Toon posts:

[Raid 5] schijf dood

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier een raid 5 server staan met een adaptec raid kaart en 3 120GB WD schijven, waarvan vermoedelijk de eerste schijf van overleden is. Ik heb geen andere schijf hier liggen maar een nieuwe staat in bestelling maar wat het probleem nu is, is dat ik windows niet meer op kan starten.
De pc blijft een disk boot failure geven.

In de Adaptec bios staat de aray op dead en de schijf in kwestie op failure.
wat te doen? ik heb de data op de schijf hard nodig.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
vreemd, met raid 5 zou je moeten kunnen starten met 2 disken (als er eentje stuks is) alleen is het dan wel langzaam

weet je zeker dat ie niet striped is ipv raid5 :?

A wise man's life is based around fuck you

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is het niet zo dat je eerst de defecte schijf moet vervangen en dat de controller dan vanaf schijf1 met de hulp van schijf2 de data kan recoveren.

Verwijderd

Topicstarter
het is zeker weten een RAID-5 config

Verwijderd

Viper_74 schreef op 27 June 2003 @ 19:39:
Is het niet zo dat je eerst de defecte schijf moet vervangen en dat de controller dan vanaf schijf1 met de hulp van schijf2 de data kan recoveren.
Dit is zeer correct.
Hij heeft nog steeds een 3e schijf nodig.
Zodra je de defecte vervangen heeft zal hij de ARRAY fixen dmv de parity schijf.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2003 19:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
kan ik proberen de aray te rebuilden op de oude (misschien kapotte) schijf?
of is het zeker dat deze schijf kapot is?
hij is niet missing maar failed, hij word nog wel in de bios herkent

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 19:43:
[...]

Dit is zeer correct.
Hij heeft nog steeds een 3e schijf nodig.
Zodra je de defecte vervangen heeft zal hij de ARRAY fixen dmv de parity schijf.
in raid5 wordt de pariteit over 3 disken verspreid, in raid4 heb je een dedicated parity disk

A wise man's life is based around fuck you

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat zou ik zeker niet proberen, je hebt dan kans dat als je schijf tijdens het restoren uitvalt ofzo, dat je weer je data kwijt bent, en dat je alsnog een nieuwe schijf moet gebruiken.

(Parity dat was het, ik zocht dat woord al.)

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

Je zal waarschijnlijk een 2400A van adaptec hebben en die heeft (naar ik weet) niet voldoende power op zijn dedicated cpu-tje om je gefailde disk van uit de parity-data real-time te kunnen restoren.
hmmm btw, volgens mij had ik dat ooit eens op een Mylex gezien (scsi + Mylex = duur-Stuff). Het moet dus wel kunnen, maar dat gaat dus niet bij iedere controller.

[ Voor 3% gewijzigd door VisionMaster op 27-06-2003 19:52 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
kheb idd de 2400
hoe kan ik zien of de schijf idd kapot is?
kan ik hem dan uit zijn aray halen en aan een gewoon ide controller hangen en een diagnostic prog erover draaien?

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 13:55

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 20:04:
kheb idd de 2400
hoe kan ik zien of de schijf idd kapot is?
kan ik hem dan uit zijn aray halen en aan een gewoon ide controller hangen en een diagnostic prog erover draaien?
Jups, dat moet kunnen. Alleen moet je dan wel met een andere computer (duh!!) even dat proggie van WD downloaden. Verder werkt dat gewoon vanaf een DOS boot flop. Kijk maar of die een foutmelding geeft. Gebeurt verder niets met je data (mits je niet de verkeerde keuze's maakt.)

Suc6

I think, therefor I am.....I think.

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Ricochet schreef op 27 juni 2003 @ 20:11:
[...]

Jups, dat moet kunnen. Alleen moet je dan wel met een andere computer (duh!!) even dat proggie van WD downloaden. Verder werkt dat gewoon vanaf een DOS boot flop. Kijk maar of die een foutmelding geeft. Gebeurt verder niets met je data (mits je niet de verkeerde keuze's maakt.)

