Toon posts:

[Ervaringen] Athlon XP Thoroughbred op een Abit KT7

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs las ik dat je een Atlon XP vanaf 2100 op een oud Abit KT7 board kan zetten. Dit gaat om de B AIUHB versies. Aangezien de 2100 niet te krijgen was heb ik vandaag de 2400 gekocht.

Even voor degene die de Abit KT7 wel/niet kennen, dit is een NON-A versie met een oude via kt133 chipset erin. Normaal kun je dus alleen proc. met een FSB van 200 Mhz erin zetten. Dus tot de 1,33 Thunderbird en de Duron tot 1200. In softmenu kun je alleen multipliers zetten tot 13.

Wat ik heb gedaan is de laatste A09 bios erin gefalsht, processor gewisseld (zat een duron 650 in) en opgestart. Resultaat: opstarten met de melding:

unknown processor running at 2000 Mhz. !!. ik heb in softmenu 1000 geselecteerd, en de vcore naar 1.89. ook staan alle timingen vrij agressief dus: Turbo/nodelay cas2 etc).

De truuk is dat deze athlon een 5e bit of zo heeft welke met dit board niet wordt gezet. Hij wordt omgerekend dus:

Zet em op:

700 -> 1500
750 -> 2200
800 -? 1600
850 -> 1650
12above -> 2000
1000 -> 2300

etc etc dus ik clock deze proc met 300Mhz over aangezien hij normaal op 2Ghz behoort te draaien. Ik heb even een benchmark gedaan in sisoft sandra 2003:

Drystone -> 8461
Whetstone -> 3447

Cpu multimedia benchmark:

Integer: 12579
Float: 13400

Dit betekent dat ie ruim sneller is dan een athlon 2800 !!, natuurlijk behaalt de ramscore niet het normale want we hebben te maken met een SDRAM board maar een score van 987 is niet slecht !

Dus mijn nruim 2 jaar oude board heeft een upgrade van 106 Euro gehad en kan er weer een tijd tegen aan. Ik ga ervan uit dat dit ook werkt op andere oudere boarden. Het klinkt raar maar het werkt als een trein. Zie bijv:

http://forum.oc-forums.co...2&perpage=30&pagenumber=6

Ik denk dat velen dit erg interessant vinden vandaar deze thread.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Aardig gek en vaag :o
Een Athlon 2400+ op een KT133 chipset....

Wat voor een RAM heb je er precies inzitten?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-08 10:17
Klinkt wazig ja.. Daar zijn de mobo's helemaal niet voor gemaakt.. :)

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Hopelijk houdt de Clock generator het vol.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 06:35
Woei netjes... hoop dat ie het volhoud

• JokerLash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-06 10:01
Is mooi dat het werkt en ook nog eens direct met een OC, maar is je systeem niet supertraag omdat je mem de hele zooi niet kan bijhouden?

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 10:53
Zet is een WCPUID screenshot neer ofzo :)

• ExcaliburDexter
  • Laatst online: 07-06-2025
Hier was al eens een draadje over, al ging dit hoofdzakelijkover de KT7a echter ook de non a versie bleek te werken met T'bred's @ 20 (en hoger) * 100MHz

[rml][ Ervaringen] Athlon XP (Palo/T'bred) op een Abit KT7A[/rml]

In dit draadje staan ook nog de volgende links naar andere fora waar meer ervaring met VIA 133 chipsets en T'breds aanwezig is:
http://www.forum-inside.d...age.cgi?forum=14&topic=29

[ Voor 19% gewijzigd door ExcaliburDexter op 26-06-2003 15:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Athlon 2400 B gekocht dus een AIHUB geval (boxed) dus ik gebruik deze standaar koeling. De temp wordt niet hoger dan 46 graden en draait stabiel (heb em er nu 4 uur in zitten)

Hoe het werkt lees je in de url, maar dat het werkt is zekers !! volgens sisoft is ie nu sneller dan een Atlon 3000/512 of een 3.06 P-4 !. Ik zal binnenkort even wat screenshots maken.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even voor de duidelijkheid, ik heb GEEN mods toegepast, dus ik heb helemaal niets aan de processor of mainboard gedaan. Gewoon erin prikken en klaar !.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Je hebt wel een lagere FSB zo en das wel jammer... Verder is het natuurlijk een leuke upgrade als je geen zin in een nieuw mobo hebt.

Verwijderd

Dat heb je goed gedaan, maar het is wel een kwestie van geluk hebben, dat je een nieuwe proc op z'on oude mobo kan plaatsen

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

en dan hierna condensatoren vervangen of zijn die nog goed :?

anders kan je alsnog een nieuw bord kopen :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
inderdaad ongelofelijk :).

