Ja, de 2400A is hot swapable. (maar aangezien je de computer niet meer geboot krijgt zul je het geen bezwaar vinden om hem uit te zetten

)
Ik heb helaas de sx6000 van Promise, dus helemaal garanderen kan ik het onderstaande niet, maar het is wel een zelfde soort kaart. Als ik 1 schijf mis wordt het array "critical" maar gaat het systeem gewoon door (mocht ik een keer booten dan moet ik even de waarschuwing bevestigen, maar ook dan gaat hij door) Mocht er iets ernstigers mis gaan dan wordt hij "failed" en is de drive niet meer te benaderen.
Een probleem dat ik had was dat de array zich na een reboot direct ging rebuilden wat natuurlijk niet werkte met de kapotte schijf erbij, waardoor hij "failed" werd, dan zit de schrik er even goed in

. De oplossing bleek het fysiek verwijderen van die kapotte schijf uit het systeem en daarna gewoon weer op te starten. De controller zag dat hij niet kon rebuilden en begon daar dan ook niet aan en viel daarbij dus ook niet uit. Hij startte wel op als "critical". Natuurlijk moet je dan niet nog een schijf kwijt raken, maar het was een hele geruststelling dat de data er nog was en dat ik van de belangrijste dingen nog even snel een backup kon maken. Het systeem heeft zelfs zelfs 2 maanden met 1 schijf minder gedraaid, maar dat is geen echt prettig/veilig gevoel.
Dus ik zou in jouw geval de kapotte schijf verwijderen en proberen op te starten. Grote kans dat hij (zei het in kritieke toestand) doorstart.
Natuurlijk moet je wel eerst zeker weten wat de kapotte schijf is. Als je start met de kapotte schijf er nog in en een andere schijf er uit, mist de controller 2 schijven, en al lijkt het me onlogisch, maar als de controller daarmee het array definitief opdoekt dan ben je alle data kwijt. Het lijkt me logischer dat hij de goede schijven daarna weer accepteerd, maar durf jij dat risico aan? Ik zou dan ook eerst alle schijven controleren in een andere pc om vast te stellen welke de defecte schijf is.
Die promise heeft trouwens nog een eigenaardigheidje. Als hij besloten heeft een bepaalde schijf niet meer in het array te willen, dan krijg je met geen mogelijkheid die schijf toch nog toegevoegd, maar het hele array verwijderen en opnieuw aanmaken (zonder te initialiseren natuurlijk!) doet wonderen, dan accepteert hij hem weer alsof hij nooit weg geweest is.
[
Voor 2% gewijzigd door
RolandWitvoet op 28-06-2003 04:16
. Reden: typo's en punctuatie ]