Verwijderd

Topicstarter
ik heb een nytech-camera uit de lidl

nu staat er in de manual dat je - bij een stand 'automatisch' foto's trekken - om een foto te maken de knop eerst half moet indrukken, effe wachten (dat de goeie instellingen worden ingezet) en dan pas volledig mag indrukken

mijn vraag is nu : is dat ook zo bij alle digitale camera's als je op 'auto' foto's trekt?
want da's nogal vervelend, zeker als je dat moet uitleggen aan de mensen...
en als je inééns doorduwt zonder te wachten, heb je dan echt een super-slechte foto?

Verwijderd

Waar slaat de topic-titel op als je het hebt over scherpstellen ? Als je de sluiterknop half indrukt gaat ie scherpstellen, en als je dan doordrukt maakt ie de foto. En dit is met vrijwel elke camera zo, alleen met de professionelere cams (die ik heb bijvoorbeeld) kan je het ook handmatig doen (zelf scherpstellen dus). Zo kan je dus in 1x doorduwen.

Je vraag over 1x doorduwen, dat kan je toch wel ff proberen ? Dat hoeven wij niet uit te leggen neem ik aan.

Verwijderd

Topicstarter
sorry ik dacht dat de 'sluitertijd' de tijd is dat hij scherpstelt... blijkbaar niet dus?
met mijn camera kan ik ook handmatig instellen maar ik kan dat allemaal niet hoor

en als je zegt dat dat bij alle camera's zo is: hoe leggen jullie dat dan uit aan iemand (als je wilt dat een voorbijganger een foto trekt van jou)?

Verwijderd

Je moet gewoon het knopje eerst half indrukken om te focussen, daarna als hij scherp is doordrukken om de foto te maken. Voorbijgangers weten dat ook wel want vrijwel elk fototoestel werkt zo, behalve die kartonnen dingen van de hema. :)
Dit is echt wel makkelijker voor een voorbijganger dan handmatig focussen :)
En je kan meestal niet in 1 keer doordrukken. Bij mijn G3 en Eos30 iig niet. Je kan pas doordrukken als hij echt scherpgesteld is.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 13:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 13:36:
Voorbijgangers weten dat ook wel want vrijwel elk fototoestel werkt zo, behalve die kartonnen dingen van de hema. :)
En je kan meestal niet in 1 keer doordrukken. Bij mijn G3 en Eos30 iig niet. Je kan pas doordrukken als hij echt scherpgesteld is.
voorbijgangers die nooit een fototoestel gebruiken weten dat niet en zo zijn er heel veel hoor, geloof me :) ikzelf bijvoorbeeld gebruik ook pas sinds zeer kort een fototoestel en ik wist dat dus ook niet (en ik ben direct begonnen met een digitaal fototoestel, misschien niet zo slim van mij?)
ik dacht dat bij analoge fototoestellen je onmiddellijk kan doordrukken...

bij mijn nytech is er ook wat tegendruk als je probeert onmiddellijk door te drukken maar je kan het dan wel 'forceren' ... of is tegen dat je het 'geforceerd' hebt de focus al goedgezet?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-02 16:21

tweakerbee

dus..?

Analoog kun je onmiddelijk doordrukken, maar dan heb je een onscherpe foto.
Bij m'n Canon PowerShot A70 stelt hij ook nog scherp als ik hem (in de auto stand) in een keer doordruk nog scherp, en ook ongeveer in een seconde.

Of jouw camera dat doet weet ik niet (LIDL camera klinkt ook als een iets andere prijsklasse dan de A70). Probeer het gewoon een keer uit. Kost niks om met die cam te spelen ;)

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 13:50:
[...]

voorbijgangers die nooit een fototoestel gebruiken weten dat niet en zo zijn er heel veel hoor, geloof me :) ikzelf bijvoorbeeld gebruik ook pas sinds zeer kort een fototoestel en ik wist dat dus ook niet (en ik ben direct begonnen met een digitaal fototoestel, misschien niet zo slim van mij?)
ik dacht dat bij analoge fototoestellen je onmiddellijk kan doordrukken...

bij mijn nytech is er ook wat tegendruk als je probeert onmiddellijk door te drukken maar je kan het dan wel 'forceren' ... of is tegen dat je het 'geforceerd' hebt de focus al goedgezet?
Maar goed, ik weet niet hoe oud jij bent ? De meeste volwassenen hebben wel eens een camera in hun handen gehad, en weten wel dat je eerst half moet indrukken, en dan door moet drukken ...

