Toon posts:

[Debian Woody]startx:no devices detected,no screens found?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vooraf: search/google natuurlijk allang gedaan, heb hier ook een blaadje vol aantekeningen, zou kunnen dat ik iets vergeet te melden wat ik heb gedaan of gelezen. Ik weet dat dit al tig keer voorbij is gekomen maar ik ga er vanuit dat het heel simpel op te lossen is. Overigens ben ik nieuw in Linux.

Ik heb Debian 3.0r1 Woody, met via tasksel X window, Desktop Environment en Dial-up geinstalleerd en verder niks specifieks. (Toch) lukt het starten van x niet: als hij bij het booten of nadat ik startx invoer, X probeert te starten, krijg ik een stuk of drie keer een zwart scherm en vervolgens zo'n setup scherm als bij de instalatie. Je kan naar de logfile kijken en X opnieuw 'laten configureren', hoewel er niet bij staat wat hij dan doet. Hoe dan ook, hier staan om te beginnen wat info:

/etc/X11/XF86Config-4 (deze heb ik gemaakt door eerst XF86Config en XF86Config-4 te moven naar een een subdir 'ptest', en dan met "dpkg-reconfigure xserver-xfree86" een nieuwe XF86Config-4 te maken)
/var/log/XFree86.0.log
/var/log/XFree86.8.log
output van #scanpci
output van #scanpci -v
Alle regels uit XFree86.0.log die waarschijnlijk van belang zijn:
errors.txt

Systeem Info:

Athlon XP 2200+
ABIT AT7MAX2 moederbord
ATi Radeon 9700 Pro
512 MB RAM
Iiyama 19" Vision Master Pro 454 (wel relevant lijkt me)
Deze monitor kan horizontaal 30-132 en verticaal 45-200 aan volgens de handleiding.
Er zit maar één videokaart in de pc.

Verder heb ik volgens de genoemde logbestanden Kernel 2.4.17 en XFree86 4.1.0.1, en die laatste zou, met de "ati" driver neem ik aan, de Radeon chip moeten ondersteunen:
http://www.xfree86.org/4.1.0/Status6.html#6

Ik heb al van alles geprobeerd:

- "dpkg-reconfigure xserver-xfree86" met vele combinaties zoals framebuffer aan/uit;
- XF86Config-4 handmatig ge-edit met bijvoorbeeld maar één mogelijke resolutie;
- XF86Config ge-edit ipv versie -4;
- ik gebruik gdm, maar gdm restarten kan niet eens ("gdm already running. Aborting!" of zoiets)
- de configfiles staan niet in /usr/X11R6 maar gewoon in /etc/X11 (waar is die eerste eigenlijk voor?)

Het probleem is denk ik dat de ati driver de radeon 9700 toch niet ondersteunt of dat-ie de kaart niet kan vinden ofzo, hij zegt immers "device not found"; de enige oplossing die ik kan verzinnen zou zijn om de onofficiele drivers van ati.com te installeren, maar die wou ik eigenlijk pas downloaden en installeren als ik in X zat en kon internetten (anders wordt het eerst nog alien compileren enzo).

Klopt het dat "dpkg..." een config-programma is, gemaakt/geconfigureerd door debconf? Dan is debconf dus niet een programma om het OS zelf mee te configureren, maar op config-programma's mee te configureren? beetje moeilijk gezegd maarja :P Dat leidt ik dan af uit packages.debian.org en
http://www.kitenet.net/programs/debconf/
Hoe dan ook, de eerste vraag die "dpkg-reconfigure xserver-xfree86" stelt is of je debconf XF86Config-4 automatisch wil laten configureren, en als ik met dpkg-reconfigure of xf86config herconfigureer dan staat daar ook een melding van boven- en onderaan XF86Config-4. Misschien dat dat instellingen overschrijft ofzo; maar dan zou het nog niks uit moeten maken omdat die instellingen op zich ook goed zijn.

Ten slotte ben ik ook al op
DebianHelp.org geweest maar wat daar staat komt weer neer op 'kijk naar de (WW)'s en (EE)'s en zet framebuffer uit, wat ik dus al gedaan heb.

