Toon posts:

Biosflash---> Computer RIP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn bios geflasht, alles ging goed. Na de flash het systeem gereboot en pats. tote hose. Hij blijft hangen in de POST.

Ik heb het volgende geprobeerd:

Alle kaarten verwijderd behalve de Videokaart.
Alle connectoren los behalve de floppy, power en fans.
BIOS Jumper verwijdert, batterij verwijderd. Half uur gewacht en weer geprobeerd.

Het mocht allemaal niet baten.
Heb al gezocht naar andere topics maar deze konden me niet verder helpen.

Het vreemde is dat de DUAL-BIOS ook niet meer werkt. Volgens de handleiding zou dit ALTIJD moeten werken....automatisch zelfs.

Mijn systeem:

Gigabyte 8KNXP (Met dual bios die niet werkt)
Geflashed van BIOS F5 naar F6e (Beta die ik van gigabyte support heb gekregen)
Met die F6e zouden problemen met de ITE raid controller opgelost zijn. En natuurlijk diverse geheugen problemen. Had af en toe problemen met detectie i.c.m. adaptec scsi card. (Vreemd probleem waar ik niks over kon vinden)
Natuurlijk vanuit dos geflashed met boot disk.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Eeh, je moet hem niet verwijderen, je moet hem jumpen B) :P.

Anders kun je altijd nog proberen: Heavilly modded motherboard..... :z })

[ Voor 3% gewijzigd door iets op 27-06-2003 04:11 ]

tvw

Verwijderd

ik hoop toch wel dat die bootdisk een virtuele schijf heeft aangemaakt en alles vanaf daar heeft geinstalleerd/geflashed, want van floppy is meestal gedoemd te mislukken

als dat namelijk hangt dan hangt je mobo

dan issut gewoon een kwestie van een goeie bios er in te laten flashen door de fabrikant of een zaak die daar bevoegd in is

wel vaag van die dual bios btw, is er geen manier om er 1 van de 2 uit te schakelen?
En meestal wordt er gevraagd voordat je de bootdisk maakt of je een backup wilt maken van de oude bios zodat je een resque disk hebt, ik had daar eens van proberen te booten
(ALS dat nog kan ivm. hangen in POST)

iig veel sterkte ermee

Verwijderd

Topicstarter
Gewoon naar dos geboot en bios naar de harddisk gekopieerd. (Fat 32 part)
Toen geflashed.

Ook een backup gemaakt naar een apparte file. Die staat op de diskette.
Maar aan die backup heb ik niks aan want systeem boot niet meer.
Verder alles gedaan zoals Gigabyte voorschrijft.

Die jumper moet op dit board eraf getrokken worden. Niet gebrugd. (staat in de manual)

Maar dat die dual bios niet werkt..... garantie geval?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 04:12:
ik hoop toch wel dat die bootdisk een virtuele schijf heeft aangemaakt en alles vanaf daar heeft geinstalleerd/geflashed, want van floppy is meestal gedoemd te mislukken
Onzin. De bin-file word eerst compleet in het geheugen geladen en dan pas geflashed (are you sure Y/N ?). Denk je nou echt dat ze foute informatie leveren, de fabrikanten :?

Heb zelf al 100-tig maal van floppy geflashed, en nog nooit is dat fout gegaan.
In fact, ik heb nog nooit een foute flash gehad. Lucky ? misschien. Maar 1 ding doe ik altijd, heb altijd een backup-bootflop met een auto-flash bios achter de hand en verder zorg ik dat ik de juiste flashtools gebruik.

Cliche misschien, maar zorg altijd dat je beslagen ten ijs komt. Een dual-bios is geen 100% failsafe garantie. Zorg altijd voor a) een clean-bios tool (ipv corruptie) en b) een bootdisk auto-bios flash (opdracht in autoexec.bat) zodat je blind een goed bios terug kan flashen.