Edit: Ik zie het al, je bent 25. Maar goed, het lijkt mij dat de meeste mensen wel weten hoe een foto toestel werkt .. Excuse me if i'm wrong.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 14:15 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Bij mijn vorige camera kon je gewoon de knop helemaal indrukken, en de camera ging dan door met focussen en nam meteen de foto. Ook als je de knop daarna al had losgelaten. Bij mijn huidige camera gaat hij ook focussen en neemt hij de foto als de knop helemaal wordt ingedrukt, maar dan moet de knop wel ingedrukt blijven tijdens het focussen en afdrukken. LAs je mensen uitlegt dat ze de knop moeten indrukken totdat (bijvoorbeeld) het rode lampje gaat branden dan lukt het meestal wel.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Dr. Boktor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09-2025
Maar goed, ik weet niet hoe oud jij bent ? De meeste volwassenen hebben wel eens een camera in hun handen gehad, en weten wel dat je eerst half moet indrukken, en dan door moet drukken ...
Kennelijk ben je zelf nog niet zo heel erg volwassen. Dat halve doordrukken is pas bij de nieuwere toestellen. Twintig jaar geleden was dat nog niet zo.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 14:14:
[...]

Edit: Ik zie het al, je bent 25. Maar goed, het lijkt mij dat de meeste mensen wel weten hoe een foto toestel werkt .. Excuse me if i'm wrong.
Hierin ben je toch een beetje fout vrees ik.
Mijn vriendin haar camera is ook zo dat je moet half drukken en dan doordrukken, en 9 op 10 mensen snappen het gewoon niet.
Eentje hebben we het 2 keer uitgelegd, toen nam hij zogezegd een foto en later bleek dat er helemaal niks opstond, dus had hij het nog niet gesnapt. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 14:14:
[...]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51
Heb ik wel gelezen, 't was louter informatief hoor. :)

Verwijderd

Topicstarter
Fire69 schreef op 26 June 2003 @ 14:35:
[...]

Hierin ben je toch een beetje fout vrees ik.
Mijn vriendin haar camera is ook zo dat je moet half drukken en dan doordrukken, en 9 op 10 mensen snappen het gewoon niet.
Eentje hebben we het 2 keer uitgelegd, toen nam hij zogezegd een foto en later bleek dat er helemaal niks opstond, dus had hij het nog niet gesnapt. :)
ik ben blij dat er tweakers zijn die het probleem snappen en beamen dat het inderdaad gebeurt...
maar euh... wat doen we eraan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 13:22:
ik heb een nytech-camera uit de lidl

...

mijn vraag is nu : is dat ook zo bij alle digitale camera's als je op 'auto' foto's trekt?
want da's nogal vervelend, zeker als je dat moet uitleggen aan de mensen...
en als je inééns doorduwt zonder te wachten, heb je dan echt een super-slechte foto?
Bij mijn camera is het zo dat je het focuspunt vast kan zetten door de sluiterknop half in te drukken.. Ook kan ik meteen doordrukken, maar dat hangt ook wel af van de hoeveelheid licht/sluitertijd of de foto dan scherp word.

Overigens heb je bij de meeste (vooral de consumergerichte) digitale camera's toch altijd een vertraging bij het indrukken van de sluiter en het daadwerkelijk maken van de foto. Dat hangt totaal af van de camera/ gebruikte electronica.

Overigens had mijn oude Minolta SLR van pak hem beet, 20 jaar oud, ook een half-doordruk mode. Maar dat was om de belichting te controleren.

• Dr. Boktor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09-2025
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 17:04:
[...]
Overigens had mijn oude Minolta SLR van pak hem beet, 20 jaar oud, ook een half-doordruk mode. Maar dat was om de belichting te controleren.
Mijn 20 jaar oude Canon AE1 had dat ook inderdaad, maar dat is dus niet om scherp te stellen en daarmee laat je al helemaal niet iemand zonder fotografeerervaring even snel een fotootje maken.

Verwijderd

Topicstarter
en, zijn er nog mensen die ervaring hebben met "onervaren voorbijgangers"?
en wat hebben jullie er dan aan gedaan?

Verwijderd

Kun je niet beter dan de zelfonstspanner aanzetten? Hoeven de voorbijgangers hem alleen maar vast te houden :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 June 2003 @ 12:25:
Kun je niet beter dan de zelfonstspanner aanzetten? Hoeven de voorbijgangers hem alleen maar vast te houden :)
zet de camera dan zichzelf scherp ?
want eigenlijk is dat wel een goed idee hoor ;)

Verwijderd

Bij mijn cam gaat dat zo:

- Zelfontspanner aan
- Knopje half indrukken > camera stelt zich scherp
- Knopje doordrukken > zelfontspanner wordt geactiveerd

- Dan dus snel aan die voorbijganger geven en snel op je plek aan staan en voila

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:58

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik heb een (analoge) Nikon F65, maar als je meteen "doordrukt", dan gaat 'ie toch eerst focussen (tenzij je 'em op manual hebt staan, maar goed, we gaan even van AF uit).

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Pagina: 1