[TFT] Direct zonlicht op TFT scherm, slecht?

Pagina: 1
Acties:
  • 809 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:06
Ik heb al even gezocht en heb de handleiding er al naast gepakt maar kon geen antwoord op mijn vraag vinden.

Als de zon regelmatig op je scherm schijnt wordt deze hier dan slechter van, faler op gaat ie kapot?

Bij cd's is het zo dat de organische laag aangetast wordt, maar kunnen de kristallen in een TFT scherm ook aangetast worden?

Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand dit gewoon? Of is er een logische verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:18
Volgens mij kunnen ze daar gewoon tegen. 't is wel zo dat je scherm zwart wordt als ie warmer wordt dan 60 C, maar zelfs dat is niet schadelijk volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:22
Ik weet niet wat voor schade de stralen an sich kunnen aanrichten maar volgens mij werkt zo'n paneel ook een beetje als een zonnecollector, zeker als 'ie uit staat (want pikzwart). Denk dat de zo ontstane warmte/hitte nooit bevordelijk kan zijn voor de levensduur (maar dat is iets wat ik zelf verzin, kan net zo goed de plank volledig misslaan :+ ). Iig zet ik die van mij niet in de volle zon :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is imo nietzozeer het licht maar de UV-straling en warmte waar TFT's problemen mee kunnen krijgen. Gebruikers hebben wel last van positionering van een TFT in direct zonlicht, maar daar zijn losse zonnekleppen voor te koop...
Direct exposure to strong extraneous light (e.g. sunlight) may affect the quality of the display. Please contact SHARP before using the unit in a product intended for use under such conditions.
Gevonden met: Google: TFT exposure direct sunlight

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:06
Bedankt euss!
Ik gebruik het scherm trouwens niet in direct zonlicht, want dan zie ik toch te weinig. Maar als ik er niet ben en het scherm staat uit dan staat de hele dag de zon erop. Dat zou dus niet bevordelijk zijn. Met name de warmte dus.
Nou dan ga ik daar eens wat voor verzinnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een koeltas overoverheen of een zo'n zonnescherm die je ook wel in auto's ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

interessant topic, want hoe zit het met laptop schermen, zeker aangezien ik met mijn laptopje vaak in de trein zit en er dan dus ook best lang de zon erop staat. Is dat nog enigzins schadelijk? (buiten het feit dat het hinderlijk is ofcourse :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wmeester schreef op 26 June 2003 @ 18:41:
Ik heb al even gezocht en heb de handleiding er al naast gepakt maar kon geen antwoord op mijn vraag vinden.

Als de zon regelmatig op je scherm schijnt wordt deze hier dan slechter van, faler op gaat ie kapot?

Bij cd's is het zo dat de organische laag aangetast wordt, maar kunnen de kristallen in een TFT scherm ook aangetast worden?

Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand dit gewoon? Of is er een logische verklaring voor?
Ik weet het ook niet precies wat ik wel weet als je veelvuldig met een mutimeter met LCD weergave in de zon werkt dat de kwaliteit van het display achteruit loop gedeelte van de cijfers vervagen dan. Of dit ook zo bij TFT schermen het geval is ????? In de huiskamer ontkom je bij TV toestellen met LCD/TFT toch ook niet zonlicht instraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:02

kimjansen

Nu ff niks...

Gewoon glas laat nagenoeg geen UV-licht door en binnen zullen de gevolgen van UV-straling bijna verwaarloosbaar zijn. Echter als het TFT/LCD apparaatje lekker warm kan worden in de zon, warmte straling wordt natuurlijk wel doorgelaten, dan drogen dingen als condensatoren wel sneller uit wat tot een defect apparaat lijden kan.

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarfyboy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:07
Ik heb ook een 15 inch tft scherm, en bij mij staat er in de middag vol de zon op. Voor de zekerheid doe ik er toch een witte kussensloop omheen ;)
Pagina: 1