Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] Statische electriciteid in een plastic curver box?

Pagina: 1
Acties:
  • 614 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heej mensjes

ik heb deze week zitten werken aan een mod. hij is niet echt mooi ofzo maar ik had nix te doen :O
ik heb een mb en alle andere zooi in een plastic curverbox :7

maar nu hoorde ik van iemand dat dit dodelijk kan zijn voor me systeem. ivm de statische electriciteid. 8)7 kan iemand me hier wat meer over vertellen. en vooral of het op te lossen is

mzzls
Frank

Verwijderd

Het lijkt me sterk dat je op een plastic oppervlak een statische spanning op kan bouwen...alhoewel...je haar geleid ook niet...

je kunt het oplossen door de box te aarden, doe er een kale koperdraad omheen en doe deze aan de aarde van je stopcontact. Dan zou de statische elektriciteit zich niet moeten kunnen opbouwen.... of de bliksem moet inslaan ofzo.....

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Zeker wel gevaarlijk lijkt mij.

Het soort plastic dat daarvoor gebruikt wordt kan zeer makkelijk statisch geladen worden. Net als dat je een syntetisch product opwrijft. Want dat is het in principe, een syntetisch product. Ik weet niet in hoeverre het gevaarlijk is maar ik weet wel dat als ik zo een box opwrijf, hij statisch aanvoelt.

Verwijderd

Topicstarter
nouw door de lucht en stof stroom word ie geladen dacht ik. en dan bedacht ik ook dat die stof deeltjes geladen leuk mijn mb konden gaan kortsluiten... of denk ik nu te drasties?

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:50

Wok

Dakloos...

Feit is dat je aarding waarschijnlijk niet optimaal is. Normaliter is een PC-kast van staal en daarmee staan je compenten direct of indirect in verbinding. Als je statisch geladen bent en je raakt de kast aan, dan zal deze elektriciteit via de kast en de aardedraad wegvloeien. Met een plastic bak heb je deze geleiding niet, waardoor je enige voorzichtigheid in acht moeten nemen als je aan je onderdelen gaat prutsen. Voor het aanraken van je onderdelen kun je het beste eerst een stuk (ongelakt) metaal vastpakken wat in verbinding staat met de aarde, bijvoorbeeld een verwarmingsbuis.

Verder heb je geen 'kooi van Faraday' meer. Deze 'kooi' heeft de eigenschap dat er binnen deze 'kooi' geen enkele vorm van electriciteit aanwezig is. Voorwaarde daarvoor is dat deze 'kooi' van metaal is in verband met de geleiding. Ofwel een standaard PC-kast fungeert als deze zogenaamde 'kooi van Faraday'. Plastic geleidt niet dus een Curver bak creëert geen 'kooi van Faraday'.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Het is waar dat zich statische elektrisiteit zich zou kunnen opbouwen. Maar echt schadelijk is dit niet voor je systeem, omdat er geen rechtstreeks contact is tussen je moederbord en box en je moederbord waarschijnlijk gelakt is.

De alle simpelste manier om statische elektrischetijd tegen te gaan is aantal alluminiumfolie stroken over de box te plakken en deze ergens aan de aarde te verbinden

De kooi van Faraday heeft weinig met statische elektrisiteit te maken. Meer met het tegen gaan van elektromachnetische golven, wat er weer voor zorgt dat je bij een metalen kast minder kans op bit fouten in je geheugen etc. hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door djexplo op 26-06-2003 23:35 . Reden: Faraday ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
ik was al wel zover dat ik mezelf moest ontladen ja,

maar dus wat kan ik er aan doen in de box?

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:14
Ik had m'n server PC "tijdelijk" in zo'n box liggen. Vrat de ene netwerkkaart na de andere, geen idee of dat met statische electriciteit te maken had? Kreeg ook allemaal wazige kernel-fouten :P

Ik zou voor de zekerheid een andere mod bedenken als ik jou was ;)

Edit: De PC heeft daarvoor 3 jaar stabiel gedraaid, zonder daarbij netwerkkaarten te verwoesten 8)

[ Voor 21% gewijzigd door Rockster op 26-06-2003 23:49 ]

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Verwijderd

Topicstarter
andere mod verzinnen.. :( jah zo kan ik ook de techneut uit gaan hangen hier :)

Verwijderd

Ik heb gisteren men kast aangeraakt en ik stond dus onder statische elektriciteit, of men kast want ik voelde een schokje (kast van ijzer). Men systeem sloeg hierdoor vast, was de eerste keer. Heb nu het spread spectrum van de cpu gedisabled, dan gebeurd diet nie meer normaal. Dat zou ik dus al zeker doen, en voor de rest.

p.s. men kast is niet geaard.

