[temp] PC temp nogal hoog

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Ik heb gisteren mijn nieuwe onderdelen in elkaar gezet.

Eerst had ik :) :
- Leadtek K7NCR18D Nforce 2 moederbord
- Athlon XP 2100+ 1,73Ghz (266Mhz FSB) @ 1950Mhz
- 2x 256mb PC2700 geheugen
- Zalman CNPS6000-AIcu CPU waaierkoeler
- Q-tec dual fan 400watt
- case met tempsensor die naast de CPU onder de koeling geklemd wordt.
- standaard Ahtlon koelpasta

De computer liep op: 13 x 150 Mhz = 1950 Mhz. Hij kan nog iets hoger, nl 13 x 155 = 2015 Mhz, maar dat maakt voor prestaties en temperatuur niet veel uit.
De temperaturen waren daarbij, met alle koelers op laagste stand: +/- 38-40° idle, 46-48° bij intensief gamen, beetje afhankelijk van omgevingstemperatuur.
Het verschil tussen de temp van de case en de bios was ongeveer 1°.

Nu heb ik geupdate:
- Asus A7N8X Deluxe rev 2.0 (FBS400) :9
- Athlon XP 2600+ 2,08Ghz (333Mhz FSB) @ 2,08Ghz :9
- 2x 256Mb Corsair Heatspreader platinum 400Mhz :9
- Zalman CNPS6000-AIcu CPU waaierkoeler :9
- Enermax 350watt dualfan blabla meest luxe uitvoering :9
- Artic Aluminia koelpasta :9

1e keer dat ik m opstartte liep de computer op 100 x 12,5 = 1225Mhz. De temperatuur in de bios stond binnen 15 sec op 70° en liep hard op naar boven de 80°. De casetempmeter gaf +/- 35° aan. Computer schakelde zichzelf uit.

Duidelijk verhaal, koeling niet goed gemonteerd (misschien zat de sensor TUSSEN de CPU en koeling oid). Toen ik de koeling demonteerde was aan de koelpasta echter wel te zien dat die over de hele processor tussen de koeling en CPU verdeeld was tijdens het klemmen. Beetje vreemd, maar oke.

Koeling, sensor en koelpasta (drupje) nogmaals opnieuw gemonteerd en weer opgestart. Temperatuur bleef vooralsnog redelijk (maar niet meer dan dat), dus nu de processor op de juiste snelheid gezet: 166 x 12,5 = 2075Mhz.
De temperatuur in de bios loopt nu binnen 15 sec van kamertemperatuur naar >40° (imho veel te snel :/) en gaat daarna gestaag naar de >55°, en dat is dus idle in de bios :| . Het verschil tussen de casetempsensor en de bios is nu zo'n 10-12°, terwijl die sensor toch echt tegen de zijkant van de CPU aanligt en onder de koeler geklemd is. Dat klopt dus al niet. Wat ik ook raar vind is dat deze processor nu zon >15° warmer wordt dan de vorige processor terwijl hij op standaard specs loopt, en in de praktijk op vrijwel dezelfde snelheid. De XP2100 haalde dus 15 graden minder terwijl die 15% overclocked was.
Deze temperaturen zijn toch helemaal niet juist? :?

Vanavond monteer ik alles nog maar eens opnieuw, maar zoals ik al zeg, volgens mij zit alles goed gemonteerd, en dan zou het toch veel koeler moeten blijven? Op deze manier hoef ik niet eens te proberen of ik kan overclocken, want volgens mij gaat ie al richting 70° als ik m eens goed ga stressen :|

Wat zou de temperatuur ongeveer moeten zijn volgens jullie? Ik had eigenlijk verwacht dat ik ongeveer dezelfde temperaturen zou krijgen (non-OCd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Als je cpu staat te stressen op je huidige snelheid/voltage, kan je dan je heatsink nog vastpakken, of heb je dan blaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij is 55° niet eens zo'n slechte score voor een AMD met conventionele koeling en ik zou niet teveel afgaan op de temperaturen van je BIOS, die kloppen niet altijd 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 08:55
Zelf heb ik hier een 2600+ klein beetje oc op 2195mhz deze blijft bij 100% cpu gebruik 64 graden. En blijft stabiel, de koeling op de cpu is een boxed koeler en heb verder 2 casefan's 1 intake en 1 outtake en natuurlijk in de voeding maar 70 zou mij ook iets te warm worden maar volgens amd gaan ze bij 85 kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
De koelwaaier van het zalmanblok wordt niet echt warm dacht ik. Daarom vanavond nog eens opnieuw monteren :O

Ik kon die XP2100 op 1950Mhz zelfs zonder CPU fan draaien (draaide zowieso altijd op laagste stand) en dan werd ie nog niet eens 50° idle. Niet dat ik dat deed, maar bij wijze van test.

Even voor de goede orde, als ik deze 2600 processor op 13 x 150Mhz (net als mijn 2100 dus) zet zou ie toch niet veel warmer moeten worden als de 2100?

