[Terminal Services] Mail aanbieden aan TS gebruikers

Pagina: 1
Acties:

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Wij willen de gebruikers van Terminal Services ook mail gaan bieden.
Het gaat om een afgescheiden netwerk wat totaal los staat van het interne bedrijfsnetwerk. De clients gebruiken een huurlijn om te connecten en hebben meestal een thin client staan met Windows CE erop. Het probleem van de mail zal zijn dat je of een connectie moet maken vanaf dat losstaande netwerk naar het internet (hoe krijg je die rommel anders de deur uit... ) of de scheiding van het TS netwerk en het interne netwerk moet losgelaten worden (koppeling dmv een firewall)

De hardware doet nog niet terzake want er komen twee nieuwe servers met de windows versie die we nodig achten.

Ik ben nu aan het uitzoeken wat hiervoor de beste opties zijn, tot nu toe heb ik een paar mogelijkheden:

Lotus Notes als mailserver gebruiken:
De vraag is of dit samen wil werken met Terminal Services. Op het internet is er erg weinig over te vinden. Lotus Notes wordt hier intern ook gebruikt dus daar is kennis van aanwezig(en misschien ligt er nog een licentie).

Exchange als mailserver gebruiken:
Dit werkt vast goed samen met TS (ik heb het werkend gezien)

Ik heb al gehoord dat je TS beter niet samen met n mailserver op een systeem kan zetten, dat vreet teveel geheugen. (de search levert nog wel wat op :P )

Heeft iemand ervaring met dit soort problematiek?

[ Voor 7% gewijzigd door zomertje op 26-06-2003 15:53 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:41
Een terminal server staan alleen maar applicatie's op, en geen andere services.

Op een terminal server staan dus de volgende zaken NIET op!

Domain controller
Exchange server
database server (uberhaupt al helemaal GEEN data)
Virusscanners (ik weet het, dit is een discussie punt).

Alleen win2k member server + gebruikte applicaties

Installeer een losse exchange server ernaast, en installeer office 2k(3) op de Terminal Server.

Ik zie het punt verder niet zo, een terminal server moet je zien als een gewone desktop (kwa configuratie)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Grolsch schreef op 26 June 2003 @ 16:13:
Een terminal server staan alleen maar applicatie's op, en geen andere services.

Op een terminal server staan dus de volgende zaken NIET op!

Domain controller
Exchange server
database server (uberhaupt al helemaal GEEN data)
Virusscanners (ik weet het, dit is een discussie punt).

Alleen win2k member server + gebruikte applicaties

Installeer een losse exchange server ernaast, en installeer office 2k(3) op de Terminal Server.

Ik zie het punt verder niet zo, een terminal server moet je zien als een gewone desktop (kwa configuratie)
Dat is ook zeker niet de bedoeling (om alles op 1 systeem te zetten, ws komen er dus minimaal 2 systemen).

Het probleem is:
a) kies ik voor Exchange of voor Notes
b) wat is de veiligste manier om de mail 'naar buiten' te krijgen... momenteel is dit dus een heel afgeschermt gebied (geen connectie met internet, geen connectie met interne bedrijfsnetwerk en alleen huurlijnen naar de klanten die het gebruiken)

[ Voor 4% gewijzigd door zomertje op 26-06-2003 16:18 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Je zal een firewall moeten inrichten, en de keuze voor Notes of Exchange is aan jullie. Persoonlijk zou ik Exchange nemen, maar dat is puur omdat ik daar ervaring mee heb.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:41
zomertje schreef op 26 June 2003 @ 16:16:
[...]

Dat is ook zeker niet de bedoeling (om alles op 1 systeem te zetten, ws komen er dus minimaal 2 systemen).

Het probleem is:
a) kies ik voor Exchange of voor Notes
Ik zou voor exchange gaan, maar da's mijn mening.
Notes is volgens mij completer, en exchange is alleen voor mail/newsgroups/contaktpersonen beheer
b) wat is de veiligste manier om de mail 'naar buiten' te krijgen... momenteel is dit dus een heel afgeschermt gebied (geen connectie met internet, geen connectie met interne bedrijfsnetwerk en alleen huurlijnen naar de klanten die het gebruiken)
Je zult een koppeling moeten hebben met het internet.

Misschien een DMZ met daarin een smart-host? kun je ook webmail aanbieden aan klanten.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

zomertje schreef op 26 June 2003 @ 15:52:
>>De vraag is of dit samen wil werken met Terminal Services. Op het internet is er erg weinig over te vinden. Lotus Notes wordt hier intern ook gebruikt dus daar is kennis van aanwezig(en misschien ligt er nog een licentie). <<

IBM Redbook REDP3629
Chapter 5.4
5.4.3 WTS & MetaFrame Notes R5 client installation
http://www.redbooks.ibm.com/redpapers/pdfs/redp3629.pdf

IBM Redbook REDP3629
Chapter 5.4
5.4.4 WTS & MetaFrame Notes R6 client installation
http://www.redbooks.ibm.com/redpapers/pdfs/redp3629.pdf

>>Exchange als mailserver gebruiken:
Dit werkt vast goed samen met TS (ik heb het werkend gezien)<<

Outlook heeft ook tuning nodig:
"Q306855 Autoarchive could cause 100% cpu" en MS word bij voorkeur niet als maileditor gebruiken

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 16:46 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

zomertje schreef op 26 June 2003 @ 15:52:
Wij willen de gebruikers van Terminal Services ook mail gaan bieden.
Mail? Wil je puur mail aanbieden? Want dan lijkt Exchange of Notes me beide wat overkill. Een simpele SMTP/POP3 combinatie moet dan toch al leuke dingen kunnen doen.
Het probleem van de mail zal zijn dat je of een connectie moet maken vanaf dat losstaande netwerk naar het internet (hoe krijg je die rommel anders de deur uit... ) of de scheiding van het TS netwerk en het interne netwerk moet losgelaten worden (koppeling dmv een firewall)
Hoe je je mailserver gaat koppelen aan internet is een losstaande vraag denk ik. Afhankelijk van het aantal users kan je via bSMTP gaan werken of via een huurlijn.
Ik heb al gehoord dat je TS beter niet samen met n mailserver op een systeem kan zetten, dat vreet teveel geheugen. (de search levert nog wel wat op :P )
Het gaat niet zo zeer om geheugen, maar ook om een boel andere zaken. Een TS liefst gescheiden houden van andere zaken, ja.
Heeft iemand ervaring met dit soort problematiek?
Begrijp ik het goed als je 2 vragen hebt:

• Ik wil een mail server opzetten
• Ik zoek een mail client die werkt op TS ?
Pagina: 1