Athlon xp 2400+ boxed te heet

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 23:21

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Ik heb een nieuw systeem gebouwd.
de specs;
MSI K7NG-ILSR
Amd Athlon XP2400+ boxed
2 x 256 MB Kingston DDR
1 dvd writer
1 dvd speler
1 Western Digital 80GB

Nu zit ik met een groot probleem. Hij wordt idle 63 graden! Zodra ik hem ga stressen loopt hij vast
De koeler is gedubbelcheckt en zit goed.
Er is geen airflow aanwezig maar dan nog.
De fan draait om een kleine 4000 toeren, en je voelt er geen lucht vanaf komen (beetje aan de zijkant) Koelblok is met gemak vast te pakken. :(

Wat kan dit zijn?

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het is algemeen bekent dat boxed coolers niet goed zijn... Als je deze temperatuur wil terugbrengen meot je gaan denken aan extra casefans of aan een ander type cooler...

Ik heb mijn CPU op 57 stressed gekregen door simpelweg een stel ouwe fans erin te zetten die de lucht meteen naar de CPU af en aan voeren, en me kast open gezet...

offtopic:
(dit is tijdelijk tot ik me waterkoeling binne heb)

Verwijderd

Koelpasta op geprobeert en maakt een beetje schoon je cpu met WD-40 dat helpt ook wel eens

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
de koelpasta die er al standaard op zit moet ik toch gewoon zo laten zitten, dat is toch gewoon goed? toen ik hem er weer af haalde zat er namelijk wel een afdruk in

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-08 09:20

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Kast open laten en kijken wat er gebeurt. Als de koeler er goed op zit moet je dat kunnen zien als je hem eraf pakt. Is je koelpasta goed verdeeld op core en koeler dan zou hij er goed op moeten zitten. Anders als hij aan staat kun je proberen de koeler met de hand een beetje aan te drukken en kijk dan of de temp zakt. Zoja dan zit hij er dus niet strak genoeg erop, niet is dat in iedergeval niet het probleem. Andere koeler dan maar ??!?!

Koelpasta of zo'n roze kauwgummetje ??? Die moet je echt vervangen door pasta (ik weet niet hoe een boxed koeler met "onboard" koelspul eruit ziet ;) )

[ Voor 15% gewijzigd door bonus op 27-06-2003 12:51 ]

Atari 4 ff'r 😊

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-08 19:09
Volgens mij zit er zo'n kauwgummetje op. Dat had ik ook op athlon 1400. Heb er maar koelpasta op gemikt. Dus, ik zou maar koelpasta gaan halen en of een betere koeler erop zetten.

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Ja wel eerst even die roze meuk verwijderen dan he :)
Wasbenzine doet wonderen....

Atari 4 ff'r 😊

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
uh roze meuk? geen roze meuk gezien

• DrSnuggles
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Case dicht, geen airflow.. Mijn T-Bred XP 2000+ wordt stressed dan 61 graden.. Oftewel, er is nix aan de hand.

Als je zo graag lager wilt zitten moet je denken aan andere koeling en casefans. Ik heb hier een redelijk cheap ass koelertje (Arctic Cooling Super Silent Pro) en 3 casefans @ 5v. En nu is hij 56 graden stressed (10x166 ipv 133x12.5 wel)..

Learn something new every day.

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Ik wil niet lager zitten, ik MOET lager zitten om dat ie anders vastloopt stressed (zie opening)

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Okay dus geen kauwgum, echte witte(?) koelpasta. Open laten staan en kijken of het beter gaat dan maar, zoja case fan, nee andere koeler.

Atari 4 ff'r 😊

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

MixingMastersM schreef op 27 June 2003 @ 13:01:
Ik wil niet lager zitten, ik MOET lager zitten om dat ie anders vastloopt stressed (zie opening)
Hmmz.. sry, overheen gelezen. Maar hier is toch een tamelijk simpele oplossing voor?