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 26-06-2003 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xiqum schreef op 26 juni 2003 @ 09:46:
Zelf heb ik hier een 2600+ klein beetje oc op 2195mhz deze blijft bij 100% cpu gebruik 64 graden. En blijft stabiel, de koeling op de cpu is een boxed koeler en heb verder 2 casefan's 1 intake en 1 outtake en natuurlijk in de voeding maar 70 zou mij ook iets te warm worden maar volgens amd gaan ze bij 85 kapot.
64 graden damn...ja voor AMD is dat wel aardig normaal maar ik zou er toch niet aan moeten denken met me pentium zooi

kan het niet zijn dat je wat kabeltjes op je mobo vergeten bent ofzo :-) klinkt misschien n00bish maar kan gebeuren toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefijn schreef op 26 June 2003 @ 09:52:
De koelwaaier van het zalmanblok wordt niet echt warm dacht ik. Daarom vanavond nog eens opnieuw monteren O-)
Ik kon die XP2100 op 1950Mhz zelfs zonder CPU fan draaien (draaide zowieso altijd op laagste stand) en dan werd ie nog niet eens 50° idle. Niet dat ik dat deed, maar bij wijze van test.
Even voor de goede orde, als ik deze 2600 processor op 13 x 150Mhz (net als mijn 2100 dus) zet zou ie toch niet veel warmer moeten worden als de 2100?
ik zou zeggen minder warm, omdat hij standaard sowieso al sneller loopt dan die 2100...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een BIOS update wil ook wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
TelemarkiE schreef op 26 juni 2003 @ 10:20:
[...]

hoe krijg je dat softwarematig voor elkaar als er geen sensors zitten?
van je BIOS temp kan je in veel gevallen wel ongeveer 10-20 graden halen om te weten wat de echte temp is maar blijft natte vinger werk
In dat geval zou de sensor van mijn case (waarvan de losse sensor dus naast/tegen de CPU aan ligt en onder de koeler geklemd zit) de goede (een betere) temperatuur aangeven, want die is zon 10-12 graden lager (en ongeveer het niveau. En zelfs die casesensor geeft idle 48 graden aan (10 graden hoger dan de XP2100 op gelijke specs!)

Dus nogmaals:
Ik monteer vanavond alles opnieuw, stel de proc in op 13x150mhz (dus gelijk aan mijn vorige XP2100) en dan moet de temperatuur gewoon goed zijn :( (lees: max 40-45 graden idle)

(Ik heb al aan waterkoeling zitten denken, maar wat voor nut heeft waterkoeling als er structureel iets mis? Dat is hetzelfde als een turbo op een automotor zetten waarvan het luchtfilter volkomen verstopt zit: een lapmiddel.
Als ik het idee heb dat een XP2600 op 2Ghz net zo warm zou moeten worden als een XP2100 op 2Ghz dan ga ik niet eerst waterkoeling monteren, dan wil ik weten waarom ik nu ineens hoge temps krijg)

[ Voor 31% gewijzigd door Stefke op 26-06-2003 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefijn schreef op 26 June 2003 @ 10:43:
[...]
(Ik heb al aan waterkoeling zitten denken, maar wat voor nut heeft waterkoeling als er structureel iets mis? Dat is hetzelfde als een turbo op een automotor zetten waarvan het luchtfilter volkomen verstopt zit: een lapmiddel)
ben ik helemaal met je eens en daar moet je ook zeker niet aan beginnen voor je weet dat je systeem in ieder geval ook met 'gewone' luchtkoeling perfect werkt.
ook ben ik van mening dat overclocken met wind als koeling best te doen is, alleen zul je al gauw wat meer herrie krijgen door alle vinnetjes en luchtschachten die je dan zult moeten gebruiken.
Ook hoef je de mogelijkheid niet weg te strepen dat het een fabriekserror in de vin is, hoevaak dit wel niet gebeurd
gewoon nog eens in elkaar zetten, is het probleem dan nog niet weg, misschien eens een andere koeler proberen... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Verwijderd schreef op 26 juni 2003 @ 10:46:
[...]

Ook hoef je de mogelijkheid niet weg te strepen dat het een fabriekserror in de vin is, hoevaak dit wel niet gebeurd
gewoon nog eens in elkaar zetten, is het probleem dan nog niet weg, misschien eens een andere koeler proberen... :?
Dude, die zelfde koeler had ik ook op mijn overclockte XP2100 @ 2hz staan: 38 graden idle (overgenomen dus uit oude systeem, en pas 2 maanden oud)

Afbeeldingslocatie: http://www.ramelectronics.net/assets/images/cooling/6000cub.gif

Zou die Artic Aluminia koelpasta (a € 5) misschien kut zijn? Ik heb nog de standaardkoelpasta van AMD (of was ie van de Zalman koeler, weet ik niet meer) liggen als het goed is, die had ik bij de XP2100 gebruikt

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 26-06-2003 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Je hebt een zalman waaier en een nieuwe processor die erg warm wordt en je gaat je niet afvragen of je wel de goede CPU koeler gebruikt? Zalman is meestal wel lekker stil, maar niet geschikt voor goede koeling. Kan je niet beter een nieuwe CPU koeler kopen, een die gecertificeerd is voor jouw processor of zelfs voor de 3000+? Daarna zorgen dat er een goede luchtstroom in de kast is en je kamer niet te warm is en alles zal wel goedkomen.

Ik zie dat je zalman 2500RPM draait, dat lijkt mij wel erg weinig. Zeker voor jouw CPU.

