Toon posts:

Harde Schijf vernieuwen NT4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Klein vraagje en denk ik ook niet al te moeilijk. We hebben bij ons op het werk een NT4 servertje met Exchange draaien en daar is de harde schijf (4Gb) van aan het vol lopen. Nu willen we die vernieuwen naar een 40 GB , en ik dacht dat gewoon te doen Norton Ghost en klaar is kees! Maar ik weet niet zeker of dit goed werkt, hier dus graag een antwoord op.

Alvast bedankt

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 11:56

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik zou hem zelf in partities delen want NT kan niet één schijf van 40 aan.
Denk dat het gaat werken, maar ik zou me niet verbazen als je blauwe schermen krijgt.
Pak anders een testpc en installeer daar nt4 op op een 4 gig schijf. (of grotere) en ghost hem dan met een hogere schijf en kijk wat je systeem doet.

Lijkt me niet iets dat je even probeert op een server.

[ Voor 41% gewijzigd door Frostbite op 26-06-2003 13:06 ]

🎮 Steam
💻AMD 9800X3D
📱 Samsung Galaxy S25+

Verwijderd

Topicstarter
Wat is dan het maximum wat NT4 aan kan?

Verwijderd

Als je maar 1 partitie hebt op de 4 Gb schijf dan kan je maar max tot 8 Gb gaan.
Heb je meerdere partities en staat exchange niet op de 1e partitie dan kan je die natuurlijk groter maken. Maar experimenteren kan natuurlijk geen kwaad (Zorg wel dat je users offline zijn, nog mooier is om een andere exact dezelfde machine te gebruiken om te testen en die niet op het netwerk aansluit). Zolang je je originele schijf maar intact houdt ...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 13:10 ]

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 11:15
Systeempartitie van 8 GB (mits servicepack 4)
De extended partities kunnen groter

Verwijderd

Topicstarter
Heb helaas niet de beschikking over een ander test systeem, maar volgens mij moet het ghosten en daarna partition magic draaien om te zorgen dat de partitie niet groter wordt dan 8 GB wel goed gaan. ( exchange staat op de zelfde partitie trouwens)

Verwijderd

Hang die 80 GB schijf erbij. Is het dan niet mogelijk om de mailstore te verplaatsen naar de andere schijf ?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Je kan NT4 gewoon ghosten zeker met ghost 7.5 waar je wel op moet letten is je boot partitie deze mag niet groter zijn als 8.4 GB. En dat je ook je boot record mee ghost.

Maar ik heb ook gehoord dat je een fat32 partitie niet groter kan maken dan 32GB ik heb vorige week een systeempje geupgrade van 10 GB naar 80 GB en er staat nog steeds een partitie op van 72GB fat32 met als os WinME.

Wat je eventueel kan proberen is server uit het netwerk halen. Disk erbij en dan van disk naar disk ghosten ( LET OP DAT JE DE VOLLE NAAR DE LEGE GHOST EN NIET ANDERS OM !!!!! ) en dan kijken of je 40GB boot. Werkt dit dan ff mee testen en dan terug het netwerk in zodat niet je mail op je test binnen komt en hierdoor dingen kwijt raakt.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Zo vervang ik schijven van een NT-bak, waarbij ik nooit iets van of naar een boot-disk kopieer, zodat er geen bestanden openstaan :

2 schijven en een tape-streamer
nieuwe schijf inhangen als slave
booten van oude schijf
nieuwe schijf partioneren en formatteren
nieuwe schijf master, oude schijf slave
booten
basis NT-installatie
booten
backup van oude schijf naar tape
oude schijf master, nieuwe schijf slave
booten
backup restoren naar nieuwe schijf
nieuwe schijf master
booten

3 schijven
booten van oude schijf
booten
basis NT-installatie
help-schijf als master
basis NT-installatie
kopie van oude schijf naar nieuwe schijf
nieuwe schijf master
booten

En inderdaad opletten : hou de boot-partitie voor NT 4 onder de 8 GByte.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Verwijderd schreef op 26 juni 2003 @ 14:03:
Hang die 80 GB schijf erbij. Is het dan niet mogelijk om de mailstore te verplaatsen naar de andere schijf ?
psies, 8gb boot, en dan de rest (72gb) als d-schijf

middels perfwiz.exe (in je c:\exchsrvr\bin) kan je dan de store wel verplaatsen

A wise man's life is based around fuck you

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:18
mvdejong schreef op 26 June 2003 @ 15:19:
Zo vervang ik schijven van een NT-bak, waarbij ik nooit iets van of naar een boot-disk kopieer, zodat er geen bestanden openstaan :

2 schijven en een tape-streamer
booten van oude schijf
booten
basis NT-installatie
booten
backup van oude schijf naar tape
oude schijf master, nieuwe schijf slave
booten
backup restoren naar nieuwe schijf
nieuwe schijf master
booten

3 schijven
booten van oude schijf
booten
basis NT-installatie
help-schijf als master
basis NT-installatie
kopie van oude schijf naar nieuwe schijf
nieuwe schijf master
booten

En inderdaad opletten : hou de boot-partitie voor NT 4 onder de 8 GByte.
/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\
THAT WILL DO THE TRICK

zo heb ik ook al heel wat NT installatie's verplaatst naar nieuwe schijven.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Hou er wel rekening mee dat exchange 5.5 (niet de enterprise versie) maar een information store van 16 Gb aan kan. http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;q185457

Verwijderd

Het is mogelijk om met Ghost de schijf te kopieren. Als je een disk to disk copy doet (origineel als master, nieuw als slave) kun je zelfs de partitiegrootte wijzigen. Voor de boot partitie is er inderdaad een limiet. Na het overzetten van de data kun je de oude schijf verwijderen, de nieuwe op master zetten, en als alles goed gegaan is kun je hier direct van booten. Als er nog ongepartitioneerde ruimte op de schijf over is kun je dat vanuit NT4 zelf in gebruik nemen.

De bios van de machine heeft misschien nog wel een update nodig om met de nieuwe harde schijven om te kunnen gaan.

• axis
  • Laatst online: 26-01-2023
ghosten ging bij mij altijd prima, maar ik heb sowieso altijd een systeempartitie van rond de 6GB, en een 2e partitie voor de data.. Dus dat is zo kant en klaar te ghosten.

Als het je alleen om de extra opslagruimte voor de schijf gaat, en niet om de snelheid bijvoorbeeld, zou ik gewoon die extra schijf erin hangen en die store moven.

En bovendien, als je ghost, en het gaat mis, hang je toch gewoon je oude schijf weer terug? kan niet zo veel mis mee gaan lijkt me.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• axis
  • Laatst online: 26-01-2023
En misschien is het zelfs wel aan te raden een los controllertje te kopen, want ik neem aan dat die schijf ATA133 is, en het mobo maar ATA33 of ATA66 ondersteunt. Als je performancewinst wil meepakken...

Maarja, dan moet je eerst weer die driver installeren voordat je gaat ghosten, etc.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Pagina: 1