NB: Oja, heel belangrijk misschien: ik heb iets (met tandwielen op de achtergrond dacht ik) al draaiende gehad, maar dan in een onwerkbare resolutie en heel lelijk natuurlijk; 't zal zelfs geen 640x480 zijn geweest, en het was geloof ik 8 bit. Het was met de vga driver. Ook heb ik met de vga driver GNOME net draaiende gehad (er stond iets met GNOME in de titelbalk van het inlogscherm), het was helemaal niet lelijk maar of ik nou 1024x768 of 1280x1024 als resolutie zette (in XF86Config-4 dus), het bleek gigantisch groot. Lijkt me sterk dat het de eerste keer KDE was, want waarom zou hij de ene keer KDE starten en de andere keer GNOME, zeker aangezien gdm wordt gestart bij het booten.

Tot slot: ik hoop dat dit een goede (en niet te lange) startpost is; het is misschien een beetje door elkaar enzo maar ik heb alles wat ik kon bedenken maar neergezet, zo volledig mogelijk. Zoals ik al zei is de oplossing waarschijnljk heel simpel, maar na al het zoeken weet ik het nog steeds niet...

I.i.lg. alvast bedankt.

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:06

lonkhuijzen

100% ADH

Kan zijn dat ik echt uit mijn nek loop te kletsen maar ik herken de symptomen.

Ik had dacht ik dezelfde fout error omdat ik 1 module voor mijn usbmuis was vergeten in de kernel.

doet cat /dev/input/mice het?

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 27 juni 2003 @ 15:23:
Verder heb ik volgens de genoemde logbestanden Kernel 2.4.17 en XFree86 4.1.0.1
Nee, die 2.4.17 uit je XFree86 log is de kernel die het systeem draaide waar die XFree86 versie op gecompileerd werd, niet de kernel die jij nu draait. Met "uname -a" kun je controleren welke kernel-versie jij draait.
en die laatste zou, met de "ati" driver neem ik aan, de Radeon chip moeten ondersteunen:
http://www.xfree86.org/4.1.0/Status6.html#6
Volgensmij bestond de 9700 nog niet toen XFree86 4.1.0 uitgebracht werd... Het zou goed kunnen dat de 9700 niet ondersteund is door 4.1.0.

Je kunt ATi's officiele drivers installeren. Deze zijn closed-source, maar dan heb je volledige 2D en 3D acceleratie. Hier heb je - neem ik aan - wel een 2.4 kernel voor nodig.

Je kunt XFree86 4.3.0 installeren. Deze zou in ieder geval (accelerated afaik) 2D moeten bieden. Als je ook 3D acceleration wilt zul je waarschijnlijk DRI (en daarmee XFree86) uit CVS moeten halen en compilen. Niet aan te raden voor beginners ;) maar dan zou je iig wel accelerated 2D en 3D hebben met volledige open source drivers.

Je kunt ook nog de "vesa" driver proberen. Als die werkt is dat een goede tussenoplossing: je hebt beeld op een acceptabele resolutie en colordepth, maar de snelheid is niet alles, en geintjes als hardware overlay en accelerated 3D kun je vergeten.
- XF86Config ge-edit ipv versie -4;
XFree 3.x gebruikt XF86Config, XFree 4.x gebruikt XF86Config-4 als die bestaat, en anders ook XF86Config. Als je niet van plan bent XFree 3.x te gebruiken hoef je maar één van de twee te hebben (waarbij imho XF86Config-4 een duidelijkere naam is).
- de configfiles staan niet in /usr/X11R6 maar gewoon in /etc/X11 (waar is die eerste eigenlijk voor?)
De config-files horen ook in /etc/X11 te staan. /etc is de plaats waar alle system-wide configuratie staat, in /usr staat zo'n beetje alle software die niet noodzakelijk is voor de kern van het systeem. In /usr/X11R6 staat het grootste gedeelte van XFree86 zelf.
de enige oplossing die ik kan verzinnen zou zijn om de onofficiele drivers van ati.com te installeren, maar die wou ik eigenlijk pas downloaden en installeren als ik in X zat en kon internetten (anders wordt het eerst nog alien compileren enzo).
Je kunt het proberen met de "vesa" driver - zie boven. Dan heb je iig beeld enzo. Oh, en alien kun je gewoon apten :Y)
Klopt het dat "dpkg..." een config-programma is, gemaakt/geconfigureerd door debconf?
Nee :)
Dan is debconf dus niet een programma om het OS zelf mee te configureren, maar op config-programma's mee te configureren?
Dpkg is de Debian package manager. Dpkg is verantwoordelijk voor het installeren / verwijderen van packages. Apt is een front-end voor dpkg die automatisch packages kan downloaden en aan dpkg kan voeren e.d. Debconf is een configuratie-systeem dat door Debian packages gebruikt kan worden voor configuratie tijdens het installeren van het package.