[ Voor 10% gewijzigd door GambitRS op 26-06-2003 11:08 ]

MechWarrior || Monsters Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat wil dus zeggen dat de standaard bijgeleverde koeler het beter moet doen?

Nogmaals
Dude, die zelfde koeler had ik ook op mijn overclockte XP2100 @ 2hz staan: 38 graden idle (overgenomen dus uit oude systeem, en pas 2 maanden oud)
Tenzij iemand mij kan overtuigen van het feit dat een XP2600 op dezelfde snelheid (maar lager als default) als een overclockte Xp2100 zon 20 graden warmer wordt lijkt me die koeler toch wel genoeg? :?
Ik moet zowieso vanavond eens goed aan dat koelblok voelen, of dat eigenlijk wel flink warm wordt.

Het kan best zo zijn, zoveel weet ik niet van de 2600 af tov andere processoren, maar ik kan dit niet beredeneren zeg maar...

Daarbij: die vorige config van mij (leadtek, Xp2100 etc) zit nu in een andere computer, maar dan met standaard AMD koeler van de Xp2600, en ook weer overclocked naar 1,95Ghz en die wordt al weer een graad of 5-6 warmer dan met de Zalman waaier die er eerst op zat.

[ Voor 52% gewijzigd door Stefke op 26-06-2003 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefijn schreef op 26 June 2003 @ 11:06:
Nogmaals
[...]
Tenzij iemand mij kan overtuigen van het feit dat een XP2600 op dezelfde snelheid (maar lager als default) als een overclockte Xp2100 zon 20 graden warmer wordt lijkt me die koeler toch wel genoeg? :?
Het kan best zo zijn, zoveel weet ik niet van de 2600 af tov andere processoren, maar ik kan dit niet beredeneren zeg maar...
dit lijkt me heel sterk hoor maargoed zoals ik al zei als het hierna nog niet werkt moet je toch maar eens een andere vin proberen dan
zit weinig anders op denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:30
Zullen we het een beetje on-topic houden? Het gaat hier niet over watercooling o.i.d. Alvast bedankt :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
ja, vanavond pak ik de standaard koeler van de XP2600, met de zalman koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sidenote: alwin-d heeft een OW gekregen (check dus je mailbox). Zijn reacties en de (goedbedoelde) reacties daarop zijn verwijderd. Gelieve weer ontopic te gaan :)

[ Voor 24% gewijzigd door BalusC op 26-06-2003 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:14
ff misschien een maffe opmerking, maar heb je je tempsensor misschien niet beschadigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

stefijn schreef op 26 June 2003 @ 11:06:
Nogmaals

[...]

Denk je soms dat je koeler per ongeluk kapot is gegaan? Lijkt mij niet, dat zou je kunnen horen. Is het bevestigings mechanisme kapot gegaan dan? Zou je moeten kunnen zien. Zit je koeler soms verkeerd om op je processor? Kan je het ding altijd omdraaien om te proberen (maakt denk ik toch niets uit). Maar ik denk toch echt dat je 2600+ meer warmte genereert dan je 2100+. Is de VCore wel hetzelfde gebleven?

Zowiezo kunnen 2 processoren van hetzelfde merk heel anders presteren qua warmte en maximale overclock, vooral als ook het moederbord anders is. Ligt aan de verschillende core's die ze gebruiken.

MechWarrior || Monsters Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27
stefijn schreef op 26 juni 2003 @ 10:43:
[...]

In dat geval zou de sensor van mijn case (waarvan de losse sensor dus naast/tegen de CPU aan ligt en onder de koeler geklemd zit) de goede (een betere) temperatuur aangeven, want die is zon 10-12 graden lager (en ongeveer het niveau. En zelfs die casesensor geeft idle 48 graden aan (10 graden hoger dan de XP2100 op gelijke specs!)
Haal die sensor daar eens weg. Misschien zit die wel in de weg. Dan monteer je alles opnieuw, zonder fan, ga je naar het bios terwijl je met een hand aan de heatsink voelt. Als de temp richting 70 graden gaat zet je de power uit. Is die heatsink heet, dan zet je de fan er weer op en je bent klaar, wordt ie niet heet maar een beetje lauw dan is ie toch niet helemaal goed gemonteerd.
GambitRS schreef op 26 June 2003 @ 11:14:
Zit je koeler soms verkeerd om op je processor? Kan je het ding altijd omdraaien om te proberen (maakt denk ik toch niets uit). Maar ik denk toch echt dat je 2600+ meer warmte genereert dan je 2100+. Is de VCore wel hetzelfde gebleven?
Ik zou hem niet zomaar omdraaien hoor! Dat zou je cpu kunnen beschadigen. Maar het is idd wel een goede tip om te kijken of je hem goed om hebt gemonteerd, dus die uitsparing onderaan je cooler moet boven het hoge gedeelte v/d socket zeg maar.

[ Voor 27% gewijzigd door kutkip op 26-06-2003 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
De Vcore zou ik moeten nakijken, staat d8 ik op 1,65 en dat is meen ik gelijk aan mijn oude systeem. Maar dat moet ik even nakijken.

De fan draait toppie, het blok heeft geen richting (links en rechts is zelfde). Ik zal ook dit koelblok nog eens monteren op andere computer als ik vanavond met mn nieuwe aan de slag ga om te kijken of ik daar nog steeds dezelfde waarden krijg met XP2100 en Zalman koeler.