Suc6
Zoals je al laat door schemeren, zeg ik nog even vol uit...
Je schijf bevat natuurlijk enorme kul aan data voor die pc, tis effe dat je een hardware check doet van je disk en niet een data controle. (misschien hebbie wel de verkeerde disk ;) ).
ik verwijs naar een leuk probleem uit de topic voor systeembeheerders problemen (verkeerde disk vervangen) O-)

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Is het niet zo wanneer je een nieuwe schijf erin zet dat je de array kan rebuilden, omdat het RAID 5 is, dat alles het daarna gewoon weer doet :? ik zou dat gewoon proberen, en lees anders even de boekjes/gebruiksaanwijzing hierop na ;)

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Lennieboy83 schreef op 28 June 2003 @ 01:12:
Is het niet zo wanneer je een nieuwe schijf erin zet dat je de array kan rebuilden, omdat het RAID 5 is, dat alles het daarna gewoon weer doet :? ik zou dat gewoon proberen, en lees anders even de boekjes/gebruiksaanwijzing hierop na ;)
Als het automaGisch gaat rebuilden hebben we het over een Hot-Swap systeempie, ik weet het niet zeker, maar volgens mij was de 2400A niet direct een HotSwap-enabled controller

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ja, de 2400A is hot swapable. (maar aangezien je de computer niet meer geboot krijgt zul je het geen bezwaar vinden om hem uit te zetten ;) )

Ik heb helaas de sx6000 van Promise, dus helemaal garanderen kan ik het onderstaande niet, maar het is wel een zelfde soort kaart. Als ik 1 schijf mis wordt het array "critical" maar gaat het systeem gewoon door (mocht ik een keer booten dan moet ik even de waarschuwing bevestigen, maar ook dan gaat hij door) Mocht er iets ernstigers mis gaan dan wordt hij "failed" en is de drive niet meer te benaderen.

Een probleem dat ik had was dat de array zich na een reboot direct ging rebuilden wat natuurlijk niet werkte met de kapotte schijf erbij, waardoor hij "failed" werd, dan zit de schrik er even goed in :( . De oplossing bleek het fysiek verwijderen van die kapotte schijf uit het systeem en daarna gewoon weer op te starten. De controller zag dat hij niet kon rebuilden en begon daar dan ook niet aan en viel daarbij dus ook niet uit. Hij startte wel op als "critical". Natuurlijk moet je dan niet nog een schijf kwijt raken, maar het was een hele geruststelling dat de data er nog was en dat ik van de belangrijste dingen nog even snel een backup kon maken. Het systeem heeft zelfs zelfs 2 maanden met 1 schijf minder gedraaid, maar dat is geen echt prettig/veilig gevoel.

Dus ik zou in jouw geval de kapotte schijf verwijderen en proberen op te starten. Grote kans dat hij (zei het in kritieke toestand) doorstart.

Natuurlijk moet je wel eerst zeker weten wat de kapotte schijf is. Als je start met de kapotte schijf er nog in en een andere schijf er uit, mist de controller 2 schijven, en al lijkt het me onlogisch, maar als de controller daarmee het array definitief opdoekt dan ben je alle data kwijt. Het lijkt me logischer dat hij de goede schijven daarna weer accepteerd, maar durf jij dat risico aan? Ik zou dan ook eerst alle schijven controleren in een andere pc om vast te stellen welke de defecte schijf is.

Die promise heeft trouwens nog een eigenaardigheidje. Als hij besloten heeft een bepaalde schijf niet meer in het array te willen, dan krijg je met geen mogelijkheid die schijf toch nog toegevoegd, maar het hele array verwijderen en opnieuw aanmaken (zonder te initialiseren natuurlijk!) doet wonderen, dan accepteert hij hem weer alsof hij nooit weg geweest is.

[ Voor 2% gewijzigd door RolandWitvoet op 28-06-2003 04:16 . Reden: typo's en punctuatie ]

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de schijf in een ander systeem gehangen en met het diagnostic tool er over heen gegaan. met de uitgebruide en de korte test vond deze geen fouten.
ik ben nu de aray aan het rebuilden maar dat duurt wel een antal uurtjes.
ik heb de pc op proberen te starten toen de schijf er niet in zat maar ik blijf de diskbootfailure krijgen.
ik laat hem eerst zijn aray afbouwen en dan hopen we dat het probleem opgelost is.
maar dan rest wel de vraag, warom is het systeem uitgevallen?

