[KOPTELEFOON] Sennheiser HD590 instellen in Windows?

Pagina: 1
Acties:
  • 304 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 19:28
Ik ben sinds 4 uur de gelukkige eigenaar van een Sennheiser HD590 ( ja, die ene met dat Seiko horloge erbij ;) )

Deze koptelefoon legt het natuurlijk af tegen zijn duurdere broer de HD600, maar het blijft een sterk staaltje techniek in zijn prijsklasse (heb er 150 euro inc btw voor betaald) Nu is het zo dat volgende week de 10e editie van Drome een feit is, en ik nog geen goede ( lees: Philips ) koptelefoon had, ik heb de HD590 geprobeerd in de winkel met een uitmuntende cd-speler en versterker. En het is allemaal uitstekend bevallen, de HD590 levert gewoon een super geluid en zeker voor mijn doeleinden zeer goed (gamen, muziek luisteren en films bekijken)

NU vraag ik mij dus af, aangezien hij aangesloten is direct op mijn geluidskaart. Wat de beste instellingen nu precies zijn voor deze koptelefoon :? Nu denken jullie bij jezelf, ja zoek dat eens zelf uit door te luisteren, want wij weten niet hoe jij geluiden e.d. waarneemt. Dat klopt ook, maar vind het zelf erg moeilijk. Dus hebben jullie specifieke instellingen voor de koptelefoon op de pc :?

Normaliter luister ik muziek met een bagger 5.1 set, n.l. de DTT2200 van Creative Labs, en nu staat in Windows XP Pro bij Configuratiescherm --> Geluiden en Audioapparaten --> Geavanceerd, het tabje op 5.1 surround sound luidsprekers!

Dat doet de Audigy 2 drivers vanzelf, en als ik dat wijzig in b.v. Stereokoptelefoon, dan krijg ik voor mijzelf een heel onwennig geluid uit de HD590 te horen, terwijl dat juist zo moet volgens Windows :? Als ik vervolgens wat andere instellingen probeer, Quadrafonische luidsprekers, Bureaublad Stereo Speakers e.d. dan wordt het er niet beter of minder van zo lijkt het, terwijl het geluid wel ff wordt geherconfigureerd als ik switch tussen de instellingsmogelijkheden!

De 5.1 instelling lijkt het beste te klinken, maar de vraag is nu!

Wat is de beste instelling als je gebruik maakt van deze of vergelijkbare koptelefoon :? Zijn er aparte progsels voor of moet ik Winamp helemaal anders instellen? Iemand heeft toch vast wel een goed id? ;)

..::System Specs::..

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50

JWO

zoiezo niet direct op de soundcard aansluiten ;) zet er een versterker tussen oid, dan krijg je nog veel mooier geluid uit je HD590 verder moet er gewoon een stereo signaal op, en hoe windows staat maakt niet veel uit, ik hoor het verschil nl. niet..

[ Voor 32% gewijzigd door JWO op 26-06-2003 23:44 ]

• Ibidem
Ja momenteel is het geld dus ff op voor een goede versterker. Een 192 kbps MP3 Stereo file moet toch goed te doen zijn? En heb hem voornamelijk gekocht voor Drome X he? En voor thuis als ik 's avonds wat game en niemand in huis wil storen, maar wat ik zelf ervaar op de Stereokoptelefoon stand is dat het allemaal wat doffer klinkt en Windows zich meer op spraak concentreet :? En in b.v. de 5.1 stand dat het allemaal wat dynamischer klinkt.

Verwijderd

JWO schreef op 26 June 2003 @ 23:43:
zoiezo niet direct op de soundcard aansluiten ;) zet er een versterker tussen oid, dan krijg je nog veel mooier geluid uit je HD590 verder moet er gewoon een stereo signaal op, en hoe windows staat maakt niet veel uit, ik hoor het verschil nl. niet..
Een koptelefoonuitgang op goedkopere versterkers is vaak slechter dan moderne outputs van geluidskaarten.
Zo ik hoor met mijn Sennheiser HD580 (hoogohmig, 300 ohm) meer bass als ik m direct op mn Audigy 2 aansluit dan dat ik m op mijn Kenwood versterker aansluit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2003 04:04 ]

• Ibidem
Verwijderd schreef op 26 juni 2003 @ 23:52:
[...]

