[cad] software & plotter

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lexited
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-06 09:18
hallo,

voor onze td moet ik wat info gaan verzamelen over een eventueel aan te schaffen cad systeem inclusief plotter, en benodigde opleiding om dit te bedienen.
ik heb totaal geen kaas gegeten van cad, dus ik wil graag wat info van mensen die het wel gebruiken.

voor het systeem zelf behoef ik niet direkt info, een stevig systeem moet hiervoor wel voldoende zijn (ruim geheugen, profi videokaart etc.)
- wat ik wel graag wil weten is, wat is nou een goeie A0 plotter
- wat voor CAD-software kan het best gebruikt worden voor bouwtekeningen? autocad 2004 bv?

1 - 2 - 3

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
bouwtekeningen van wat? wat voor soort modellen?

[ Voor 36% gewijzigd door maratropa op 27-06-2003 12:54 ]

specs

• jurri@n
  • Laatst online: 11:48
Als je AutoCAD gebruikt heb je echt geen profi videokaart nodig. Matrox-kaarten zijn erg goed voor dit werk (heb ik me laten vertellen).

Het is echter de moeite waard om eens te kijken naar Autodesk Inventor. Dit is het vervolg op AutoCAD. IN AutoCAD teken je 2D iets wat 3D wordt. In inventor teken je 3D iets en later genereer je er 2D bouwtekeningen van.

Om mijn werk gebruiken we dit ook sinds 1,5 jaar en we zijn er erg tevreden over. Het nadeel van AUtCAD is dat als je b.v. een kist tekent (van alle zijden) je makkelijk de ene kant langer kunt maken dan de andere kant zonder het te zien. In inventor is dat niet en het is eenvoudiger om onderdelen van een vorige tekening te her-gebruiken. Bovendien kunnen de personen die het werk uitvoeken met de gratis viewer (Volo View Express) even kijken hoe iets precies in elkaar zit. Met een 2D-tekening is dit soms lastig te zien.

Voor Inventor heb je echter wel een zwaar systeem nodig (videokaart voor 3D werk (geen gamekaart zoals een GeForce) zoals een Quadro4 van Nvidia, ELSA-kaart (maar ELSA is helaas failliet) of een Wildcat van 3dlabs, minimaal 1,5 GB werkgeheugen en een flinke processor).

Mocht je toch voor autocad gaan: minimaal een 100 Mbit verbinding voor een eventueel netwerk en 512 tot 1GB werkgeheugen maken het tekeningen met veel lijnen toch wel aangenaam.

[ Voor 8% gewijzigd door jurri@n op 27-06-2003 13:05 ]

• maratropa
  • Niet online
en mocht je meer industriele objecten maken is solidworks of ashlar vellum ook wel wat om naar te kijken.

Wat jurrian hierboven zegt is niet helemaal waar, normale game kaarten zijn vaak prima voor 3d apps, je hebt niet metteen een wildcat nodig, maar wat fijn is aan de profi kaarten is dat ze hardware matig lijnen versnellen, en dat kan flink winst opleveren in sommige situaties. En de meeste quadro's zijn niet zo heel duur meer.

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 27-06-2003 13:14 ]

specs

• lexited
bouwtekeningen van panden. en de indeling ervan moet erop getekend worden.
en zoals ik al zei systeem zelf behoeft niet direkt info. de harware daarvoor kan ik nog wel bedenken.
ik wil graag meer weten over een plotter
autodesk inventor, daar zal ik even naar kijken.

1 - 2 - 3

Verwijderd

Als je echt een goed bouwkundig programma zoekt, dan kan ik je aanraden eens naar Arkey / ASD te gaan kijken. Dit programma is speciaal toegespitst op bouwkundig tekenwerk. Hierbij inbegrepen zijn ook alle zaken tbv bouwbesluit en al het rekenwerk wat daar bij komt kijken. Dit rekenwerk is gekoppeld aan je tekenwerk en na het aanpassen van bijvoorbeeld een woonkamer past hij ook je bouwbesluitgegevens aan.

Tekenwerk doe je met bouwkundige elementen, dus niet simpel lijntjes trekken, maar tekenen met volledig gedetailleerde spouwmuren. Ook is daar meteen rekening gehouden met alle fasen die voorkomen bij bouwkundig tekenwerk. Door een handig componenten structuur is het aanpassen van tekeningen (wat het meest voor komt) makkelijker dan met welk ander tekenprogramma dan ook.

Qua systeem eisen vraagt Arkey niet veel van je systeem. Ook 3D tekenen is zeer goed te doen en als je volgens methodiek tekend staat je gebouw meteen goed in 3D. Als je voorbeelden wil zien van 3D tekeningen moet je het even melden.

voor meer info kijk eens op: www.arkey.nl en www.tweesnoeken.nl

Verwijderd

Qua software kun je ook nog kijken naar bentleys microstation, triforma.

