Keuze situatie voor Domein met Win2kSVR of Active Directory?

Pagina: 1
Acties:

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:50
hallo

zit hier met de volgende situatie waarbij ik nog zit te twijfelen welk type netwerk ik wil gebruiken

situatie
--------
Hier bij een scholengemeenschap werken we met een Novell Netwerk. Er is 1 vestiging die gebruik maakt van een dependance (2e kleine vestiging) Dit gebouw zit los van het netwerk bij ons. Nu is er wel een computerlokaal en verschillende computers voor docenten. Er is een kabelinternet aansluiting aanwezig die via een router verspreid word over de pc's.

Nu wil ik dus niet met stand alone pc's gaan werken omdat ik dan constant achter de feiten loop (virusprotectie/verminkte werkstations etc)

Werkstations zijn allemaal windows 2000 en P4 systemen (niets mis mee) Het probleem is dat het niet mogelijk is om de vestiging aan te sluiten op het novell netwerk :( > om dat op te lossen heb ik toendertijd even snel een MS netwerk aangelegt (peer-2-peer) met een los programma die 2 losse gebruikers account bijna volledig dichtzette (gebruiker DOCENT en STUDENT)

Nu schoot mij de gedachte binnen om dan maar te roeien met de riemen die ik heb (windows 2000 server is legaal aanwezig)>> kortom ik wil een docentenpc ''ombouwen'' tot een server zodat ik tenminste iets centraal kan regelen :) (je moet wat)
dit houd in dat 1 docentenpc van windows 2000 naar windows 2000server omgebouwd gaat worden. Lastige is wel dat er op de pc gewerkt zal worden (krijg geen pc die alleen voor server gebruikt mag worden :( klote dus)

Mijn vraag>> is het aan te raden om dan te kiezen voor een losse PDC/Domein of om te gaan werken met Active Directory :? :)

wat word ermee gedaan>
-gebruikersbeheer (policy's rechten etc uitdelen, home dirs moet ik nog even bekijken)
- Centraal antivirus beheer (NAV Corporate 8)
-Symantec Ghost enterprise 7.5
en vast nog wel want andere dingen die ik nu even vergeet op te noemen..
LET OP>> er word gewerkt op de pc (tis niet anders)

wat is de beste keus in dit geval :? :) alvast bedankt voor eventuele zinvolle argumenten...ben benieuwd (zelf denk ik dat active dir teveel van het goede is voor mijn geval, denk dat domein simpeler is voor mn doel)

edit>> Windows 2003 server is ook binnenkort binnen mijn mogelijkheden

[ Voor 7% gewijzigd door yonexfreak op 26-06-2003 12:09 ]

I don't drive fast, I only fly low!

Verwijderd

Active directory is niet zo spannend als het klinkt hoor, daarbij als je de 'dependence' ook een w2k server geeft kun je beide delen op AD aansluiten als je een VPN legt. Over centraal beheer gesproken...

Verwijderd

Ik zou er niet aan beginnen. Een server moet serveren en niets anders. Stel de docent die op de server werkt iets omzeep helpt. Aangezien je met AD werkt kan er dus niemand meer inloggen op dat moment, en dat wil je niet :).

Conclusie: Een standalone server die alleen gebruikt wordt voor server specifieke doeleinden.

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:50
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 12:19:
Ik zou er niet aan beginnen. Een server moet serveren en niets anders. Stel de docent die op de server werkt iets omzeep helpt. Aangezien je met AD werkt kan er dus niemand meer inloggen op dat moment, en dat wil je niet :).

Conclusie: Een standalone server die alleen gebruikt wordt voor server specifieke doeleinden.
hier zal ik nog even wat informatie> op de server zelf zal 1 gebruikers account aangemaakt worden genaamd DOCENT
Deze lokale gebruikersaccount zal geheel door mij dichtgetimmert worden en dmv rechten zo dicht mogelijk gezet worden....

eigenlijk voor zover ik weet is het enige wat de docent daar doet is beetje Office pielen en internet :)

Tevens zal er door mij nauwlettend gecontroleerd gaan worden op het dagelijks gebruik ervan

en ik ben het volledig met je eens dat een server een server is en dat er niet op gewerkt hoort te worden :) alleen dit geval kan ik niet anders en heb ik de keuze tussen 2 opties

1. werkstation omdopen tot server met wat dagelijks gebruik (dus lokaal dichttimmeren voor de gebruiker docent)

2. geen server draaien en veel handmatig moeten doen

nou dan kies ik dus voor optie 2 :z (logisch toch, je moet wat als systeembeheer soms)

I don't drive fast, I only fly low!