Uit de FAQ
De door het moederbord uitgelezen temperatuur wijkt behoorlijk af van de core temperatuur, en je kunt er van uit gaan dat het verschil zo'n 20 graden is. Een Athlon mag gemiddeld zo'n 90 graden worden, maar zorg er dan voor dat de uitgelezen temperatuur niet boven de 65 a 70 graden uit komt
Hier is dat 10-20 graden verschil waar het eerder over ging. Mijn uitgelezentemperatuur is dus idle als ik m effe laat lopen al bijna 60 graden in de biosmeting. Dat is dus gewoon teveel zoals het hier staat :(

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 26-06-2003 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 08:55
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 09:52:
[...]

64 graden damn...ja voor AMD is dat wel aardig normaal maar ik zou er toch niet aan moeten denken met me pentium zooi

kan het niet zijn dat je wat kabeltjes op je mobo vergeten bent ofzo :-) klinkt misschien n00bish maar kan gebeuren toch...
Nee ik ben echt geen kabeltjes vergeten maar ik haal hem nog wel even los voor de zekerheid en gaat van de week nogmaals los om straks een nieuwe videokaart in te duwen. Maar ik zal het ff checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
SyS_ErroR schreef op 26 juni 2003 @ 11:14:
ff misschien een maffe opmerking, maar heb je je tempsensor misschien niet beschadigd?
Hoe? Is dat dat vage vierkantje op de processor?

Ik heb de processor uit de doos op het mobo gedaan, koelpasta erop en koeler erop. Lijkt me sterk dat ik iets gemold heb :|
kutkip schreef op 26 June 2003 @ 11:19:
[...]
Ik zou hem niet zomaar omdraaien hoor! Dat zou je cpu kunnen beschadigen. Maar het is idd wel een goede tip om te kijken of je hem goed om hebt gemonteerd, dus die uitsparing onderaan je cooler moet boven het hoge gedeelte v/d socket zeg maar.
Het koelblok is volkomen vlak aan de onderzijde, dus dat maakt niet zoveel uit

[ Voor 39% gewijzigd door Stefke op 26-06-2003 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 14:11

Weeds

what is a weed...

nee, dat is dat dingetje onder de processor in de socket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
hmm..neuh lijkt me niet. Ik heb de proc heel voorzichtig in de juiste positie in het slot gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

stefijn schreef op 26 June 2003 @ 11:21:

De fan draait toppie, het blok heeft geen richting (links en rechts is zelfde). Ik zal ook dit koelblok nog eens monteren op andere computer als ik vanavond met mn nieuwe aan de slag ga om te kijken of ik daar nog steeds dezelfde waarden krijg met XP2100 en Zalman koeler.
Hij kan wel degelijk verkeerd om zitten hoor. Er zit een klemmetje op. Dit klemmetje is zo gebogen dat het je koeler tegen je socket aanduwd.

Dit "hoekje" op dat klemmetje moet boven je core zitten. (dus niet de tempsensor als jij dat noemt, dat metalen blokje ;)).

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Bal0n schreef op 26 June 2003 @ 11:52:
[...]

Hij kan wel degelijk verkeerd om zitten hoor. Er zit een klemmetje op. Dit klemmetje is zo gebogen dat het je koeler tegen je socket aanduwd.

Dit "hoekje" op dat klemmetje moet boven je core zitten. (dus niet de tempsensor als jij dat noemt, dat metalen blokje ;)).
Ik bedoel een heel klein vaag vierkantje (+/- 2x2mm) linksboven op de processorcore, ik weet wel wat de processor is ;)
Zit ook op mijn XP2100 proc

Het klemmetje van de koelwaaier kan maar op één manier over de waaier heen, en daardoor kan ook de waaier in principe maar op één manier op de CPU gemonteerd worden.
Ik moet dan eerst de koeler aan de onderzijde van het slot vasthaken (onder als de kast rechts staat zeg maar) en dan aan de bovenzijde vastklikken.
In principe moet ie dus in zijn geheel wel omgekeerd kunnen worden (incl beugel), maar dat vind ik wat link omdat aan de odnerzijde een paar condensatoren oid vrij dichtbij gemonteerd staan, en je hebt best een stevige schroevendraaier nodig om het allemaal los te krijgen en zo

(onderzijde = kant van de PCIsloten, bovenzijde is kant van de voeding)

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 26-06-2003 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadMotha
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

misschien je koelpasta opnieuw aanbrengen, volgens de handleiding op de arctic-silver website?

heb gister zelf ook een redelijk vergelijkbare upgrade gedaan,
van een XP2100+ naar een Barton XP 2800+. (die als 3000+ draait)

had met de 2100 hogere temperaturen, >55 graden gestressed (zonder extra casecooling) fans b.t.w.)
terwijl ik dezelfde CPU-cooler blijf gebruiken.
(een Spire Falconrock II, met een PAPST 80 cm fan)
draai nu 49 ge-stressed, met case fans aan kom ik rond de 40(!) graden uit.

ik wijt de lage temperaturen aan het juist aanbrengen van de koelpasta,
dus minder=beter, en ook de heatsink voorbehandelen.

