Voeding stil koelen - Hoever kan ik gaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 26 views sinds 30-01-2008

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Momenteel zit er in mijn voeding een Papst N/2GL (1500RPM, 12dB,) fan, maar aangezien mijn cpu wordt gekoelt door een 1000RPM fan is die voedingfan nog steeds de 'bottleneck' voor mijn stille pc'tje. En jullie voelen hem natuurlijk al aankomen; ik wil er een nog stillere fan in hebben. Orgineel zat er een temp. gestuurde fan in de voeding die na het opstarten ongveer 1500 RPM draaide en na een tijdje stressen ongeveer 2300.
Nu wil ik die Papst dus vervangen door een fannetje die 1000 RPM draait maar ik vraag me af of dat wel verantwoord is. Ik weet niet of er iets als een thermische beveiliging op die voeding zit en ik heb liever geen brand :P
Mijn vraag aan jullie; kan dat zonder gevaar voor brand ed. ?

Dit zijn m'n specs:
http://specs.tweak.to/6585

[ Voor 8% gewijzigd door kutkip op 26-06-2003 12:36 ]

Verwijderd

Als je een stille voeding wil hebben, leg er dan waterkoeling op :) , maar ik zou niet te laag gaan met de toerentallen. Maakt het nog herrie of wat?
Wat zijn de temps van je cpu trouwens? Moeten toch niet laag zijn met 1000rpm

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 12:38 ]

Verwijderd

je kunt er ook een temp sensortje in hangen en een pot meter tussen de fan kabel zetten das goedkoop en makkelijk. ik bedoel dus zo een temperatuur meter van een auto he :)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Tipje: Laat die Papst er in zitten, en laat hem op 1000-1200rpm draaien ipv de volle 1500rpm. Is te doen met een fan-mate / fancontroller/ baybus, of een 5v/7v molexplug-fix :) Of fix er idd een tempsensor aan, zodat de fan echt alleen harder gaat draaien als de voedingstemp zeer hoog wordt.

In ieder geval gaat je topic dicht, wegens zoekvraag. Met de search zijn er tientallen topics te vinden die over exact dit probleem gaan, dus veel lees- en zoekplezier, en succes ermee :)

LinkedIn
Instagram

Dit topic is gesloten.