Maar zal die in het echt ook sneller draaien dan een XP 3000 of een 3,06

Dat betwijfel ik :).

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:18

boesOne

meuh

Wil ie ook vanuit een koude start opstarten.
Issue was vaak dat je ff op reset moet tikken anders bleef ie hangen..

Damn.. dit wil ik met mijn MSI kt7 pro2a proberen..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• manowar
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 22:08
zeer nice dit :) , maar de geheugen bandbreedte zal ook niet erg veel zijn als je echt wat dingetje´s gaat doen gaat het geheugen naar mijn smaak toch een bottleneck worden

system spec: http://specs.tweak.to/3452 ..

Verwijderd

Netjes ik denk niet zozeer dat het geheugen de bottleneck word, ik vraag me alleen af hoelang dit blijft draaien .

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Greater schreef op 26 juni 2003 @ 15:00:
Hopelijk houdt de Clock generator het vol.
Eh, wat heeft die ermee te maken :? De FSB draait gewoon op 100MHz :z

De multiplier is wel flink hoog, maar dat is voor de CPU geen probleem, daar telt alleen de uiteindelijke clockspeed :)

Dat dit goed gaat is verrassend ivm de multiplier, voltage en BIOS

Oslik blyat! Oslik!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:41

NBK

Weercam-Avatar

-boesOne- schreef op 26 June 2003 @ 15:52:
...
Damn.. dit wil ik met mijn MSI kt7 pro2a proberen..
Zeg...als je dat gedaan heb, laat dan ff weten of het gelukt is :)

[ Voor 21% gewijzigd door NBK op 26-06-2003 16:16 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 08:08

Mon

Hmm dit is best interessant. Ik vraag me af of mijn Abit KT133-E mobo zoiets ook zou kunnen. Ookal is het natuurlijk wel jammer van de trage geheugenbus en fsb.
Maar nu draait ie dus op 23*100 = 2300mhz = sneller dan een 3ghz pentium4?!

• ExcaliburDexter
dion_b schreef op 26 juni 2003 @ 16:09:
[...]
Dat dit goed gaat is verrassend ivm de multiplier, voltage en BIOS
1) De multiplier zit boven de 12above (13 bij abit en bij andere 12,5) en dus een stapje hoger werkt dan de normale multiplier. 4 zal dus 14 worden en 6 zal 15 worden al werkte dit niet in een logische volgorde en bij ieder mobo anders (ff uitproberen wat wat is dus).

2) Voltage is alleen maar een beetje omlaag gegaan en als het KT133 mobo niet zo laag kan geven maakt het ook niks uit want de T'breds kunnen best wel wat hebben kwa voltage. Echter dat deze moederborden dit wattage kunnen trekken is verrassend.

3) De bios is dus alleen een klein probleem (zie punt 1) je weet niet welke werkelijke multiplier bij de gekozen BIOS multiplier hoort.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:41

NBK

Weercam-Avatar

ExcaliburDexter schreef op 26 June 2003 @ 16:20:
[...]

1) ...

2) Voltage is alleen maar een beetje omlaag gegaan en als het KT133 mobo niet zo laag kan geven maakt het ook niks uit want de T'breds kunnen best wel wat hebben kwa voltage. Echter dat deze moederborden dit wattage kunnen trekken is verrassend.

3) ...
op zich niet...mijn duron 1200 trekt meer vermogen dan mijn palomino 1800+

[ Voor 39% gewijzigd door NBK op 26-06-2003 16:25 . Reden: moet "bekijk bericht" knopje wat vaker gebruiken ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• brooks123
  • Laatst online: 12-07 21:25
leuk, maar dat gebeurt al een tijdje met de asus a7v planken en 1700/1800XP's.
Alleen moet je die unlocken door de 5e bridge door te snijden. Zo hebben sommige hun 1800XP met de a7v (100fsb) op 2000mhz. lopen.
(www.a7vtroubleshooting.com). Maar het blijft een leuke mogelijkheid...

signature

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

je hebt toch wel goede kastkoeling ? Je mobo is nu nl aardig overgeclocked en je elco's krijgen het best wel zwaar krijgen...