Verwijderd

Topicstarter
help, het herbouwen van de aray is blijven steken op 49% en daarna loopt het systeem vast
wat te doen?

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Nieuwe schijf :? array rebuilden.

Lijkt me niet moeilijk ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 juni 2003 @ 17:42:
help, het herbouwen van de aray is blijven steken op 49% en daarna loopt het systeem vast
wat te doen?
Ja eerst de schijven rebuilden.
Daarna op (bv) op mijn site kijken naar het programma RAIDRB of MRECOVER2.
Je kan er ook lezen hoe het werkt.

http://www.aznil.nl/NEW
Helemaal onderin

• RolandWitvoet
  • Niet online
Aangezien de 'kapotte' schijf in orde zou moeten zijn volgens de tests, zou ik het probleem zoeken bij de andere schijven. Komt de controller tijdens het rebuilden een bad sector tegen, dan wordt het rebuilden gestopt. Dat heb ik meegemaakt met mijn controller. Toen bleek het mogelijk te zijn om die schijf te herstellen met het tooltje van de fabrikant en was het probleem opgelost. Ik weet niet wat er gebeurd zou zijn wanneer de sector niet te recoveren was geweest.

Al je schijven controleren dus voordat je gaat rebuilen

[ Voor 8% gewijzigd door RolandWitvoet op 29-06-2003 02:50 ]

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• vyruz
  • Laatst online: 03-07-2018

vyruz

ik heb geen ondertitel :P

kan het niet zijn dat de fout in de contoller zit :?
ik ben namelijk samen met Mr_Man met dit systeem bezig.
alle schijven zijn getest en bevatten geen fouten......
geen bad sectors nix....
ide kabels lijken ook nog allemaal helemaal intact te zijn.

Workstation specs
Server specs
Founder of www.kieftsoft.nl/forum

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

vyruz schreef op 01 July 2003 @ 11:39:
kan het niet zijn dat de fout in de contoller zit :?
ik ben namelijk samen met Mr_Man met dit systeem bezig.
alle schijven zijn getest en bevatten geen fouten......
geen bad sectors nix....
ide kabels lijken ook nog allemaal helemaal intact te zijn.
Firmware foutje :?

het komt niet vaak voor, maar kunnen altijd wel eens iets verkeerts gebeuren. Als het niets aannemelijks (fysiek gesproken) met de disken is, dan heeft zich ergens een schrijf foutje voorgedaan. Er valt weinig aan ter veranderen ... behalve dan een rebuild van de schijf die inconsistent is met het array. Maar ja ... geeft die controller nog een idee aan welke?
Tis anders zo'n 1/3 kans dat het de goed is en 2/3 kans dat je array verrot raakt... :X

Verwijderd

Ik heb destijds min of meer hetzelfde probleem gehad. Toen bleek dat er 2(!) ipv 1 schijf defect was waardoor ik niet meer kon opstarten.

[rml][ RAID] Adaptec 2400A Raid 5 start niet op[/rml]

Binnenkort gaat het hele IDE zaakje inclusief server eruit en komt er een geheel nieuwe server (met SCSI :*)) In ieder geval succes ermee!

• vyruz
  • Laatst online: 03-07-2018

vyruz

ik heb geen ondertitel :P

VisionMaster schreef op 01 July 2003 @ 12:10:
[...]

Firmware foutje :?

het komt niet vaak voor, maar kunnen altijd wel eens iets verkeerts gebeuren. Als het niets aannemelijks (fysiek gesproken) met de disken is, dan heeft zich ergens een schrijf foutje voorgedaan. Er valt weinig aan ter veranderen ... behalve dan een rebuild van de schijf die inconsistent is met het array. Maar ja ... geeft die controller nog een idee aan welke?
Tis anders zo'n 1/3 kans dat het de goed is en 2/3 kans dat je array verrot raakt... :X
nou ik zal ff wat meer duidelijkheid geven:
de contoller is een adaptec 2400a ATA raid.
en natuurlijk is dit een raid 5 config :P
op deze poorten zitten de schijven;
poort 0: FAILED
poort 1: Optimal
poort 2: Optimal

Ondanks dat er 2 schijven optimal zijn, boot dit systeem niet.

ik heb ook alle schijven getest op slechte sectoren e.d. dankzij de tip van RolandWitvoet.

maar nog werkt hij niet en boot hij ook niet....

