Lage spanning op lichtnet: wat doen we eraan?

Pagina: 1
Acties:
  • 524 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:17
Ik onderhoud al een tijdje een stel servers en een netwerkje bij een bedrijf. Vanaf afgelopen maandag ben ik er aangenomen als vakantiemedewerker.
Nou was het me laatst al opgevallen dat de UPS zn rooie lampje brandde met "replace battery" Dan drukte ik de selftest in en was het lampje weer groen, en was het alarm ook weer weg.
Gisteren echter, midden op de dag, alarm uit het serverhok: weer die UPS. Meerdere keren selftest doen: geen effect, ding blijft piepen en houdt na een tijdje op en het rode lampje begint weer te branden.
Nou had ik gisteren dus geen zin om er wat aan te doen, dus ik vanmorgen iets vroeger naar mijn werk, 2 servers en de 24 poorts HP Procurve van de APC SmartUPS 700 afgehaald, ding ertussenweg, vervangen door 2 BackUPS Pro 280VA die nog over waren, elke server een eigen UPSje + seriele kabel. Mooi, draaien maar weer.

Uiteindelijk PowerChute Plus en apcupsd draaiend gekregen na wat geklooi, komt deze grafiek eruitzetten:

UPS Vin verloop plaatje

het gaat hierbij om een kunststofkozijnenbedrijf op een industrieterrein in een dorpje met iets van 300 huisjes. Qua apparatuur hebben ze het zwaarste bedrijf van het hele terrein: er zit nog een Transportbedrijf, caravanverhuur en een aannemer op dat terrein, verder niet veel bijzonders.
Het pand is, net zoals het industrieterrein, in 1998 gezet. Later is er wel flink uitgebreid.
De UPS die dit gemeten heeft, zit op een dubbelvoudige wandcontactdoos die een hele groep voor zichzelf heeft. De contactdoos is met extra dikke draden uitgevoerd om verlies zoveel mogelijk te voorkomen. De andere UPS waar ik nu geen meetgegevens van post (maar die zeker hiermee overeenkomen) zit via een tafelstekkerdoos aangesloten. In die stekkerdoos zitten nog:
- een Unex 16 poorts 10/100 switch
- een HP 3 poorts 10/100 JetDirect printserver
- een HP Business Inkjet 2200.

Niet al teveel belasting voor een 16 ampere groep. Toch bovenstaande grafiek. TL balken van andere groepen zie ik hele dagen wat knipperen, mn baas ziet dat niet, dus die zegt dat ik onzin sta te verkondigen (Nee, het kan niet wat je zegt, er moet gewoon 230V op staan, dat hebben we hier in NL, jammergenoeg voor hem heb ik vandaag nog geen 230V gezien :P)

Wat denken jullie dat dit is? Ik heb zo 2 mogelijkheden: het industrieterrein zit met te weinig stroom, of deze gast heeft gewoon veel te veel groepen in zn meterkast, waardoor de aanvoer van stroom of de hoofdzekering het gewoon niet trekt (sinds wij thuis 3 nieuwe groepen erbij hadden gekregen was de hoofdzekering ook al 2x geknald voor er een zwaardere in gezet werd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou even contact op nemen met het energiebedrijf, want zo laag kan nooit goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ff bellen met de plaatselijke 'essent'(nutsbedrijf), of eigen windmolentje plaatsen?
Eventueel zou de UPS ook er naast kunnen zitten, misschien handig om zelf ff met de hand met een multimeter te checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30107

Adviesje zomaar probeer ook eens met een gewone multimeter hoeveel voltage er op dat stopcontact staat want die ups-dingen zijn volgens mij niet zo heel precies daarmee. Maar als het echt op dat niveau zit moet je toch ff contact opnemen met het energiebedrijf en misschien gewoon ook eens bij de 'buren' van het bedrijf ff vragen hoe het daar zit.

Het lijkt mij stug dat hij teveel heeft aangesloten waardoor deze kast het niet meer zou trekken zover ik weet is voltage op een stopcontact constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16614

Ook een keer zoiets gehad op een industrie terrein.
APC UPS met Powerchute erop.

Nuon laten bellen en deze wilden een logger plaatsen, gezegd dat we al een logger in de vorm van de powerchute lijsten.

Nuon heeft vervolgens de route van kabels aangepast op het industrie terrein.

Geen probleem meer sindsdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:17
Volgende week komt er iemand langs om te meten, dan weten we het helemaal zeker :)
Behalve 13 PCs, 2 servers, 10 beeldschermen en 4 TFT panelen, hebben ze ook nog 3 laserprinters, een HP Deskjet die 100W lust, 3 Airco's (die alle 3 op een andere groep zitten, na problemen met afslaande computers), 2 kopieerapparaten, een fax en een fabriek vol machines voor het bewerken van kunststofprofielen.

Dat TL lampen beginnen te knipperen zegt mij al genoeg. Onder een bureau in het kantoor waar ik zowat de hele dag zit staat ook een UPS, die klikt ook de hele dag wat door, terwijl ten eerste dat ding niet aanstaat, en ten tweede er geen belasting aanhangt (ding hangt nog wel aan de stroom blijkt dus).

Verder zie je dat de stroom na 5 uur lekker naar het 220V-230V bereik trekt. Na 5 uur houdt iedereen op en gaan alle machines uit. Die vorige UPS die ik vanmorgen vervangen heb, komt overdag niet door de selftest heen, maar 's morgens wel: overdag staat ie zn accu helemaal kapot te belasten met het constant boosten van het voltage, terwijl dat ding na 5 uur een hele nacht heeft om tot rust te komen. Kom je 's morgens op je werk -> zelftest -> OK. 2 uren later -> niet OK.
Pagina: 1