Dus als je nog geen casefans hebt, ik zou er toch maar even 2 inhangen

• ExcaliburDexter
NBK schreef op 26 June 2003 @ 16:24:
[...]

op zich niet...mijn duron 1200 trekt meer vermogen dan mijn palomino 1800+
maar niet meer dan een 2000+ en dus zeker niet meer als een 2400+

Verwijderd

Deorgere schreef op 26 June 2003 @ 14:57:
Klinkt wazig ja.. Daar zijn de mobo's helemaal niet voor gemaakt.. :)
Ach, zulke truuks waren in het verleden al wel vaker mogelijk. Dat is het betere tweakwerk :) Zoals bijvoorbeeld een K6-2 500 Mhz op 6*83 Mhz op een mobo met iTX chipset, via een remapping van de 2x muliplier. Alleen hopen dat je mobo het juiste voltage ondersteunt.

Mijn ervaring is toch, dat je met zulke systemen in de praktijk heel erg tegen de geheugenbandbreedte als bottleneck aanloopt. Een dergelijk systeem haalt maar ongeveer een derde van de bandbreedte van een modern nForce-2-systeem met dezelfde proc. Het heeft dus vooral nut voor applicaties die veel CPU-power nodig hebben, maar niet al teveel geheugenbandbreedte. Anders schiet je er uiteindelijk nog weinig mee op.

Maar wel leuke twiek, vooral interessant voor tweakers met de kleine beurs of gewoon leuk als 2de PC (servertje?).

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

kwie nie maar de topicstarter geft aan dat er max en 1200 duron in kan. ben ik dan gek ??
hier staat een kt7-raid te draaien meteen 1300 duron

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-08 23:13
Leuk, maar wel jammer dat je dingen als SSE moet missen. De KT133 ondersteund die nieuwe instructiesets niet....

• Sir_Killalot
Gompy58 schreef op 26 June 2003 @ 17:12:
kwie nie maar de topicstarter geft aan dat er max en 1200 duron in kan. ben ik dan gek ??
hier staat een kt7-raid te draaien meteen 1300 duron
Misschien is hij die vergeten maar een 1300 Duron is ook een 200 Mhz proc dus tis niet raar dat hij werkt op de KT7 ;)

http://www.abit.com.tw/ab...therBoard&pMODEL_NAME=KT7

• Sir_Killalot
Cutebritney schreef op 26 juni 2003 @ 17:18:
Leuk, maar wel jammer dat je dingen als SSE moet missen. De KT133 ondersteund die nieuwe instructiesets niet....
Hier staat het wel bij: http://home.quicknet.nl/mw/prive/macv/cpu3.jpg :?

Verwijderd

Wrom staat er M8?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

jeetje.. ik heb eigenlijk net die KT7RAID van de hand gedaan (nadat die gerepareerd is btw door ABIT van lekkende condensators..)..

Verwijderd

Misschien de proc wel maar de chipset niet?

Verwijderd

edit:
Wrom geen fsb en multiplier in wcpuid?

nu wel edit:

oops per ongeluk gequote

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 17:28 ]

Verwijderd

Cutebritney schreef op 26 juni 2003 @ 17:18:
Volgens mij hoort zelfs dàt te werken met de nieuwste Abit-BIOS A9 :) .

De KT133 gaat net zo met SSE om als de KT133A, het zou imho dus gewoon moeten werken. Maar dit weet ik niet zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Hebben jullie de scores gezien van sisoft sandra.... draait als een speer !!, dmv remapping draait deze Athlon op 23 x 100. De max van de abit is geloof ik 13 X.

Ik hoef dus NIETS door te knippen of wat dan ook ivm de B versie van deze Athlon als ik me niet vergis. Met de A versie zouden er problemen ontstaan. Ik weet dat dit werkt vanaf de Athlon 2100 (let op de stepping !!!) Vanaf de 2400 en hoger werkt het altijd met de B versie.

de 23 x100 krijg ik door in het bios de 1000 in te stellen, deze mapt naar 23keer, dus 2300. Ik kan em ook op 1050 zetten ( = 2400) dus 24 x 100 !!!! maar dan moet de vcore op 1.85 en geeft mijn mem problemen. Nu draait ie op 1.80 en alle settings in turbo stand. Dus max performance. Het lijkt wel dat dit board BETER te overclocken is dat een KT400 board ivm de FSB en mulitplier. Ik lees overal dat men met moeite de 2300 kan halen terwijl mijn systeem dit juist moeiteloos haalt met de standaard luchkoeler welke bij de processor in the box zat !!!

Wat wel waar is, is het geheugen.... deze heeft een score wat ruim de helft lager zit dan met ddr geheugen, maar toch nog een respectabele 997 score opleveret in sandra en dat voor SDRAM ! (wel A-merk, maar GEEN corcair of kingston etc)

Wat me wel opviel is inderdaad de problemen met de condensators.... tijdens de wissel van de proc. Zal mijn soldeerbout wel weer eens uit het vet halen. ik merk er nog niets van, maar ze lekken wel al!)

