Toon posts:

[Splinter Cell] Videokaart Problemen (Fx 5600)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb splinter cell aangeschaft en ik wil het natuurlijk graag gaan spelen. Zodra ik echter in het spel kom krijg in een misvormd beeld.

[img]"http://www.cs.vu.nl/~mvoort/images/SC1.JPG"[/img]

Ik weet niet hoe het komt, ik denk dat ik een probleem met mijn videokaart heb.

Specs:
Asus P4C800 Deluxe (met 1.007 beta bios)
P4 2,60 Ghz 800Mhz FSB (HT staat aan)
2 x 512 MB ram op Dual Channel
Zalman CPU cooler CNPS7000-AlCu
Asus Geforce FX 5600 (V9560 /TD)
Creative 5.1 Live! Soundblaster geluidskaart
WinXP Pro English met SP1
Directx 9.0a

Ik heb al het een en anders geprobeerd, en natuurlijk de search gebruikt, maar niets kunnen vinden op gathering.tweakers.net

Wat heb ik al geprobeerd:
Nieuwste Nvidia Detonator drivers geinstalleerd (Version: 44.03)
Splinter Cell patch gedownload en geinstalleerd

Beeldscherm eigenschappen advanced --> trouble shooting en dan dat balkje naar links geschoven om directx acceleratie te verlagen (dat heeft bij een ander spel wel eens geholpen).

Ik denk zelf dat er iets niet goed is met de videokaart of de samenwerking Splinter Cell - Mijn videokaart.

Ik had ooit wel Asus Probe en de Asus graphics tweak utility geinstalleerd maar die gaven alleen problemen. Asus Probe gaf foutmeldingen bij het opstarten en die tweak utility deed ook vreemd.

Toen ik de tweak / monitor utility had geinstalleerd kon ik bijvoorbeeld wel de temperatuur van de GPU / videomemory bekijken en eventueel de GPU / memory frequenties aanpassen maar het programma gaf ook problemen. Als ik bijvoorbeeld 3dmark2001 wou draaien dan liep dat vaak bij de 4e benchmark vast en gaf die een melding dat die het beeld niet kom maken. Ik heb de foutmelding niet bewaard dus ik weet niet wat het was.
(Ik geef deze informatie erbij omdat het misschien relevant is)

Is het mogelijk dat ik softwarematig iets verkeerd doe, of is dit een bekend probleem (splinter cell - Geforce FX) of moet ik dit topic in het videoforum starten?

Alvast bedankt!!

Edit: ik hoop dat de HTML tag werkt, ander moet je maar even de url gebruiken, sorry ik weet het het ziet er behoorlijk lelijk uit als die het niet doet.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:57
Het zou best kunnen dat je videokaart gewoon veel te warm wordt en daardoor dit 'effect' geeft. De temperatuur kan je trouwens vrijwel nooit met programma's bekijken, aangezien videokaarten bijna nooit een tempsensor hebben.

Heb je dit probleem niet bij andere spellen? Je hebt het wel bij 3D Mark dus het zou best kunnen dat ie te heet wordt. Voel eens of er wel genoeg airflow is en of de heatsink niet erg warm wordt. Zo ja, extra koeling nemen of betere airflow maken.

Plaatjes moet je trouwens zo posten: [plain][img]URL[/img][/] :)
En met resizing (je kan dan op het plaatje klikken krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.cs.vu.nl/~mvoort/images/SC1.JPG

En dat is met deze code gedaan: [plain]Afbeeldingslocatie: http://www.cs.vu.nl/~mvoort/images/SC1.JPG[/]

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat warmte een probleem is. Ik heb een Chieftec medium tower met 2 fans intake (voorkant kast) en twee fans out (achterkant). Dat zou voldoende airflow moeten zijn.
360 Watt voeding overigens.

De videokaart heeft de standaard koeler erop zitten. Ik heb andere spellen gewoon kunnen spelen (Enter the matrix / Morrowind)
Ik heb wel een zelfde soort probleem gehad bij Vampire the Masquerade: Redemption maar op de doos stond expliciet vermeld dat het spel niet geschikt is voor windows XP. Daar heb ik het maar bij gelaten. Vampire had trouwens ook die problemen bij het menu en niet alleen in het spel terwijl Splinter Cell alleen deze problemen heeft zodra ik in het spel kom. De 2d omgeving is dus geen probleem bij Splinter Cell.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net Baldurs Gate 2 aan het spelen en als ik daarbij 3d acceleration aanzet, dan krijg ik ook dit soort blokjes over mijn beeld heen.

Ik begin haast te denken dat ik met die topic in een ander forum moet zijn. Ik ben bang dat er iets mis is met mijn videokaart.
Wat zal ik doen?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:57
Ik verdenk ook je videokaart, maar dan met name toch nog de temperatuur. Probeer een aantal spellen anders eens met een andere videokaart, of steek je videokaart in een andere PC.

En als je de bon nog hebt van je videokaart en je woont niet zo ver van de winkel af waar je 'm hebt gekocht: daar laten testen en desnoods om laten ruilen. Misschien is er wat mis met de 3D filters of iets dergelijks.

Een paar dingetjes die ik toch nog even zou proberen:
• Oudere drivers
• Alles zo hoog mogelijk qua kwaliteit, dus ingame maar ook bij driverinstellingen
• Alles zo laag mogelijk qua kwaliteit
• Andere Direct X versies (al heeft dit niet zoveel zin bij spellen als Splinter Cell)
• Met behulp van Powerstrip je videokaart wat onderclocken

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
/bump

Ik ben bezig geweest uit te zoeken wat het probleem is, maar ik ben erachter gekomen dat niet alleen Splinter Cell deze problemen heeft, maar bijv dus ook Baldur's Gate2 (als ik 3d acceleration aanzet).

Door mijn videokaart onder te klokken verminderen de verschijnsels, maar ze verdwijnen niet. Ik heb dit probleem op mijn oude videokaart (GF3 ti200) alleen gehad als ik hem best ver overklokte.
Het lijkt me dus een video-hardware probleem.

Vriendelijk bedankt voor de tips, ik ga even zoeker door de search en misschien een nieuw topic op een ander forum openen.

dit topic gaat nu waarschijnlijk op slot.
Pagina: 1