Flashen, t is zo sim-pel maar hoeft maar 1 keer fout te gaan.....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat heb je aan een clean tool en backup bios diskette. Als je BIOS niet door de post heen komt.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

tja, dat weet ik ook niet. Heb zoiets nog nooit meegemaakt. Weles dood systeem gehad omdat de FSB te hoog stond ofzo, maar de clear-bios jumper werkte altijd (tot nu toe).
Heb je al contact opgenomen met gigabyte ? Tenslotte hebben zij jouw dat beta-bios gestuurt.

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Je kan die radicale manier (Main Bios chip slopen) uitproberen, mits je echt niet meer weet wat je meot doen :)

Learn something new every day.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-08 22:40
Verwijder de 2e bios uit het socket, en verwissel die met de " defecte".

Erg simpel te doen normaal gesproken.

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

SandeR schreef op 27 June 2003 @ 12:23:
Verwijder de 2e bios uit het socket, en verwissel die met de " defecte".

Erg simpel te doen normaal gesproken.
Dan kan je denk ik beter de main chip er helemaal afhalen. Die BIOS chippies zijn echt behoorlijk gevoelig voor statische elketriciteit.

Als jij em netjes erafhaald (pinnetjes los solderen?) en dan verlegd en weer vast soldeerd is de chip hoogstwaarschijnlijk overleden..

• DeppOx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-07-2024

DeppOx

l33t lurker

Bal0n schreef op 27 June 2003 @ 12:30:
[...]

Dan kan je denk ik beter de main chip er helemaal afhalen. Die BIOS chippies zijn echt behoorlijk gevoelig voor statische elketriciteit.

Als jij em netjes erafhaald (pinnetjes los solderen?) en dan verlegd en weer vast soldeerd is de chip hoogstwaarschijnlijk overleden..
Die rom chippies kun je toch gewoon met een speciale tang verwijderen? Of is dat tegenwoordig niet meer zo?

BOOOOOORRRRRRRRRIIIIIIIINGGGGGGGGGGGGG

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

DeppOx schreef op 27 June 2003 @ 12:34:
[...]

Die rom chippies kun je toch gewoon met een speciale tang verwijderen? Of is dat tegenwoordig niet meer zo?
Jawel, maar moet je eens kijken bij die link (Heavily Modded Mainboard). Zoals je ziet zitten de BIOS chippies niet in een socket maar zitten erop gesoldeerd..

Of zie ik dat nou verkeerd :?

Verwijderd

Soms zitten ze in een socket, soms niet. Als je de main bios eraf wil halen, maar hij zit vastgesoldeert kun je hem desolderen met een speciale soldeerpunt.
Moet je eens bij een elektronicawinkel langsgaan. Die punten zijn dan erg breed (1~2 cm) waarmee je een hele rij pinnen in een keer kan desolderen.
Haal daarvoor ook nog Litze-draad. Hiermee kun je heel gemakkelijk de vloeibaar geworden tin "opzuigen" zodat de pinnen ook los zitten nadat je de soldeerbout eraf hebt gehaald.
Is een kwestie van ongeveer 10 minuten werk.

• DrSnuggles

DrSnuggles

Terrapin Station

Of pak een grote tang zoals die link laat zien..

Verwijderd

Topicstarter
Nou jongens heb het plankie geRMAed
Dealer zei dat het onder garantie valt omdat de dual bios had moeten werken.
Zit nu met m'n ouwe ASUS CUSL2 mobo met PIII 1000 Mhz...... :O :Z

Gisteren (vrijdag) istie nog opgestuurd naar Gigabyte.
Hopelijk gaat dit snel, dealer zei dat hij niet precies wist hoelang het gaat duren,
waarschijnlijk 3 tot 4 weken..... |:(

Heeft imand hier al eens een Gigabyte bordje geRMAed? Hoe lang duurde dat?

Verwijderd

Madrox schreef op 27 June 2003 @ 05:35:
[...]