Koop wat casefans, en desnoods nog wat Arctic Silver III. Dan zou het makkelijk goed moeten komen.

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
open = niet beter, er zit een grijs vlakje op
Deze kast kan maar 1 casefan verdragen (aopen HQ48A-PRO)

[ Voor 40% gewijzigd door MixingMastersM op 27-06-2003 13:06 ]

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

MixingMastersM schreef op 27 June 2003 @ 13:04:
Niet beter?! Dan is er flink wat mis met of de montage ervan (maar die is dubbel gechecked, dus zal het niet zijn) of de koeler zelf is naar de haaien..

edit:
Ik durf het bijna niet te vragen, maar hoe heb je je koeler gemonteerd?

[ Voor 13% gewijzigd door DrSnuggles op 27-06-2003 13:06 ]

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

MixingMastersM schreef op 27 June 2003 @ 13:04:
Dit snap ik eve nie, grijs vlakje ?

Atari 4 ff'r 😊

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
grijs vlakje is de koelpasta

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Bal0n schreef op 27 juni 2003 @ 13:05:
[...]

Niet beter?! Dan is er flink wat mis met of de montage ervan (maar die is dubbel gechecked, dus zal het niet zijn) of de koeler zelf is naar de haaien..

edit:
Ik durf het bijna niet te vragen, maar hoe heb je je koeler gemonteerd?
Mjah ik snap het ook, zoals ik in de openingspost al zijn, er blaast niet echt lucht vanaf, alleen een beetje aan de zijkant

Hoe?
Zoals het hoort, die mooie poster van AMD gevolgd.

[ Voor 6% gewijzigd door MixingMastersM op 27-06-2003 13:15 ]

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

Het zal waarschijnlijk weinig uitmaken, maar je zou even kunnen proberen om het fannetje op je heatsink om te draaien.
Hoe?
Zoals het hoort, die mooie poster van AMD gevolgd.
Dus zodat het klemmetje met de punt (als het goed is zit er in dat klemmetje een knik) boven de core.

[ Voor 44% gewijzigd door DrSnuggles op 27-06-2003 13:17 ]

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
aan 1 van de 2 kanten zit idd een knik ja, die zit niet boven de core, want het pinnetje stak naar buiten ipv naar binnen, hij zit boven de dikke kant van de socket

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

Huh? ik snap je niet helemaal? Pinnetje naar buiten ipv binnen?

Maar voor zover ik weet, die knik moet boven je core zitten hoor..

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
ik heb 2 boxed koelers, bij de 1 zit het pinnetje naar buiten dus van het koelblok af en bij de ander naar binnen dus naar het koelblok toe, het zijn 2 verschillende boxed koelers, maar wel allebei van AMD.

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

Vreemd, zo ken ik ze niet.

Is hij niet zo te monteren zodat die knik boven je core komt te zitten?

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
nee dat is niet mogelijk. kan helaas geen plaatje vinden
en ook geen foto maken

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Als je alles goed hebt aangesloten en koelpasta hebt gebruikt dan zal ik in jouw geval eerst eens een andere cooler gaan testen gebruik zelf de coolermaster Xdream.. kost 10 tot 15 euro en koelt goed.. hier stressed 54 nu zonder airco aan.. :)

http://www.perfect-systems.nl/image/producten/39173-big.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door _MaLa_ op 27-06-2003 13:36 ]

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Mwoah, ik heb andere verhalen gehoord over Coolermaster, als ik het echt wil testen pak ik wel een Zalman die 40 graden stressed doet.

