt het toevallig wel in de console (door Ctrl-Alt-F1 te doen)?
ik denk dat je niet de cursor snelheden bedoeld want in de console heb je geeneens een cursor :P (FN+POWER werkte ook niet ;) )
[...]

Klopt, je moet fons van de charset iso8859-15 (aka latin9) hebben. De meeste boeiende fonts zijn er wel in die charset afaik. Bovendien moeten je locales goed ingesteld zijn. Als je een NL versie hebt dan zal dat al wel goed staan, als je een US versie hebt mogelijk niet. Maar over hoe dat in te stellen is, is wel wat te vinden ;)

Zoek maar eens wat op "Multi_key", bijvoorbeeld op GoT of met google... Dan zou je toch echt wel wat tegen moeten komen.
Heb mozilla zo ingesteld nu en zal ff wat research doen over die Multi_key :)

en ik ga straks toch maar is in de BIOS zitten zoeken B)
edit:

gezocht maar kan alleen wat vindne over PC aanzetten met het toetsenboord(heb nu inplaats van ctrl+F12 een pass ingesteld best 1337 :)... met de knop kan het ook nog aan dus andere mensen hebben er geen last van :) )

[edit]
o w8 toch wel :?
nu heb ik een lauwere FN+WAKE om aan te zetten >:)
een (R) werkt nog steeds niet als ik een O doe en dan een R (zo staat het uitgelegt) een é werkt anders ook dus dis wel raar dat (R) niet werkt:S
[/edit]

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2003 11:38 . Reden: smilies :):):) ]

Verwijderd

Topicstarter
schopje O-)

Verwijderd

Topicstarter
sorry weer een schopje :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 juni 2003 @ 23:40:
ikkuh geprobeerd in de GNOME terminal xev te typen en ook ./xev maar kan hem niet vinden(:'()
dan maar ergens proberen te downen...
http://rpmfind.net/, en dan zoeken naar "xev". :). Dan vind je waarschijnlijk wel een pakketje die bij jouw distro hoort.

Hoe je verder software kan vinden, staat in de FAQ enzo. :+.
-werkt niet -
Mjah, dit mag wat flauw klinken, maar zo ontzettend simpel is multi_key nou ook weer niet. Wat heb je eigenlijk allemaal gedaan/veranderd tot nu toe?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik zit even mee te lezen omdat ik me soms ook wel eens afvroeg hoe ik de puntjes op de i moest zetten in X. :9

Ik heb een "Logitech Internet Navigator" toetsenbord en het volgende in mijn /etc/X11/XF86Config (zonder die iritante witregels ;) )
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Section "InputDevice"
Identifier  "Keyboard0"
Driver      "keyboard"
Option      "XkbRules" "xfree86"
Option      "XkbModel" "logiink"
Option      "XkbLayout" "us"
Option "Protocol" "Standard"
Option "XkbKeyCodes" "xfree86"
EndSection

offtopic:
Ik heb het probleem dat de scancodes (dus ook de keycodes) bij de usb poort anders zijn dan bij de ps/2 poort.
Eigenlijk niet zo interessant om op te lossen, want mijn wake-on-keyboard functie en bootmanager ondersteuen geen usb-keyboards. :)
=> dan maar ps/2

xev geeft mij in X juiste keysynmames voor de verschillende (speciale) toetsen:
Control_L, Control_R, Alt_L, XF86AudioLowerVolume, XF86RaiseVolume,
etc. etc.

Geen enkele key is echter gebonden onder de naam Multi_key. Elke keer xmodmap lijkt me niet de gepaste oplossing (aangezien dit deprecated wordt).
Bovendien lijkt het erop dat bij het starten van KDE instellingen uit bovenstaande sectie van XF86Config overruled worden door kde-instellingen.
Kan iemand me een stap in de richting van een nétte instelling geven?

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Pagina: 1