Een koptelefoonuitgang op goedkopere versterkers is vaak slechter dan moderne outputs van geluidskaarten.
Zo ik hoor met mijn Sennheiser HD580 (hoogohmig, 300mAh) meer bass als ik m direct op mn Audigy 2 aansluit dan dat ik m op mijn Kenwood versterker aansluit.
Neem aan dat je m op de 3de plug van links aansluit :? :D Dan hoor ik alleen geluid namelijk :D

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:08
Een koptelefoonuitgang op goedkopere versterkers....
Volgens mij doelde jwo op een dedicated hoofdtelefoon versterker. Niet op de hoofdtelefoonuitgang op een "gewone" versterker.

Het punt is, dat deze sennheiser een hele hoge impedantie heeft. Dat betekend dat de bron (geluidskaart of versterker) een hogere spanning moet leveren dan gebruikelijk.
Nou is er niks spannends aan een hoge spanning (:P ), maar het probleem is dat geluidskaarten die vaak niet kunnen leveren.
Let op: Ik heb het hier over _spanning_ niet over vermogen.
Het benodigde vermogen is net zo hoog/laag als bij andere hoofdtelefoons (ruwweg), maar om dit te kunnen bereiken heb je een hogere spanning nodig (en er gaat dan een kleinere stroom lopen)

Daarom is een hoofdtelefoonversterker met dit soort hoofdtelefoons fijn om te hebben.

Verwijderd

Daarom is een hoofdtelefoonversterker met dit soort hoofdtelefoons fijn om te hebben.
offtopic:
Ik kan me herinneren dat jij een hoofdtelefoonamp met een buizengedeelte had gebouwd. Doet deze het nu naar behoren of heb je nog steeds last van 'brommen' :| ?

Hoofdtelefoon op line-out van je fronts waarschijnlijk en dan toch 2-kanaals output instellen (van de 5.1 werken dan alleen maar de fronts, dus met dvd zou je in principe geen centerkanaalinformatie moeten horen of is de Audigy intelligent en 'weet' hij als er niets is aangesloten op de andere stereo-uitgangen voor center/sub en surround?

• Ibidem
Sennheiser heeft een speciaal kastje een kleine phono voorversterker oid, zag ik bij RAF staan voor 90 euro, zoiets bedoel je Lampje? Als hoofdtelefoon versterker? En als ik die op de Line Out poort 1 van mijn Audigy 2 aansluit en dan de HD590 op die Hoofdtelefoon versterker :? Dan moet het een nog beter geluid kunnen geven?

Verwijderd

Ik heb hier een al ietwat gedateerde HD525 en ik moet zeggen dat hij toch wel beter klinkt met een "gewone" versterker ertussen dan rechstreeks op mijn geluidskaart . Het is dan ook maar een creative pci 128 geval :(
Maar "beter klinken" is natuurlijk ook erg subjectief dus proberen is de bootschap.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:08
[quote]Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 00:14:
[...]

offtopic:
Ik kan me herinneren dat jij een hoofdtelefoonamp met een buizengedeelte had gebouwd. Doet deze het nu naar behoren of heb je nog steeds last van 'brommen' :| ?

Ben er nooit meer mee verder gegaan, staat nu mooi te verstoffen.
Komt nog wel een keer, maar ik heb eerst andere plannen :P
Tekn0z schreef op 27 June 2003 @ 00:17:
Sennheiser heeft een speciaal kastje een kleine phono voorversterker oid, zag ik bij RAF staan voor 90 euro, zoiets bedoel je Lampje? Als hoofdtelefoon versterker? En als ik die op de Line Out poort 1 van mijn Audigy 2 aansluit en dan de HD590 op die Hoofdtelefoon versterker :? Dan moet het een nog beter geluid kunnen geven?
Ik ken die van sennheiser niet, dan moet je me ff een linkje geven. Maar als dat idd een hoofdtelefoonversterker is, en je sluit hem aan zoals je beschrijft, dan gaat dat ongetwijfeld beter klinken.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

offtopic:
Tekn0z, wat een geweldig icon heb jij :D whahah

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-02 05:33
Ik gebruik de HD500 op een Audigy 1 met gehackte 2 drivers. Ik zet em altijd op 2 speakers, omdat de headphone instelling gewoon veel minder vol geluid geeft. Veel doffer, flauwer of hoe je het wil noemen. Dat was bij met Audigy 1 drivers nog erger.
Verder alle environment/eax ellende uit, treble 50% en bass 25%. Mooi neutraal geluid met toch een stevige "punch" bij de wat heftiger muziek.
In spellen gebruik ik meestal de beste h/w 3D optie van het spel zelf, dus EAX1/2/3, al wil dat soms desorienterend werken door overdreven (reverb) effecten.

