Toon posts:

[indexed images] PNG 16 bit (>256 colors)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment kleur ik zelf GIF bestanden in door het kleurenpallet (de kleuren index) van het GIF bestand dynamisch in genereren. Het nadeel van GIF is dat er een max aantal kleuren te gebruiken is. GIF = 8 bit = max 256 te gebruiken kleuren.

Nu ben ik bezig met images van meer dan 300 kleuren en voldoet GIF niet meer. Ik heb al gezocht naar een vervangend formaat wat wel meer dan 8 bit kleurdiepte aankan en ook werkt met geindexeerde kleuren (kleurenpallet).
PNG, de opvolger van GIF, blijkt dit te ondersteunen bij 16-bits kleurdiepte.

Alleen is het niet mogelijk om met Photoshop een 16-bits PNG te maken, wel 8-bits indexed en 24-bits RGB (niet geindexeerd).

Zijn er nog andere formaten die werken met geindexeerde kleuren en die te gebruiken zijn op het web, of heeft iemand ervaring met het maken van 16-bits indexed PNG bestanden?

Alle reacties welkom.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
Niet voor op web voor zover ik weet, en zit je toch vast aan GIF, (JPG) of PNG...

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• tim-w
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:55

tim-w

TiPisch...

Voor PNG gebruik ik Fireworks MX van Macromedia...
perfect voor web!

Trial is te downloaden... www.macromedia.com

(om een png aan temaken: kies: file>export-preview>format:PNG64)

But Seriously...

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
PNG support ook geen indexed colors als je er meer dan 256 hebt (net als GIF dus) - wel support het transparent colors op die indices. Helaas toont bijna geen enkele browser een PNG met eender welke alpha info echt correct. Use sparingly dus...

http://www.cadenceweb.com...heerin/reference/PNG.html

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.
Het is wat tegenstrijdig wat ik op Internet lees. De ene keer lees ik dat PNG tot max 8 bit geindexeerd wordt en de andere keer dat ook 16 bits PNG's geindexeerd kunnen worden, maar een voorbeeld daarvan heb ik niet gevonden.

Is er iemand die een alternatief weet zodat ik wel images kan genereren met meer dan 300 kleuren (op basis van een geindexeerd kleurenpallet)?

• avon
  • Laatst online: 27-06-2025
Je zou natuurlijk het gifje in tweeen kunnen delen, om zo toch maximaal 255 kleuren per
gifje te komen.

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Verwijderd

Topicstarter
AvOn schreef op 27 juni 2003 @ 09:33:
Je zou natuurlijk het gifje in tweeen kunnen delen, om zo toch maximaal 255 kleuren per
gifje te komen.
Hier heb ik ook aan gedacht, maar is niet optimaal als je werkt met hotspots e.d. Het liefst wil ik 1 image genereren, wanneer ik er 2 moet genereren worden ook alle handelingen die ik moet verrichtten dubbel.

Zelf heb ik ook gekeken naar een oplossing met Flash, dit lijkt ook goed te gaan, maar het liefst zou ik gewoon een image willen met een geindexeerd kleurenpallet dat meer dan 256 (>300) kleuren aankan.

• avon
Het is natuurlijk wel intressant wat je zegt, met Jasc Psp kom ik ook niet
verder dan 8 of 24 bit kleuren. Ga even verder opzoek, post zo mijn resultaat

Zo te zien is het vanuit de Portable Network Graphics ontwikkel groep wel
ondersteunt alleen kan ik nergens een programma vinden die het ook accepteert.

wel zijn er e.a. aan linux progsels (convert) te vinden alleen kan ik dat niet testen.

Succes met je zoektocht, en laat even weten hoe je het hebt opgelost.

(Mijn id zou zijn <div> en dan die gebruiken als 'hotspot')

http://www.breezesys.com/BreezeBrowser/index.html
PNG (compressed 8-bit and 16-bit) Maar na het omzetten (proof) dan
staat er nog steeds overal 24 bit...

[ Voor 77% gewijzigd door avon op 27-06-2003 11:05 ]

• hobbit_be
Ik heb net de PNG specs even doorgenomen - omdat ik zelf begon te twijfelen maar PNG (de normale spec v1.2) ondersteunt max 255 entries. Een palet kan ook bij 32bit images worden bijgevoegd maar dat is maar een 'Hint' (ie quantization).

Ik zie persoonlijk ook niet in waarom je nu per-se met indexed color wil werken - PNG does standaard een ZLIB op de data dus de compressie voor iets met weinig kleuren zal erg groot zijn. Misschien zal uit hun testen hebben gewezen dat als de index > 1 byte het verschil met een gewone encodign minimaal word. (PNG is byte based - niet bit based en dus als index > 255 heb je al 2 Bytes / Index nodig == 16bit color, en met dat laatste kun je toch belachelijkveel kleuren aan. )

Als het bit-based zou zijn zou je vast wel een verschil in grootte kunnen krijgen (alhoewel dat afhangt van de data)

Verwijderd

AvOn schreef op 27 juni 2003 @ 09:33:
gifje te komen.
hey ja! in principe zou je een hele berg images over elkaar kunnen leggen met 255 kleuren en de rest transparant, dan kan je zoveel kleuren maken als je zelf wilt :D

cool idee :D

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip, ik ga daarover eens wat informatie zoeken.
Mocht het je gelukt zijn om meer dan 256 kleuren in 1 gif te proppen dan zou ik dat graag willen weten, en ook hoe en een voorbeeld als dat zou kunnen :9

• hobbit_be
Verwijderd schreef op 30 June 2003 @ 10:12:
[...]
Mocht het je gelukt zijn om meer dan 256 kleuren in 1 gif te proppen dan zou ik dat graag willen weten, en ook hoe en een voorbeeld als dat zou kunnen :9
Sommige mensen zijn toch doof he: het gaat niet, nooit, niente, jamais,... Tis zoals zeggen mocht je je volkswagen kever een koe doen opeten laat me het dan weten.

Waarom: omdat GIF nu eenmaal 1 byte (255max) gebruikt om aan te geven hoeveel verschillende kleuren er zijn. en NOOIT zal een byte meer kunnen aangeven :)

Probeer ook wat te ditheren als je kan - dit is soms zo goed dat je heel wat unique colors kwijt kunt...

PS ik heb in mijn PNG2SWF even zitten uitrekenen of het wel de moeite is om bijvoorbeeld een 16Bit (of variable bit) index te gebruiken: Hangt af van de unique colors. Er zou dus best een image formaat mogen bestaan die dit wel doet. Om sommige images had ik half-size, op sommige meer dan het dubbele.

• avon
Ik bedoelde met multi layer gif dus meerdere gifjes op elkaar... dacht dat dat uit het draadje
wel op te maken was maar hierbij een voorbeeld...

Afbeeldingslocatie: http://www.loveu2.nl/tweakers/775542/2/orgineel.jpg
Orgineel in jpg 34406 kleuren

Omdat het forum geen div ondersteund maar even aparte pagina gemaakt...

http://www.loveu2.nl/tweakers/775542/

Zo kan je dus 2 x 255 kleuren gebruiken!.... multi layer gifjes toch ?

[ Voor 52% gewijzigd door avon op 30-06-2003 18:47 ]

Pagina: 1