Op het moment dat je "apt-get install blaat" typt, dan gaat apt blaat.deb (en evt dependancies) downloaden en runt daarna "dpkg -i blaat.deb". Dpkg installeert het package dan en roept de configuratie-scripts van het package aan. Die scripts kunnen dan weer gebruik maken van debconf voor het stellen van de vragen e.d.
Met dpkg-reconfigure package zeg je tegen dpkg dat hij de configuratie-stap van het package in kwestie opnieuw moet doen (waardoor je ook opnieuw eventuele debconf vragen krijgt).
Hoe dan ook, de eerste vraag die "dpkg-reconfigure xserver-xfree86" stelt is of je debconf XF86Config-4 automatisch wil laten configureren, en als ik met dpkg-reconfigure of xf86config herconfigureer dan staat daar ook een melding van boven- en onderaan XF86Config-4. Misschien dat dat instellingen overschrijft ofzo; maar dan zou het nog niks uit moeten maken omdat die instellingen op zich ook goed zijn.
Als je ervoor kiest om te laten configureren door debconf, dan zal debconf een configuratie-file voor je maken aan de hand van een aantal vragen, en deze in /etc plaatsen. Bovendien kan het zijn dat je bij een upgrade van het package (xserver-xfree86 in dit geval) nieuwe vragen krijgt, welke hij dan aan die configuratie zal toevoegen. Als je ervoor kiest om de file zelf te beheren, dan blijft debconf er verder van af.

Ikzelf kies altijd "manage by debconf", en vul dan de vragen in. Daarna dpkg-reconfigure ik xserver-xfree86, en kies dan voor zelf beheren. Dan heb ik een door debconf gegenereerde config-file, waar debconf verder niet meer aan gaat komen. En die verbouw ik dan naar smaak :)
NB: Oja, heel belangrijk misschien: ik heb iets (met tandwielen op de achtergrond dacht ik) al draaiende gehad, maar dan in een onwerkbare resolutie en heel lelijk natuurlijk; 't zal zelfs geen 640x480 zijn geweest, en het was geloof ik 8 bit. Het was met de vga driver.
Met de vga driver kun je maximaal tot 640x480x4 of 320x200x8 :Y)
Voor SVGA resoluties/kleurdieptes moet je de vesa driver hebben, zie boven.
Tot slot: ik hoop dat dit een goede (en niet te lange) startpost is; het is misschien een beetje door elkaar enzo maar ik heb alles wat ik kon bedenken maar neergezet, zo volledig mogelijk.
Prima hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de reacties gelezen, dank jullie wel :).
Ik heb vanmiddag voor ik ging werken "cat /dev/psaux" ingetypt, ik weet niet hoelang het geduurd heeft maar zeker langer dan een paar minuten, er kwam een redelijk lange - enkele tientallen tekens - reeks van cijfers en letters met accenten erop uit. Mijn muis heb ik gemount op /dev/psaux, hij zit op een PS/2 poort (hoewel het een Logitech MX500 met USB is... ).
deadinspace: ik zal morgen ff wat wedervragen stellen en de vesa driver instellen enz., maar nu eerst :Z ;)

edit:
typo

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2003 15:11 ]

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 15:41
ik had het zelfde probleem met me radeon 8500. Na een upgrade naar xfree86 4.2.0 deed hij het in combinatie met de ati drivers.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Verwijderd

Topicstarter
OK: de output van uname -a (heel handige tool btw :)) is:
code:
1
Linux debian 2.2.20-idepci #1 [datum/tijd] i686 unknown
Hij staat ook hier
Ik heb dus kernel 2.2.20 met IDE en PCI ondersteuning, of staat dat idepci ergens anders voor? (zelfs bij kernelnewbies.org kan ik het (nog) niet vinden).