Onzin. De bin-file word eerst compleet in het geheugen geladen en dan pas geflashed (are you sure Y/N ?). Denk je nou echt dat ze foute informatie leveren, de fabrikanten :?

Heb zelf al 100-tig maal van floppy geflashed, en nog nooit is dat fout gegaan.
In fact, ik heb nog nooit een foute flash gehad. Lucky ? misschien. Maar 1 ding doe ik altijd, heb altijd een backup-bootflop met een auto-flash bios achter de hand en verder zorg ik dat ik de juiste flashtools gebruik.
de bin wordt compleet in het geheugen geladen = virtuele schijf aanmaken ;), en JA er zijn mobo fabrikanten die alles nog van floppy laten aflezen..
(ken ook zijn dak dit mis heb, so correct me if i'm wrong)

Ik denk dat je reteveel geluk hebt gehad, op ALLE mobosites staat bij BIOSupdates : NEVER NEVER NEVER, FLASH FROM A FLOPPY!!! Dit is namelijk instabiel als de nete.(kan zijn). Goeie backupprogs zijn altijd handig juist, en die heb je mits je een goed mobo hebt meteen op dat bootable schijfje wat je maakt via een update via internet.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:02

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op 28 juni 2003 @ 22:07:
[...]
de bin wordt compleet in het geheugen geladen = virtuele schijf aanmaken ;), en JA er zijn mobo fabrikanten die alles nog van floppy laten aflezen..

Ik denk dat je reteveel geluk hebt gehad, op ALLE mobosites staat bij BIOSupdates : NEVER NEVER NEVER, FLASH FROM A FLOPPY!!! Dit is namelijk instabiel als de nete.(kan zijn). Goeie backupprogs zijn altijd handig juist, en die heb je mits je een goed mobo hebt meteen op dat bootable schijfje wat je maakt via een update via internet.
Niet zwammen.....

Ben systeembeheerder op een school en heb meer dan 300 mobo's geflasht en nog een goeie 200 3Com nics vanaf bootdiskette en de keren dat dat mis ging kan ik op de vingers van één hand tellen. Dat waren meestal de 3Com nics.

Wat nooit weg is, is te zorgen voor een gecontroleerde diskette (dus zonder bad blocks).

Vanochtend nog een ECS L7VTA rev 1.0 geflasht vanaf bootdiskette en no problem.

Dat op alle mobosites staat dat je never moet flashen vanaf een floppy klopt van geen kant. Ze zijn er wel, maar niet elke mobofabrikant zegt dat, dus niet overdrijven.

Het verhaal dat het bin file in het geheugen wordt geladen en dat er dus een virtuele schijf wordt aangemaakt, is volgens mij niet correct.

[ Voor 3% gewijzigd door OgWok op 29-06-2003 17:31 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

OgWok schreef op 29 June 2003 @ 14:18:
[...]

Niet zwammen.....

Ben systeembeheerder op een school en heb meer dan 300 mobo's geflasht en nog een goeie 200 3Com nics vanaf bootdiskette en de keren dat dat mis ging kan ik op de vingers van één hand tellen. Dat waren meestal de 3Com nics.

Wat nooit weg is, is te zorgen voor een gecontroleerde diskette (dus zonder bad blocks).

Vanochtend nog een ECS L7VTA rev 1.0 geflasht vanaf bootdiskette en no problem.

Dat op alle mobosites staat dat je never moet flashen vanaf een floppy klopt van geen kant. Ze zijn er wel, maar niet elke mobofabrikant zegt dat, dus niet overdrijven.

Het verhaal dat het bin file in het geheugen wordt geladen en dat er dus een virtuele schijf wordt aangemaakt, is volgens mij niet correct.
Ik zie dat er veel meningen erover zijn...