• AleXtc
  • Laatst online: 06-07 14:43

AleXtc

Wannabe Pirat

Lerkkuuuuur door tuffen met je SDram :P Zo'n snelle proc heeft echt geen zin meer hoor op dat oude bord

Verwijderd

foutje

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 17:41 ]

• Sir_Killalot
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 17:39:
Wat me wel opviel is inderdaad de problemen met de condensators.... tijdens de wissel van de proc. Zal mijn soldeerbout wel weer eens uit het vet halen. ik merk er nog niets van, maar ze lekken wel al!)
Als ze nu al lekken dan gaat het niet goed :D

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 12:43

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Hebben jullie de scores gezien van sisoft sandra.... draait als een speer !!, dmv remapping draait deze Athlon op 23 x 100. De max van de abit is geloof ik 13 X.

Ik hoef dus NIETS door te knippen of wat dan ook ivm de B versie van deze Athlon als ik me niet vergis. Met de A versie zouden er problemen ontstaan. Ik weet dat dit werkt vanaf de Athlon 2100 (let op de stepping !!!) Vanaf de 2400 en hoger werkt het altijd met de B versie.

de 23 x100 krijg ik door in het bios de 1000 in te stellen, deze mapt naar 23keer, dus 2300. Ik kan em ook op 1050 zetten ( = 2400) dus 24 x 100 !!!! maar dan moet de vcore op 1.85 en geeft mijn mem problemen. Nu draait ie op 1.80 en alle settings in turbo stand. Dus max performance. Het lijkt wel dat dit board BETER te overclocken is dat een KT400 board ivm de FSB en mulitplier. Ik lees overal dat men met moeite de 2300 kan halen terwijl mijn systeem dit juist moeiteloos haalt met de standaard luchkoeler welke bij de processor in the box zat !!!

Wat wel waar is, is het geheugen.... deze heeft een score wat ruim de helft lager zit dan met ddr geheugen, maar toch nog een respectabele 997 score opleveret in sandra en dat voor SDRAM ! (wel A-merk, maar GEEN corcair of kingston etc)

Je kon die condensators toch gratis laten vervangen door abit? zie hier: nieuws: Lekkende condensators vaak nekslag voor moederbord

* zandpaddo kijkt is ff of zijn kt7a nog niet lekt

Maakt het ook nog uit welke revisie je hebt van je kt7(a). Stuit je niet op dezelfde mogelijke bootproblemen als dat je er een palomino inzet?

Verwijderd

zandpaddo schreef op 26 juni 2003 @ 17:46:
Maakt het ook nog uit welke revisie je hebt van je kt7(a). Stuit je niet op dezelfde mogelijke bootproblemen als dat je er een palomino inzet?
Die bootproblemen waren toch sowieso al niet zo dramatisch? Was toch hooguit een kwestie van een harde reset en gaaaaaan?

Verwijderd

Topicstarter
Nee het maakt NIETS uit welke revisie je hebt, ik heb de KT7 (NON -A) revisie 1.0 dus de allereerste die uitkwam. Van die kern weet ik niets af, Weet alleen dat je de AIUHB dus de B versie moet hebben, toevallig zijn alle 2400+ dit als ik het goed heb. Die bootproblemen zijn er totaal niet.... Deze truuk werkt met alle KT7 en KT7A boarden. Ik vermoed dat andere merken zoals msi etc het dan ook moeten doen. Als je een 2100 heb liggen moet je dus de B hebben en niet de A.

p.s. ik heb de plaatjes even geupdate. Ivm vergelijking met andere AMD en INTEL systemen:

http://home.quicknet.nl/mw/prive/macv/cpu1.jpg (CPU)
http://home.quicknet.nl/mw/prive/macv/cpu2.jpg (MULTIMEDIA)
http://home.quicknet.nl/mw/prive/macv/cpu3.jpg (WCPUID)

Verwijderd

Even één vraagje: gaat je geheugenscore ook omhoog na je processorupgrade of blijft deze (nagenoeg) hetzelfde? Ik zou het laatste verwachten, als je tenminste FSB en timings ook hetzelfde laat.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 19:08 . Reden: typo ]

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
!!!!!!! als ze lekken heb je idd een probleem :9
Maaruhh het kan wel draaien als een speer maar dat sdram zal je speed flink naar beneden halen natuurlijk, toch wel cool, op zòn oud moederbord 1 van de nieuwere procs draaien . k`zou zeggen probeer lekker een barton 2500+ :D

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Verwijderd

Topicstarter
Of het geheugen hetzelfde draait weet ik niet omdat ik geen meting had gedaan VOOR de upgrade (Duron 650) maar ik vermoed dat die hetzelfde draait omdat er geen wiziging heeft plaatsgevonden.