BTW. hij blijft dus hangen op 49% tijdens het rebuilden.

[ Voor 4% gewijzigd door vyruz op 01-07-2003 13:16 ]

Workstation specs
Server specs
Founder of www.kieftsoft.nl/forum

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

vyruz schreef op 01 July 2003 @ 12:33:
[...]
tja ... dat het niet boot waren we al achter dat het niet een controller is die run-time je 3de disk virtueel kan 'images' uit de parity van de andere 2.
maaruh tja ... zolang het dus niet wil rebuilden kan ik je eigenlijk niet echt verder helpen met de grap ... :X

[ Voor 3% gewijzigd door VisionMaster op 01-07-2003 14:31 ]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-03 12:55

Shuriken

Life is all about priorities

vyruz schreef op 01 juli 2003 @ 12:33:
[...]

nou ik zal ff wat meer duidelijkheid geven:
de contoller is een adaptec 2400a ATA raid.
en natuurlijk is dit een raid 5 config :P
op deze poorten zitten de schijven;
poort 0: FAILED
poort 1: Optimal
poort 2: Optimal

Ondanks dat er 2 schijven optimal zijn, boot dit systeem niet.

ik heb ook alle schijven getest op slechte sectoren e.d. dankzij de tip van RolandWitvoet.

maar nog werkt hij niet en boot hij ook niet....

Mja voor een Raid 5 Array heb je minimaal 3 schijven nodig. En dan heb je dus geen Hot Spare.
Dus zolang jij schijfje nr3 niet hebt valt er weinig te rebuilden.

Als je je nieuwe schijfje hebt, hang em erbij en na de rebuild moet je weer operationeel zijn.

Lees anders eens de Raid FAQ op Ars http://arstechnica.com/paedia/r/raid-1.html

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:09

rally

Deyterra Consultancy

Kan het niet zijn dat je de verkeerde schijf hebt?

Bij mijn PERC controller begon hij nl. te tellen bij 0 (nul). Dus toen mijn schijf 2 defect raakte was het de 3e disk.
Wellicht is het niets, maar misschien is het iets :)

http://www.deyterra.com

Verwijderd

Topicstarter
Nouw, alle schijven zijn nu getest en volgens de diagnostic tool van wd in orde verklaard.
De allenieuwste firmware staat op de controller.
Alle IDE kabels zijn vervangen.
Alle schijven zitten op hun originele plek in de pc

En toch blijft de pc bij het rebuilden van de array op 49% staan...
Nu kunnen we wel willekeurig 120 gb schijven gaan vervangen maar als alles in orde is met de schijven (volgens WD-diagnostic extended test) is dat een vrij dure hobby waarvan de kans zeer klein is dat het het probleem oplost.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2003 19:39 ]

• RolandWitvoet
  • Niet online
Heb je adaptec ook al aangeschreven?
Rebuilden uitzetten en dat opstarten (om een backup te gaan maken) al eens geprobeerd? (en werkt dat wel/niet?)

Ik zit toch te denken aan een bad sector, maar dat WD-tooltje zal dat wel beter weten dan ik dat doe.
* RolandWitvoet weet het ook niet meer.

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

In alle eerlijkheid beginnen onze MindResources een beetje Low te worden.
Mocht je het nog voor elkaar krijgen, dan zou ik iig, graag willen weten hoe je het heb opgelost en wat er nu eigenlijk loos is.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

heb je wel extended getest ? Dat duurt nml. wel ff maar dan zou die iig alle foutjes moeten vinden....

ps: owja, wat me ff te binnen schiet; Als je zeker weet met welke disk de controller problemen heeft, die "failed" disk dus. Zou het misschien helpen om die eerst los te hangen aan je ide poort , en hem ff schoon te vegen (fdisk ofzo :?) remove (non-dos part. :?)
en dan nog eens een rebuild proberen....

of gewoon een low-level format uitvoeren, heb je fdisk ook nie nodig :+
't is vergezocht, maar je weet niet....

[ Voor 75% gewijzigd door Madrox op 02-07-2003 13:32 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1