Verwijderd

De zogenamde thermal pad die standaard op de koeling zit als hij boxed wordt geleverd is bedoeld voor diegenen die niet weten wat koelpasta is. Dit is een soort plastic geleidingssticker die gedeeltelijk smelt als hij (te) warm wordt waardoor hij vanzelf (wel op een iets hoge temperatuur) netjes de gaatjes opvult tussen koelvlak en de processor. Helaas is deze oplossing veel minder effectief als koelpasta: hoe warm/dun wordt het plastic en wat is de geleidingscoefficient. Het wordt over het algemeen aangeraden om deze sticker/pad eraf te halen (aluminium koelvlak niet beschadigen!) met een oplosmiddel en deze te vervangen door een heel dun laagje koelpasta. Meer info: 'http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_869_4348^6678,00.html'

en o ja, als je idd die koeling met pad geinstalleerd had en daarna de koeling verwijderd hebt kun je hem niet zonder meer terugzetten!!! De pad is voor eenmalig gebruik !!! |:(

hoop dat je hier genoeg aan hebt

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
MixingMastersM schreef op 27 June 2003 @ 13:40:
Mwoah, ik heb andere verhalen gehoord over Coolermaster, als ik het echt wil testen pak ik wel een Zalman die 40 graden stressed doet.
Als je weet hoe je goed moet coolen wat doe je dan met een boxed cooler en blaat je hier dat hij te warm word :?

Het is aardig warmpjes deze dagen dus met een warme kamer bereik je zo een hoge temp.
Verschillende boxed coolers worden getest bij tomshardware dus daar zal je kunnen kijken voor de temps en anders andere cooler erop

[ Voor 14% gewijzigd door _MaLa_ op 27-06-2003 13:47 ]

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Ik heb een xp2400+ gebouwd vorige week, met Spire Whisperock III erop.
43 stressed, koeler kost 8,49 en nog redelijk stil ook...

http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=198&cat=9

Atari 4 ff'r 😊

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Ik weet hoe ik goed moet coolen, maar in een budget systeem wat niet voor mezelf is dacht ik kom; die boxed zal toch ook wel goed zijn?

Verwijderd

Zoals ik zei moet de boxed koeler in principe ruim vordoende zijn, maar uit je verhaal maak ik op dat je de koeler losgehad hebt, en nu dus wel koelpasta of een nieuwe pad gebruiken moet !!! Natuulijk zijn er betere koelers te krijgen..... Bouw dan meteen een duct..

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

Je heb geen geweldige koeler nodig. Hij hoeft immers maar een graad of 4/5 omlaag.

Koop of wat casefannetjes, of een budget coolertje (Arctic Cooling bijv.)..

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Als zo'n ding echt niet goed is, waarom levert AMD hem dan ??? Als je proc kapot gaat heb je tenminste garantie omdat hij boxed is toch...
Intel PIV "boxed" koeler zou ook slecht zijn, waarom haal ik dan met 2,26 Ghz @ 2,72 met deze koeler (45 graden stressed wel te verstaan).

Maar okay, ik denk toch een andere koeler als beste oplossin hier. Als je alle andere dingen hebt bekeken en geprobeerd. En voor die paar euro blijft het toch redelijk budget (dacht ik)

Atari 4 ff'r 😊

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 14:21
Ik heb zelf vorige week een boxed 2400+ aangeschaft en met de standaard cooler (en standaard snelheid) is ie stressed 43°C.

Zou dus toch wat aan je airflow doen.

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Jep, dat wordt het nu ook, moet vanmiddag nog een andere pc bouwen met een Athlon XP2600+ hoop dat die wat meer succes heeft :) bedankt mensen

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

suc6 ;)

Atari 4 ff'r 😊

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Hehe, m'n 1700+ @ 2.83Ghz word maar 40 stressed :P Zit een Arctic Slim silent Pro, en een Sunon 120mm fan in de zijkant van de kast :)

ontopic:
Zoals net al geroepen werd, zijn die boxed koelers rommel :) Je zou voor een koeler kunnen gaan met koper erin ofzo.

Wat voor voeding heb je btw?

Verwijderd

Bal0n schreef op 27 June 2003 @ 12:59:
Case dicht, geen airflow.. Mijn T-Bred XP 2000+ wordt stressed dan 61 graden.. Oftewel, er is nix aan de hand.