Over het trage SDRAM het volgende: ik merk gewoon dat het systeem veeeeeele malen sneller is geworden. Een kleine test met bijv het capturen van video, ik kan nu eindelijk 720/480 (of zoiets) capturen terwijl daarvoor dit echt niet ging. De HD's waren snel genoeg alleen de cpu niet. Nu wel !!

Ik vraag me af wanneer ik die zg bottleneck tov DDR geheugen zal merken in de praktijk dan... Nu merk ik daar niets van het systeeem is echt merkbaar razendsnel geworden.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
wat voor programma's hebben eigenlijk veel geheugen bandbreedte nodig?

specs

• boesOne
  • Laatst online: 16:18

boesOne

meuh

gladiool schreef op 26 June 2003 @ 20:04:
wat voor programma's hebben eigenlijk veel geheugen bandbreedte nodig?
Games

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:11

KneoK

Not in a million lightyears

...

...
Allereerst vreemd dat je geheugen problemen oplevert want je FSB is ongewijzigd.

Dan nog over het overclocken, de reden dat de meesten de 2300 niet halen is omdat bij die mensen de FSB dikwijls ver over de 150 (waarschijnlijk zelfs verder dan 166) en jij blijft steken op de 100 en alleen met je multiplier kunt klooien.
23x100 is in de meeste gevallen een stuk makkelijker te behalen dan bijvoorbeeld 13x175 om maar wat te noemen.

• Theguide
  • Laatst online: 26-06-2025
(jarig!)
Allereerst mijn dank voor de topic poster, zonder wie ik nu nog steeds met een duron 1,2 Ghz opgescheept had gezeten _/-\o_

Het werkt inderdaad als een speer! Merkbaar veel sneller, Vietcong ging zelfs ongeveer met 20 fps omhoog!

Op 2300 Mhz wilde m'n systeem helaas niet stabiel draaien, maar ik ga die 7,5 mp eens proberen oftie op 2200 Mhz wil draaien.

Op 2000Mhz draaitie sowieso rock stable.

Vraagje tussendoor: hoe kan ik trouwens zien welke revisie mobo ik heb? Ik had gelezen dat je met revisie 1.3 een (geprepareerde) kt7a bios kon flashen zodat ook nog de cpu in de bios herkend wordt. Dat "unknown cpu" staat toch niet zo mooi :)

Fuck me if I'm wrong, but isn't your name Gretchen?

Verwijderd

Vraagje tussendoor: hoe kan ik trouwens zien welke revisie mobo ik heb? Ik had gelezen dat je met revisie 1.3 een (geprepareerde) kt7a bios kon flashen zodat ook nog de cpu in de bios herkend wordt. Dat "unknown cpu" staat toch niet zo mooi
Je revisie versie staat op een stickertje waarschijnlijk op je ISA slot geplakt.

Verder geld die rev 1.3 voor de KT7A (raid) MoBo's. Deze ondersteunen standaard de XP1800+ en hoger procs.
Ikzelf heb een KT7a Raid rev 1.0 (volgens abit kon de BIOS versie nieuwer dan 64 daar niet op geflashed worden.: Echter er zijn vele succesvolle voorbeelden met de laatste BIOS versies voor de rev 1.3 op de rev 1.0

Ik heb nu dan ook op mijn rev 1.0 een XP 2100+ draaien. Feit blijft het al eerder genoemde probleem met de geheugenbandbreedte. Het systeem draait niet ECHT snel. (maar voor mijn behoefte meer dan genoeg en er is duidelijk verschil met de Duron 700 die er voorheen in zat)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2003 09:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben blij dat inmiddels 2 personen nav deze topic het hebben geprobeerd ! 2300 (7.5) haal je wel, maar alleen als je de vcore op 1.80 of zelfs iets hoger zet. Aangezien de 2400 goedkoper lijkt te worden dan de 2100 is dat mooi.

Je kan ook zelfs nog de 1000 (2300) en 1050 (2400) proberen

Ik heb em nu op 750 (2200) gezet met de voltage op 1.775 en dat draait stabiel. Met een standaar out of the box cooler op zon 46 graden. 1000 werkt dus ook maar in mijn geval alleen als ik de voltage nog hoger zet. Voor de rest heb ik dus de meest agressieve timing settings in het bios gezet (turbo/cas2/nodelay/4-way etc etc)

Je moet het zo zien: ik heb geen zin om een mainboard, en geheugen en processor te kopen. Ik heb de nl een 512 sdram en een 256 sdram module erin. Ondanks dit heb ik een mooie snelheid, kan ik goed meekomen en haal ik de benodigde fps'en en dat voor rond de 100 Euro !! dat is alles.

