Ik heb onder mijn beheer onder andere een IBM RS/6000 type F50. Deze machine is in 1998 aangeschaft voor zo'n € 70.000,-. Op deze server draait AIX 4.3.3, Oracle 9 en een BAAN IV omgeving. Het gebruik hangt tussen bedrijfs-ondersteunend en bedrijfskritiek. Er is geen servicecontract met IBM vanwege de hoge kosten.

De belangrijkste specificaties zijn:
De redenen dat ik hem zou willen 'uitfaseren':
• De meeste storingen komen na 3 jaar, deze is al 5
• Bij een storing is het lastig om snel vervangende onderdelen in huis te krijgen
• AIX 4.3.3 wordt tot eind 2003 ondersteund, we zullen toch al overmoeten naar AIX5
• Een vervangende machine kost nog 'maar' € 25-30.000,-
Redenen om hem te laten staan:
• Hij draait toch nog?
• Hij kan zijn taken nog prima aan, qua performance
• Je hoort wel eens van RS-en met een uptime van jaren, waarom deze niet?
• Een nieuwe kost 30.000,- en het is goedkoper om een keer een dag plat te liggen
Een paar maanden geleden moesten er schijven bij worden geplaatst, dat koste ons € 1000,- euro per schijf (2e hands maar wel bij een IBM-partner) en het duurde een eeuwigheid voordat ze een geschikte schijf hadden gevonden. Na 6 weken ging één van die schijven kapot waardoor we 2 dagen plat hebben gelegen. Die tijd had de IBM-partner nodig om weer een schijf in huis te krijgen. Natuurlijk waren er wel schijven in Nederland maar die lagen klaar voor klanten met een service-contract. Dat is door ons bedrijf na 3 jaar niet verlengd vanwege de hoge kosten: € 18.000,-. Tegenwoordig kost een servicecontract nog maar zo'n € 7000,- dus dat zal dan geen probleem meer zijn.
Gevoelsmatig zeg ik: langzaam naar vervanging toewerken. Er is nog genoeg te doen om een migratie naar nieuwe hardware en AIX5 voor te bereiden. Ik moet er niet aan denken dat hij definitief crasht en we dan hals-over-kop nieuwe hardware in huis moeten halen en de omgeving weer up-an-running krijgen. Dat kost je een vermogen...
Wat is jullie opinie en hoe gaat dit bij andere (middelgrote) bedrijven?

De belangrijkste specificaties zijn:
- 3 x 166 MHz processor
- 768 MB intern
- 13 SCSI schijven, ca. 80GB totaal
- Uiteraard het nodige aan controllers en interfaces
De redenen dat ik hem zou willen 'uitfaseren':
• De meeste storingen komen na 3 jaar, deze is al 5
• Bij een storing is het lastig om snel vervangende onderdelen in huis te krijgen
• AIX 4.3.3 wordt tot eind 2003 ondersteund, we zullen toch al overmoeten naar AIX5
• Een vervangende machine kost nog 'maar' € 25-30.000,-
Redenen om hem te laten staan:
• Hij draait toch nog?
• Hij kan zijn taken nog prima aan, qua performance
• Je hoort wel eens van RS-en met een uptime van jaren, waarom deze niet?
• Een nieuwe kost 30.000,- en het is goedkoper om een keer een dag plat te liggen
Een paar maanden geleden moesten er schijven bij worden geplaatst, dat koste ons € 1000,- euro per schijf (2e hands maar wel bij een IBM-partner) en het duurde een eeuwigheid voordat ze een geschikte schijf hadden gevonden. Na 6 weken ging één van die schijven kapot waardoor we 2 dagen plat hebben gelegen. Die tijd had de IBM-partner nodig om weer een schijf in huis te krijgen. Natuurlijk waren er wel schijven in Nederland maar die lagen klaar voor klanten met een service-contract. Dat is door ons bedrijf na 3 jaar niet verlengd vanwege de hoge kosten: € 18.000,-. Tegenwoordig kost een servicecontract nog maar zo'n € 7000,- dus dat zal dan geen probleem meer zijn.
Gevoelsmatig zeg ik: langzaam naar vervanging toewerken. Er is nog genoeg te doen om een migratie naar nieuwe hardware en AIX5 voor te bereiden. Ik moet er niet aan denken dat hij definitief crasht en we dan hals-over-kop nieuwe hardware in huis moeten halen en de omgeving weer up-an-running krijgen. Dat kost je een vermogen...
Wat is jullie opinie en hoe gaat dit bij andere (middelgrote) bedrijven?