Het gaat mij echter om de waarheid, dus iemand met bewijs ofzo? iemand die het zo kan uitleggen dat het zeg met de waarheid overeenkomt? :+

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

U word op de wenken bediend :>
Heb je weleens opgelet tijdens het flash-process vanaf floppy :?
Eerts laad die de bin-file, als dat klaar is krijg je de vraag "are you sure y/n ?". 3x raden waar de bin-file nu is :) (hint/geheugen). En nee, dit is geen virtueel geheugen of Ramdisk. Gewoon geladen in je main-geheugen chips.

Enkele voorbeelden hoe te flashen;

GIGABYTE
1) A BIOS flash utility embedded in Flash ROM.
Not all motherboards have the Q-Flash™.

Features-- With this utility, you only have to stay in the BIOS menu
when you want to update BIOS. No need to enter DOS or O.S. mode.
Caution -- Make sure you have a functional floppy disk with the correct BIOS version for your motherboard.

2) A Windows-based BIOS live update utility.

Features-- @BIOS™ helps you search for, download, and then update the latest BIOS in Windows operating system.
Caution -- Make sure your O.S. environment is stable.

3) DOS Flash utility

Features-- The flash utility is a combination of AMI and AWARD BIOS flash utility.
You can use it with both AMI and AWARD BIOS.
Caution -- Make sure you have a functional DOS boot disk with the correct BIOS version for your motherboard.

2 van de 3 opties gebruiken floppies.

EPOX
There are two ways in which we recommend the end user flashes their BIOS.
They will be termed as follows :

The ALT+F2 Method (only newer boards)
The Boot Disk Method

vrij dudidelijk lijkt me

MSI
lang verhaal, stap 5: Boot your system from a Win98 or WinME boot-floppy.

geen commentaar

[ASUS] note* -erg moeilijk info te vinden iig niet op een logische plek (DL/bios)

in de faq vraag "how to flash my bios"

answ: Please use?software utility Aflash.exe to update the BIOS. Please save the?BIOS file and Aflash.exe to a bootable floppy disk, and boot up the system with this floppy. When the booting procedure?is complete, please make a command line as follows:

[AOPEN] note* zie ASUS hierboven, ook al bijzonder lastig te vinden (of ik ben scheel)

Zal btw. ook zo'n zelfde procedure zijn.

[ABIT] note* net als de 2 hierboven ook al zo'n "(on)handige" site.

Ze doen iig wel de juiste flash-utility bij elk bios. Installatie vanaf HDD in dos-mode, moet je natuurlijk geen
bad sectors hebben :)

-----------------------------------------------------------------

Iig komt hetzelfde advies keer op keer terug:
Flash vanaf een stabiel systeem en/of
zorg voor een 100% geteste bootdisk

Enkele tips:
1) UITGEBREIDE foutcontrole
2) OPEN je bin-file in kladblok, niks saven uiteraard. Gewoon een testje of het bestand zelf niet corrupt is.
2) kopieer je *.bin file ook es terug naar de hdd. Mocht er iets fout zijn gegaan tijdens het kopieeren naar de flop
kom je er zo achter (XP zal een foutmelding geven).

Als je dit niet vergeet kan! het bijna niet fout gaan.
Maar ff zomaar een willekeurige flop erin rammen en gaan flashen is een uitnoding tot on-geluk.

• Theguide
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06-2025
Van het weekend nog m'n bios proberen te flashen. Twee keer gewoon vastlopen met flashen vanaf floppy!! Gelukkig liep het al vast voordat er iets naar de bios weggeschreven was, maar je zult begrijpen dat ik peentjes zweette toen het spul vast liep.

Toen maar de winflash gedownload en het was binnen no time gebeurd! Floppy is onbetrouwbaar en nog eens veel meer werk ook. Ik heb een abit kt7 mobo btw.

Fuck me if I'm wrong, but isn't your name Gretchen?

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

tja, als je je floppy niet controleert of je files ... :Z

nogmaals: heb honderden malen geflashed, en nimmer is het fout gegaan. Trouwens van schijf flashen doe ik ook, kan ook prima maar als mensen onzin blaten, wil ik dat even corrigeren.

