Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] DXR3/H+ repareren, smd-component doorgefikt

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10 07:13

Losha

clear my path motherfucker

Topicstarter
ik heb 2de hands een dxr3 op de kop getikt, helaas doet het geluid het niet... ik heb na inspecteren gemerkt dat vlakbij de audio out een component doorgebrandt is (mooi gaatje erin :( ).
het gaat om een zwarte 3-pins smd met bijschrift Q1 (enige smd met Q marking op pcb)
mijn gok is zomaar dat dit de boosdoender is...

vraag 1: hoe groot is de kans dat dat component zowel de analoge als de digitale output aanstuurt (totaal geen geluid, zowel analoog als digitaal)
en ..
vraag 2: (voor bezitters van dxr3) wie kan mij vertellen wat de markings/text op dat component is...zodat ik deze kan vervangen

[edit] heb net alle pc's opnieuwe geinstalleerd enzo..dus niet direct in staat een foto te maken, mits erom gevraagd wordt wil ik dit evengoed nog wel doen

[ Voor 12% gewijzigd door Losha op 26-06-2003 21:20 ]

Verwijderd

met een vergrootglas kun je misschien nog wat andere info van de transistor aflezen, anders is het nog maar de vraag wat voor transistor het precies is, want die dingen zijn er echt in veel varianten. Als dat niet meer te achterhalen is dan zul je bij iemand anders moete kijke en anders gaan zoeken naar een schema of andere documentatie over die dxr3.

• Losha

Losha

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 21:38:
met een vergrootglas kun je misschien nog wat andere info van de transistor aflezen, anders is het nog maar de vraag wat voor transistor het precies is, want die dingen zijn er echt in veel varianten..
enige wat nog te lezen is, is dat het met een 2 begint (weerstand ? 2k ?)
Als dat niet meer te achterhalen is dan zul je bij iemand anders moete kijke en anders gaan zoeken naar een schema of andere documentatie over die dxr3.
eehhhh...das was vraag toch ook?

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 08:31

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Q1 is geen weerstand maar een transistor
transistor komen vaak in drie poot verpakkingen
zoek maar een op BC549 in google
dan kom je vast wat hits tegen

verder dan dat kan k je niet helpen
weet niet eens wat een DXR3 is :+

[edit]

die 2 kan het begin zijn van een typenummer
2N"1004" waarbij ik dus van 1004 niet zeker ben

[ Voor 20% gewijzigd door SimplyMe op 26-06-2003 21:55 ]

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Het is een transistor, type weet ik niet. Als je het schema kan bemagtigen moet je zoeken naar de transistor Q2, er staat dan ook bij wat voor transistor het is.

verder denk ik dat dit waarschijnlijk niet het enige is dat uitgefikt is. Digitaal en analoog komen uit de zelfde uitgang of niet. meestal zijn schakelingen goed doorgerekend, die transistor brand niet zomaar door. verder raad ik je aan om te kijken of het ding (Wat is het eigenlijk, een soundcard of zo.) goed zit vast geschroefd en of de massa goed contact maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door virus.elektro op 26-06-2003 21:58 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Losha

Losha

Topicstarter
ik ga er voor het gemak al uit dat creative mij niet gaat helpen het onderdeelnummer te vinden :) (hun en service....)
zijn er nog manieren om te achterhalen wat voor transistor ? behalve op een andere kaart kijken (wat hopelijk iemand hier voor me wil down ... pleaaazzzeeeee...)
gezien de groote van het/de smd en die "2" denk ik haast niet dat er nog meer dan 1 a 2 letters volgen ...
ik probeer straks wel ff een foto te maken

[edit]
dat "ding" is een dvd-decoder van creative labs...beetje ouderwets maar prima beeldkwaliteit voor tv-out

volgens mij ist echt het enige wat door is

[ Voor 17% gewijzigd door Losha op 26-06-2003 22:01 ]

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Losha schreef op 26 June 2003 @ 21:59:

dat "ding" is een dvd-decoder van creative labs...beetje ouderwets maar prima beeldkwaliteit voor tv-out

volgens mij ist echt het enige wat door is
dvd decoder dus, op een pci kaart neem ik aan. heeft neem ik aan altijd goed gewerkt. Er zit een gaatje in de print, waar het component zat.