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je trouwens casefans? Hoeveel? Misschien is je airflow in je kast niet voldoende en wordt de warme lucht niet voldoende weggeblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
BadMotha schreef op 26 juni 2003 @ 12:06:
misschien je koelpasta opnieuw aanbrengen, volgens de handleiding op de arctic-silver website?

heb gister zelf ook een redelijk vergelijkbare upgrade gedaan,
van een XP2100+ naar een Barton XP 2800+. (die als 3000+ draait)

had met de 2100 hogere temperaturen, >55 graden gestressed (zonder extra casecooling) fans b.t.w.)
draai nu 49 ge-stressed, met case fans aan kom ik rond de 40(!) graden uit.

ik wijt de lage temperaturen aan het juist aanbrengen van de koelpasta,
dus minder=beter, en ook de heatsink voorbehandelen.
Dan moet ik die link zeker eens bekijken, want dat is inderdaad een vergelijkbaar iets lijkt me.
Haben sie vielleicht den Link fur mich? Ik kan alleen een vage duitse site vinden op arctic-cooling.com. Lama, heb m al http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm. Overigens heb ik geen Arctic Silver, maar http://www.arcticsilver.com/arctic_alumina.htm, maar een goeie manual is nooit weg.

..

Stevige manual. Ik zal alles nog eens schoonmaken voglens de instructies daar en het nog eens goed doen.
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 12:23:
Heb je trouwens casefans? Hoeveel? Misschien is je airflow in je kast niet voldoende en wordt de warme lucht niet voldoende weggeblazen.
Ook dat is allemaal precies gelijk gebleven (heb voor nieuwe computer namelijk precies dezelfde kast gekocht :) ): 120mm voorin, 1 extra 80mm achterin, dualfan voeding. En de Zalman CPU waaier fan.

XP2100 draaide die lage temps met de 120 en 80mm fan uitgeschakeld en Zalman fan op laagste stand.

[ Voor 55% gewijzigd door Stefke op 26-06-2003 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb ook een nForce2 mobo met daarop een Athlon XP 3000+ (niet OC'ed) en als cooler gebruik ik de ook de Zalman 6000CU waaier. Idle wordt hij 58 C en stressed 63 C.
Ik schrok er eerst wel van, ik dacht dat ik de heatsink er niet goed op had gezet maar dat was niet het geval, ik heb 'm nogmaals gemonteerd met Arctic Silver 3 ertussen maar de temps blijven hetzelfde. De heatsink zit er goed op want als ik 'm vastpak is hij echt behoorlijk heet!

Als ik op de Zalman site kijk dan staat er bij de 6000CU dat deze 'slechts' geschikt is voor "2600+ and over" maar het ding is wel loeizwaar en volledig van koper.. als ik 'm dan vergelijk met een standaard simpel aluminium Coolermaster coolertje daar staat wel bij geschikt voor 3000+ :? Ik bedoel waarom die wel en de Zalman niet :?

Op het eerste gezicht zou ik zeggen, deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/october/6000cus-1.gif

moet toch veel beter koelen dan deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.nl/Products/coolers/CP5-6J31Csmall.gif

Hoe kan dat nou, dus als ik de Coolermaster erop zou zetten zouden met temps lager moeten zijn?

Ik heb besloten op de standaard 92mm fan van Zalman eens te gaan vervangen door een 120mm Papst fan, maar eens even kijken of dat mijn temps wat omlaag kan brengen. :) Voor de goede orde: mijn PC loopt wel retestabiel, nooit wat aan de hand. (AFKLOPPEN!!!!!!!!! :+)

[ Voor 19% gewijzigd door xabre16v op 26-06-2003 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadMotha

BadMotha

be creative!

Hoe kan dat nou, dus als ik de Coolermaster erop zou zetten zouden met temps lager moeten zijn?
de temps zullen wel lager zijn, maar je krijgt wel een enorm stuk herrie!
(om aan AMD's eisen te voldoen, en 3 jaar garantie te kunnen geven)
als je een leuke koeler zoekt; Spire Falconrock II,
copper base, lekker stil, goede prestaties, en niet duur. (+/- 15 euro)
zoals ik hierboven al zei, heb ik deze zelf ook,
maar dan met een Papst 80 MM fan gemonteerd. lekker stil. en koel.

zo'n Zalman koeler is natuurlijk mooi om te zien, en te hebben :9~
maar uiteindelijk draait het om de koelprestaties. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door BadMotha op 26-06-2003 13:40 ]

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nou bij mij koelde ie die XP2100 anders toch meer dan goed hoor, of bekijk ik het verkeerd.

Sterker: had het al gezegd, maar ik kon die 2100 zelfs zonder CPU fan laten lopen zonder problemen, overclocked en al, 50 graden max passief gekoeld met de Zalman

[ Voor 101% gewijzigd door Stefke op 26-06-2003 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadMotha

BadMotha

be creative!

Sterker: had het al gezegd, maar ik kon die 2100 zelfs zonder CPU fan laten lopen zonder problemen, overclocked en al, 50 graden max passief gekoeld met de Zalman
alleen met de heatsink? COOL! (of juist niet :))

hoeveel graden werd je proc dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
nou dat staat er, 50 graden max :+ . Wel idle hoor, ik zag er de noodzaak niet van in om hem dan passief gekoeld eens flink te gaan stressen, maar dit was gewoon effe bij wijze van test, omdat ik wel tevreden was over mijn lage temps.