[ Voor 63% gewijzigd door Madrox op 30-06-2003 11:14 ]

• Theguide
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06-2025
Floppy en files wel degelijk gecontroleerd!!! Met een enkele bios chip neem je geen risico's. Maar het floppy medium is dermate onbetrouwbaar dat zelfs na controleren van floppy en files het mis kan gaan. Bovendien is het ook nog eens zeer arbeidsintensief als je de snelheid en alle controles meerekent. Dan flash ik liever vanaf een betrouwbaar medium als een harde schijf. Windows 2K/XP heeft zich onderhand al wel bewezen een betrouwbaar OS te zijn. Ik zie niet in, als je systeem normaliter stabiel draait, waarom je niet kunt flashen vanuit windows. Wat wel handig is, is je virus scanner even uit te schakelen om eventuele blokkeer pogingen van de AV software tegen te gaan. Bovendien, mocht het flashen toch vastlopen, heb je tenminste een goede kans om het flash programma af te sluiten nog en opnieuw een flash poging te proberen. Iets wat je in dos wel kunt vergeten omdat dan heel je computer 9 van de 10 keer helemaal muurvast staat.

Fuck me if I'm wrong, but isn't your name Gretchen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Theguide schreef op 30 June 2003 @ 12:02:
Floppy en files wel degelijk gecontroleerd!!! Met een enkele bios chip neem je geen risico's. Maar het floppy medium is dermate onbetrouwbaar dat zelfs na controleren van floppy en files het mis kan gaan.
Dat een floppy niet optimaal betrouwbaar is moge duidelijk zijn, maar dit soort paranoia is ook nergens voor nodig. Ik flash ook vaak zat, sterker nog ik hotswap aan alle kanten, en het enige wat ik gebruik is een oude floppy met IO.SYS, MSDOS.SYS, COMMAND.COM, UNIFLASH.EXE en de benodigde BIOS images. Eens in de zoveel tijd blijkt de flop dood (maar dan hebben we het over eens in de zoveel maanden liggen temidden van HDDs (=magnetes) in een rommelkelder.

De kans dat je je BIOS verprutst doordat een flop juist datacorruptie in de image file krijgt, maar voor de rest 100% leesbaar blijft en dat juist terwijl je aan het flashen bent acht ik dermate verwaarloosbaar dat ik er geen rekening mee hou :z

Edit:
Ik realiseer me opeens waar al die floppy-flash-fobie vandaan komt- de vroege BIOS revisies van de ECS K7S5A hadden een notoire bug waardoor onder Win2K/XP er standaard datacorruptie ontstond bij het schrijven naar de flop. Oplossing was een nieuwe BIOS erover flashen. Maar als je dat vanaf flop probeerde.... :X

Let dus op dat dit een enkele BIOS versie was van een enkel mobo. Het is hier op GoT ruim ter sprake gekomen een paar jaar terug en blijkbaar hebben mensen onterecht de conclusie getrokken dat dit iets breders is dat ook voor andere BIOS revisies of zelfs mobo's geldt. Onterecht dus, dat was een enkele goed gedocumenteerde issue. Tenzij je een K7S5A rev. 1.0 hebt met originele BIOS (dus nooit geflashed) is er niets aan de hand :z
Bovendien is het ook nog eens zeer arbeidsintensief als je de snelheid en alle controles meerekent. Dan flash ik liever vanaf een betrouwbaar medium als een harde schijf.
An sich wel, maar dan heb je het probleem van file system. Met FAT32 kun je totaal driverloos booten (Safe Mode Command Prompt Only in Win9x, of met Win9x bootflop), maar NTFS (wat je normaal gebruikt tegenwoordig) kan niet zonder drivers benaderd worden vanuit DOS :'(
Windows 2K/XP heeft zich onderhand al wel bewezen een betrouwbaar OS te zijn. Ik zie niet in, als je systeem normaliter stabiel draait, waarom je niet kunt flashen vanuit windows. Wat wel handig is, is je virus scanner even uit te schakelen om eventuele blokkeer pogingen van de AV software tegen te gaan.
Ahum, je geeft hier exact aan waarom het niet onder Windows te doen. Natuurlijk is de OS an sich betrouwbaar zat sinds 2K, maar het is een monsterachtig grote, onberekenbare omgeving waarbinnen zat andere progs actief zijn die roet in het eten kunnen gooien. Voeg daaraan toe dat de Windows flashers veel minder 'rijpe' prorgammata zijn dan de DOS varianten en je hebt voor mijn smaak veel teveel onzekerheden.
Bovendien, mocht het flashen toch vastlopen, heb je tenminste een goede kans om het flash programma af te sluiten nog en opnieuw een flash poging te proberen. Iets wat je in dos wel kunt vergeten omdat dan heel je computer 9 van de 10 keer helemaal muurvast staat.
Kan, maar omgekeerd kan het ook dat je flash mislukt en je er pas na de volgende reboot achterkomt. Dat helpt dan ook geen steek.