Je zegt dat je op bouwtekeningen moet tekenen. Als dat nog op papier is, heb je ook een wide format scanner nodig. Wij gebruiken een mita pointsource, dat bevalt erg goed. Verder kun je nog kijken naar xerox, oce, epson, hp etc

• lexited
inscannen hoeft niet, het gaat voornamelijk om bewerken van en uitprinten (plotten)

[ Voor 3% gewijzigd door lexited op 27-06-2003 15:11 ]

1 - 2 - 3

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 16:20

MrDry

Desperados!

Wij gebruiken al jaren AlFa. Dat is een 2D - 3D bouwkundige applicatie welke werkt "onder" AutoCAD. Ik heb ook met GBa gewerkt maar dit werkt echt een stuk beter.

Net als Kamiklaasie zegt ben je met AutoCAD alleen er nog niet. Met AutoCAD kan je wel dom lijnen trekken maar voor echt bouwkundig tekenwerk heb je een behoorlijk bibliotheek nodig....zo'n bib zit ook in AlFa.

AlFa lijkt in het tekenprincipe wel veel op ASD (van Arkey) maar het voordeel is dat het een gewone autocad tekening oplevert wat dus in de rest van de branche ook gebruik wordt. Dat is gelijk het probleem met ASD...het wordt wel veel door architecten gebruikt maar het grootste deel werkt toch gewoon met Autocad en hulp programma's.

Wat de plotters betreft: Wat wil je dan? Inkjet, Laser.... Er is veel. Gaat het je niet om pure snelheid zou ik een Inkjet kiezen. HP is erg goed. Wij hebben ook Calcomp gehad maar die maakte veel meer lawaai en de prints waren minder strak.

Ik weet niet wat je budget is maar de 800 serie maakt mooie prints: http://h10010.www1.hp.com...6-12600-236266-25302.html

Quod licet lovi, non licet bovi

• King
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-07 20:23

King

War. War never changes.

Wij maken op mijn werk gebruik van Allplan van Nemetschek .
Het is stuk goedkoper dan AutoCAD of Microstation (laatste wordt overigens veel gebruikt door overheidinstanties).
Je kan er zowel in 3D als 2D ontwerpen en er zitten standaard muren, ramen enz in die je ook als 3D element in kan voegen.

Het programma is echter niet zo uitgebreid als AutoCAD, waarin je bijvoorbeeld met scripts kan werken.

Wat betreft plotters gebruiken wij hier twee plotters namelijk:
- HP Designjet 450C
- OCE TDS 400

De laatste is in combinatie met een A0 scanner en een printserver. Beide plotters werken erg goed, vooral de laatste is erg snel, maar ook behoorlijk prijzig.....

• lexited
het programma hoeft ook niet zwaar uitgebreid te zijn, we hebben even kontakt opgenomen met autodesk, en volgens hen hebben wij hier genoeg aan autocad LE.
Dus ik denk dat ik het in vergelijkbare produkten moet zoeken.

1 - 2 - 3

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 16:20

MrDry

Desperados!

AutoCAD LT is wel een aardig programma...als je autoCAD niet gewend bent.
Er missen erg veel functies (geen 3D functionaliteit) tov de "echte" autoCAD. Het grootste gemis vind ik overigens de "customization". Je kunt AutoCAD helemaal maken zoals je het zelf wil. Automatiseren in VBA of Lisp of C++, kopppelen aan MSWord en ga zo maar door. Dat is allemaal helaas niet mogelijk onder LT. Verder is het wel 100% autocad, dwz alle autocad bestanden kan je gewoon met LT openen en bewerken.

Quod licet lovi, non licet bovi

Verwijderd

Wat MrDry zegt is deels wel waar ja, dat veel bedrijven met ACAD werken en de bestanden vaak niet goed ingelezen kunnen worden. Echter Arkey is er bij hun laatste versie in geslaagd een export en import functie te maken die DWG files perfect aan kan. Bij de export van DWG files mist de andere partij niets en blijven teksten, maatlijnen en zelfs de viewports keurig aanwezig en bewerkbaar. In het verleden hebben wij daar ook wel problemen mee gehad, maar die zijn nu dus volledig opgelost.

Er is overigens een samenwerkingsverband gaande tussen ASD, DeltaPi en Alfa om het digitale huis te ontwikkelen. Hierdoor zullen de applicaties sterk op elkaar gaan lijken alleen heeft ASD (nog) de Arkey motor en de anderen Acad. www.hetdigitalehuis.nl

Het is niet slim om bouwkundig tekenwerk te gaan doen met een digitale lijnen trekker. Daarmee zorg je dat je een digitale tekentafel hebt waar je verder niks anders mee kan dan dom lijnen trekken. In deze tijd wordt er veel bijkomende zaken van de bouwkundig tekenaar gevraagd en met een juiste applicatie kunnen die gegevens ook gegenereerd worden.

Ik denk dat je de keuze van het tekenprogramma af moet laten hangen van de applicatie die het beste bij het bedrijf past. In ons geval een architecten bureau.
Pagina: 1