Overgaan op linux ???

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-01 19:54
Mijn vader heeft momenteel een eigen bedrijfje waar hij zelf zijn boekhouding voor doet. Dit doet hij op een laptop (600 MHz Sony Vaio :r) met WinME :r en Office 2000.

Het probleem is dus dat om de een of andere reden windows continu fouten geeft en niets anders doet dan CRASH CRASH CRASH. Mijn voorstel aan hem was dus eigenlijk om over te stappen op een veel simpeler systeem met Linux.

Het systeem moet dus spreadsheets aan kunnen en redelijk kunnen tekstverwerken en daarnaast een simpel boekhoudproggie draaien. Het grote probleem is dat ik de ballen verstand heb (nog, want ik ben boek aan het lezen) van Linux en dat hij graag binnen 2 weken een oplossing heeft.

Is het handig voor mij om deze overstap te maken ??? En welk boekhoudproggie kunnen jullie aanraden wanneer dit een handige overstap blijkt te zijn ??? Want ik weet wel dat standaard in bij Linux een office pakket wordt geleverd en een soort agenda als ik het goed heb.

Als laatste puntje.....zal een P233 voldoen ???

Alvast bedankt

Rebuilding knowledge database

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Heb je Windows 2000 nog niet geprobeer op die laptop? Ik ben zelf geen grote voorstander van Linux op de desktop; maar je moet er sowieso (veel) tijd in kunnen steken. Ga eerst zelf eens spelen met Linux voordat je je vader afhankelijk van je maakt :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Boekhouden weet ik zo niet, maar met een up-to-date distro moet hij een heel eind uit de voeten kunnen. Een p233 met minimaal 64 Mb geheugen om grafisch te kunnen draaien is niet echt retesnel, maar het zal zeker draaien.

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Als je op korte termijn iets stabiels moet hebben, zou ik voor Windows2000 gaan. Daar heb je tenminste kennis van. Goed installeren, laatste drivers er overheen, geen software erop zetten die ie voor zijn werk niet nodig heeft, alle mogelijke updates draaien, even controleren of er onder regedit: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft|Windows|CurrentVersion\Run geen overbodige troep op start die je systeem alleen maar langzamer maken of onstabiel terwijl het totaal geen extra waarde geeft om met het booten al op te starten.

Ad-aware er overheen, regclean er overheen, snel een ghostimage maken en reken maar dat dat zeer stabiel draait dan.

Linux moet je eerst veel tijd insteken denk ik. Anders zit je bij elk irrelevant dingetje al zes uur uit te vogelen hoe de dingen in elkaar steken. Laat staan dat je het snel en goed geïnstalleerd en geconfigureerd hebt.

edit:
moet je vader als boekhouder geen excell-bestanden kunnen uitwisselen met derden, en verschillende excell bestanden met elkaar kunnen koppelen? Moet je vader als boekhouder niet zijn jaren lange archief van tijd tot tijd nog inkunnen om eventueel waarden over te kunnen nemen of aan te kunnen passen? Want dan zit je denk ik redelijk aan Office vast.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 23:54 ]

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 13:33
Crashen hoeft overigens niet aan je os te liggen. Maar kan ook op brak geheugen duiden bijvoorbeeld.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Ik sluit me helemaal aan bij Spider.

Ook ik ben voorstander van linux/unix maar in dit geval zou ik niet zomaar overstappen en zekers niet als het niet jezelf betreft. Probeer eerst zelf ervaring op te bouwen want dat is toch wel een vereiste voor een succesvolle overstap voor ja Pa naar linux.

Probeer idd eerst eens windows 2000 (mijn fav. windows versie) i.c.m. met een nieuwe MS office. Dat moet echt wel soepel kunnen lopen op je pa's notebook, zo niet dan denk ik dat er echt iets mis is met het notebook zelf.

Een succesvolle overstap naar linux/unix valt of staat niet alleen bij een stabiel o.s. hiervoor komt echt meer kijken.

• uppie8374
Nou het probleem is dus dat mijn vader bij zijn laptop een CD kreeg met daarop dus alles voorgeinstalleerd. Het gaat daar om WinME en een giga bende aan troep. De drivers zijn dus niet los te krijgen. Ik heb alle Sony Vaio sites al nagekeken. En Win2000 op die 233 wordt ook geen succes, dat is ook al getest.

Verwijderd

Kijk ff of je via apparaatbeheer, de losse drivers kan herkennen (geluid/video etc.etc.), deze kan je vaak downloaden bij de originele fabrikant. Lijkt me sterk dat sony z'n eigen sound/video etc. chips maakt. Als ik jouw was zou ik voor professioneel gebruik (desktop), (wat je pa dus doet), niet de 1e linux installatie die je ooit gedaan hebt, gaan uitproberen, gaat je heel veel tijd kosten (in beginsel), en intussen kan je Pa niet werken, dus idd. Win2000 of Xp erop proberen te krijgen, drivers lukt meestal wel, ff goed zoeken ...