Ik denk dat dit een nieuwe kaart kopen wordt, mogelijk heeft het torretje meer megenomen dan je denkt. het is mogelijk dat onder het component ook spoortje door liepen, deze zijn dan kapot. Dit is dus waarschijnlijk niet te repareren.

Je kan het proberen bij creative, nee heb je ja kan je krijgen. misschien willen ze niet een hele service manual opsturen, maar een schema heb je genoeg. misschien vervangen ze de kaart wel gratis voor je.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Losha

Losha

Topicstarter
beter tussen de regels doorlezen denk ik...NEE, heeft niet altijd goed gewerkt, net 2de hands gekocht...dus weet niet hoelang dat probleem bestaat.
en NEE er zit GEEN gat in de pcb...ik ben niet helemaal achterlijk..die kaarten zijn al gauw 5 layers en meer...dat snap ik ook dat ie dan definitief dood is...het gat zit in de transistor, waardoor ik het opschrift van dezelfde helaas niet meer kan lezen

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:01

Cheezus

Luiaard

virus.elektro schreef op 26 June 2003 @ 22:13:
[...]

dvd decoder dus, op een pci kaart neem ik aan. heeft neem ik aan altijd goed gewerkt. Er zit een gaatje in de print, waar het component zat.

Ik denk dat dit een nieuwe kaart kopen wordt, mogelijk heeft het torretje meer megenomen dan je denkt. het is mogelijk dat onder het component ook spoortje door liepen, deze zijn dan kapot. Dit is dus waarschijnlijk niet te repareren.

Je kan het proberen bij creative, nee heb je ja kan je krijgen. misschien willen ze niet een hele service manual opsturen, maar een schema heb je genoeg. misschien vervangen ze de kaart wel gratis voor je.
De kans dat ze je het schema zomaar opsturen is erg klein.
Ik heb iig bij elektronica reperatie bedrijven stage gelopen en die moesten voor een schema al gauw 50 euro betalen.

Maar ik ben bang dat die transistor idd niet het enige is dat kapot is.. waarschijnlijk is er een sluiting achter die transistor waardoor de transistor het begeven heeft.

• Losha

Losha

Topicstarter
vermoedelijk is ie doorgefikt bij inpluggen audiokabel (is op die weg dan de eerste...)
vandaar dat ik denk dat het wel de enige is.... ik rook m fikken :'(
(dat krijg je nou als je geen aarde in de woonkamer hebt..)

• pool69
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-11 03:24
ik heb hier een dxr3 liggen en helemaal nagekeken maar bij mij zit er geen onderdeel op wat met Q1 word aangegeven helaas kan ik je dan niet helpen aan een componentcode

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 11:11

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Het is mogelijk dat je het geluid laat afspelen over je geluidskaart ipv. met de uitgang op je DXR3.

Ik heb de Hollywood+ drivers gebruikt, maar voor de Creative drivers zijn de instellingen hetzelfde en dan wel onder een registry key van Creative natuurlijk.

[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Sigma Designs\REALmagic\13]
"Description"="Sigma Designs REALmagic Quasar"
"Capabilities"=dword:00000027
"EnableDAC"=dword:00000000
"EnableDS3D"=dword:00000001
"EnableSpdif"=dword:00000000
"EnableWaveSpdif"=dword:00000000
"PcmOutputSpdif"=dword:00000000
"EnableSixchannelWave"=dword:00000000
"EnableMultiChannelWave"=dword:00000001

Wat ook kan werken is SPDIF doorlussen. Dus de SPDIF-out op je DXR3 aansluiten op de SPDIF-in op je geluidskaart.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Verwijderd

Volgens mij is de output als input gebruikt en opgebrand....