Ik heb hem opnieuw geconfigureerd met de vesa driver, en dat gedeelte doet het nu maar nu klaagt ie over de muis; gelukkig heb ik op DebianHelp.org weer een vraag erover gevonden; blijkbaar is gpm de "General Purpose Mouse Interface" voor het kunnen gebruiken van de muis in de console. Heb ik dit nodig? Ik denk niet dat ik het heb, want de muis doet niks (mooi dat debian lekker weinig rommel installeert :)).
Trouwens, vallen de PS/2-poorten niet onder de terminals, tty0,1,2,3 enz. dus? Of moet je daar juist psaux voor gebruiken? Overal staat dat je /dev/input/mice moet gebruiken, maar die werkt hier niet. Ik zal het wel nog een paar keer proberen, misschien had ik het verkeerde protocol, want in het 'Complete Handboek' staat dat het Logitech protocol bedoeld is voor wat oudere muizen... ;).
deadinspace schreef op 27 June 2003 @ 17:29:
Volgens mij bestond de 9700 nog niet toen XFree86 4.1.0 uitgebracht werd... Het zou goed kunnen dat de 9700 niet ondersteund is door 4.1.0.

Je kunt ATi's officiele drivers installeren. Deze zijn closed-source, maar dan heb je volledige 2D en 3D acceleratie. Hier heb je - neem ik aan - wel een 2.4 kernel voor nodig.

Je kunt XFree86 4.3.0 installeren. Deze zou in ieder geval (accelerated afaik) 2D moeten bieden. Als je ook 3D acceleration wilt zul je waarschijnlijk DRI (en daarmee XFree86) uit CVS moeten halen en compilen. Niet aan te raden voor beginners ;) maar dan zou je iig wel accelerated 2D en 3D hebben met volledige open source drivers.

Je kunt ook nog de "vesa" driver proberen. Als die werkt is dat een goede tussenoplossing: je hebt beeld op een acceptabele resolutie en colordepth, maar de snelheid is niet alles, en geintjes als hardware overlay en accelerated 3D kun je vergeten.
Dat de Radeon 9700 toen nog niet bestond snap ik, maar ik dacht dat die ati driver wel de standaard-functies van de hele Radeon-familie zou kunnen aansturen, op z'n minst een hogere resolutie. Hoe dan ook heb ik nu dus die vesa driver, maar ik zal als ik m'n internet goed heb geconfigureerd o.a. de Linux-drivers van de ati site downloaden; closed source maakt me niet uit, open-source heb ik toch niks aan en dat moet ik idd nog compileren, dat stel ik liever zo lang mogelijk uit B). Ondersteutn XFree86 4.3.0 ook 2D/3D-acceleratie zonder de ati drivers? En is het de moeite waard/een beetje stabiel om XFree86 4.3.0 te installeren?

Zo, ik hoop dat ik niks vergeten ben :P.

edit: MagicTempest, als 4.2 ondersteuning heeft voor de 8500 zal 4.3 (en misschien zelfs 4.2) wel ondersteuning hebben voor 9700.
edit2: kan je ergens zien wat voor versie je hebt van glibc? Voor 2.1, 2.1, 2.3, 2.4 zijn er verschillende XFree86 binarie packages.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2003 17:15 . Reden: code ingekort (lay-out) ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 22:52:
Ik heb de reacties gelezen, dank jullie wel :).
Ik heb vanmiddag voor ik ging werken "cat /dev/psaux" ingetypt, ik weet niet hoelang het geduurd heeft maar zeker langer dan een paar minuten, er kwam een redelijk lange - enkele tientallen tekens - reeks van cijfers en letters met accenten erop uit.
"cat file" leest de inhoud van file en print deze naar standard out. Als cat het einde van de file tegenkomt, dan beeindigt hij. Maar /dev/psaux is een device, en devices hebben niet noodzakelijk een "einde" (/dev/zero is een goed voorbeeld, daar kun je oneindig nullen uit blijven lezen). In het geval van /dev/psaux zal cat de inhoud uitlezen, en op het moment dat er niks meer te lezen valt wacht cat tot er wel weer wat te lezen valt. En in /dev/psaux valt weer wat te lezen op het moment dat de kernel informatie van de PS/2 bus krijgt, bijvoorbeeld als je je muis beweegt.

