[3DSMax] Vertices aanmaken

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik heb wel degelijk in de voorziene sites met tutorials gaan neuzen, maar deze zijn ofwel al van een te hoog niveau waardoor ze mijn probleem niet aankaarten, ofwel versta ik er gewoon niks van ;)

Mijn vraag is dus:
ik wil op een gewoon object, in dit geval een box met wat modifiers, een cirkelvormig gat maken. Ik heb, denk ik, al door dat ik hiervoor nieuwe vertices moet aanmaken. Dus maak ik een editable mesh/poly (weet hier nog het verschil niet tussen te vinden) van de box en ga ik onder de sub-objects neuzen bij 'insert vertices'. Maar het probleem is dus dat de vertices nooit komen waar ik ze hebben wil. Onder edge, polygon,... worden ze steeds gelinkt aan bestaande vertices, waardoor de lay-out steeds verneukt wordt bij de meshsmooth. Als ik het met 'cut' of 'slice plane' probeer, gaat ie snijden door heel de box, wat ook niet de bedoeling is.

Ik zat dus te denken om een nieuwe cilinder of zo aan te maken, en op de een of andere manier op de snijpunten van deze 2 objecten nieuwe vertices aan te maken. Heb ik geprobeerd met attach of andere, maar niets werkt.

Dit lijkt me een zeer makkelijke handeling, maar ik kan niet vinden hoe.
Dank bij voorbaat voor de hulpvaardigen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ehm ik zou 2 cuts in de box maken zodat er een kruis ontstaat met 1 verticle in het midden en die dan weer chamfer-ren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alientje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-01-2008

alientje

Hallo?

Heb je 'snap' aangezet toen de vertices toevoegde?
Je kunt trouwens ook met splines een vierkant tekenen met daarin een cirkel in het midden (in één object) en dan het geheel extruden, als je met een box werkt tenminste.

[ Voor 4% gewijzigd door alientje op 27-06-2003 13:07 . Reden: typo ]

3d-en is leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een methode om 4 extra vertices in een box te krijgen (wel geen rondje nog maar het is een begin :))

Selecteer de polygoon van de box, RM, Bevel, Extrude dan eerst 0.4 (gewoon een kleine waarde) handmatig met je muis, en extrude diezelfde waarde (zonder de muisknop los te laten) weer naar binnen zodat je een extrusion van 0 krijgt, en dan bevellen zodat je een nieuwe polygoon aanmaakt in een oude.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/dayofvictory/extr.JPG

Dan kan je het verder rond maken door Tesselate te gebruiken (editable Poly tool) en dan Subdevide oid te gebruiken. Je kan natuurlijk ook gewoon een cilinder maken, Boolean en dan CUT gebruiken :)
Dan moet je naderhand je mesh opruimen met Create Polygon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 09:33
Je kunt ook gewoon boolean gebruiken natuurlijk. Wil je dat niet, dan heeft de cut-functie op een editable poly wel degelijk de functionaliteit die je zoekt. Wat je dan moet doen, is gewoon vanaf de hoeken van de box cutten naar de plekken waar je extra vertices nodig hebt.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
dat is ongeveer mijn manier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 15:27:
Hier een methode om 4 extra vertices in een box te krijgen (wel geen rondje nog maar het is een begin :))

Selecteer de polygoon van de box, RM, Bevel, Extrude dan eerst 0.4 (gewoon een kleine waarde) handmatig met je muis, en extrude diezelfde waarde (zonder de muisknop los te laten) weer naar binnen zodat je een extrusion van 0 krijgt, en dan bevellen zodat je een nieuwe polygoon aanmaakt in een oude.
daarvoor hebben ze iets bedacht namelijk Inset, al die handelingen wat je daar doet kun je ook doen met 1 druk op de knop :P
Pagina: 1