Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 19:09

cappie

all lowercase

Topicstarter
Hoi,

Ik heb even met een vriend van mij een leuke concentratie test in elkaar geflanst.

De bedoeling is om de KLEUR van de woorden op te noemen, terwijl je dus de text eigenlijk 'scanned'. Je zult zien dat 't erg lastig is, en zodra je denkt dat 't net lekker gaat, ben je fucked.. want dan lees je opeens spontaan het WOORD voor, ipv de KLEUR van de letters van dat woord :)

check deze link, pas em maar aan als je wilt, max size is 30 bij 30 ofzo..

http://quickzone.cx/files/kleurentest.php?rows=20&cols=10 - The Colortest Brainfucker, by cappie & lobo

(je kan deze variablen ook gewoon weglaten)

NIET JE BRIL AFZETTEN, OF MET JE OGEN KNIJPEN ZODAT DE TEXT NIET MEER LEESBAAR IS, WANT DA'S CHEATEN!! :)

posten van tijdscoren met de afmetingen van je matrix is wel ok.. zet er anders even een aantal woorden per seconden bij ofzo. (effe timen en uitrekenen)

Hier is de source, mochten jullie dat ook nog interresant vinden:
kleurentest source
Als je em spread of op je eigen site zet, laat de orginele comments er dan effe instaan.. vinden we leuk.. onze eigen shit ergens anders terug zien. (maar eigenlijk maakt 't ons geen drol uit, want 't stelt geen drol voor)

Maargoed, genoeg ge'rant.. enjoy

Ben benieuwd wat jullie er van vinden :)

[ Voor 11% gewijzigd door cappie op 27-06-2003 05:10 ]

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29171

cappie schreef op 27 June 2003 @ 05:08:
Hoi,

Ik heb even met een vriend van mij een leuke concentratie test in elkaar geflanst.

De bedoeling is om de KLEUR van de woorden op te noemen, terwijl je dus de text eigenlijk 'scanned'. Je zult zien dat 't erg lastig is, en zodra je denkt dat 't net lekker gaat, ben je fucked.. want dan lees je opeens spontaan het WOORD voor, ipv de KLEUR van de letters van dat woord :)

http://quickzone.cx/files/kleurentest.php?rows=20&cols=10 - The Colortest Brainfucker, by cappie & lobo

NIET JE BRIL AFZETTEN, OF MET JE OGEN KNIJPEN ZODAT DE TEXT NIET MEER LEESBAAR IS, WANT DA'S CHEATEN!! :)

posten van tijdscoren met de afmetingen van je matrix is wel ok.. zet er anders even een aantal woorden per seconden bij ofzo. (effe timen en uitrekenen)

kleurentest source
Als je em spread of op je eigen site zet, laat de orginele comments er dan effe instaan.. vinden we leuk.. onze eigen shit ergens anders terug zien. (maar eigenlijk maakt 't ons geen drol uit, want 't stelt geen drol voor)

toon volledige bericht
Leuk hoor :) Ik heb het wel gemerkt maar ik had er niet echt heel veel last van ik denk dat het er voornamelijk aan ligt hoe geconcentreerd je bent. Dit moet ik echt niet proberen voordat ik net op me werk net naar huis ga. Maar wel leuk testje maar volgens mij hoort dat niet helemaal hier thuis

ga je zulke dingen midden in de nacht bedenken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Hoi,

kleurentest source

toon volledige bericht
Ik vond de moeilijkehids graad idd zwaar mee vallen, khep lastiger concentratie tests gedaan, toch ga ik soms bijna de fout in :-S

Lastig zo'n brein 8)7

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Dit is geen concentratie-test, dit is een Stroop-taak om de attentionele bias te meten. Vanavond zal ik hier alles over uitleggen - ben er namelijk zeer bekend mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Christiaan op 27-06-2003 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Als je het traag doet is het wel te doen. Maar als je het zo snel mogelijk probeert dan mislukt het bij mij toch na een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 19:50
Aaaahrgh!

