Toon posts:

[Algemeen] Meerdere servers/domeinen*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Huidige situatie: 2 gebouwen, 1e gebouw 5 Pc's, 2e gebouw 2 Pc's. Deze gebouwen zijn gekoppelt via een netwerkkabel, maar omdat de lengte eigenlijk net iets te lang is, wil de verbinding alleen maar op 10 Mbit/s functioneren, en niet op 100 Mbit/s. Omdat allebei de bedrijven (in feite zijn het ook 2 aparte bedrijven) aparte administratiepaketten hebben, is het plan opgevat om 1 server op het ene gebouw neer te zetten, en 1 server op het andere gebouw. Omdat op de huidige server 2 administratie pakketen draaien, moet er dus 1 verhuist worden. Dat is allemaal niet zo'n probleem. Nu willen ze toch nog in staat zijn om als ze in het ene gebouw zitten, kunnen inloggen op het andere pakket. Daarvoor wilde ik dan die 10 Mbit in stand houden, en dan zou ik ook op de nieuwe server alle profielen enz. wegschrijven, en de authenticatie regelen (zodat toch overal het passwd wijzigt als we dat op de server doen, en het profiel ook meej gaat naar alle Pc's, waar ze ook zitten). Hoe moet ik nu die 2e server erbij hangen, als client, of in een apart domein (kan dat, 2 servers op hetzelfde netwerk, in aparte domeinen !?!?!)?
Helaas is de verbinding naar 100 Mbit brengen geen optie, ik weet wel dat dat kan met glas, maar ik denk dat een 2e server even duur is, en dan hebben we later wel de optie om de netwerken te scheiden (i.h.g. dat er 1 van de 2e bedrijven verkocht zou worden o.i.d., je weet nooit wat er gebeurt in de toekomst natuurlijk)... Wat is dan de beste optie, in het achterhoofd houdend, dat ik enigzins met Windows overweg kan, goed tot zeer goed met netwerken overweg kan, en het liefst Linux :p op die nieuwe server ging draaien, maar dat kan niet vanwege het feit dat het administratie pakket dat niet ondersteund ;(

• Semt-x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 22:54
De case die je schetst is onleesbaar. te veel info erin die niet terzaken doet en alleen afleid, het roept ook veel vragen op;

"Huidige situatie: 2 gebouwen, 1e gebouw 5 Pc's, 2e gebouw 2 Pc's"
zijn die PC's servers / werkstations ?

"aparte administratiepaketten hebben, is het plan opgevat om 1 server op het ene gebouw neer te zetten, en 1 server op het andere gebouw."
zijn de 2 genoende servers nieuw ?

hebben de 2 verschillende administratie pakketten verschillende client applicaties ?

hebben deze client applicaties een transparant authenticatie mechanisme ? ( of moet je er met een apparte username / wachtwoord in ? )

zijn het grote bedrijven ?

is het concept terminal server in gebruik / bekend bij de orgasnisatie en haar gebruikers ?

een verbinding 10 of 100Mbit is alleen van invloed op de performance, niet op het feit of het wel of neit kan werken

mijn advies:
omschrijf je case eens goed en volledig. Zet die netwerk achtergrond die je hebt uit jehoofd omdat het indeze case neit echt terzake doet. dan kan een andere got'ereen oplossing geven, want de credits bij mij heb je verbruikt :]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 15:28

mutsje

Certified Prutser

Gewoon 2 domains opzetten dubbelzijdige trust er tussen hooken en klaar ben je met je authentication.. Je zou Windows2000 Domain Controllers neer kunnen zetten maar zoals je zelf al zegt heb je beperkt kennis van zaken...

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Titel aangepast volgens de Windows Operated Systems - Policy

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-09 23:32
sorry, maar na 5 regels lezen snap ik er al niks meer van, leg het eens duidelijk uit aub

iets in de geest van:

2 bedrijven
2 100Mbit netwerken
2 domeinen

2 fysieke locatie's zijn gekoppelt dmv een 10Mbit verbinding etc.

Gebruik leestekens en lege regels om het overzichtelijk te houden!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
Semt-x_ schreef op 27 June 2003 @ 13:43:
De case die je schetst is onleesbaar. te veel info erin die niet terzaken doet en alleen afleid, het roept ook veel vragen op;
Ok, sorry, het was een beetje overhaaste post, omdat ik vlak daarna weg moest, ik ga het nog een keer proberen:
"Huidige situatie: 2 gebouwen, 1e gebouw 5 Pc's, 2e gebouw 2 Pc's"
zijn die PC's servers / werkstations ?
Pc's zijn werkstations, dus waar mensen achter zitten zeg maar :-).