Nope, als je zekerheid wil hebben, moet je een mobo die door UNIFLASH ondersteund wordt en minstens 2b EEPROMs trekt hebben als reserve om te hotswappen als alles misgaat :7

Denken dat software config X of mediumkeuze Y de boel zekerder maakt is valse zekerheid. Per slot van rekening is de overgrootste oorzaak van foute flashes 'human error' (verkeerde imagefile, verkeerde flashprogramma, verkeerde flashcommandovariabelen, interruptie flashproces, ga zo maar door :X ). Hou dus de zaak zo simpel mogelijk (mijn bovengenoemde minimalistische bootflop als voorbeeld), dan minimaliseer je juist de kans op fouten :)

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 30-06-2003 13:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Precies. Zelf ook weles een biosmod gedaan. Als extra security lagen er 2 floppies ! achter de hand (beide getest) die het bios konden flashen met een druk op depower-knop. Handig als je AGP niet meer herkent word. Het is niet 100%, maar wel een extra security (kosten, 2 floppies). Heb het nooit nodig gehad btw :)
Bij elk merk kan het flashen weer anders zijn, daarom verleer ik het lezen van de info ook niet.

Tja, TheGuide. Jouw situatie mag uniek genoemd worden. Wat er dan misgaat kan ik niet beoordelen, maar het is vette pech iig. Da's nog geen bewijs dat flashen vanaf diskette levensgevaarlijk is; integendeel.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Verwijderd schreef op 28 June 2003 @ 22:07:
[...]

Ik heb anders al 3 keer mobo geflashed van mijn fdd, het enige wat je moet doen is een nieuwe floppy nemen en hem ff testen, dan gaat zoiets niet mis.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:36
ik vertrouw die flop'sook voo rgeen meter.. start op via flop of boot cd... kopieer het zooitje naar mijn hd toe.. en ga dan pas flashen...

https://wren.co/join/Devian

• wooley
  • Laatst online: 17-06 19:11
ik heb een gigabyte vrxp 2.0 en ik ga altijd met del in bios,daarna naar dualbios met F8 en daarna kan ik kiezen uit load/save bios,eerst maak ik backup van bios op floppy,daarna load ik main bios met nieuwe bios die op dezelfde flop staat,reboot,klaar.let wel op dat recovery of bios aan staat!!!dus als die bios niet wil booten gaat hij automatisch de backup laden....
heb zo al 100 keer(vanwege fullraid) bios geupdated zonder problemos.1*cmos checksum error gehad,ging automatisch backup bios loaden,daarna alles weer ok
lang leve de dual bios,kun je tenminste wat experimenteren heb nu een bios met promise .33 rom van tx2000 erin,loopt als een ........ :9

[ Voor 12% gewijzigd door wooley op 30-06-2003 20:57 ]

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:02

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 04:12:

als dat namelijk hangt dan hangt je mobo

dan issut gewoon een kwestie van een goeie bios er in te laten flashen door de fabrikant of een zaak die daar bevoegd in is
Je info over een virtuele schijf klopt niet, dus waar je dat vandaan haalt ? Dus je stelling dat het flashen vanaf diskette gedoemd is te mislukken is nonsens.