Zojuist effe op me werk wat alcohol gescoord. Plan voor vanavond:
- mobo uitbouwen
- heatsink schoonmaken
- processor schoonmaken
- procedure van articsilver volgen
- Zalman koelpasta gebruiken (geleverd bij koeling, die had ik ook voor me XP2100 gebruikt)
- opbouwen
- testen op XP2100 specs (en dan moet ie goed zijn!: 40 graden idle :( )
draai nu (XP2800) 49 ge-stressed, met case fans aan kom ik rond de 40(!) graden uit.
Dat zijn dus de waarden die ik met de XP2100 had, en die wil ik nu weer terug

[ Voor 69% gewijzigd door Stefke op 26-06-2003 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

stefijn schreef op 26 juni 2003 @ 11:21:
De Vcore zou ik moeten nakijken, staat d8 ik op 1,65 en dat is meen ik gelijk aan mijn oude systeem. Maar dat moet ik even nakijken.

Uit de FAQ

[...]

Hier is dat 10-20 graden verschil waar het eerder over ging. Mijn uitgelezentemperatuur is dus idle als ik m effe laat lopen al bijna 60 graden in de biosmeting. Dat is dus gewoon teveel zoals het hier staat :(
Tja, moet je wel het hele verhaal quoten en lezen:
Bij AMD duurde het echter lang voordat ze hun processoren van een temperatuursensor hadden voorzien. Tot aan de Athlon XP Palomino werd de temperatuur gemeten door een sensor dat op het moederbord zit en aan de onderkant van de CPU aandrukt. Zorg in dit geval ervoor dat de sensor de CPU goed raakt zodat je geen grote afwijkingen krijgt. AMD's verbruiken vaak meer stroom dan Intel CPUs, en zodoende worden ze warmer en ligt de maximale veilige temperatuur ook hoger. Let er wel op dat deze maxima gelden voor de core temperatuur, en niet voor de temperatuur aan de onderkant van de CPU. De door het moederbord uitgelezen temperatuur wijkt behoorlijk af van de core temperatuur, en je kunt er van uit gaan dat het verschil zo'n 20 graden is. Een Athlon mag gemiddeld zo'n 90 graden worden, maar zorg er dan voor dat de uitgelezen temperatuur niet boven de 65 a 70 graden uit komt.
m.a.w.: AMD heeft sinds de Palomino wél een interne sensor in de Core. Dat verschil van 20 graden gaat tegenwoordig niet meer op.

Dit stukje is zowieso achterhaald; want de Intels gebruiken tegenwoordig echt meer stroom dan de AMD varianten.

Ter vergelijking; XP 3000+ maximaal verbruik ligt op 74,3W. Bij de Intel Pentium 4 op 3,06 ghz ligt dit verbruik al op 106W 8) :o
offtopic:
Hoewel ik het vermoeden heb dat de TB ook al een interne sensor had. M'n MSI-K7T pro had namelijk geen externe sensor, maar was wel in staat de core temp uit te lezen :9

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce666
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 20:08

geforce666

a.k.a Jan (nl)

ik weet niet of je hier wat aan hebt:
ik heb ook een asus A7N8X Deluxe (Rev1.04) met een AMD XP 2600+ (333fsb) met een zalman CNPS6000-Cu:
Afbeeldingslocatie: http://hoefakker.tweakdsl.nl/speedfan.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Heb je effe wat uitleg aub.

Is dat vlammetje de CPU temperatuur?
Welke zijn die andere temps?
En zijn dit stressed temperaturen? WElke temps haal je idle en stressed?
Heb je m overclocked?

[ Voor 66% gewijzigd door Stefke op 26-06-2003 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadMotha

BadMotha

be creative!

Zojuist effe op me werk wat alcohol gescoord. Plan voor vanavond:
- mobo uitbouwen
- heatsink schoonmaken
- processor schoonmaken
- procedure van articsilver volgen
- Zalman koelpasta gebruiken (geleverd bij koeling, die had ik ook voor me XP2100 gebruikt)
- opbouwen
- testen op XP2100 specs (en dan moet ie goed zijn!: 40 graden idle :( )
U werkt in een horeca gelegenheid? :)
niet opdrinken dat spul hoor!

ben benieuwd naar de uitkomst van je plannen. check morgen wel weer even voor de uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
dual-zip schreef op 26 June 2003 @ 15:14:
[...]

Tja, moet je wel het hele verhaal quoten en lezen:

[...]

m.a.w.: AMD heeft sinds de Palomino wél een interne sensor in de Core. Dat verschil van 20 graden gaat tegenwoordig niet meer op.

Dit stukje is zowieso achterhaald; want de Intels gebruiken tegenwoordig echt meer stroom dan de AMD varianten.