* Anoniem: 6690 is hier heel slecht in! :(

Wel leuk om dit soort zwakheden uit te lichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13317

Moet je een oog dicht houden (ik d8 je rechter) dan gaat het makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13317

Hij is lastig, wanneer ik er net op ingesteld ben dat ik moet letten op de kleur ipv. de tekst dan komt er een waarbij kleur en tekst hetzelfde zijn, daarna ga ik de fout in :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79173

Hoi,

test bestaat helaas al.... Ook wel genaamd Stroop kleur woord test. wordt gebruikt bij kinderen op niveautje basisschool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het is voor mij niet te doen... ik heb het geprobeerd, de eerste 5 gaan goed daarna ga ik de mist in...

dit zijn opzich wel humoristische tests... welk gedeelte van je hersens is belangrijker ;) wat je ziet of wat je leest... bij mij is de woorden lezen iig lastiger dan de kleur noemen...

misschien omdat ik heel weinig lees maargoed, das een ander punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81484

ChristiaanVerwijs schreef op 27 June 2003 @ 09:55:
Dit is geen concentratie-test, dit is een Stroop-taak om de attentionele bias te meten. Vanavond zal ik hier alles over uitleggen - ben er namelijk zeer bekend mee.
Ik ben erg nieuwsgierig naar wat het nut en doel van deze test is. (attentionele bias?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik ken deze dingen al, die heb ik wel eens eerder gezien.

Maar ik moet zeggen dat ik met diegene die jullie gemaakt hebben totaal geen moeite heb. Ik heb (volgens collega) de hele pagina zonder fouten opgelezen. Maar ik heb wel eens moeilijkere dingen van deze gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 12:41

job

Anoniem: 81484 schreef op 27 June 2003 @ 13:29:
[...]

Ik ben erg nieuwsgierig naar wat het nut en doel van deze test is. (attentionele bias?)
attentioneel slaat op de attentie. dus waar je de aandacht op vestigd.
de tekst of de kleur.
bias een fout.
je maakt dus een fout omdat je de aandacht verlegd van de kleur naar de tekst.

de test heeft als doel om te meten hoe goed je bent in het onderdrukken van prikkels. als je een tekst ziet, ga je die namelijk al automatisch lezen.
bij deze test moet je het lezen van de tekst onderdrukken.

met de stroop test kan je dus kijken in welke mate mensen hiertoe in staat zijn.
ze gebruiken deze test bij het onderzoeken naar aandachtstoornissen.
bijvoorbeeld adhd

[ Voor 7% gewijzigd door job op 27-06-2003 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
In feite heeft Damster het al uitgelegd, maar het is op zich wel interessant het wat uitgebreider toe te lichten.

Een attentionele bias wordt gekenmerkt door een snelle en onbewuste verschuiving van het aandachtskader (Johnsen et al., 1997). In 1935 werd door John Ridley Stroop ontdekt dat deelnemers moeite hadden met het benoemen van de inktkleur van kleurwoorden indien de intkleur niet overeen kwam met het kleurwoord (Stroop, 1935). Stroop verklaarde het gevonden fenomeen door te stellen dat het proces om de inktkleur te benoemen en het proces om het kleurwoord te benoemen met elkaar interfereerden en dat deze interferentie toenam naarmate één van de twee processen meer automatisch verloopt. In de jaren na het verschijnen van het artikel werd een groot aantal aanvullende of vervangende theorieen geformuleerd om het fenomeen te verklaren (MacLeod, 1991). De voornaamste bijdragen werden gevormd door de relative speed of processing hypothese en de automaticity hypothese.

De relative speed of processing hypothese stelt dat de interferentie wordt veroorzaakt door de competitie tussen de response om het kleurwoord te benoemen en de response om de intkleur te benoemen. Indien één van de twee processen sneller verloopt en juist de response van het langzamere proces gewenst is, interfereert de response van het snellere proces sterk met de response van het langzamere proces. In de Stroop-taak is het benoemen van een kleurwoord een aanzienlijk sneller verlopend proces dan het benoemen van de intkleur. De response om de kleur te benoemen ontvangt daarom sterke interferentie van de response om het kleurwoord te benoemen (Posner & Snyder, 1975, pp57). Volgens de automaticity hypothese vereist het benoemen van de intkleur aanzienlijk meer attentie dan het benoemen van het kleurwoord (Cattell, 1886). Dit verschil in benodigde attentie komt voort uit de mate van automaticiteit van beide processen. Het lezen van een woord is door de uitgebreide oefening door het leven dermate automatisch geworden dat zij geen aandacht meer vereist. Dit in tegensteling tot het benoemen van de inktkleur waarbij de ongewenste response gegenereerd door het automatische lees-proces bovendien onderdrukt moet worden (LaBerge & Samuels, 1974; Posner & Snyder, 1975; Shiffrin & Snyder, 1977; Logan, 1978).

