Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] NPN >>> PNP

Pagina: 1
Acties:
  • 331 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 19:03
Hier staat een schema: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=172543
In dit schema zijn NPN transistor gebruikt hoe pas ik dit aan zodat ik hier PNP kan gebruiken ?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Waarom wil je dit zo graag aanpassen als je ook gewoon naar de elektro boer kan lopen hiervoor.

P.S. Kan iemand me het verschil nou uitleggen nooit begrepen

• Mitchelll010
TrailBlazer schreef op 26 juni 2003 @ 15:15:
Waarom wil je dit zo graag aanpassen als je ook gewoon naar de elektro boer kan lopen hiervoor.

P.S. Kan iemand me het verschil nou uitleggen nooit begrepen
Omdat een vriend van me een bak van 30 PNP transistors heb ligge en de transistor die ik moet hebbe zijn 2 euro per stuk en moet er 3 hebben en heb geen geld dus :)

en idd et verschil snap ik ook niet vandaar dat ik het hier vraag

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

MaChOmIdGeT schreef op 26 June 2003 @ 15:17:
[...]

Omdat een vriend van me een bak van 30 PNP transistors heb ligge en de transistor die ik moet hebbe zijn 2 euro per stuk en moet er 3 hebben en heb geen geld dus :)

en idd et verschil snap ik ook niet vandaar dat ik het hier vraag
De ene is opgebouwd als volgt:

N-laag, P laag, N-laag.

De Ander is:

P-laag, N-Laag, P-laag.

Het staat uitgelegd in Electronica echt niet Moeilijk, maar die heb ik momenteel niet liggen.

Je kunt ze in ieder geval NIET omzetten. En zowiezo kosten torren niet zo veel hoor.

Verwijderd

2 euro voor een tor? *kuch* opgelicht *kuch*
Het verschil is dat bij de ene transistor alle polen precies omgekeerd moeten zijn dan bij de ander. Zoals sebastius al zei is het niet om te zetten.

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11 12:39
wat voor een gigantische torren moet je hebben dat deze 2 euro per stuk kosten?
ik weet niet wat voor stoorsterkte je wilt, maar waarschijnlijk kun je met kleine transistoren ook wel toe.
en die zijn echt niet zo duur. kijk maar eens op http://www.conrad.nl

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
MaChOmIdGeT schreef op 26 June 2003 @ 15:03:
Hier staat een schema: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=172543
In dit schema zijn NPN transistor gebruikt hoe pas ik dit aan zodat ik hier PNP kan gebruiken ?
Ik geloof dat ik een overbodige opmerking maak als ik zeg dat er een weerstandje voor de basis van de tor moet en dat er geen weerstand in serie met de lamp moet ....

Repareren doe je zo.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Koop hier gewoon 3x een bc547 voor. Meer heb je nie nodig. En die dinge koste per stuk haast nix.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Goh.. Ik begin ook wel eens benieuwd te worden wat voor lampen je er aan wil hangen. Wat voor vermogen hebben die lampen eigelijk (wattage, stroom en spanning graag).
Wanneer het ledjes zijn kun je idd. makkelijk met een BC547 toe zoals hierboven al vermeld staat. Mischien kan dat IC die ledjes wel rechtstreeks trekken zonder transistor (zie spec's van het IC).

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Sine schreef op 26 June 2003 @ 17:41:
[...]

Ik geloof dat ik een overbodige opmerking maak als ik zeg dat er een weerstandje voor de basis van de tor moet en dat er geen weerstand in serie met de lamp moet ....
Die weerstand bij de lamp komt mij idd ook vreemd over

maar waarom mag je geen vaste spanning op die basis zetten ?
Ik zie zelf het probleem niet ........ volgems mij was dit het principe van de eerste spanningsregelaars die ik moet maken op school Uc is dan Ub-ongeveer 0,6 volt

Ik kan het wel me voorstellen dat er een weerstand je op de basis moet als je de tor en de lamp omwisselt

Iperf

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
fish schreef op 26 June 2003 @ 21:09:
[...]

Die weerstand bij de lamp komt mij idd ook vreemd over

maar waarom mag je geen vaste spanning op die basis zetten ?
Ik zie zelf het probleem niet ........ volgems mij was dit het principe van de eerste spanningsregelaars die ik moet maken op school Uc is dan Ub-ongeveer 0,6 volt

Ik kan het wel me voorstellen dat er een weerstand je op de basis moet als je de tor en de lamp omwisselt
Aargh .. klopt je hebt helemaal gelijk ook, te snel gekeken

maar welke jojo gaat dan ook met een emitter volger lampen schakelen ???

je bent al 0.7 volt over je diodes kwijt + de 0,7 over de BE overgang, als je dan een beetje stroom door je lampen duwt brengt dat alleen maar warmte met zich mee ...

als je wilt schakelen dan knoop je de emitter aan massa !

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 26-06-2003 21:35 ]

Repareren doe je zo.

• Mitchelll010
Sine schreef op 26 juni 2003 @ 21:34:
[...]

Aargh .. klopt je hebt helemaal gelijk ook, te snel gekeken

maar welke jojo gaat dan ook met een emitter volger lampen schakelen ???

je bent al 0.7 volt over je diodes kwijt + de 0,7 over de BE overgang, als je dan een beetje stroom door je lampen duwt brengt dat alleen maar warmte met zich mee ...

als je wilt schakelen dan knoop je de emitter aan massa !
Ik schakel nu met een bc141 14 parallele led's aan de emitter maar ze worden idd vrij warm

Dus volgens jou moet ik de emitter aan massa doen en de collector via een weerstand aan de led's hange

Verwijderd

De temperatuur van de tor hangt globaal van 2 dingen af, de stroom erdoor en de spanning erover.

Om de spanning over de tor zo klein mogeljk te houden zet je de belasting in de collectorleiding en stuur je de tor in verzadiging. De emitter komt dan aan massa.

Je moet nu wel een basisweerstandje gebruiken, iets wat bij de belasting in de emitterleiding niet hoeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2003 00:23 ]

• Mitchelll010
en hoe reken ik die uit ?

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Volgens mij was het (Uv-0.6)/(Ic/hfe).

offtopic:
heb geen tijd om mijn boeken erbij te pakken sorry. Misschien als het antwoord niet goed is en het goede nog niet genoemd zoek ik het vanmiddag even op

Alles is terug te redeneren naar 4

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

hfe is de stroomversterkingsfactor van een transistor. Gangbare waarden zijn rond de 100-300, voor nauwkeuriger waarde, zie de datasheet van de transistor.

er geldt: collectorstroom = basisstroom * hfe.

Dus je neemt de stroom die door het lampje gaat, dat deel je door hfe, zo heb je de basisstroom. Die basisstroom moet door de basisweerstand, dus R=V/I. Verder is het beter om de weerstandswaarde hierna iets aan de lage kant te houden, zodat de transistor goed in verzadiging wordt gestuurd (minder warmteproductie). Bovendien heb je dan wat marge in de collectorstroom.

Verwijderd

Je deelt de collectorstroom door de stroomversterking van de tor.
hfe wordt nooit precies opgegeven, maar altijd met een boven en een ondergrens.
Ga uit van de ondergrens of meet de hfe met de multimeter.
De basisspanning van de tor deel je door dit getal.
Het basisweerstandje neem je kleiner dan die uitkomst.
De tor wordt nu in verzadiging gestuurd, maw de basisstroom is groter dan vereist en de tor is maximaal in geleiding, de spanning erover is nu minimaal.

Ja, mijn typwerk is wat aan de trage kant...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2003 09:53 ]

Pagina: 1