cat is (net als de meeste programma's) af te breken met Ctrl-C (vaak weergegeven met ^C).
Mijn muis heb ik gemount op /dev/psaux
Mounten is het koppelen van een filesystem (bijvoorbeeld op een harddisk of cdrom) aan een lokatie in de directory tree ;)
Verwijderd schreef op 28 June 2003 @ 17:05:
Ik heb dus kernel 2.2.20 met IDE en PCI ondersteuning, of staat dat idepci ergens anders voor? (zelfs bij kernelnewbies.org kan ik het (nog) niet vinden).
Dat "-idepci" is door Debian toegevoegd aan de naam van die kernel. Het is de kernel van de idepci install flops. Die hebben alleen support voor IDE en PCI, en niet voor bijvoorbeeld (E)ISA, SCSI en dergelijke. Dat vergt minder ruimte (er zijn 3 idepci flops, de normale set is 6 flops), en is op "normale" PCs voldoende.
blijkbaar is gpm de "General Purpose Mouse Interface" voor het kunnen gebruiken van de muis in de console. Heb ik dit nodig? Ik denk niet dat ik het heb, want de muis doet niks
GPM is een mouse daemon, die je nodig hebt als je de muis in de console wil gebruiken. Bovendien kun je gpm het muis-device (bijvoorbeeld /dev/psaux) laten gebruiken, en die informatie weer laten doorgeven aan XFree86. Ikzelf gebruik het niet en laat XFree86 zelf de mouse devices uitlezen.
Trouwens, vallen de PS/2-poorten niet onder de terminals, tty0,1,2,3 enz. dus? Of moet je daar juist psaux voor gebruiken? Overal staat dat je /dev/input/mice moet gebruiken, maar die werkt hier niet. Ik zal het wel nog een paar keer proberen, misschien had ik het verkeerde protocol, want in het 'Complete Handboek' staat dat het Logitech protocol bedoeld is voor wat oudere muizen... ;).
/dev/psauxf is voor PS/2 muizen.
/dev/input is het nieuwere input subsystem. Dit is een netter, algemener systeem voor input devices als muizen en keyboards. Je krijgt dan bijvoorbeeld /dev/input/mouse0 voor de eerste muis enzo, en /dev/input/mice voor de bewegingen van alle muizen "bij elkaar opgeteld".

Maar volgensmij is in 2.2 kernels het nieuwe input subsystem helemaal niet aanwezig en in 2.4 kernels maken alleen de drivers voor USB muizen er gebruik van. Daarom gebruik je /dev/psaux voor PS/2 muizen en /dev/input/mice voor USB muizen :)

Overigens gaat straks in de 2.6 kernels alles via /dev/input.
Dat de Radeon 9700 toen nog niet bestond snap ik, maar ik dacht dat die ati driver wel de standaard-functies van de hele Radeon-familie zou kunnen aansturen, op z'n minst een hogere resolutie.
Tsja, ik weet niet in hoeverre die cores op elkaar lijken... En misschien kan die driver dat ook wel, alleen herkent hij de chip gewoon niet...
Ondersteutn XFree86 4.3.0 ook 2D/3D-acceleratie zonder de ati drivers? En is het de moeite waard/een beetje stabiel om XFree86 4.3.0 te installeren?
2D acceleratie neem ik aan van wel. 3D acceleratie zul je sowieso de DRI modules zelf voor moeten compilen, als dat überhaupt al werkt :P

Als je ATI's drivers wil gebruiken, merk dan op dat ze (nog) geen driver voor XFree 4.3.0 hebben, en je dan dus beter af bent met XFree 4.1.0 of 4.2.0.
edit2: kan je ergens zien wat voor versie je hebt van glibc? Voor 2.1, 2.1, 2.3, 2.4 zijn er verschillende XFree86 binarie packages.
Ehm... dpkg -l libc6 . Dat is toch wel een beetje basiskennis voor Debian (nouja, niet dat je libc6 moet hebben, maar dpkg -l wel) ;)

Overigens zijn er ook wel .debs van 4.3.0 voor Woody als het goed is.

Verwijderd

Topicstarter
- Ik zal idd nog verder lezen over de basis van Debian, wel zo handig :9;
- Heeft het aansluiten van een apparaat nog een speciale naam?
- Ik zal dus als ik m'n RAID0-opstelling wil gebruiken een nieuwe kernel moeten compileren, want dat wordt gezien als SCSI.