Er zijn 2 gebouwen, die beide voorzien van een 100Mbit netwerk. Deze netwerken zijn gekoppeld via een 10 Mbit connectie.

In gebouw 1 staat er een Win2000 server, met daarop 2 administratie-applicatie's (dus om de administratie van het bedrijf bij te houden). Daar staan ook 5 werkstations. Deze zijn allemaal aangesloten op een 100Mbit netwerk.

In gebouw 2 staan er slechts 2 werkstations, verbonden via 100Mbit met elkaar, en ze gebruiken de 10 Mbit link om gegevens van de server in gebouw 1 te halen.
"aparte administratiepaketten hebben, is het plan opgevat om 1 server op het ene gebouw neer te zetten, en 1 server op het andere gebouw."
zijn de 2 genoende servers nieuw ?
Het is de bedoeling dat de huidige server (Is max. 1 jaar oud) in gebouw 2 komt te staan, en er idd. 1 nieuwe server bij komt.
hebben de 2 verschillende administratie pakketten verschillende client applicaties ?
Ja, het zijn in 2 verschillende branches, en allebei hebben ze een op hun branche gericht pakket. Het zijn allebei van die applicatie's die alleen onder Windows draaien.
hebben deze client applicaties een transparant authenticatie mechanisme ? ( of moet je er met een apparte username / wachtwoord in ? )
Het zijn aparte authenticatie mechanismen, maar als ze nu op gebouw 2 inloggen, krijgen ze toch d.m.v. roaming profiles hun profiel wat er altijd hetzelfde uitziet. Dat vinden ze errug makkelijk, als ze bijv. hun achtergrond anders ingesteld hebben, hebben ze dat gelijk overal. Ook als ze hun wachtwoord wijzigen, lijkt dat voor hun 'op alle clients gewijzigd'.
zijn het grote bedrijven ?
qua oppervlakte zijn het enigzins grote bedrijven, qua aantal gebruikers valt het dus wel mee (7 max. tegelijkertijd).
is het concept terminal server in gebruik / bekend bij de orgasnisatie en haar gebruikers ?
Voor mij is het een klein beetje bekend, de organisatie helemaal niet. Het liefst zou ik ze daar ook niet mee in aanraking willen brengen, vanwege het feit dat ik ze nu nog maar net kan leren hoe ze een Word documentje op moeten slaan :-), als ik ze dan weer alles opnieuw moet gaan leren, snappen zij het ook niet meer :-)
een verbinding 10 of 100Mbit is alleen van invloed op de performance, niet op het feit of het wel of neit kan werken
In zoverre: als je de 2 clients in gebouw 2 kan laten authenticeren op de server die in gebouw 2 staat, en dan ook het originele roaming profile krijgt, zonder daar al te lang op te moeten wachten, scheelt dat aanzienelijk, en vinden zij dat het werkbaar is, anders vinden de gebruikers het niet acceptabel.
mijn advies:
omschrijf je case eens goed en volledig. Zet die netwerk achtergrond die je hebt uit jehoofd omdat het indeze case neit echt terzake doet. dan kan een andere got'ereen oplossing geven, want de credits bij mij heb je verbruikt :]
Ik weet het, eigenlijk moet ik niet aan kantoor-automatisering beginnen, maar soms heb je weleens uitzonderingen :(

Maar wat ik dus eigenlijk wil: 2 server in 1 netwerk, maar hoe moet ik die 2e server er nou bij hangen, als 2e server in het domein, of moet ik 2 aparte domeinen creeren !?!?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 June 2003 @ 10:45:
[...]

Ok, sorry, het was een beetje overhaaste post, omdat ik vlak daarna weg moest, ik ga het nog een keer proberen:

[...]

Pc's zijn werkstations, dus waar mensen achter zitten zeg maar :-).

Er zijn 2 gebouwen, die beide voorzien van een 100Mbit netwerk. Deze netwerken zijn gekoppeld via een 10 Mbit connectie.

