Gaat dit netwerk ook [net-]werken???

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ro__
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-01-2008

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Voor een 10 Mbit netwerkje met cable-/file-/printersharing heb ik de volgende setup bedacht:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~r.schuurmans/images/Network-setup.gif
De server draait W98, en de rest W98 of W2K/WME/Mandrake7.2 multiboot [system #1].

Het grootste probleem waar ik mee zit is dat de server op zolder moet komen te staan, maar er geen ruimte is om meerdere kabels door te trekken [buis zit propvol met telefoon, COAX en UTP].
Als oplossing hiervoor, is mij verteld, kan ik de 8-aderige UTP kabel die er nu ligt gebruiken voor zowel KABELMODEM<->SERVER [4 aders], als SERVER<->HUB [4 aders]. Twee heen-en-weer verbindingen over één kabel dus.
[als je kijkt in het schema zie die purpere lijntjes er omheen, die ook voor twee computers op de eerste etage worden gebruikt; die passen ditzelfde principe toe, maar dan gewoon 2x HUB<->COMPU]

Kan iemand mij vertellen of dit ook echt gaat werken?
Wordt dit dan niet te warm, waardoor m'n verbinding heel langzaam kan worden?
Hoe kun je het beste de twee verbindingen van 4 aders van elkaar scheiden?
Welke aders moeten in welke "gaatjes" van de UTP-connector?

Ook vraag ik me af of alle computers zullen werken op dit netwerk, vooral system #1 [wat mijn eigen bak is] die via een derde netwerkkaart in de server direct met een crosscable verbonden is, terwijl de rest allemaal via de hub gaat.
En ik hoop dat m'n server [oude Tulip 486 met 2xPCI en 1xISA; sloten allemaal vol dus] 3 verschillende netwerkkaarten aankan, anders zal ik een tweede hub aan moeten schaffen...;(

Hiernaast heb ik nog een [software-]vraagje: is het met WinRoute [of eventueel andere router-proggies] mogelijk om een bepaalde computer een grotere bandbreedte te geven dan een andere [zodat ik op mijn computer toch wat harder kan dowloaden dan de anderen...;)]?

Ik ben nl. een gehele newbie op het gebied van netwerken, terwijl ik mezelf toch een behoorlijke tweaker op het gebied van oc'en vind.... :)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ga slapen man!
:)
En ik hoop dat m'n server [oude Tulip 486 met 2xPCI en 1xISA; sloten allemaal vol dus] 3 verschillende netwerkkaarten aankan, anders zal ik een tweede hub aan moeten schaffen..
Als ie verder niet veel meer hoeft te doen dan data doorpompen en je gaat er geen win9x op zetten moet het wel werken. Zou wel goeie netwerkkaarten pakken (bv 3com).

(anders hang je je eigen bak toch ook aan die HUB, ben je daar ook vanaf.)

En by the way, als het hele zooitje toch 10Mbit is waarom dan geen coax, ben je ook van je kabelprobleem verlost (wel netjes wegwerken...)
:)

de betaler vervuilt

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Hé GA!S, ga zelf slapen man! ;)
Xie je wel weer...

Ja op die server [DX2 66, 24MB] heb ik nu gewoon W98 staan zonder nog iets geinstalleerd; werkt nog best soepel ook door dat extra geheugen...
De netwerkkaarten zijn een 3Com [van chello dus], een Realtek, en nog iets [?] van die ISA. Dus ook nog eens drie verschillende [al heb ik gehoord dat dat beter is dan drie dezelfde in één bak].
De andere sysjes hebben allemaal Realtek's en de hub is van Edimax.

Het fysieke probleem is nu juist dat mijn bak niet aan die hub kan vanwege de bekabeling en overvolle PVC-buizen in de muur/vloer. Die oplossing zou dus te doen zijn met een extra hub, maar ik zou liever hebben dat het zo gaat...

Ja, en nu zal ik braaf gaan :Z

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
COAX is geen optie.
Kabels liggen nl. al in de muur, niet alle netwerkkaarten zijn combo's, en ik heb die 5-ports UTP-hub al...

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ja op die server [DX2 66, 24MB] heb ik nu gewoon W98 staan zonder nog iets geinstalleerd; werkt nog best soepel ook door dat extra geheugen...
Win98 als server is echt vragen om problemen, zeker met 3 netwerkkaartjes (en dan heb je in win 98 inderdaad geluk dat het niet 3 dezelfde zijn).