Als je zo graag lager wilt zitten moet je denken aan andere koeling en casefans. Ik heb hier een redelijk cheap ass koelertje (Arctic Cooling Super Silent Pro) en 3 casefans @ 5v. En nu is hij 56 graden stressed (10x166 ipv 133x12.5 wel)..
Zelfde opstelling hier, zelfde cpu en cooler, 1 casefannetje.

idle 49
stressed 55

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
welke bios versie heb je erin zitten?

-Modify CPU temperature detection

-Fixed EPSON 2450 scanner cannot be used
-Fixed Kingston KVR333 memory cannot be used
-Support AMD XP Barton 2600+ (FSB 333) CPU
dat is dus bij de versie van 2003-4-18 (1.3)
de nieuwste is 1.4 (2003-6-12)
(url: http://www.msi.com.tw/pro...%20%20%20%20&NAME=MS-6570)

misschien denkt ie dat ie te warm wordt? en ze de autoprotie hem uit?
mijn abit NF7-s ging ook ineens 10 graden naar beneden na een biosupdate.

als je die thermalpad verwijderd hebt, moet je misschien het beugeltje iets verbuigen zodat ie harder op de cpu drukt. zo heb ik eens zo'n probleem opgelost van een crashende gestresste pc.
je zegt nl dat de koeler niet warm wordt, maar 63 graden moet je wel kunnen voelen.

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 13:41:
De zogenamde thermal pad die standaard op de koeling zit als hij boxed wordt geleverd is bedoeld voor diegenen die niet weten wat koelpasta is. Dit is een soort plastic geleidingssticker die gedeeltelijk smelt als hij (te) warm wordt waardoor hij vanzelf (wel op een iets hoge temperatuur) netjes de gaatjes opvult tussen koelvlak en de processor. Helaas is deze oplossing veel minder effectief als koelpasta: hoe warm/dun wordt het plastic en wat is de geleidingscoefficient. Het wordt over het algemeen aangeraden om deze sticker/pad eraf te halen (aluminium koelvlak niet beschadigen!) met een oplosmiddel en deze te vervangen door een heel dun laagje koelpasta. Meer info: 'http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_869_4348^6678,00.html'

en o ja, als je idd die koeling met pad geinstalleerd had en daarna de koeling verwijderd hebt kun je hem niet zonder meer terugzetten!!! De pad is voor eenmalig gebruik !!! |:(

hoop dat je hier genoeg aan hebt
Kennelijk heb je niet goed geluisterd;

er wordt aangeraden de Thermal Pad te laten zitten als je de koeler éénmalig monteert en niet meer van plan bent deze te verwijderen. Als je wél van plan bent om de koeler er vaak af te halen; dan moet je koelpasta gebruiken.

Koelpasta (die witte troep :r) droogt op na een tijdje, en is dus niet geschikt om jaren te laten zitten. De geleiding verslechterd na een 'x'-periode.

Geluid wat harder volgende keer :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

Koelpasta droogt op?! Nou, wat ik van de fabrikanten aan mag nemen hoop ik van niet. Dat zou betekenen dat de 4j oude Pentium III 866 MHz van mijn ouders nu droog staat?

Het beestje wordt 39 graden stressed..

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Hmm ik heb ook een 2400+ boxed, maar die koelt zeker wel redelijk hoor. Met wat ASII en een Papst casefan en iets van 250Mhz OC'ed wordt ie niet warmer dan 54 stressed. Dat je heatsinkje niet echt warm aanvoelt is omdat die fan er tegen blaast. Denk dat het je bios is die het niet helemaal goed uitleest en dat ie dan door de thermal protection uitgeschakelt wordt.

Verwijderd

Ik heb hier nog een P166 staan met koelpasta die nog steeds vloeibaar is, dus zo snel dorrgt et mou ook weer nie op;-)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bal0n schreef op 27 June 2003 @ 17:10:
Koelpasta droogt op?! Nou, wat ik van de fabrikanten aan mag nemen hoop ik van niet. Dat zou betekenen dat de 4j oude Pentium III 866 MHz van mijn ouders nu droog staat?

