X11 forwarding traag

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 10:17
Hoi,

Ik ben me de laatste tijd een beetje aan het verdiepen in X11 forwarding en het werkt nu allemaal wel, maar zo vreselijk traag... Ik draai zelf KDE3.11@Debian op een 2000+ met 512MB (verbinding: 128/768), de server is een Duron1.3/256MB met Debian (verbinding: 512/1024). Als ik via SSH connect en X-forwarding aanzet met -X dan kan ik een programma starten (bijv. konqueror) maar dat gaat zo vreselijk traag. Het is echt geen doen. Een website opzoeken duurt soms wel 5min. en als ik er perongeluk een scherm over heen zet moet hij dat weer helemaal verversen.

Ik snap dus totaal NIET waarom het zo langzaam is. Terwijl remote control altijd erg snel is over dezelfde verbinding. En op de VU draaien complete Thinclients op die manier.= (wel over 100Mbit, dat wel).

Wat doe ik fout? Of is het "By design"?

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32
Je moet kijken naar compressies voor het X protocol zoek ff op google is vast en zeker te vinden.

edit:
http://www.ibiblio.org/pu...mats/html_single/LBX.html

[ Voor 33% gewijzigd door ismael86 op 26-06-2003 10:22 ]

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 08:30

chem

Reist de wereld rond

Niet erg gerelateerd maar toch: met TightVNC kan ik met 6 kb/sec upload en een 8-bits scherm op 1024, heel aardig wegkomen. Bij 12 kb/sec is het gewoon bruikbaar.

Dus een 512kbit upload (of kbyte?) lijkt me meer dan voldoende.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

het probleem lijkt mij niet de bandbreedte maar de latency

• Steven
  • Laatst online: 15-04 10:17
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 11:45:
het probleem lijkt mij niet de bandbreedte maar de latency
30ms, lijkt me dus niet.

ssh -C scheelt al een flinjk stuk, maar om nou te zeggen dat het vloeiend werkt... Neuh.

Dat LBX ga ik is naar kijken. Bedankt.

• Wilke
  • Laatst online: 23:14
Mwah, ik heb met onze redelijke prut-kabel-verbinding (512/64) i.c.m. ssh -C toch een redelijke verbinding.

Vloeiend nee, maar werkbaar genoeg om even snel een mailtje te checken of dat soort dingen: ja.

Verwijderd

Hoi!

Bedoel je die Sun clients op de VU? Werken die via SSH? Ik dacht dat ze via XDMCP werken. Heb ik thuis een keer opgezet, en dat werkt wel heel snel in ieder geval. Misschien zorgt ssh gewoon voor teveel overhead...

Marten

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
Ik heb wel gewerkt met zowel XDMCP als SSH met X11Forwarding. Mij testprogsel was Wine met Kazaa.
Nou is het normaal al zo dat Wine en Kazaa je systeem lekker traag worden. Op de machine waar het scherm heenmoest, vrat X lekker wat resources weg, op de server die Kazaa draaide, vrat de SSHD daemon 75% CPU kracht :P

SSH encryptie is voor X nogal veel overhead.

• tech-no-logical
  • Laatst online: 24-04 14:10
remote X werkt (in principe en IMHO) vrij goed. problemen ontstaan bij de toolkits (gtk+/qt) die er gewoon niet voor gemaakt zijn. motif (en athena) bijvoorbeeld zijn daar veel beter in. als je de boel dan ook nog via een ipsec-tunnel of ssh gaat draaien, zal 't er niet beter op worden...

ter informatie : ik heb als test ooit een kale X-sessie (alleen twm en netscape 4.x) gedraaid over een 33k6 modem-verbinding, en dat voelde beter dan een X-sessie met Gnome over een behoorlijke DSL-lijn. intern (10Mb ethernet) gebruik ik nog steeds remote X naar m'n headless server (kaal xdmcp) en dat werkt uitstekend.
Pagina: 1