Als ik jou was zou ik er NT 4 WS of liever nog NT 4 server opzetten. Scheelt je ook nog een hele hoop HD ruimte (geen IE5 en andere zooi nodig). Heb hier zelf zoŽn ouwe JMW in de kast staan (486 DX-2 66 32MB) met NT 4 en winroute. Gaat echt als een speer.
Het fysieke probleem is nu juist dat mijn bak niet aan die hub kan vanwege de bekabeling en overvolle PVC-buizen in de muur/vloer. Die oplossing zou dus te doen zijn met een extra hub, maar ik zou liever hebben dat het zo gaat...
Dan kun je toch beter coax nemen, heb je maar 1 kabel nodig.

(ho, net te snel)
En als je nu alleen coax tussen die server en je eigen systeem legt?

de betaler vervuilt

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Nou vooruit, toch nog niet helemaal aan het slapen ;)

NT 4 gaat'ie niet trekken denk ik met 24MB.
Ik wilde het eerst zo gaan proberen met W98, want dat werkt voor mij het makkelijkst [HDD-space is geen probleem: 800MB]. Linux-router zou een tweede optie zijn, maar daar moet ik nog wel ff wat meer leeswerk voor verrichten, aangezien ik er geen KDE2.0 op zal kunnen draaien>:), dus alles handmatig moet doen, en ik ben nog echt een Linux-newbie.
[btw; heb je die JMW van jou van de TU overgenomen ofzo? Wist niet dat ze dat deden...ik heb de mijne in Den Haag moeten halen]
Weet jij of dat kan met WinRoute, verschillende bandbreedte toewijzen aan de verschillende compu's?

Maar dat is op dit moment nog niet het grootste probleem; als dat met die kabels met dubbele verbindingen maar gaat werken.

En dat met die COAX-kabel: die 8-aderige UTP naar de zolder loopt er nu al voor chello
En die ga ik er echt niet uit halen!!! [heeft me gvd twee dagen en heel wat gebroken kabels en een fles afwasmiddel gekost voordat'ie er eindelijk net doorheen kon: de laatste 30cm PVC zaten er nl. ook nog 2 spanningsloze stroomkabels in die er niet uit konden... sh#t wat zaten die dingen in de weg :(]

Maar nou toch echt naar het bedje :Z, morgen weer op tijd op...

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Tussen server en mijn bak maakt niet uit wat voor kabel, want die staan toch op dezelfde kamer. Gewoon een crosskabeltje dus. Of kun je op één netwerkkaart zowel UTP als COAX aansluiten??? Want als dat zo is, dan scheelt het een netwerkkaart in de server...

Nja, ik hoor het nog wel...
Trusten, nou is het echt * ro__ =out :Z

Verwijderd

Het splitsen van een CAT5 utp-kabel is niet aan te raden, maar zolang je niet meer als 10mbit erover wilt laten lopen zou het mogelijk moeten zijn (ik heb zelfs gehoord dat telefoon/isdn kabel kan).
Wat het OS op de router betreft: Strik een Linux freak om voor een kratje bier je bak te voorzien van een "text-only" Linux install. Heb ik ook gedaan :z Die HD is al 4 keer van machine verhuist (nu P166/48MB uit de container op m'n werk :)), geen enkel probleem. Al doende leer je ook het beste Linux kennen!!
Je zit straks trouwens wel met subnetten, dus het is wat speelwerk (o.a. IPX voor de oude games). Heeft wel als voordeel dat je met 1 commando lastige broertjes van het inet kan kicken >:)!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-08 21:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

even over die kabel als je het wil proberen twee comp over een kabel weet niet oh het werkt maar doe het wel zo dan
pin 1 en pin 2 op een paartje
pin 3 en pin 6 op een paartje
dit is nodig omdat een + en een - signaal elkaar moeten uitdoven

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

NT 4 gaat'ie niet trekken denk ik met 24MB.
Makkelijk! Nog beter dan windoos98. Je gaat er toch niet mee fotosoepen (neem ik aan :) ). Draai zelf met 32 MB in die bak (NT4.0 WS SP6, install ongeveer 70 MB) en dat werkt ook perfect, als je hem echt alleen als router gaat gebruiken heb je echt niet meer nodig hoor.
Weet jij of dat kan met WinRoute, verschillende bandbreedte toewijzen aan de verschillende compu's?
Hmm.... Volgens mij niet. Net ff snel gekeken maar ik kan zo op het eerste gezicht niets vinden.
En dat met die COAX-kabel: die 8-aderige UTP naar de zolder loopt er nu al voor chello
En die ga ik er echt niet uit halen!!!
En als je die server nu in de meterkast mikt? Als ie eenmaal draait hoef je er toch niet meer bij (dat kan je gewoon remote doen). Misschien een oplossing?