Q = transistor

Afbeeldingslocatie: http://www.national.com/images/pkg/thumb/mf03a_t.gif
SOT-23 behuizing

Het gaat imo om een oud model Creative DXR3 (DXR3 en H+ zijn oha hetzelfde), want mijn RealMagic Hollywood+ ziet er heel anders uit dan dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.aigasnams.lv/data/pix/CREATIVEDXR3.jpg

Zo ziet m'n RealMagic Hollywood+ er ongeveer uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.pinnaclemicro.com/images/real.gif

Bij mijn kaart wordt de output geregeld door een filtercircuit met even daarvoor een APA2308 8-polig outputversterker IC (APA2308 = 2.4 ~ 5.5 Supply Voltage, 2 channels, 110mA output current, 84mW output power with 32Ω load).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2003 01:38 ]

• Losha

Losha

Topicstarter
ik zal ff de reg-hack probere..heb ik tenminste geluid (is een 5.1 gekuidskaart...kunnen we weer fimpljes kijken :) )

kan natuurlijk dat niet op alle kaarten de "q1" code staat..kun je zo op foto zien welke ik bedoel

[edit]
de reg hack geprobeerd..helaas...
krijg een foutmelding...iets van "impeg32.dll ... theres a problem with your audio device"

ik ga wel ff struinen voor die "hack"

[edit 2]
foto'tje ..beetje groot..sorry..nog geen fotosoep geinstalleerd..

home.quicknet.nl/mw/prive/losha/got/DSCF0331.JPG

hij zit ietsjes boven die "Analog Devices" chip

[ Voor 76% gewijzigd door Losha op 27-06-2003 00:33 ]

• Losha

Losha

Topicstarter
@killemov...weet je nog verdere mogelijkheden met die registry instellingen ? krijg dus nu een foutmelding (lekker duidelijke ook wel ... NOT)

iemand de transistor al kunnen identifieceren van de foto ?

Verwijderd

Hmmmz heb je de naam van die transis-TOR al? Zo nee... meel me even, dan kijk ik als ik morgenavond thuis ben. :+ (Heb naast een DXR3 ook een versie 2 :p )

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Kijk vanavond ook wel even, mail maar om me te herinneren. (Trouwens, mijn DXR3 is te koop..)

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

Post het hier dan meteen, heeft iedereen nog wat aan.

Moet je wel SMD kunnen solderen natuurlijk.

• Losha

Losha

Topicstarter
ik kan wel smd solderen..al is me niet geheel duidelijk voor wie je reply is @thorry
ik wacht met spanning op jullie onderdeel nummer..zit nu op de creative chat..mischien dat die kunnen helpen

• freezer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-11 20:49

freezer

er komt geen end 'an

Heb nog wel een DRX3 kaartje liggen als je hem wilt hebben.

.:litebreak:.
Daar is Vraag & Aanbod voor - of neem contact op met de persoon in kwestie via een van de mogelijkheden die hij geeft in zijn profiel Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/profile.gif

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2003 19:53 . Reden: v&a ]

Verwijderd

Ik heb ook nog zo'n kaart thuis liggen, maar ben daar maandag pas weer, dan kan ik voor je kijken.

ps. hij is ook te koop... :*)

• Losha

Losha

Topicstarter
iedereen zet maar zn kaarten te koop...volgens mij mag dat niet hier ?
maargoed...ik ga geen kaart kopen als ik er een heb..als iemand m gratis wegdoet...email me...ook al is ie stuk...dan kan ik dat onderdeel overzetten >:)

[edit] kreeg op creative-support-chat net te horen dat ik voor soft-audio dvdgenie moet proberen..gelukkig...ik heb geluid :) ... straks maar componentje vervangen..maar in ieder geval hoor ik nu iets

[edit] nou, typisch...hij DEED het...nou wil ie weer geen geluid geven....maar er is tenmniste nog hoop op zon manier...ik gebruikm nu in combinatie met een abit au10 geluidskaart..deze is 5.1...schijnt ook s/pdif te hebben...weet iemand hoe en of die s/pdif IN werkt? heb ergens iets gevonden, en een simpel koort kabel gemaakt..als ie gerepareert is kan ik dan tenmnsite 5.1 gebruiken ?!