Zijn er nog meer mensen die het hebben geprobeerd ?

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

ik heb een hele tijd zonder problemen gedraaid met een palominom, en daarna een thouroubred-a, op mijn kt7 (a) deze draaide zelfs op 145fsb (was een 1700+ o/c 1740MHZ)

echt schokkend kan ik topicstarter niet noemen...het remappen van multipliers is al tamelijk oud.
dat deed mijn AMD k6 op SS7 boord namelijk ook al...

nu maar een asus a7n8x gehaald met een 1gb ram :), je wilt ook eens wat anders....

Verwijderd

AleXtc schreef op 26 June 2003 @ 17:40:
Lerkkuuuuur door tuffen met je SDram :P Zo'n snelle proc heeft echt geen zin meer hoor op dat oude bord
Dan heb jij nog nooit een snelle cpu in een oud bord gehad....

Zeker wel merk je die snelheid.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
AleXtc schreef op 26 June 2003 @ 17:40:
Boor zijn werk even de grond in..... :r
Al is het alleen voor de uitdaging en om aan te tonen dat het kan, dat wil toch niet zeggen dat hij 24/7 die machine laat draaien?

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:22
werkt dit nou bv ook met een asus a7v met de kt133 chipset?

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
ik heb al enige tijd een barton 2500@2600 op een k7t266 pro2 ru draaien :) dmv pin mod, en volt mod op mobo

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Freezerator schreef op 30 juni 2003 @ 18:36:
werkt dit nou bv ook met een asus a7v met de kt133 chipset?
Mijn A7V wilde niet een POSTen met een Duron met morgan core. Dus ook niet met een t-bred

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

Ik weet dat dit topic al oud is en als de modjes zoiets hebben van dat kan hij beter op een andere manier vragen moeten ze dat even aangeven, Dit leek mij de beste optie!

zal beginnen met mijn specs:

Abit KT7-RAID met KT133 chipset Bios is geflasht met A09 zoals in TS staat
Proc AMD 800MhZ thunderbird --> wil ik naar athlonXP 2100+/2400+
infineon 512mb sdram 133mhz

de rest lijkt me niet echt van belang maar die kan je anders in mijn sig zien!

Nu lezen jullie al dat ik graag mijn proc wil upgraden naar een AthlonXP 2100+ nu heb ik deze nog niet gekocht omdat ik nog met een aantal vragen zit!

Als ik nu mijn FSB/PCI clock (zo staat ie aangegeven in softmenu) naar 133 breng wil mijn pc niet meer opstarten, krijg ik dit probleem ook als ik mijn nieuwe proc heb? (heb nog niet aan voltages gesleuteld omdat 6x133(=798) het ook niet doet)

Hoe weet ik dat ik een B AIUHB versie in handen heb niet een andere (die versie zegt me werkelijk helemaal niets)?

Ik heb al geprobeerd in van users te bereiken die het ook gelukt is in dit topic maar tot nu toe heb ik nog geen bericht van hem! ook als ik op internet zoek kan ik niks vinden (overal staat dat athlonXP niet ondersteunt wordt)

edit:
nog een vraag

Ik heb nu de zalman CNPS6000-Cu (waaier vorm) is deze ook sterk genoeg voor een athlonXP 2400+ (of 2100+)? Ik heb hiernaar gezocht en ze zeggen dat het voldoende is maar ik heb liever iemand die mij dat verteld die ervaring heeft of het zeker weet!

Ik was iets te snel met editten kom net op de zalman site en daar staat het heel duidelijk uitgelegd http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps6000Cu.htm

[ Voor 19% gewijzigd door Dreamer op 12-11-2003 16:01 ]

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• Dreamer

Dreamer

Foutje

Aangezien hij uit de lijst is van PMG en het meer dan 24 uur geleden is wil ik hem 1 keer ff een subtiel schopje geven!

specs | specs server

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
je zal het met de 100(200ddr) mhz fsb moeten doen, aangezien de kt133 niet hoger kan.
de chipset kan hooguit een aantal mhz'jes opgeschroefd worden.

Verwijderd

AIUHB staat op de zwarte sticker op de CPU, die B geeft de B core aan, die je dus moet hebben.

Voor een KT7, ook de KT7A trouwens omdat de CPU op dit bord bij hoger dan 12,5 multipliers dan FSB 133 weigert, kom je uit op de CPU instellen op multiplier "12,5~ X en hoger" bij een FSB van 100 Mhz.
(Overigens komt hij standaard door de instelling van de CPU-bruggen al op met de multiplier op "12,5 en hoger".....)