de betaler vervuilt

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
En als je die server nu in de meterkast mikt? Als ie eenmaal draait hoef je er toch niet meer bij (dat kan je gewoon remote doen). Misschien een oplossing?
Zou ik wel willen, maar daar willen m'n ouders niet aan beginnen :(
En ik zit er ook over na te denken om op die serverbak wat proggies voor FTP [Cute] en newsgroups [Xnews/Powerpost] te gaan draaien, zodat ik'm meteen als downloadmachine kan gebruiken, gewoon met eigen schermpje/toetsenbord/muis.
Dan hoef ik op mijn bak geen rotzooi in de achtergrond te draaien [ook al zit daar vanaf vanavond als het goed is 768MB in :9>:):9~; die zal dan maar voor het Fotosoepen gebruiken hè...;)]

En Judged, als het kan wil ik het liever met W98/NT oplossen, omdat dat mij heel wat minder tijd gaat kosten, en als ik wat downloadstuff wil draaien, ik niet opeens een compleet nieuw OS hoef te leren [ik zit nu niet direct in de informatica, en heb op dit moment niet echt de tijd om veel extra hobby-dingen te gaan doen].
pin 1 en pin 2 op een paartje
pin 3 en pin 6 op een paartje
dit is nodig omdat een + en een - signaal elkaar moeten uitdoven
THNX TrailBlazer, die tip zal ik gebruiken.

En weet iemand nog of dat kan, op één en dezelfde netwerkkaart gelijktijdig zowel de UTP, als de BNP-connector gebruiken? Dus UTP zou dan naar de hub gaan, en de BNP direct naar system #1...

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Voor het splitsen van je UTPtje zijn gewoon standaard adaptertjes te koop, ben je in 1 keer klaar en is ook een stuk netter.. Let wel op dat je een spplitter moet hebben voor lan ! niet voor ISDN o.i.d. want dan zitten de paartjes/pinnings verkeerd..

Tegelijkertijd coax en utp op 1 kaart zal niet werken, als je je server linux maakt laat je hem gewoon bridgen tussen de 2 lans en routen tussen je lan en het kabelmodem..

wat je overigesn kunt proberen (dit is geheel buiten de specs en zou niet moeten kunnen maar ik heb het zien werken) is om achterin je server een ISDN tstuk te rammen en daar je kabel naar de hub en naar ne 2e pc in te steken..

dat zo niet moeten kunnen maar ik heb het al meerdere malen zien werken, tot mijn zeer grote verbazing..

IP Rocks

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Voor het splitsen van je UTPtje zijn gewoon standaard adaptertjes te koop
Weet je toevallig een adresje waar je dit kan halen/bestellen? Het is nu niet echt huis-tuin-en-keuken spul, dus in een gewone compu/telefoonzaak hebben ze dit niet denk ik.
...achterin je server een ISDN tstuk te rammen en daar je kabel naar de hub en naar ne 2e pc in te steken.
Als het niet gaat lukken met drie netwerkkaarten, dan zal ik dat eens proberen. THNX voor de tip!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Op maandag 27 november 2000 11:08 schreef ro__ het volgende:

[..]
Weet je toevallig een adresje waar je dit kan halen/bestellen? Het is nu niet echt huis-tuin-en-keuken spul, dus in een gewone compu/telefoonzaak hebben ze dit niet denk ik.
www.bluebox.be (=bedrijf waar ik werk) kan je die dingen wel leveren als je niet iets anders vind (we zijn redelijk duur en heb ff geen zin om de max korting op te zoeken
prijs is +- 31 piek per stuk (exact = 590 BEF = 14,63 EUR) (alles btw exclusief)
staat trouwens NIET in onze brakke online cataloog

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Bedankt voor de tip poohbear, maar ik vind FL.31,- excl. BTW en verzending [wordt dus wel meer dan FL.50,-] een beetje teveel van het goede voor zoiets 'simpels'. Daar heb ik onderhand ook een extra hub voor...

Ik ga het dan ook maar zelf proberen om die kabels te splitten, en met koppelstukjes die dan weer doorverbinden naar de verschillende comps [of ik moet ergens anders die dingen wat goedkoper aan kunnen komen].

Maar ik kan uit al het bovenstaande wel concluderen dat het schema dat ik heb gemaakt zal functioneren indien de server 3 netwerkkaarten zal herkennen?
Dan is iig het infrastructurele gedeelte opgelost. Toch? :)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

indien de server 3 netwerkkaarten zal herkennen?
NT 4.0 SP6! >:)

de betaler vervuilt

Pagina: 1