Volgens mij heeft de HD500 een relatief lage impedantie. Dat zorgt dat ie ook door een soundcard goed kan worden aangestuurd (qua volume). Ik heb de main volume meestal tussen 40-80% (en alle andere op 100%).
Met jouw HD590 zou je het probleem kunnen krijgen dat een soundcard niet genoeg vermogen levert om goed hard te kunnen.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Als geluids(technicus)man kan ik zeggen dat je headphone het beste werkt op een kleine hoofdtelefoonversterker met power. Zodat je een zuiver en fatsoenlijk signaal naar je hoofdtelefoon kunt sturen.

Zorg dat je altijd een 0dB afgelevelde ingangsniveau hebt en stuur het harder en zachter uit met je MasterOutput. Heb je dit niet apart, zorg dat dat je niet te hard instuurt. Dit vinden hoofdtelefoons niet leuk.

Ff een vraagje! @ de TS: Waarom heb je geen HD-25 (SP) genomen? ( :P )
Stinger666 is ook DJ en heeft een Sony MDRV700 :9 !

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:59
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 23:52:
[...]

Zo ik hoor met mijn Sennheiser HD580 (hoogohmig, 300mAh) meer bass als ik m direct op mn Audigy 2 aansluit dan dat ik m op mijn Kenwood versterker aansluit.
Jij hebt het nu over kenwood...die levert zeker niet genoeg spanning voor die Sennheisser

Zet hem maar eens op een marantz of denon oid, dan komt die sennheisser pas tot zijn recht!

Verwijderd

Animal schreef op 27 June 2003 @ 03:17:
[...]

Jij hebt het nu over kenwood...die levert zeker niet genoeg spanning voor die Sennheisser

Zet hem maar eens op een marantz of denon oid, dan komt die sennheisser pas tot zijn recht!
mja, ik weet dus niet hoe t op duurdere verterkers is geregeld. wat ik wel weet is dat er nog al eens bezuinigd wordt op hoofdtelefoonjackets.

mn kenwood levert trouwens wel genoeg spanning, er vervormt niets, ook niet op hoger volume. maar het geluidsbeeld is gewoon niet mooi, iig niet mooi genoeg.
vandaar dat ik ook binnenkort een Creek OBH11 aan ga schaffen voor mn HD580.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2003 04:01 ]

• Ibidem
Gitaarwerk schreef op 27 June 2003 @ 02:42:
offtopic:
Tekn0z, wat een geweldig icon heb jij :D whahah
wat boeit een icon :? De jouwe is lkkr zeg :r Maar daar gaat t ff nie om nu, wrom geen HD-25. Tsja.... vond de HD590 wel lkkr klinken, maar dan zal ik idd een apart kastje moeten gaan proberen om te kijken of het zoveel verschil uitmaakt voor mij!

En @ Lampje, heb nog ff geen serienummer en/of type van die Snnheiser kunnen vinden en op www.sennheiser.nl staat ie ook niet :?

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Tekn0z schreef op 27 June 2003 @ 23:01:
[...]
wat boeit een icon :? De jouwe is lkkr zeg :r
Leuk..maak je ff een normale positieve opmerking, krijg je hier ook alweer gezeik op..
Nu kan ik je wel een nuttig antwoord geven, maar ik denk niet dat ik daar zin in heb nu.. :(

[ Voor 18% gewijzigd door gitaarwerk op 27-06-2003 23:14 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 14:01

JT

VETAK y0

Tekn0z schreef op 27 June 2003 @ 23:01:
[...]

wat boeit een icon :? De jouwe is lkkr zeg :r Maar daar gaat t ff nie om nu, wrom geen HD-25. Tsja.... vond de HD590 wel lkkr klinken, maar dan zal ik idd een apart kastje moeten gaan proberen om te kijken of het zoveel verschil uitmaakt voor mij!