Als ik het zo hoor kan ik straks het beste de allernieuwste stabiele kernel downloaden (2.5 ofzo) i.c.m. XFree86 4.2 en de onofficiele ATi-drivers. Dan heb ik toch de zo maximaal mogelijke ondersteuning voor m'n Radeon kaart.

Maar ik heb nu eigenlijk maar een echte vraag: ik kan (nou ja, kon) in GNOME komen; dat voelde nogal brak aan, je kon er vrij weinig, maar bij het booten werd wel automatisch gdm gestart. Dat wilde ik veranderen, dus heb ik om te beginnen in het gdm configuratieprogramma ingesteld dat inloggen als root ook mag. Toen heb ik gdm herstart, maar toen ik weer in GNOME kwam en het gdm-configprogramma probeerde te starten gaf hij een 'Segmentation fault'. Na opzoeken blijkt dat te betekenen dat het programma aan geheugen komt waar-ie niet aan mag zitten.. hoewel ik zoiezo niet snap hoe dat kan 8)7 (ik heb dus 512MB) is het interessanter hoe ik het kan voorkomen; op internet kan ik wel allerlei oorzaken en oplossingen vinden varierend van 'probleem met nvidia kaart' tot 'probleem bij het configureren van de kernel' maar dat is hier niet van toepassing. Vervolgens heb ik met 'apt-get uninstall gdm' gdm verwijderd. Er kwam meteen een configuratieschermpje waar ik mijn nieuwe window manager in moest stellen; ik heb xdm gekozen, niet Gnome en niet Kde, maar gewoon X. En nu krijg ik bij startx het loading scherm van KDE te zien (krijg ik niet meer eerst een inlogscherm?) maar bij de periphirals gaat-ie terug naar de console en zegt ie 'signal 11'. Dus weer dat geheugen (got-search). Misschien geen toeval... zelfde probleem.
Dus om een heel lang verhaal kort te maken: wat kan je tegen een signal 11 of 'segmentation fault' doen?

edit:
Ik zal zelf natuurlijk nog verder blijven zoeken :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2003 21:46 ]

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 15:41
Hmm, wat je precies tegen die segmentation fault kan doen weet ik niej precies, ik ben zelf ook nog maar een n00b.

Het is altijd handig om een beetje up to date te zijn (nieuwste stable kernel is 2.4.21). Maar misschien is het ook al handig om (mocht je debian opnieuw willen installen vanaf de woody cd) voor de bf24 "smaak" te kiezen. Heb je iig al kernel 2.4.18, wanneer het je niet zou lukken om de kernel werkend te krijgen.