Als eigenaar van een mobo ben je net zo bevoegd als een ieder, met/zonder kennis van zaken, om een bios te flashen en dan gaat het ook niet mis, zelfs vanaf bootdiskette, als je een aantal controles uitvoert.

De info die je geeft, heeft geen toegevoegde waarde, behalve geheimzinnigheid en gebruikers bang maken.

Voor alle duidelijkheid: ik zie de problemen met diskettes zeker in, maar die kan je voorkomen door de diskette die je gebruikt goed te controleren en de bios te backuppen voor je gaat flashen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

wil ik aan toevoegen dat het handig is als die backup-diskette een flash automatisch uitvoert met je ouwe gouwe bios. Kun je blind opstarten. zoek ff de paramaters op en vul die regel in in je autoexec.bat....
vb: awdflash mybios.bin /parameters

Verwijderd

OgWok schreef op 30 juni 2003 @ 23:32:
[...]

Je info over een virtuele schijf klopt niet, dus waar je dat vandaan haalt ? Dus je stelling dat het flashen vanaf diskette gedoemd is te mislukken is nonsens.

Als eigenaar van een mobo ben je net zo bevoegd als een ieder, met/zonder kennis van zaken, om een bios te flashen en dan gaat het ook niet mis, zelfs vanaf bootdiskette, als je een aantal controles uitvoert.

De info die je geeft, heeft geen toegevoegde waarde, behalve geheimzinnigheid en gebruikers bang maken.

Voor alle duidelijkheid: ik zie de problemen met diskettes zeker in, maar die kan je voorkomen door de diskette die je gebruikt goed te controleren en de bios te backuppen voor je gaat flashen.
hmmz, nja dat bangmaken is omdat ik het vaak gehoord heb dat het foutging van floppy. Dus zeg maar door ervaringen van anderen heb ik deze mening. Is dat dan meteen fout? :? :/
:/ :/ :/ :/

Verwijderd

Ik heb mijn eigen biossen van al mijn moederborden tot nu toe vele malen geflashed, ALTIJD van een floppy... en inderdaad je moet hem altijd van te voren laten controleren op fouten. Ik doe dit door altijd mijn diskette van te voren te formatteren als er dan al bad blocks op zouden zitten die niet 123 zichtbaar zijn voor je systeem dan worden deze gemarkeerd, dus deze zullen niet door je comp worden gebruikt om gegevens naar toe te schrijven die later dus tijdens een flash niet duidelijk leesbaar zouden zijn.

Uit voorzorg zou ik dan toch alsnog een diskette gebruiken waar alle bytes nog van beschikbaar zijn( na de flash) . Afijn het is bij mij nog geen keer fout gegaan.

Gewoon booten van een win98 cd ZONDER cd rom ondersteuning, dan heb je dus een kale dos boot , wat ook door de fabrikanten wordt aangeraden. Daarna flashen vanaf diskette.

Draai op al mijn schijven NTFS en heb geen zin om met NTFS voor dos proggels te kloten bij zoiets kritisch als een bios flash.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

het belangrijkste is dat je een stabiel systeem flasht
dat ie dus niet vastloopt of errors in je bios zet

of je het nu van flop of van hdd doet maakt nix uit, omdat de moderne progsels toch heel de bios inlezen en de checksum vergelijken

ik flashte vroeger van hdd omdat ik geen floppy had (in de tijd dat op alle sites stond dat je van floppy moest flashen)

nu flash ik van flop omdat ik geen fat partities meer heb, en staat op alle sites dat je van hdd moet flashen...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Pagina: 1