Een veel-gebruikte aanpassing van de Stroop-taak is de Emotionele Stroop Taak. In deze taak zijn de kleurwoorden vervangen door neutrale woorden en woorden die een emotionele lading voor de proefpersoon hebben. De centrale aanname is dat dergelijke emotioneel geladen woorden het proces om het woord te benoemen faciliteren daar deze woorden nog sneller herkend worden. Het benoemen van de inktkleur duurt daarmee voor emotionele woorden nog langer omdat zij een versterkte interferentie ondervindt van het gefaciliteerde proces om het woord te benoemen. Williams, Matthews & MacLeod (1996) beschreven 70 studies waarin deze aangepaste Stroop-taak werd gebruikt en concludeerden dat het een geldige maat was voor een aanwezige attentionele bias. Een dergelijke bias voor bepaalde woorden gerelateerd aan de eigen emotionele problematiek is op veel gebieden aangetoond; eetstoornissen (Green, McKenna & De Silva, 1994), chronische pijn (Pincus, Fraser & Pearce, 1998; Crombez, Hermans & Adriaensen, 2000), alcoholverslaving (Ryan, 2002), angststoornissen (Mathews & MacLeod, 1986), spinnen (Watts et al., 1986), depressies (French, Richards & Scholfield, 1996) en posttraumatische stress (McNally et al., 2000). Naast een diagnostische waarde kan de Emotionele Stroop Taak ook gebruikt worden om veranderingen in de attentionele bias aan te tonen. Watts (1986) bemerkte dat desensitisatie-training van mensen met een spinnenfobie leide tot een afname van het gevonden effect. Hetzelfde is gevonden bij herstelde Bulimia-patienten (Lovell, Williams & Hill, 1997).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Ah.. cool voor de uitleg, guys.. Ik was gisteravond een beetje melig van 't slaapgebrek.. ging pas om 9:40 vanmorgen pitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-11-2024

MrE

Sugardaddy take me home..

Je had er kennelijk schik in. Mooie uiteenzetting.
Maar kan je misschien wat meer vertellen over de aangepaste stroop test en het afnemen van fobieen? Als ik het goed begrijp, zouden mensen met bijvoorbeeld angst voor spinnen door middel van een aangepaste Stroop test minder bang worden voor spinnen.
Ik ben erg benieuwd hoe dat in zijn werk zou moeten gaan.

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 12:41

job

niet het afnemen van de strooptest leidt tot angst afname.
het wegnemen van fobieen lijdt tot een beter resultaat op de aangepaste strooptest.
Watts (1986) bemerkte dat desensitisatie-training van mensen met een spinnenfobie leide tot een afname van het gevonden effect
met het effect wordt dus de afleiding door de emotioneel geladen woorden bedoelt.
omdat de proefpersoon niet meer bang is voor het woord spin, wordt hij daar niet meer door afgeleid en kan dus sneller de juiste kleur opnoemen.

[ Voor 64% gewijzigd door job op 27-06-2003 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:47

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Hmm ik vond 'm niet echt heel moeilijk eigenlijk... gewoon niet op de kleur letten maar heel strak opzeggen wat er staat. En dat na een hele dag werken :P ik had geloof ik maar 2 keer moeite, maar dat kwam voornamelijk door een donkerpaars woord op een zwarte achtergrond :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Overigens is niemand hier goed in. Dus iedereen die roept dat het makkelijk is doet het simpelweg verkeerd. Alleen zeer specifieke, en langdurige, training maakt je prestaties ietwat beter. Overigens moet je eigenlijk de reactiesnelheid in microseconden meten, en je zult zien dat mensen bij lijsten die bestaan uit kleurwoorden die in een andere kleur gedrukt zijn *altijd* langzamer reageren.