Grootste kans dat je glibc22 driver versie moet hebben bij ati.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:31
Dit wil ik nog even kwijt. In linux zijn de even nummers altijd de stabiele kernels (2.0, 2.2, 2.4) en de oneven nummers de 'development' kernels (2.1, 2.3, 2.5). Ze zeggen dat 2.5.x in oktober wellicht stable wordt verklaard, dan krijgt de kernel het nieuwe versienummer 2.6.0. Overigens kan ik je Handleiding Debian GNU/Linux 2.2 van harte aanbevelen. Het is misschien op sommige punten wat verouderd, maar de meeste informatie klopt nog wel. Het installatiegedeelte kun je overslaan, maar er staat nog steeds veel nuttige informatie in (ik kan er nog steeds nieuwe dingen uit leren, het is bij mij nooit zo goed blijven hangen).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Japie_17 schreef op 30 June 2003 @ 01:02:
Dit wil ik nog even kwijt. In linux zijn de even nummers altijd de stabiele kernels (2.0, 2.2, 2.4) en de oneven nummers de 'development' kernels (2.1, 2.3, 2.5). Ze zeggen dat 2.5.x in oktober wellicht stable wordt verklaard, dan krijgt de kernel het nieuwe versienummer 2.6.0. Overigens kan ik je Handleiding Debian GNU/Linux 2.2 van harte aanbevelen. Het is misschien op sommige punten wat verouderd, maar de meeste informatie klopt nog wel. Het installatiegedeelte kun je overslaan, maar er staat nog steeds veel nuttige informatie in (ik kan er nog steeds nieuwe dingen uit leren, het is bij mij nooit zo goed blijven hangen).
DAn zal ik tegen de tijd dat ik een goed draaiend systeem heb kernel 2.4 installeren :)
Moet je als je een nieuwe kernel installeert ook (al je) software en drivers opnieuw installeren?
Die handleiding had ik al geprint ;) hele goeie inderdaad.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 29 June 2003 @ 21:45:
- Heeft het aansluiten van een apparaat nog een speciale naam?
Niet echt. Je PS/2 muis wordt gewoon gerepresenteerd door /dev/psaux (mits PS/2 muis support in de kernel aanwezig), daar hoef je zelf verder niks voor te doen. Ook als je er geen PS/2 muis aan hebt hangen, dan nog wordt je PS/2 muis-aansluiting gerepresenteerd door /dev/psaux... Er zal alleen weinig informatie uitkomen in dat geval ;)
- Ik zal dus als ik m'n RAID0-opstelling wil gebruiken een nieuwe kernel moeten compileren, want dat wordt gezien als SCSI.
De kans is inderdaad erg groot dat je een nieuwere kernel nodig hebt ja. Of het als SCSI wordt gerepresenteerd hangt er van af. Bij de "speelgoed RAID" kaartjes (de - vaak onboard - promise / highpoint / fasttrack / etc) worden als ik me niet vergis gerepresenteerd door /dev/ataraid/ terwijl de "echte RAID" controllers (zowel IDE als SCSI) als SCSI devices worden weergegeven.
Als ik het zo hoor kan ik straks het beste de allernieuwste stabiele kernel downloaden (2.5 ofzo) i.c.m. XFree86 4.2 en de onofficiele ATi-drivers. Dan heb ik toch de zo maximaal mogelijke ondersteuning voor m'n Radeon kaart.
Ik zou voorlopig een 2.4 kernel nemen ;) (zie ook Japie_17's uitleg). Merk op dat upgraden naar XFree86 4.2 optioneel is; ATi heeft ook drivers voor 4.1.0.

Ik neem tenminste aan dat je met de "onofficiele drivers" ATi's drivers bedoeld... Het hangt wel een beetje van je interpretatie van "onofficieel" af natuurlijk :)
Maar ik heb nu eigenlijk maar een echte vraag: ik kan (nou ja, kon) in GNOME komen; dat voelde nogal brak aan, je kon er vrij weinig
Misschien ontbreekt er nog het een en ander. Wat heb je precies geinstalleerd voor Gnome?
maar bij het booten werd wel automatisch gdm gestart. Dat wilde ik veranderen, dus heb ik om te beginnen in het gdm configuratieprogramma ingesteld dat inloggen als root ook mag.
Dat wordt over het algemeen afgeraden (imho terecht). Je kunt beter "su" in een terminal gebruiken als je iets als root moet doen :)
Toen heb ik gdm herstart, maar toen ik weer in GNOME kwam en het gdm-configprogramma probeerde te starten gaf hij een 'Segmentation fault'. Na opzoeken blijkt dat te betekenen dat het programma aan geheugen komt waar-ie niet aan mag zitten.. hoewel ik zoiezo niet snap hoe dat kan 8)7 (ik heb dus 512MB) is het interessanter hoe ik het kan voorkomen
Segmentation fault betekent dat het process geheugen probeerde te benaderen dat hij niet toegewezen heeft gekregen. Oorzaak is meestal een bug in het programma in kwestie (of in een van de gebruikte libraries), maar brakke hardware kan het ook veroorzaken.
Segvs in gdmconfig is een bekend probleem lijkt het.

Je wilt misschien sowieso XFree86 starten met "startx" totdat alles werkt (ATi drivers enzo).
Er kwam meteen een configuratieschermpje waar ik mijn nieuwe window manager in moest stellen; ik heb xdm gekozen, niet Gnome en niet Kde, maar gewoon X.
Nou heb je me verward :P
xdm is geen window manager, maar een display manager. En "gewoon X" is ehm... _erg_ kaal ;) Een display manager is zo'n ding waarmee je kunt inloggen. Een window manager is het programma dat je borders om windows heen enzo verzorgt.
En nu krijg ik bij startx het loading scherm van KDE te zien (krijg ik niet meer eerst een inlogscherm?)
Ja, das het idee van startx. Als je een login scherm wil, moet je een display manager hebben.