Het beestje wordt 39 graden stressed..
kwaliteitspasta uitgezonderd

lees: zilverpasta's enzo. Die goedkope witte troep droogt op jah :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Die goedkope witte troep is idd meuk :)

Je kunt beter gewoon een coolermastertje met goeie pasta doen, klein beetje airflow genereren (echt met geen airflow kun je het niet echt redden...)

Je voeding en die ene outtake kan al best genoeg zijn daarvoor :)

Heb zelf ook gewoon goeie airflow en een silent coolermaster, pc is redelijk stil en cpu wordt niet warmer als 50 graadjes

Tweakers Discord

Verwijderd

Mijn 2400 + (op MSI kt4 mobo) is idle 48 graden en stressed 56 graden met een boxed cooler afkomstig van mijn 2600 + die overigens ook idle al over de 60 gaat met mijn Coolermaster cooler op mijn NF7-s rev 2 mobo.

Verwijderd

Ik heb ook een AMD XP 2400+ @ 2GHz (dus niet overgeklokt :+ ) en bij mij is ie idle 39 graden en stressed tussen de 43 en 45 graden en ik gebruik uiteraard de boxed cooler en de bijbehorende koelpasta.Maar ik heb wel 3 casefans draaien, 2 naar binnen richting de cpu en 1 naar buiten voor de afvoer van de warme lucht van de cpu.Ik vind het wel vreemd dat hij bij jou zo erg heet wordt.Toen ik nog maar 1 casefan had werd hij bij zzelfs nog niet zo warm(denkend aan +/- 50 graden) Ik denk dat er iets serieus mis is.Zou je tempsensor tog wel goed zitten?

Verwijderd

De boxed koeler van onze pc zorgt ervoor dat de processor 73+ graden (stressed) wordt :) . Hoge temperatuur ja, maar het systeem loopt mega-stabiel dus ik doe er niks aan.

In m'n eigen pc zit een Spire Falconrock 2 van 11 euro, en die koelt echt goed (alleen met echt warm weer wordt de processor boven de 35 graden).

Verwijderd

Ik HAD hetzelfde probleem met hetzelfde moederbord. Je zegt zelf dat de koeler helemaal niet heet aanvoelt en dat is ook zo. De cpu voelt zich kiplekker, het moederbord niet. Ik heb hetzelfde mobo tot drie keer toe laten vervangen voor dit probleem, tot ik 'ns op de site van MSI ben gaan kijken en wat blijkt? Er zit een foutje in de bios! De processor loopt niet heet maar de TEMPERATUUR WORDT VERKEERD GEMETEN !! Haal de nieuwste bios versie binnen en flash deze (uitgebreide uitleg is op de site te vinden), je probleem zal opgelost zijn...

Verwijderd

Oh ja, het vastlopen wordt veroorzaakt door het PC Alert programma. Daar zit een bug in.
Verwijder dit en hij zal niet meer vastlopen. Wil je toch de temperatuur real-time in de gaten houden, zoek dan op het net 'ns naar "Motherboard Monitor". Dit programmaatje werkt prima !

Verwijderd

he heb zelf een zalman 5100cu gehad die koelde mijn amd 2000+ oke,toen kocht ik een thermalright slk-800 die koelde mijn amd 2000+ stukken beter en vooral bij overklokken inmiddels heb ik nu een amd 2600+ fsb 333 proc @2435 mhz @ 43 graden idle en 47 graden stressed met een enermax 80x80x25 fan@ 3500 rpm

• wooley
  • Laatst online: 17-06 19:11
kijk altijd even in de bios wat de temps zijn,dit kan afwijken van programma's die de (verkeerde) sensors uitlezen.suc6

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Pagina: 1