[XP] MBR terugzetten na verwijderen Linux

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:11

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik heb hier naar gezocht, en kan wel wat topics vinden, maar dat gaat meer om het terugzetten van de MBR als linux nog aanwezig is, of over win9x serie met linux.

Ik heb het volgende probleem:

Een vriend van me is aan het spelen geweest met Linux (RedHat 9). Maar, hij was het beu, en wou er dus weer vanaf. In WinXP heeft hij keurig de ext3-partities weggehaald met PM8. Geen error's, geen problemen. Computer hing ook niet.

Na een reboot kan hij niet meer in winXP komen.

Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat hij GRUB als bootloader had, en dat die dus geen files enzo meer kan vinden. Klopt ook, want die partities zijn weg.

Ik moet dus op de een of andere manier het MBR van de schijf terugzetten. Vraag is: Hoe?

Kan ik opstarten van een win98-bootflop en dan fdisk /mbr doen? Paktie dat met de winXP bootloader? Of moet ik dit op een andere manier gaan doen?

Hij heeft geen cd van winXP. Evt. kan hij die van mij gebruiken, maar das een engelse versie, terwijl hij een NL-os heeft. Kan dat dus?

Ik kon er niet echt een duidelijk antwoord op vinden mbt. winXP - Linux, zoals gezegd, voornamelijk dual-boot win9x - linux.

Verwijderd

Gewoon jouw cd even gebruiken, repair console en dan fixmbr gebruiken. En anders op GoT zoeken want ik heb even gekeken en zat topics hierover gevonden.

• kropsla
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-10-2023
Gewoon MBR formatten....

cmd:
format MBR of format /MBR

(MBR met hoofdletters!)

• sus

sus

Topicstarter
mr.iceman schreef op 26 June 2003 @ 18:29:
Gewoon MBR formatten....

cmd:
format MBR of format /MBR

(MBR met hoofdletters!)
das dan dus fdisk /mbr, dat weet ik nog uit de goeie oude dos-tijd. Maar, gewoon die cd van mij pakken, ook als istie engels en zijn sys NL ?

• kropsla
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-10-2023
yup that's it.. daar verniel je niks mee

• sus

sus

Topicstarter
mr.iceman schreef op 26 juni 2003 @ 18:31:
yup that's it.. daar verniel je niks mee
owkee, maar, kan dat ook met winXP. Dat is dus mijn vraag. Het commando ken ik, en het werkt voor win9x. Maar kan dat ook met winXP, die ook eigen bootloader heeft (ook al zie je hem niet als je maar 1 OS hebt).

En 2e vraag: Kan ie mijn engelse cd gebruiken.

Verwijderd

Taal maakt niet uit zijn sys is winxp en de taal van de programma's maakt niets uit, zolang jij het maar kunt lezen.

• sus

sus

Topicstarter
heb het ff getest op de laptop hier (bleek ook NL te zijn). Kan dus gewoon. Maar, hij vraagt om diskettes. En welke moet ik daar dan voor hebben? Toch niet die rescue-disks? Want die heeft ie niet :/

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:08
Het antwoord is reeds gegeven. Zie 2e post.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• sus

sus

Topicstarter
DiedX schreef op 26 juni 2003 @ 18:58:
Het antwoord is reeds gegeven. Zie 2e post.
Goed, hij tikt nu in fixmbr, maar dan komt de melding:

"Fixmbr kan de partitietabellen beschadigen. Hierdoor kunnen alle partities van de actieve vaste schijf ontoegankelijk worden"

Is dit tich wel een goed idee om hier mee door te gaan? Want de data die er op staat mag absoluut niet weg. Is o.a. veel schoolwerk. Backuppen gaat nu niet, omdat hij niet in winXP kan komen.

Verwijderd

Pak dan maar een win98 opstartdiskette. Bij fdisk /mbr geeft hij geen melding.... :)

Verwijderd

/me is heel erg blij dat er mensen zijn met beetje kennis van deze shit.
fixmbr was inderdaad genoeg.

Dank voor jullie hulp

• sus

sus

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 19:13:
/me is heel erg blij dat er mensen zijn met beetje kennis van deze shit.
fixmbr was inderdaad genoeg.

Dank voor jullie hulp
Nice dat ie het doet inf :) Heb je nou speciaal geregged hiervoor ?

Verwijderd

nee had nog account

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 15:39
doe gewoon wat BazzH zegt > fdisk / mbr.
Dit heb ik namelijk ook gehad, met fdisk /mbr was het prb. opgelost.
Dus geen shijt hebben gewoon doen
Pagina: 1