Ter vergelijking; XP 3000+ maximaal verbruik ligt op 74,3W. Bij de Intel Pentium 4 op 3,06 ghz ligt dit verbruik al op 106W 8) :o
offtopic:
Hoewel ik het vermoeden heb dat de TB ook al een interne sensor had. M'n MSI-K7T pro had namelijk geen externe sensor, maar was wel in staat de core temp uit te lezen :9
Ik heb dus een 3000+ Barton met interne sensor, maar de waarde die hij aangeeft moet ik dus met een korreltje zout nemen ? (lees: temp te hoog) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce666

geforce666

a.k.a Jan (nl)

nou met dat vlammetje is me CPU, niet overclocked (als je onder de 50 zit gaat het vlammetje weg)
en de andere temps zijn
temp2: ik denk me northbridge
temp : zou ik niet weten
HD1 : me IBM 80GB schijf
temp1: weet ik ook niet
HD0 me andere IBM 80GB schijf
en links FAN01 is me zalman koeler (zonder die fanmate ertussen)

[ Voor 12% gewijzigd door geforce666 op 26-06-2003 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

by eerste keer monteren, rose plaatje laten zitten
anders verwijderen en coolpasta ( niet teveel voor overloop)
ga over op water ( na eerst een biertje te hebben gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmm AMD wordt heet he,
m'n p4 2.4Ghz draait idle 32 graden, als ik hem 24 of 48 uur constant 100% gebruik dmv UD ( dutchpowercows ) enzo van die shit waar je je processor beschikbaar stelt voor zware berekeningen.. 47 graden MAX!
met een standaard coolertje :P heil intel
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce666

geforce666

a.k.a Jan (nl)

maar als ik mijn cpu flink ga gebruiken dus 99% continu wordt hij rond de 55 a 57 graden dus de stijging valt wel mee (en ik gebruik dat spul wat bij de zalman zat dus geen artic silver ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
damn..kan de zalmanbud niet meer vinden. Nou ja, dat Arctic Alumina moet toch ook superspul zijn.

Btw, met alcohol bedoelde ik 100% alcohol om de koeler en zo schoon te maken vanavond O-)

Op dit moment (nog niets gewijzigd) meer dan 60 graden idle, de zijkant van het koelblok (de basis dus) is gewoon met de vingers aan te raken en dan voel je dat ie warm is, maar meer ook niet...nou weet ik het zeker, het zit gewoon kut in elkaar |:( kom op zeg

[ Voor 61% gewijzigd door Stefke op 26-06-2003 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
wel godnondejuu...ik heb de instructies van arcticsilver.com precies opgevolgd. Resultaat: 5 sec en de computer schakelt zichzelf al weer uit!

:( :(

Maw de temp knalt in 5 sec naar de >70 graden!? Gimme a fucking brake!! :(

Ik heb geen HDs en CDroms of FDD aangesloten op de IDE, maar dat is toch niet nodig om in de bios te komen??

[ Voor 42% gewijzigd door Stefke op 26-06-2003 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nogmaals alles aangesloten, dit maal zonder de casesensor. Blijkbaar zat die er te diep tussen: idle temp nu 55 graden.

Dit is dus in een volledig open case, op 1990Mhz, nog steeds teveel als je het mij vraagt, after all, de case moet nog dicht (+5 graden) en dan moet ie nog stressen.... Ik doe nog 1 keer alles schoonmaken en dan heb ik er genoeg van, dan moet het maar genoeg zijn.

Edit: nogmaals gemonteerd, casesensor nu wat minder dicht op de core. Nu nog 50 graden idle op default snelheid (166 x 12,5 2,08gHZ)
:| De casetempmeter wijkt nu 10 graden af naar beneden. Bij me ouwe comp 1 graad.

Wat een tegenvaller van me nieuwe systeempje (vorige was btw pas 2 maanden oud). Vet hoge temp en een niet werkende casetempmeter, want dikke afwijking
Overclocken zal er ook niet echt inzitten ben ik bang

Nou ja we doen het er maar mee.

* Stefke pakt WinXP CD

[ Voor 46% gewijzigd door Stefke op 26-06-2003 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
Hoe strak zit de heatsink op de processor? Ging dat makkelijk of moest je er moeite voor doen? Ik had 'm zelf namelijk de eerste keer erop gezet met een wat slappe clip die ik eerst voor m'n P3 gebruikte. Gelukkig kreeg ik 2 clips bij die zalman :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Redelijk strak hoor. Heb redelijk wat moeite nodig om m weer los te krijgen.

Ik kan overigens nog steeds zonder problemen de base van de heatsink aanraken een halve minuut. Dat begint hooguit heel lichtjes te "prikken" na een tijdje. Vingertoppen zijn dan .. warm, maar niet meer dan dat

[ Voor 59% gewijzigd door Stefke op 26-06-2003 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
Mijn tempraturen zijn ongeveer hetzelfde als die van jou, bij mij loopt alles verder wel stabiel, hoe zit dat bij jou?
geforce666 schreef op 26 June 2003 @ 15:24:
ik weet niet of je hier wat aan hebt:
ik heb ook een asus A7N8X Deluxe (Rev1.04) met een AMD XP 2600+ (333fsb) met een zalman CNPS6000-Cu:
[afbeelding]
HEY! Jij gebruikt zeker niet de standaard Zalman fan? gezien jou fan loopt op 5357RPM, ik gebruik de standaard Zalman fan en met het knopje op fullspeed kan deze max 2446RPM. Zullen daarom onze tempraturen niet hoger zijn.

[ Voor 70% gewijzigd door xabre16v op 26-06-2003 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
xabre16v schreef op 26 June 2003 @ 21:59:
Mijn tempraturen zijn ongeveer hetzelfde als die van jou, bij mij loopt alles verder wel stabiel, hoe zit dat bij jou?

