Buffer tijdelijk leeg

Pagina: 1
Acties:

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-03 18:29
Als dit een SA-topic is zie ik het wel moven;

Opstelling:
Asus p4s8x-x
Celeron 2000@2670Ghz
512MB pc2700 Samsung
IDE 1: Master = 120GB Maxtor
Slave = TEAC 16x48 Dvd-rom

IDE 2: Master = Pioneer A05 Dvd-rw
Slave = Lite-on 48x24x48 Cd-rw

Brand ik een cd met m'n lite-on, geen enkel probleem, brand ik een dvd met m'n A05 icm Nero dan loopt na 5% ongeveer m'n buffer leeg, blijft ie een tijdje op een lege buffer verder branden, vult deze vervolgens weer en brand dan zonder enige problemen met volle buffer de schijf vol!
Ik heb de buffer op 80mb gezet in Nero.
Als ik met Prassi Primo ga fikken heb ik geen last van leeglopende buffers maar dan benut ie niet de maximale brandsnelheid! (zet ik hem op 4x dan brand ie op 2x & 2x schijven brand ie op 1x! vage sjit)

Is het nog een optie om de dvd-rom speler als sec. master te hangen? en dan beide branders als slave?
Normaal gesproken hang je toch d8 ik de fikker als master alsook een HD?

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

misschien domme reply, maar gezien ik er niets over zie staan in je startpost doe ik het toch ;)

Staat DMA aan voor je cd-rom spelers? Mijn ervaring leert dat Windows die van harde schijven standaard aanzet, maar die van cd-stations niet (daar vallen (dvd-)branders en dvdroms ook onder :)). Deze moet je dus nog even handmatig aanzetten in dat geval... Staan ze al aan, kijk dan even of ze ook daadwerkelijk op DMA draaien :)

[bijbehorende info]
DMA-modus in Windows 2000 (en volgens mij XP ook...) bekijken en evt. wijzigen: Rechtermuisklik op "Deze computer" --> Eigenschappen --> Tabje "Hardware" --> Button "Apparaatbeheer"...
Zoek, éénmaal daar, je IDE-controllers op en vraag daar de eigenschappen van op, één van de tabjes van die eigenschappen zitten de DMA-opties en statussen bij :)
[/bijbehorende info]

Kan je probleem daar niet mee opgelost worden, dan moet je misschien nog de bijbehorende IDE-drivers, die bij je moederplank geleverd zijn als het goed is, installeren :?

succes :Y)

Hoi

• ScooBY_DoO
Ja stom van me, vergeten te vermelden.
Ik draai XP pro en alle 4 staan op UDMA.
IDE drivers ook geinstalleerd van de mobo-cd.

• ScooBY_DoO
Tis al een tijdje trug ik weet het maar ik zit nog steeds met hetzelfde probleem.
De pioneer a05 is inmiddels vervangen door een Nec2500 en dit vertoond dezelfde ellende.... nieuwe nero ook inmiddels, nieuwe kabels, snellere cpu, 256mb extra erin.
Enig wat ik niet heb vervangen is m'n dvdrom speler.
Maar aangezien die eigenlijk alleen gebruikt wordt om 1 op 1 copien te maken lijkt/leek me dat een beetje stug.
Ik heb helaas geen andere dvdrom voorhanden anders had ik dat uiteraard getest.
Op 6x fikken duurt nu ongeveer net zolang als een 4x dvd zou duren.
Maar ga ik op 2x fikken blijven de buffers mooi vol.
De dvdrom speler houdt het dus kennelijk niet bij.
Het is een TEAC 16x 48x en doet het verder perfect.
Nero buffers handmatig ingesteld etc, DMA staat aan op alle apparaten...
Zou dan toch die dvdrom speler brak zijn?

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Het lijkt me sterk dat je HD het niet aan kan ;) , maar vergeet niet dat als je on-the-fly gaat branden dat dat niet echt veilig is, omdat er beschadigingen op de DVD/CD zitten waar de cd-lezer niet zo makkelijk overheen leest.
Ik heb gekeken met Nero drivespeed hoe snel een zelf gebrande DVD kon inlezen en dat was 2,6x dus als je op 4x gaat branden zal de buffer iedere keer leeg zijn, naarmate de buitenste sporen worden bereikt zal de transfer iets oplopen en blijft de buffer wel vol, dus voor je eigen bestwil brand dan NIET on-the-fly.

De andere reden kan zijn idd al eerder gezegd dat DMA niet ingesteld staat ;)

• ScooBY_DoO
DMA staat aan...dat had ik al gezegd.
En ik ga echt niet alles via mn HD fikken.... kost me veel te veel tijd en alleen de pc heeft er last van met dvd's fikken......cdr's geen probleem, andere pc, dvd's en cdr's geen enkel prob. on-the-fly.
Beschadigingen zitten absoluut niet op m'n spullen, daar ben ik veel te voorzichtig voor, en leen niks uit dus aan derden kan het ook niet liggen.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Maar ik heb wel gelijk over dat inlezen van DVDs, je moet maximaal 2x speed aanhouden on-the-fly (per DVD is verschillend hoor) en als je dat niet wilt dan moet je gewoon niet on-the-fly doen ;)

tip: Gebruik de nero CD/DVD speed tool om te kijken hoe snel de DVD kan inlezen ;)
Pagina: 1