Nu ben ik zelf totaal niet thuis in Linux op de desktop, maar het lijkt me ook nog 's een probleem om een nederlands boekhoud pakket onder linux te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 23:57 ]

Verwijderd

Of het handig is? Nou nee, lijkt me niet (op dit moment). Je kunt beter niet gaan klooien in een (min of meer) werkende productieomgeving. Zeker als je geen ervaring met GNU/Linux hebt.

Boekhoudproggie: GNUCash (nooit zelf wat mee gedaan, maar het bestaat.)

Pentium 233, mja ach, het zal wel werken, maar om nou te zeggen dat je een lekkere respons van je gui krijgt... denk het niet ;)

• uppie8374
Ik heb tot nu toe 1 installatie gedaan jaja.....maar ok ik begrijp wat jullie bedoelen. Maar juist vanwege het driver probleem had ik zo iets van; die linux installatie doe ik wel op die 233, uiteraard met een wat oudere linux versie.

[ Voor 11% gewijzigd door uppie8374 op 27-06-2003 00:00 ]

Verwijderd

uppie83 schreef op 26 June 2003 @ 23:53:
Nou het probleem is dus dat mijn vader bij zijn laptop een CD kreeg met daarop dus alles voorgeinstalleerd. Het gaat daar om WinME en een giga bende aan troep. De drivers zijn dus niet los te krijgen. Ik heb alle Sony Vaio sites al nagekeken. En Win2000 op die 233 wordt ook geen succes, dat is ook al getest.
Die giga bende troep is echt jammer, want dat resulteerd er gewoon toe dat je al vanaf het begin af aan geen goed overzicht hebt.
Op zich moet een laptop onder WindowsME ook stabiel kunnen draaien als:
je enkel de broodnodige applicaties installeert
er geen overbodige taken in de achtergrond draaien (explorer, systray, essentiële achtergrondtaken)
en zolang je niet nonstop programma's deïnstalleerd en opnieuw installeert.

Dus gebruik je de pc puur zakelijk en ordelijk, zou het wel moeten kunnen. Maar juist een pc die je zakelijk gebruikt, zou ik persoonlijk niet onder WinME willen laten draaien.

Windows2000 kan op zich wel op een 233. Als je enkel en alleen met spreadsheets werkt...

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Alle drivers van Sony laptops zijn los te krijgen. Welk type spreken we over?

Verwijderd

Als je niet meteen een grote overstap wilt maken, laat je pa het dan eens met bijvoorbeeld knoppix proberen. Daarvoor hoef je niets te installeren, en het geeft toch wel een goede indruk van wat het is.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je nou eens zoekt naar Windows Nt 4.0 Workstation... werken nog heeeeeel veeel bedrijven mee en het doet gewoon ze werk..

Ik zal je vader niet op Linux zetten, als hij nog geen ervaring heeft, geef hem dan een dualboot, zodat hij afentoe ook eens in linux wat dingen kan leren :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

uppie83 schreef op 26 juni 2003 @ 23:39:
Het grote probleem is dat ik de ballen verstand heb (nog, want ik ben boek aan het lezen) van Linux en dat hij graag binnen 2 weken een oplossing heeft.
Het is sowieso onverstandig om binnen twee weken een overstap te willen maken naar iets waar je geen enkele ervaring mee hebt. Of het haalbaar voor jou/jullie is hangt ook van veel dingen waaronder jezelf af, dit kunnen wij niet zomaar voor je voorspellen.

Nu ineens overstappen met het idee dat het over twee weken moet werken raadt ik af. Als je serieuze interesse hebt: Speel er eens wat mee, installeer eens een distro op een computer (desnoods Knoppix dat van cdrom draait en geen installatie vereist)...
Is het handig voor mij om deze overstap te maken ???
Dat hangt van een hoop dingen af, maar met enig research kun je een groot deel van het antwoord zelf bemachtigen. Ook hier op GoT zijn wel eens dergelijke discussies geweest.
En welk boekhoudproggie kunnen jullie aanraden wanneer dit een handige overstap blijkt te zijn ???
Ook daarover is het een en ander zelf te vinden. Zo staat er onderaan de NOS policy ergens een link naar een tabel met vergelijkbare Windows <-> GNU/Linux software.
Als laatste puntje.....zal een P233 voldoen ???
De hardware eisen hangen voornamelijk af van de gebruikte distributie en welke software je er exact op gebruikt. De eisen van de distributies zijn op de overeenkomstige sites te vinden. Wat betreft de software is ook wel het een en ander met de search te vinden. Dat laatste is ook deels zelf uitproberen.

Ik wil wel deze opmerking geven: In mijn ervaring is het bij "low end" machines eerder de hoeveelheid RAM dan de snelheid van de CPU die het probleem is. Zeker met wat lichtere software zou de CPU wel te doen moeten zijn, maar - bijvoorbeeld - 32 MB RAM is een serieuze beperking dan.

Zoals je in mijn commentaar boven kunt lezen ben ik van mening dat je een hoop dingen zelf ook had kunnen vinden als je de moeite had gedaan om te zoeken. Daarom gaat je topic op slot.

Neem NOS policy - updated 01/04/03 en FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 13/02 eens door :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.