Wat staat er btw in je .xinitrc? (daar staat wat gestart moet worden als je "startx" doet)
Verwijderd schreef op 30 June 2003 @ 21:31:
Moet je als je een nieuwe kernel installeert ook (al je) software en drivers opnieuw installeren?
Drivers zijn (doorgaans) onderdeel van de kernel, dus kernel vervangen betekent juist dat je ook je drivers vervangt... Is inherent aan het proces :)
Alleen "externe" drivers, zoals die van ATi zul je specifiek opnieuw moeten installeren.

De applicaties merken er weinig van.

[ Voor 7% gewijzigd door deadinspace op 30-06-2003 23:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
- gewoon nieuwsgierig: enig idee waar psaux voor staat? (ps als in ps/2 waarschijnlijk, de au voor audio en de x voor versie ofzo?)
De kans is inderdaad erg groot dat je een nieuwere kernel nodig hebt ja. Of het als SCSI wordt gerepresenteerd hangt er van af. Bij de "speelgoed RAID" kaartjes (de - vaak onboard - promise / highpoint / fasttrack / etc) worden als ik me niet vergis gerepresenteerd door /dev/ataraid/ terwijl de "echte RAID" controllers (zowel IDE als SCSI) als SCSI devices worden weergegeven.
Ik heb een onboard HPT374 RAID controller, dus in plaats van een SCSI-device, waarvoor ik dus support in de kernel mee zou moeten bakken, kan ik /dev/ataraid gebruiken wat er zoiezo standaard in zit.
Ik zou voorlopig een 2.4 kernel nemen (zie ook Japie_17's uitleg). Merk op dat upgraden naar XFree86 4.2 optioneel is; ATi heeft ook drivers voor 4.1.0.

Ik neem tenminste aan dat je met de "onofficiele drivers" ATi's drivers bedoeld... Het hangt wel een beetje van je interpretatie van "onofficieel" af natuurlijk
Waarschijnlijk upgrade ik straks wel naar kernel 2.4 plus XFree86 4.2; lijkt me in dit geval het beste om maar wat nieuwers te hebben;
Ik bedoel trouwens de drivers van ATi, maar toch ook weer niet ;) - niet die open-source (DRI);
Misschien ontbreekt er nog het een en ander. Wat heb je precies geinstalleerd voor Gnome?
Er zal vast nog een heleboel aan Gnome ontbreken, want er waren alleen wat config-tools en wat standaard mailprogramma's, mozilla enz. Netwerkinstellingen of iets voor het inserten van modules kon ik nergens vinden, hoewel het vast wel ergens zal zitten. Ik heb met tasksel gewoon X Server aangevinkt en Desktop Environments, dus ik heb denk ik de standaard Gnome van Debian 3.0.
Segmentation fault betekent dat het process geheugen probeerde te benaderen dat hij niet toegewezen heeft gekregen. Oorzaak is meestal een bug in het programma in kwestie (of in een van de gebruikte libraries), maar brakke hardware kan het ook veroorzaken.
Segvs in gdmconfig is een bekend probleem lijkt het.
Als ik gdm weer nodig heb zal ik het weer installeren, en misschien dattie het dan meteen weer goed goet :). In die bugreport kon ik btw geen oplossing vinden maar dat is waarschijnlijk ook niet de bedoeling.
Je wilt misschien sowieso XFree86 starten met "startx" totdat alles werkt (ATi drivers enzo).
Je bedoelt neem ik aan pas een display manager gebruiken als het zonder heelmaal goed gaat?
Nou heb je me verward
Je kunt kiezen tussen gdm, kdm en xdm. Ik dacht dat gdm wel de display manager voor gnome zou zijn, kdm voor kde en xdm een soort van neutraal o.i.d.
En om ff echt overal op in te gaan :P:
Ja, das het idee van startx. Als je een login scherm wil, moet je een display manager hebben.
Ik had ingesteld dat kdm de nieuwe display manager moest worden, daarom verbaasde het me dattie meteen KDE ging laden.

Tot slot: ik deed net "find / .xinitrc", maar die gaf niks. Onder RedHat moest je eerst updatedb doen, dus dat ga ik nu doen want hij vindt veel andere dingen (zoals rc2.d) ook niet :S. Ook is er wel een /etc/X11/xinit, dus daar post ik wel wat van. Het gaat me er ten slotte om X/Gnome/KDE eindelijk eens normaal op te kunnen starten :).
Pagina: 1