En @ Lampje, heb nog ff geen serienummer en/of type van die Snnheiser kunnen vinden en op www.sennheiser.nl staat ie ook niet :?
Ga is wat positiever tegen het leven en mensen aan kijken ofzow...

Hij maakt een opmerking over dat hij je icon leuk vind en dan hoor je niet zo tekeer tegen hem te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door JT op 27-06-2003 23:14 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:16

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Thuis heb ik mijn koptelefoon altijd via de stereo

Als ik naar party's gaat altijd maar direct op mijn audigy1. Ik ga gewoon niet teveel meuk meezeulen dan maar wat minder geluid.

Handige tip is overigens ik heb de logitech internet keyboard (ofzoiets)... iig heb ik er een volumewieltje opzetten en dat is superhandig :), hoef je niet meer in je mixer het volume te regelen tijdens een verhit potje quake / cs.

Tweakers Discord

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:59
Verwijderd schreef op 27 juni 2003 @ 03:53:
[...]

mja, ik weet dus niet hoe t op duurdere verterkers is geregeld. wat ik wel weet is dat er nog al eens bezuinigd wordt op hoofdtelefoonjackets.

mn kenwood levert trouwens wel genoeg spanning, er vervormt niets, ook niet op hoger volume. maar het geluidsbeeld is gewoon niet mooi, iig niet mooi genoeg.
vandaar dat ik ook binnenkort een Creek OBH11 aan ga schaffen voor mn HD580.
Er wordt niet zo zeer bezuinigd op de koptelefoon jacks, maar eerder op de voorversterker :)
en met spanning bedoel ik, dat je voorversterker al niet genoeg 'power'heeft voor die hoofdtelefoon.

BTW, het lage gedeelte heb ik bij Kenwood nog NOOIT goed gehoort, ook niet op Infinity 61i's :|
Daarom ben ik geen voorstander meer van Kenwood :)
nofi btw
offtopic:
ik durf ut bijna niet te zeggen :+ maar:Tekn0z jou coon is geweldig! _/-\o_ :D

[ Voor 9% gewijzigd door Animal op 28-06-2003 08:53 ]

Verwijderd

met de normale speakeraansturing van mijn kenwood is niks mis hoor, ik zou hier eens naar een paar echte luidsprekers (Energy XL-250) komen luisteren/voelen in plaats van die reference 61i-tjes :)
offtopic:
nofi
:9

Verwijderd

Toen ik nog een SB Live soundcard had deed ik m'n HD590 ook altijd op de line-out.
De koptelefoon instellingen van windows klinken idd zwaar beroerd, volgens mij is die meer bedoeld voor kleine, goedkope koptelefoontjes met een schel geluid en beroerde bass. Die instellingen moeten dat dan weer een beetje rechttrekken.

Ik had 'm zelf dus altijd gewoon op bureaublad stereo speakers staan, ik heb het idee dat het geluid dan het minste vervormd werd. Verder in het control panel van de SB live de treble en de bass in het midden en het volume rond de 80% om clippen te voorkomen. Winamp volume maximaal en de equalizer flat.

Overigens kan ik je wel aanraden om een betere geluidskaart te kopen en die koptelefoon via een versterker aan te sluiten. Ik heb 'm tegenwoordig achter een Terratec EWX 24/96 met een Arcam A65+ versterker en dat is dus echt nog een enorm verschil. Bovendien hoef je je met die Terratec ook niet druk te maken of de instellingen wel goed staan aangezien hij geen geintjes als environmental audio effects, eax en weet ik al niet meer heeft. Zelfs bass en treble kun je niet eens instellen. Er wordt dus gewoon een onvervormd geluid naar de versterker gestuurd, waar je dan nog eventueel de bass omhoog kunt gooien ed.
Lampje schreef op 26 June 2003 @ 23:58:
[...]

Het punt is, dat deze sennheiser een hele hoge impedantie heeft. Dat betekend dat de bron (geluidskaart of versterker) een hogere spanning moet leveren dan gebruikelijk.

Dit model heeft juist niet zo'n hoge impedantie: 120 ohm. Aansluiten op de line-out van een geluidskaart gaat dus nog heel redelijk. En een koptelefoon versterker lijkt me ook niet niet nodig als je 'm aansluit op een redelijke versterker.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2003 13:12 ]

Pagina: 1