In gebouw 1 staat er een Win2000 server, met daarop 2 administratie-applicatie's (dus om de administratie van het bedrijf bij te houden). Daar staan ook 5 werkstations. Deze zijn allemaal aangesloten op een 100Mbit netwerk.

In gebouw 2 staan er slechts 2 werkstations, verbonden via 100Mbit met elkaar, en ze gebruiken de 10 Mbit link om gegevens van de server in gebouw 1 te halen.

[...]

Het is de bedoeling dat de huidige server (Is max. 1 jaar oud) in gebouw 2 komt te staan, en er idd. 1 nieuwe server bij komt.

[...]

Ja, het zijn in 2 verschillende branches, en allebei hebben ze een op hun branche gericht pakket. Het zijn allebei van die applicatie's die alleen onder Windows draaien.

[...]

Het zijn aparte authenticatie mechanismen, maar als ze nu op gebouw 2 inloggen, krijgen ze toch d.m.v. roaming profiles hun profiel wat er altijd hetzelfde uitziet. Dat vinden ze errug makkelijk, als ze bijv. hun achtergrond anders ingesteld hebben, hebben ze dat gelijk overal. Ook als ze hun wachtwoord wijzigen, lijkt dat voor hun 'op alle clients gewijzigd'.

[...]

qua oppervlakte zijn het enigzins grote bedrijven, qua aantal gebruikers valt het dus wel mee (7 max. tegelijkertijd).

[...]

Voor mij is het een klein beetje bekend, de organisatie helemaal niet. Het liefst zou ik ze daar ook niet mee in aanraking willen brengen, vanwege het feit dat ik ze nu nog maar net kan leren hoe ze een Word documentje op moeten slaan :-), als ik ze dan weer alles opnieuw moet gaan leren, snappen zij het ook niet meer :-)

[...]

In zoverre: als je de 2 clients in gebouw 2 kan laten authenticeren op de server die in gebouw 2 staat, en dan ook het originele roaming profile krijgt, zonder daar al te lang op te moeten wachten, scheelt dat aanzienelijk, en vinden zij dat het werkbaar is, anders vinden de gebruikers het niet acceptabel.

[...]

Ik weet het, eigenlijk moet ik niet aan kantoor-automatisering beginnen, maar soms heb je weleens uitzonderingen :(

Maar wat ik dus eigenlijk wil: 2 server in 1 netwerk, maar hoe moet ik die 2e server er nou bij hangen, als 2e server in het domein, of moet ik 2 aparte domeinen creeren !?!?
Wat is jouw rol hierin als ik mag vragen? Kun je even je e-mailadres geven of mij een e-mailtje droppen?

Verwijderd

Houd het gewoon een enkel domein
10MB is ruim voldoende voor logon, replicatie etc tussen servers.

De clients gebruiken tijdens normale werkzaamheden de lokale server ( daar staan hun shares/data immers) en hebben 100MB connectie

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 June 2003 @ 10:59:
Houd het gewoon een enkel domein
10MB is ruim voldoende voor logon, replicatie etc tussen servers.

De clients gebruiken tijdens normale werkzaamheden de lokale server ( daar staan hun shares/data immers) en hebben 100MB connectie
Ok, dat is natuurlijk een mooie optie, maar wat gebeurt er met de data, wordt dat real-time gesynchroniseert !?!? En naar welke server moeten de clients dan connecten !?!?!
Ik weet dus niet hoe we dat moeten aanpakken, maar dat komt ook omdat ik niet weet wat er allemaal met Win2K mogelijk is. Ligt dat ook niet aan de applicatie's waar ze gebruik van maken (moeten die dat niet ondersteunen enzow !?!?)?

De door jou beschreven oplossing lijkt mij ook wel de mooiste, maar ook tegelijkertijd de moeilijkste voor mij.
Daarbij komt nog kijken dat als we dus replicerende servers zouden hebben, het lastiger om ze 'uit elkaar te trekken' (zoals ik in mijn onduidelijk verhaal schreef, weet je nooit wat er nog gaat gebeuren en willen we die mogelijkheid altijd open houden), want welke server gaat dan wat doen etc. etc. ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2003 11:35 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 28 June 2003 @ 10:57:
[Knip een enorme onzinnige kwoot die netzogoed weggelaten had kunnen worden]

Wat is jouw rol hierin als ik mag vragen? Kun je even je e-mailadres geven of mij een e-mailtje droppen?
En waarom dat?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1