[ Voor 64% gewijzigd door Losha op 27-06-2003 16:57 ]

• Losha

Losha

Topicstarter
en? iemand al iets kunnen vinden :?

Verwijderd

Hmmmz... die Q1 zit niet echt bij de Line-out... Maar goed... ik heb m voor je gevonden (zie je meelbox!) en dus ook ff hier voor de nieuwsgierigen die m voor je eraf willen solderen :p

Er staat alleen '2 A' op... verder nix...

Lijkt me een hels kwarweitje om die ff te regelen ;) :+

SPDIF is voor zover ik weet gewoon 2-aderig... een plus en een min draadje... Niet echt speciaal ondanks dat de naam anders doet vermoeden! :+

• Losha

Losha

Topicstarter
2 A is niet veel ..heb nu een email naar creative gestuurd ... "like they would give information about a spare-part" .. yeah right

• Losha

Losha

Topicstarter
zoals ik al verwachte :(
Geachte heer Losha,

Helaas geven wij deze informatie niet vrij. Misschien dat u via
www.google.com een en ander kunt vinden, maar ik verwacht dat niet.

Met vriendelijke groet

Technical Support
Creative Labs Europe
en dat is dn gewoon alles...laat je klant maar lekker zitten met een kapotte kaart

[edit]
zo, naar nog een probeer mail richting baas van die knurft geef ik het via creative op

iemand met elektronica kennis enig idee hoe ik erachter kom wat voor transistor het is? P of N of watdan ook? en wat ie schakelt..wat voor spanning ed.

[ Voor 26% gewijzigd door Losha op 01-07-2003 17:22 ]

Verwijderd

Misschien heb je hier wat aan, via google gevonden...

http://www.tkb-4u.com/code/smdcode/smdcode2.php

2A MMBT3906L Mot N SOT23 2N3906
2A MMBT3906W Mot N SOT323 2N3906
2A FMMT3906 Zet N SOT23 2N3906

• Losha

Losha

Topicstarter
hey... :) dat lijkt ergens op...had ook al via google gezocht maar vondt niks nuttigs..schijnbaar had jij betere inp[ut gegeven
ik vindt het de gok waard...ik ga zon transistor op prokken...als ie dan nog niet wil heb ik al besloten een g400 te zoeken... divxplus en hhplus willen namelijk niet eens bij mij..dus divx via de dxr3 gaat evengoed niet lukken :(

ik hou jullie op de hoogte

[edit] transitor is binnen, zal vanavond ff solderen

[ Voor 7% gewijzigd door Losha op 02-07-2003 16:18 ]

• Losha

Losha

Topicstarter
nou, transistor vervangen...nog geen geluid :'(
ik heb nu maar even echte sot23 package transistors besteld...in de tussentijd ook al een g400 besteld..wat een gedoe met dat ding zeg

Verwijderd

Mocht het je niet meer lukken (wat ik niet hoop), bij PCTune zijn die kaartjes nu in de aanbieding voor € 5,60

http://shop.pctune.nl/sea...owDetails&product=700.147
DXR3-CARD VOOR CREATIVE DVD SPELER ZONDER DOOS/SOFTW

• Losha

Losha

Topicstarter
wow...ik zag ze in alkmaar ergens voor 45..wat eenverschil..krijg (eigenlijk vrijdag al) een matrox g400...dan houd het dxr3 verhaal sowieso op...omdat dat gedoe met divx waarvan het programma steeds crashed ben ik ook panklaar mee...
Pagina: 1