[ Voor 46% gewijzigd door Christiaan op 27-06-2003 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Christiaanverwijs > Je lijkt hier meer kaas van te hebben gegeten. Heb je ook andere gegevens over normgroepen beschikbaar dan alleen de 'kinder'-groep die standaard bij deze test wordt gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaagje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-06 13:19

Plaagje

<<Fly & Dive>>

zoals in het begin al word gezegt:P
het is heel makkelijk hier goed in te zijn.
gewoon wazig gaan kijken, dan zie je alleen nog maar de kleur, dan is het makkelijk ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Plaagje op 27-06-2003 19:05 ]

Flying High!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Ik heb het idee dat iedereen die zegt dat het erg makkelijk is hetzelfde doet als Kaastosti, verkeerd dus. Je moet de kleur zeggen en niet het woord. :) Anders kan ik het ook wel in een rotgangetje.

* Blauw * is dus rood. :Y)

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65725

Krijg het er te warm van :S Lukt me niet (of het duurt enige tijd maar dat is volgens mij niet de bedoeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Laatst online: 20-06 15:49

dawuss

gadgeteer

Kaastosti schreef op 27 June 2003 @ 16:33:
Hmm ik vond 'm niet echt heel moeilijk eigenlijk... gewoon niet op de kleur letten maar heel strak opzeggen wat er staat. En dat na een hele dag werken :P ik had geloof ik maar 2 keer moeite, maar dat kwam voornamelijk door een donkerpaars woord op een zwarte achtergrond :)
Je doet het verkeerdom ;)

Ik vond het best moeilijk. Uiteindelijk gaat het wel wat beter, maar dan ga je toch weer een keer de mist in. Toch raar, hoe je zelf niet eens snapt hoe je eigen hersenen werken :P

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Anoniem: 79173 schreef op 27 June 2003 @ 18:55:
Christiaanverwijs > Je lijkt hier meer kaas van te hebben gegeten. Heb je ook andere gegevens over normgroepen beschikbaar dan alleen de 'kinder'-groep die standaard bij deze test wordt gebruikt ?
Ja, die heb ik wel (van 652 studenten van gem 20), maar daar heb je nogal weinig aan gezien die afkomstig zijn van een officiele emotionele stroop-taak die gericht is op een attentionele bias mbt rook-gerelateerde woorden (om te meten of rokers een attentionele bias kennen). Uit de resultaten bleek dat rokers geen sterkere attentionele bias kennen voor rookwoorden ten opzichte van niet-rokers. Een grote drang tot roken, of een langere deprivatie van roken, leidde echter wel tot een significant toegenomen attentionele bias voor rook-woorden. Niet het roken zelf, maar het aanwezig zijn van een drang tot roken, of een lange deprivatie, leidt tot een attentionele bias.

[ Voor 28% gewijzigd door Christiaan op 27-06-2003 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ChristiaanVerwijs schreef op 27 juni 2003 @ 19:59:
[...]

Ja, die heb ik wel (van 652 studenten van gem 20)... Een grote drang tot roken, of een langere deprivatie van roken, leidde echter wel tot een significant toegenomen attentionele bias voor rook-woorden.
Dat zijn wel errug interessante conclusies en een leuke N.. Zou ik een kopietje kunnen krijgen van je scriptie/artikel/proefschrift (doorhalen wat niet van toepassing is) ? Maar ik zou het ook fijn vinden als je me zou mailen, misschien kunnen we een afspraak maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61994

heey, die link werkt niet... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 23:23

Zym0tiC

^_^

test is offline ;(

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57718

Helaas is de link down, het lijkt me leuk om even te doen dus kan iemand hem reuploaden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Sorry, hij was inderdaad down.. ik was m'n apache aan 't veranderen.. zou nu weer moeten werken.

Als iemand em effe mirrored dan gooi ik die link wel in m'n eerste post :)

[ Voor 57% gewijzigd door cappie op 28-06-2003 02:34 ]

Pagina: 1