De CPU vertaalt dan die 12,5~ multiplier naar 20x en dus heb je 2000Mhz ;)

De VCore moet je op 1,65 zetten voor een 2100+ omdat die standaard net te laag staat. De 2400+ heeft al 1,65.

Neem wel een behoorlijke koeler, een Whisperrock doet het wel. :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 04:10 ]

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Dit is toch wel erg interesant. (ik had de originele thread gemist). Ik zit hier nogaltijd vrolijk te werken met een:

- TB900@1Ghz op een KT7
- Alpha PAL6035MFC + Delta 60MP (en natuuuurlijk Artic Silver ;) )
- 512MB Infineon PC133 (@133Mhz+CAS2),
- ASUS V7700 GeForce2 GTS 32MB Deluxe
- nog veel meer meuk
- En dit alles in een Antec SX1030BEC kast met 4x 80mm Antec fans

Ik zou gaarne upgraden naar een geheel sneller systeem (P4 3Ghz HT, 1024MB DDR, ATI Rad9800Pro etc etc) maar ja, daar heb ik nu even geen geld voor.

Wat voor mogelijkheden heb ik hier nog mee? Een Athlon XP 2400+ (2Ghz) zou kennelijk wel moeten werken (of niet? tis laat - ik heb moeite mijn oogjes open te houden) ... dan zou ik voor 99 euro een aardig upgrade-je kunnen doen hoop ik. D.w.z. wat zou ik aan betere prestaties kunnen verwachten? Ik weet het.. geheugen, videokaart.. tis allemaal oud.. dus ik verwacht geen P4 prestaties ofzo maar zou ik met games wat FPS kunnen winnen bv?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Weinig winst te halen als je naar benchmarks kijkt.

De rekenkracht gaat wel flink vooruit, maar 3DMark 2001 reageert hoofdzakelijk op geheugensnelheid. Spellen lopen wel soepeler.. ;)

Enneh.. die GF2 zal toch niet veel verder op te krikken zijn vrees ik.....

• Dreamer

Dreamer

Foutje

Verwijderd schreef op 14 november 2003 @ 04:30:
Weinig winst te halen als je naar benchmarks kijkt.

De rekenkracht gaat wel flink vooruit, maar 3DMark 2001 reageert hoofdzakelijk op geheugensnelheid. Spellen lopen wel soepeler.. ;)

Enneh.. die GF2 zal toch niet veel verder op te krikken zijn vrees ik.....
als je de onderstaande poster mag geloven is er zeker wel een positief verschil bij de spellen
Theguide schreef op 30 juni 2003 @ 09:04:
Allereerst mijn dank voor de topic poster, zonder wie ik nu nog steeds met een duron 1,2 Ghz opgescheept had gezeten _/-\o_

Het werkt inderdaad als een speer! Merkbaar veel sneller, Vietcong ging zelfs ongeveer met 20 fps omhoog!

Op 2300 Mhz wilde m'n systeem helaas niet stabiel draaien, maar ik ga die 7,5 mp eens proberen oftie op 2200 Mhz wil draaien.

Op 2000Mhz draaitie sowieso rock stable.

Vraagje tussendoor: hoe kan ik trouwens zien welke revisie mobo ik heb? Ik had gelezen dat je met revisie 1.3 een (geprepareerde) kt7a bios kon flashen zodat ook nog de cpu in de bios herkend wordt. Dat "unknown cpu" staat toch niet zo mooi :)
Je moet natuurlijk wel een fatsoenlijke videokaart hebben om dit waar te kunnen maken!

specs | specs server

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Hmm ik moet het toch es gaan proberen denk ik. :) En wat betreft videokaart - daar komt wel es een andere in hoor maar vlak een GF2 GTS 32MB niet uit. Tis geen MXkaartje hoor... en games als Black Hawk Down enzo draaien daar prima mee :)

Maar op deze manier kan ik stap voor stap de boel een beetje gaan upgraden - eerst die snellere CPU, dan een betere gfx card (GF FX5600? Is dat wat? Of een ATI Rad. 9x00?) en dan een ander mainboard met DDR RAM.

PS: Mijn Alpha PAL6035MFC past ook gewoon op een 2400+ XP?

[ Voor 7% gewijzigd door tazzman op 14-11-2003 10:46 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid heh, ik HEB ZELF een XP2100/GF4Ti/KT7-RIAD systeem.

