Ben ik weer! ('K hoop dat ik jullie niet verveel
)
Ik ben al een eind opgeschoten in m'n setup maar stuit nu op een (relatief klein) probleempje. Nogmaals de situatie:
Server #1:
--) Windows 2003 Enterprise
--) 3 nics
----) NIC #1 Internet
----) NIC #2 Perimeter network (DMZ)
----) NIC #3 Secure 'replication link' met Server #2
Server #2
--) 3 nics
----) NIC #1 Perimeter network
----) NIC #2 Secure 'replication link' met Server #1
----) NIC #3 LAN
Op server #1 heb ik een DNS server geconfigureerd die keurig de naamgeving aan de betreffende ip's geeft:
(uiteraard wel wat meer maar dat doet nu niet ter zaken). Wanneer ik nu eveneens op server #1 Active Directory installeer middels `dcpromo' dan wordt de benodigde informatie middels ddns keurig geupdate.
Tot zover alles goed, MAAR hij zorgt er op deze manier ook voor dat iedere nic zijn ip in de dns stopt. Na het promoten tot DC ziet de DNS er dus zo uit:
Alles staat er dus 3x in (de naam) met 3x een ander IP. Nslookup geeft wel keurig alle IPs terug, maar het wordt pas een probleem wanneer ik de 2e DC <server02.corp.domein.net> toevoeg, deze kunnen enkel via de 10.1.1.* met elkaar comminuceren. Misschien voel je hem al hangen maar door de dDNS aanpassingen van server #1 pakt server #2 nu 10.1.0.1 als ip voor server #1. Gevolg: Event viewer die volloopt met errors dat de servers elkaar niet kunnen vinden, en dus niet kunnen repliceren. Wanneer ik de boel handmatig weer rechtzet ('overbodige' A records verwijderen en zorgen dat de namen weer naar de 10.1.1.* range verwijzen) dan werkt de boel na een restart van de 'Net Logon' service weer.
Na een reboot zet hij echter alles weer terug. Ben nu al een tijdje aan het zoeken maar kan niks nuttigs vinden. 'K zal wel weer ingewikkeld bezig zijn... ach
het houd je bezig hé!
Voor de overzichtelijkheid even een plaatje van de netwerk layout:

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik ben al een eind opgeschoten in m'n setup maar stuit nu op een (relatief klein) probleempje. Nogmaals de situatie:
Server #1:
--) 3 nics
----) NIC #1 Internet
----) NIC #2 Perimeter network (DMZ)
----) NIC #3 Secure 'replication link' met Server #2
Server #2
--) 3 nics
----) NIC #1 Perimeter network
----) NIC #2 Secure 'replication link' met Server #1
----) NIC #3 LAN
Op server #1 heb ik een DNS server geconfigureerd die keurig de naamgeving aan de betreffende ip's geeft:
code:
1
2
3
| domein.net <10.1.1.1> server01.domein.net <10.1.1.1> server02.corp.domein.net <10.1.1.2> |
(uiteraard wel wat meer maar dat doet nu niet ter zaken). Wanneer ik nu eveneens op server #1 Active Directory installeer middels `dcpromo' dan wordt de benodigde informatie middels ddns keurig geupdate.
Tot zover alles goed, MAAR hij zorgt er op deze manier ook voor dat iedere nic zijn ip in de dns stopt. Na het promoten tot DC ziet de DNS er dus zo uit:
code:
1
2
3
4
| domein.net <10.0.0.1><10.1.0.1><10.1.1.1> server01.domein.net <10.0.0.1><10.1.0.1><10.1.1.1> server02.corp.domein.net <10.1.1.2> -ongewijzigd, maar ook dit gaat fout wanneer ik dit child domein toevoeg aan de AD.- |
Alles staat er dus 3x in (de naam) met 3x een ander IP. Nslookup geeft wel keurig alle IPs terug, maar het wordt pas een probleem wanneer ik de 2e DC <server02.corp.domein.net> toevoeg, deze kunnen enkel via de 10.1.1.* met elkaar comminuceren. Misschien voel je hem al hangen maar door de dDNS aanpassingen van server #1 pakt server #2 nu 10.1.0.1 als ip voor server #1. Gevolg: Event viewer die volloopt met errors dat de servers elkaar niet kunnen vinden, en dus niet kunnen repliceren. Wanneer ik de boel handmatig weer rechtzet ('overbodige' A records verwijderen en zorgen dat de namen weer naar de 10.1.1.* range verwijzen) dan werkt de boel na een restart van de 'Net Logon' service weer.
Na een reboot zet hij echter alles weer terug. Ben nu al een tijdje aan het zoeken maar kan niks nuttigs vinden. 'K zal wel weer ingewikkeld bezig zijn... ach
Voor de overzichtelijkheid even een plaatje van de netwerk layout:

Hartelijk dank voor jullie reacties.
edit:
Layout vern**king even opgelost en plaatje van netwerk toegevoegd
Layout vern**king even opgelost en plaatje van netwerk toegevoegd
[ Voor 14% gewijzigd door Counter-Strike op 27-06-2003 01:25 ]
Dit is het einde van deze mededeling. De mogelijkheid tot reageren is aanwezig!