[Electriciteit] Electranet in kaart brengen.

Pagina: 1
Acties:

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
Hoi,

Ik weet niet of het hier in thuishoort, maar anders schopt een modje me wel de goede kant op. ;)

Mijn probleem:
ik zit hier met een gigantische stoppenkast die doorloopt naar 4 verdiepingen.
Nu is er geen beschrijving welke stop naar wat gaat, dus behalve de 4 binnenkomende fases weet ik niet wat waar bij hoort.
Is er een manier (behalve trail en error) om na te gaan wat waar naar toe loopt.
Ik zoek zoiets als dat je met telefoon of cat5-netwerken doet door aan 1 kant een zender te hangen zodat je elders kunt meten.
Het liefst nog zonder de stroom er af te halen.

Ik heb geen idee of dit mogelijk is, maar kan me wel voorstellen dat iets dergelijks bestaat.

>Select * FROM users WHERE clue > 0

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

als het niet bestaat is het natuurlijk makkelijk zelf te maken met wat draadjes en een lamp. maar dan moet je of de leidingen los knippen of de stoppenkast openschroefen.

maar ik denk dat als je een groep even uitgooit. en dat 4 maal. dat je dan veeeel sneller klaar bent.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 27-06-2003 14:33 ]

• dmace
dat denk ik ook, maar ben gewoon nieuwsgierig of zoiets bestaat.
Het gaat trouwens om 4 fases, niet om 4 groepen.

In totaal heb ik zo'n 40 stoppen om na te gaan lopen, en aan sommige hangen bedrijfskritieke toepassingen.

[ Voor 56% gewijzigd door dmace op 27-06-2003 14:34 ]

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 17:16
na 17:00 doen ?

• dmace
eerder in't weekend.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-08 21:31

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik weet niet of het hier in thuishoort, maar anders schopt een modje me wel de goede kant op.
Uit faq:
Goed, zoals gezegd, zet je thread in het juiste forum! De moderators en admins kunnen threads weliswaar verhuizen als het per ongeluk een keer misgaat, maar we zijn niet je moeder die de rotzooi achter je opruimt.
;)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:48
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat jij 4 fasen hebt. Er worden normaal gesprooken 3 fasen en een nul in een huis aangeleverd (en soms ook nog een aarddraad). Ik een normaal huishouden wordt er 1 van die 3 fasen gebruiken, en bij winkels, bedrijfen en andere groote gebouwen 3 fasen.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 14:46
Misschien dat je een zwak signaal (bijvoorbeeld 1V , 500Hz) op de fase erbij kan zetten (via een condensator die de netspanning aankan) en dan op de gewenste meetpunten weer zo'n condensator aansluiten en een klein speakertje erop.

Let wel op dat het allemaal zeer goed geisoleerd in een kastje moet zitten, anders is dit een levensgevaarlijk experiment! Voed beide schakelingen met batterijen en zorg dat de netspanning nooit een bom van de batterij kan maken!

• dmace
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat jij 4 fasen hebt.
Hee, ik ben misschien niet zo'n pief op electra-gebied (Wel op telecom en netwerken), maar als 3 afzonderlijke electriciens mij vertellen (na de laatste storing) dat er 4 fasen binnenkomen, dan neem ik dat natuurlijk gewoon aan. ;)

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 14:46
Ja, kan best hoor, maar het zullen dan niet 4 verschillende fasen zijn denk ik. Misschien R S T R ofzo. Of ze tellen de nul mee (zou wel erg slecht zijn als een elektricien dat zou doen).

Verwijderd

Benadski schreef op 27 June 2003 @ 16:06:
Ja, kan best hoor, maar het zullen dan niet 4 verschillende fasen zijn denk ik. Misschien R S T R ofzo. Of ze tellen de nul mee (zou wel erg slecht zijn als een elektricien dat zou doen).
het zou kunnen dat er ooit 1 gelegen heeft, en er toen 3 bij gelegt zijn ;)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

De 508 Gebouwkabelzoeker wordt gebruikt voor het binnenshuis volgen van kabels in muren, vloeren en achter systeemplafonds. In tegenstelling tot een aderzoekerset meet de 508 door bijvoorbeeld een beton- of stenen muur heen. De generator wordt aangesloten aan het begin van de bekabeling. Met het opneemelement van de ontvanger wordt de kabelloop in kaart gebracht. Ook kan de diepte van de te zoeken kabel worden bepaald. De 508 is inzetbaar voor elke kabelsituatie doordat het volume van zowel de ontvanger als de generator instelbaar is. De complete set bestaat uit een generator, ontvanger met opneemelement, kunststof koffer en Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.

http://www.merconet.nl/

Succes

PS: of door een erkende installateur (www.complex.nl) de installatie laten uitzoeken. conform de NEN1010 en NEN3140 is dit bij een installatie van 40 groepen verplicht het een en ander op tekening te hebben ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1