Voorheen met een TB1333@1450.
Het is dus geen vermoeden maar het is ervaring... ;)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Dus het is wel de moeite waard? Ik kan altijd nog een andere videokaart kopen als 2e stap. (Een GF FX5600?). De flightsims die ik nu speel zijn voornamelijk van de CPU afhankelijk ipv de videokaart - dus daar zou ik toch wel iets moeten merken?

• Dreamer

Dreamer

Foutje

Eigenlijk doe ik het ook niet zo voor de spellen

Dit is gewoon een mooie optie om een grote aanschaf in tweeen te splitsen

nu proc als ik dan weer geld heb mobo+mem als ik dan weer geld heb weer een nieuwe proc!

specs | specs server

Verwijderd

dreamer schreef op 14 november 2003 @ 14:25:
Eigenlijk doe ik het ook niet zo voor de spellen
;) Same here.

Sterker nog, ik ben nu zo tevreden met het systeem dat ik denk dat de volgende upgrade pas komt als de hele AMD//Athlon 64 ontwikkeling mainstream is geworden en betaalbaar is.

tazzman ->
Ik weet niet of het veel nut heeft om nu een dure videokaart te kopen met dat moederbord. Ik gok dat een Radeon met deze combinatie sneller en soepeler werken zal.

Aan de andere kant is NVidia wat makkelijker op het moment met drivers, en dan wordt de strijd tussen een Radeon 9200 (De oude 8500 in een nieuw jasje) en een GF4Ti kaart.

Waar je denk ik naar moet kijken is of er info op het web te vinden is over de compatibiliteit van een AGPx8 kaart en dit mobo. Nut en stabiliteit, tegen snelheid en prijs.

(PS Omdat je vast zal zitten aan een FSB van 100 Mhz, denk ik dat je toch niet mee kunt komen kwa prestatie onder DX9. Niet dat je daar nu last van zult hebben, maar een 3DMark2k3 benchmark zal tegen blijven vallen. Vrees ik..)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2003 15:45 ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Nou zie het meer als "upgrade in stapjes". Ik zit te denken aan misschien een Radeon 9700 Pro of een Radeon 9800 (non pro).. is nu handig en voor de toekomst. Benchmarks zeggen me niet zo veel, ik ben niet meer zo benchmark-focussed zoals 3 jaar geleden (toen ik dit systeem bouwde... those where the days.. :) ).

Het gaat mij gewoon om wat meer FPS bij games zoals Black Hawk Down en voornamelijk betere FPS met Falcon 4.0.

En dat voor niet al te veel geld :)

Verwijderd

Radeon 9600 + XP2100~2400 zal wel een aardige verbetering geven denk ik. :Y)

Hou d'r alleen wel rekening mee dat de CPU-koeler en de voeding het allemaal misschien niet kunnen trekken.

(Zelf heb ik een Swift MC462 koeler en een Qtec 550 watt voeding....)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ik hoop dat het met mijn Alpha PAL6035MFC + Delta 60MP nog wel gaat lukken (anders maar een 60HP op plakken ofzo). :) De voeding is een Antec SX303 300watt PSU. Zowel koeler als voeding zijn van zeer goede kwaliteit dus daar maak ik me niet echt zorgen over. :)

PS: het wordt denk ik een 2400+ en een Radeon 9800 denk ik. :) Kan ik in de toekomst nog een ander mainboard + geheugen kopen en klaar zijn we.

[ Voor 22% gewijzigd door tazzman op 14-11-2003 17:48 ]

• Dreamer

Dreamer

Foutje

Ik ga er toch wel vanuit dat mijn zalman 300watt voeding goed genoeg is! als dit niet het geval is heb ik nog wel een 300 watt voeding liggen, daar kan ik dan me hd cdrom brander en dvd op aansluiten!

specs | specs server

Verwijderd

Ik heb ook zo'n geval, in mijn geval is het een xp1700+@2300mhz@1.85v (22x105) op een kt7a, echter ik heb een probleempje (schijnt vaker voor te komen) dat ik geen hoge fsb's meer kan draaien. mijn max is 110 Mhz.
Ik overgens mijn 1700+ aangepast (bruggen) zodat hij als 2200+ herkent wordt, op die manier heb ik de multipliers boven de 12.5 i.p.v. eronder

Eerder draaide ik een t-bird 1333@1705@2.13v (11x155)

Alles draait perfect op een Aopen 300 Watt (die bij mijn hq-08 zat), inc 4 hdd's een dvdbrander, dvdspeler en een ti4200@290/580

Maar daar zal wel zo'n beetje zijn max liggen, want met de oudere setup kon ik mijn ti4200 niet overclocken(allerlei errors), maar dat gaat nu wel.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2004 12:06 ]

Pagina: 1