Verwijderd

Ik denk dat het met statische elektriciteit wel wat zal meevallen, verreweg de meeste electronica in de meest uiteenlopende apparaten zit in een kunststof kast.

Statische elektriciteit ontstaat bij oppervlaktecontakt tussen 2 materialen, je moet er bij het aanraken van electronica wel om denken dat je zelf niet elektrisch geladen bent

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 23:50:
Ik denk dat het met statische elektriciteit wel wat zal meevallen, verreweg de meeste electronica in de meest uiteenlopende apparaten zit in een kunststof kast.

Statische elektriciteit ontstaat bij oppervlaktecontakt tussen 2 materialen, je moet er bij het aanraken van electronica wel om denken dat je zelf niet elektrisch geladen bent
het kan zo zijn dat je electronica lading heeft en jij aan aarde zit dan heb je ook gewoon een esd onveilige situatie ..

je voorkomt dit dus dooe allebij aan aarde te leggen (liefst via een paar meg)

zou die plastic box afraden idd ...
of zorgen dat er een stuk dun ijzer oid tussen je mb en het plastic zit dat is ook is geard. is ook meestal wel het geval in een plastic pc

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 27-06-2003 20:15 ]

Iperf

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
ik heb mijn router al 4 (!!!) jaar in een zelfgebouwde plastic kastje zitten, ONGEAARD en hij heeft op dit moment een uptime van bijna 2 jaar (1 jaar en 340 dagen om precies te zijn). Nooit last gehad van statische electriciteit, nooit vastgelopen, niets mis mee.

(het plastic wat ik gebruikt heb is het nogal statisch gevoelige materiaal waar ook van die aquarel mappen en dergelijke van gemaakt worden (om een hoop schilderijen mee te nemen)

edit:

Trouwens, er zijn ook GENOEG pctjes die in volledig plexiglazen kasten zitten, hier gebeurd ook nooit iets mee ivm statische lading. Het zal dus allemaal nogal wel meevallen

[ Voor 18% gewijzigd door OverSoft op 28-06-2003 00:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 23:24:
Het lijkt me sterk dat je op een plastic oppervlak een statische spanning op kan bouwen...alhoewel...je haar geleid ook niet...

je kunt het oplossen door de box te aarden, doe er een kale koperdraad omheen en doe deze aan de aarde van je stopcontact. Dan zou de statische elektriciteit zich niet moeten kunnen opbouwen.... of de bliksem moet inslaan ofzo.....
|:( Je snapt er duidelijk niets van.

1e klas natuurkunde gehad? Lijkt me niet....

Juist met plastice kunststoffen kun je een statische lading opbouwen, het "aarden" van de kast met een koperdraad is compleet nutteloos omdat plastic de stroom niet geleidt.

De oplossing tot dit probleem is simpel, leg zo'n zwart fohm matje onderin de doos, die zijn ervoor gemaakt om stroom te geleiden zodat er geen statische ontlading plaats kan vinden.
djexplo schreef op 26 June 2003 @ 23:33:
Het is waar dat zich statische elektrisiteit zich zou kunnen opbouwen. Maar echt schadelijk is dit niet voor je systeem, omdat er geen rechtstreeks contact is tussen je moederbord en box en je moederbord waarschijnlijk gelakt is.
Een moederbord is nooit gelakt, er zit simpelweg een laag plastic over heel het gedoe heen, ik weet niet of je ooit naar je moederbord gekeken hebt? Maar aan alle kanten steken dus metalen pinnen enzo uit.

Ook is het zo dat een statische ontlading meestal vele kilovolt betreft (zelfs megavolt) waardoor een afstand van bijvoorbeeld 1 meter te overbruggen is. Met behulp van een grote Teslaspoel (in ieder natuurkunde lab te vinden) kun je meestal al een cm of 50 overbruggen.

Een moederbord wat dus contact maakt met de doos (of door bijvoorbeeld een stuk karton enkele cm er vanaf zit) kan dus zeker wel deze ontlading te pakken krijgen.

Op zich geen probleem, maar omdat de stroom redelijk sterk is heeft het nogal eens de neiging om sporen op het moederbord en vooral in chippies door te branden. Het kan een tijd lang goed gaan, maar opeens kan ie dan de geest geven.

Normaal gezien heb je in een PC nergens last van omdat heel de boel aan alle kanten verbonden is met de kast via de aarde, en de aarde via de voeding via het stopcontact met de aarde zelf. Op die manier is het pad van minste weerstand (bijna) nooit meer door een chippie heen en zit je relatief veilig.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2003 01:25 ]

Pagina: 1