Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Kortsluiting Voeding Wat Nu???

Pagina: 1
Acties:
  • 92 views sinds 30-01-2008

• mark10123
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09-2014

mark10123

The Art of Modding..!

Topicstarter
Hey Tweakers

Ik was net ff wa aan het modden in mijn pentium4. En toen maakt ik voor de 5de keer kortsluiting! Alleen nu gaat die voeding nie meer aan. Normaal als ik kortsluiting maak dan trek ik de stroom kabel eruit en dan druk ik op de aan knop zodat ie ontladen is en normaal doet ie het dan weer! Maar nu niet meer. Een vriend van mij (Ice T) zij dat ik dan ff de atx stekker eruit moest trekken en da moederbord stekkertje. Ik gedaan aan knop indrukken alles weer terug ,maar nee hoor mijn liefie springt nog niet aan. Wat Nu??????

Hoe krijg ik hem weer werkend of zal ik alvast maar gaan kijken voor een nieuwe voeding??

Alvast bedankt

P4 3,0HT @ 4,0Ghz. ,Gigabyte 8KNXP ,Corsair TwinX XMS3200 , Dangerden/Asetek/Aqua Comp. WC,Tagan 480W.

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:25
Misschien is de zekering in de voeding gesprongen ;)

Als je je voeding open maakt (Kijk uit er kan nog spanning staan op sommige delen!!) dan zit er meestal vlak bij het onder deel waar je je stekker insteekt een glas zekering (een buisje van glas met 2 metalen deeltjes aan weerzijde). Daar zit een draadje in en die kan best geknapt zijn, als deze geknapt is dan moet je die gewoon vervangen met hetzelfde glas zekeringetje (die is verkrijgbaar bij elke elctro boer en ook bij de doe het zelf zaken)

Suc6 ;)

Verwijderd

MaNDaRK schreef op 27 June 2003 @ 12:25:
Misschien is de zekering in de voeding gesprongen ;)

Als je je voeding open maakt (Kijk uit er kan nog spanning staan op sommige delen!!) dan zit er meestal vlak bij het onder deel waar je je stekker insteekt een glas zekering (een buisje van glas met 2 metalen deeltjes aan weerzijde). Daar zit een draadje in en die kan best geknapt zijn, als deze geknapt is dan moet je die gewoon vervangen met hetzelfde glas zekeringetje (die is verkrijgbaar bij elke elctro boer en ook bij de doe het zelf zaken)

Suc6 ;)
en als dat niet werkt maar een nieuwe kopen ;)

Verwijderd

en misschien voortaan beter opletten want 5 keer sluiting word toch wel een beetje te gek.

Verwijderd

als je geen garantie hebt:
maak hem open en kijk of er een zekering (ziet eruit als een liggende glazen cilinder met een metaal draadje erin. als hij zwart is is hij doorgebrandt) doorgebrandt is, als er geen zekering is is hij waarschijnlijk helemaal stuk.. je kunt dan nog proberen de travo te vervangen maar dat is volgens mij duurder dan een nieuwe.

als de zekering is doorgebrandt (hij is zwart van binnen) ga dan naar een electronica zaak en vraag daar naar de specifieke zekering (nummer staat op oude zekering) en plak hem er weer tussen...

wel garantie:
stuur hem terug of als je risico's wil nemen zie hier boven.

Verwijderd

een zekering "springt" nooit zomaar. Het kortsluiten van een uitgang bij een goede voeding mag geen aanleiding zijn. Vervangen van een zekering door een met dezelfde rating (stroomwaarde) kan, maar let wel op het type. Meestal heeft een voeding een trage, high breaking capacity zekering, vaak aangeduidt met "HT". De voedingen van tegenwoordig kennen een tweetal beveiligingen. Een primaire vermogensbegrenzing en een stroombegrenzing per uitgangsspanning. Deze afzonderlijke stroombegrenzingen zorgen er vaak voor dat er tevens een kortsluitbeveiliging voorzien is.
Het hangt er natuurlijk vanaf wat er kortgesloten is, maar het verbinden van de +12V met de +5V lijn zorgt vaak voor onherstelbare reparaties zoals printsporen die verdwenen zijn.
Ik spreek uit vervaring vanwege noodzakelijke foutcondities die wij op onze voedingen uitvoeren (veiligheidsaspecten).

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
Ik dacht dat n groot aantal mensen hier hun +12 op hun +5 gooien om +7 voor hun casefans te krijgen? Mag dat ook niet dan?

En hoe krijg je het voor elkaar om 5 keer kortsluiting te maken?? In je P4 nog wel...

Verwijderd

De zekeringen in een voeding zijn meestal geen glaszekeringen, meestal zijn het snelzekeringen die van kunstof zijn en niet doorzichtig zijn.

frickY je verbind niet de +12 met de +5 (tenzij je een dooie voeding wil) je verbind de +12 aan de positieve kant van de fan, de +5 aan de negatieve kant en dan gaat er een stroom lopen met een spanning van 7 volt.

Je kunt dus in een voeding meestal niet zien dat de zekering kapot is (tegenwoordig heb je ook automatische zekeringen erin zitten die je nooit hoeft te vervangen) ik denk dat er dus echt iets kapot is.

Gewoon een nieuwe kopen, zo duur zijn ze nou ook weer niet.

Verwijderd

Je bedoelt waarschijnlijk dat ze de + van de fan met de +12V verbinden, en de - van de fan met de +5V. Je krijgt dan inderdaad een potentiaalverschil van 12V-5V. Je fan werkt dan inderdaad op 7V. Dit is uiteraard wat anders dan de +12V met de +5V verbinden waardoor een voeding defect raakt

• mark10123

mark10123

The Art of Modding..!

Topicstarter
Ik heb de 12- en de 12= verbonden en toen kwam er kortsluiting!!!!

P4 3,0HT @ 4,0Ghz. ,Gigabyte 8KNXP ,Corsair TwinX XMS3200 , Dangerden/Asetek/Aqua Comp. WC,Tagan 480W.

Verwijderd

Dan is voor 95% zeker alleen de negatieve spanningsregelaar (7912 o.i.d.) defect (uit ervaring gesproken). Als je de voeding losneemt van het moederboard en aanzet, werken de andere spanningen dan wel?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2003 15:39 ]

Verwijderd

mark10123 schreef op 27 June 2003 @ 15:30:
Ik heb de 12- en de 12= verbonden en toen kwam er kortsluiting!!!!
Goh, wat had je dan verwacht? |:(

Lijkt me logisch dat je +12 en -12 niet met elkaar moet verbinden. Hoe krijg je dat eigenlijk voor elkaar? de -12 zit alleen in de ATX stekker, niet iets wat je per ongeluk doet.

• mark10123

mark10123

The Art of Modding..!

Topicstarter
Ik was bezig met een externe baybus en toen moest ik stroom hebben en toen frotte ik die draadjes maar in de molex ( da doek altijd ). Maar deze keer ging het weer eens fout en goed fout!

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

dan is die wel dood ja :P ga maar een nieuwe kopen :D

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Iets wat je zelf ook wel had kunnen bedenken trouwens...
Tijd voor een slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.