Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 23:24:
Het lijkt me sterk dat je op een plastic oppervlak een statische spanning op kan bouwen...alhoewel...je haar geleid ook niet...
je kunt het oplossen door de box te aarden, doe er een kale koperdraad omheen en doe deze aan de aarde van je stopcontact. Dan zou de statische elektriciteit zich niet moeten kunnen opbouwen.... of de bliksem moet inslaan ofzo.....

Je snapt er duidelijk niets van.
1e klas natuurkunde gehad? Lijkt me niet....
Juist met plastice kunststoffen kun je een statische lading opbouwen, het "aarden" van de kast met een koperdraad is compleet nutteloos omdat plastic de stroom niet geleidt.
De oplossing tot dit probleem is simpel, leg zo'n zwart fohm matje onderin de doos, die zijn ervoor gemaakt om stroom te geleiden zodat er geen statische ontlading plaats kan vinden.
djexplo schreef op 26 June 2003 @ 23:33:
Het is waar dat zich statische elektrisiteit zich zou kunnen opbouwen. Maar echt schadelijk is dit niet voor je systeem, omdat er geen rechtstreeks contact is tussen je moederbord en box en je moederbord waarschijnlijk gelakt is.
Een moederbord is nooit gelakt, er zit simpelweg een laag plastic over heel het gedoe heen, ik weet niet of je ooit naar je moederbord gekeken hebt? Maar aan alle kanten steken dus metalen pinnen enzo uit.
Ook is het zo dat een statische ontlading meestal vele kilovolt betreft (zelfs megavolt) waardoor een afstand van bijvoorbeeld 1 meter te overbruggen is. Met behulp van een grote Teslaspoel (in ieder natuurkunde lab te vinden) kun je meestal al een cm of 50 overbruggen.
Een moederbord wat dus contact maakt met de doos (of door bijvoorbeeld een stuk karton enkele cm er vanaf zit) kan dus zeker wel deze ontlading te pakken krijgen.
Op zich geen probleem, maar omdat de stroom redelijk sterk is heeft het nogal eens de neiging om sporen op het moederbord en vooral in chippies door te branden. Het kan een tijd lang goed gaan, maar opeens kan ie dan de geest geven.
Normaal gezien heb je in een PC nergens last van omdat heel de boel aan alle kanten verbonden is met de kast via de aarde, en de aarde via de voeding via het stopcontact met de aarde zelf. Op die manier is het pad van minste weerstand (bijna) nooit meer door een chippie heen en zit je relatief veilig.
[
Voor 46% gewijzigd door
Verwijderd op 28-06-2003 01:25
]