[...]

HEY! Jij gebruikt zeker niet de standaard Zalman fan? gezien jou fan loopt op 5357RPM, ik gebruik de standaard Zalman fan en met het knopje op fullspeed kan deze max 2446RPM. Zullen daarom onze tempraturen niet hoger zijn.
Ben nog niet verder geweest dan de bios ;)

Mijne loopt idd ook op 2450 rpm max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Hmm...ben nu windows aan het installeren, en terwijl ik hiermee bezig ben is de casesensortemperatuur gezakt naar 30/31 graden. Aangezien die na de install ongeveer 10 graden onder de CPUtemp hing zou dat betekenen dat ie nu op +/- 40 graden loopt (tijdens install dus). :?
Dalijk eens in de bios kijken.

De base van de heatsink is nu helemaal niet warm meer voel ik zojuist :| als dat maar goed gaat

Hij was blijkbaar extreem idle of zo, want nu is ie weer op 50 graden CPU

[ Voor 23% gewijzigd door Stefke op 26-06-2003 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BadMotha schreef op 26 June 2003 @ 12:06:ik wijt de lage temperaturen aan het juist aanbrengen van de koelpasta, dus minder=beter, en ook de heatsink voorbehandelen.
Dit is een goed punt wat aangestipt wordt. Vaak wordt veel te veel pasta aangebracht (ook door mensen die in computerwinkels werken).

De pasta hoeft slechts de microporien te vullen; het moet geen laagje vormen tussen processor en heatsink! Het bovengenoemde "heatsink voorbehandelen" kun je dan ook het best doen door een laagje aan te brengen en deze vervolgens met een zachte doek weer af te vegen(!). Er blijft dan genoeg achter in de porien. Op de cpu zelf probeer je met je 'creditcard' de pasta zo dun mogelijk aan te brengen.

Overigens werden die Zalman koper-waaier gevallen niet eens zo heel best getest qua warmteafvoer, maar bij je vorige mobo deed het daarentegen goed genoeg dus het kan niet aan de heatsink liggen.

[Mijn config: AMD XP2000+, Artic Copper Silent TC, Coolermaster pasta, 1400 RPM, T=40 graden (Motherboard Monitor) of 45 graden (BIOS), bij normaal gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb nu windows XP erop staan, en als ik gewoon idle in het bureaublad zit (kale winXp direct na install) dan zakt de temperatuur van de casesensor binnen 5/10 minuten naar ongeveer 32 graden. Met het verschil tussen die sensor en de CPU zou de CPU dan op ongeveer 42-45 graden draaien.
Ga ik in de bios kijken dan is binnen 2 minuten de temperatuur weer 50 graden (40 op casesensor)

Dat is niet slecht! :D Maar is die bios dan zo zwaar ivm windows XP? :?

Het enige dat ik daar nog op kan aanmerken is dat de temperatuur niet erg stabiel is (want hij loopt erg snel op en neer met de belasting) maar goed, nu eerst maar eens kijken hoe stabiel mn systeem loopt onder applicaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce666

geforce666

a.k.a Jan (nl)

@SuperAars

Ik heb die fanmate dus dat dingetje om je rpm mee te regelen, er niet meer tussen zitten ik heb dus gewoon die fan op me moederbord aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
Net even die fanmate ertussen uitgehaald, maar ik blijf een RPM houden van rond de 2500 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Mkay, ik heb nu WinXP, Asus nforce2 A7N8X deluxe drivers en Asusprobe geinstalleerd.

Gemeten, idle in WinXP bureaublad
- Temperatuur volgens casesensor: 41 graden
- Temperatuur volgens bios: 50 graden (geschat obv +/- 10 graden afwijking tov casesensor, meteen na reboot in bios=51 graden)
- Temperatuur volgens Asusprobe: 39 graden (1 a 2 graden afwijking tov casesensor)

De basis van de Zalman waaier is absoluut niet warm, pas als ik mijn vingertoppen tegen mn lippen leg voel ik dat ze wel degelijk warm zijn.

Hoe moet ik dit interpreteren?

Ik ga zo nog even Speedfan installeren en kijken wat die geeft.

[ Voor 34% gewijzigd door Stefke op 27-06-2003 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Lekker is dat :(

Afbeeldingslocatie: http://www.zakraket.staghosting.com/gallery/albums/userpics/asusprobe.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.zakraket.staghosting.com/gallery/albums/userpics/speedfan2.JPG

Wat is dit nou weer. Met als die technology kunnen ze nog niet eens een fatsoenlijke temperatuurmeter maken. Speedfan geeft dus nog eens 3 a 4 graden MEER aan dan de bios

Moet ik mijn heatsink nog een keer vastmaken of wat moet ik nou? ;(

[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 27-06-2003 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

ook ik heb het probleem, samen met veel meer andere a7vn8x (deluxe) bezitters..
Heb ook diezelfde stappen gedaan, cpu check koeler check etc, maar hou ook hoge temps.. terwijl ie op mijn andere bord slecht 43 graden Stressed was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nou ja hoog. Asusprobe geeft een prettige temp aan, mijn vraag is nu of asusprob te vertrouwen is
Pagina: 1