Ik heb gisteren mijn nieuwe onderdelen in elkaar gezet.
Eerst had ik
:
- Leadtek K7NCR18D Nforce 2 moederbord
- Athlon XP 2100+ 1,73Ghz (266Mhz FSB) @ 1950Mhz
- 2x 256mb PC2700 geheugen
- Zalman CNPS6000-AIcu CPU waaierkoeler
- Q-tec dual fan 400watt
- case met tempsensor die naast de CPU onder de koeling geklemd wordt.
- standaard Ahtlon koelpasta
De computer liep op: 13 x 150 Mhz = 1950 Mhz. Hij kan nog iets hoger, nl 13 x 155 = 2015 Mhz, maar dat maakt voor prestaties en temperatuur niet veel uit.
De temperaturen waren daarbij, met alle koelers op laagste stand: +/- 38-40° idle, 46-48° bij intensief gamen, beetje afhankelijk van omgevingstemperatuur.
Het verschil tussen de temp van de case en de bios was ongeveer 1°.
Nu heb ik geupdate:
- Asus A7N8X Deluxe rev 2.0 (FBS400)
- Athlon XP 2600+ 2,08Ghz (333Mhz FSB) @ 2,08Ghz
- 2x 256Mb Corsair Heatspreader platinum 400Mhz
- Enermax 350watt dualfan blabla meest luxe uitvoering
- Artic Aluminia koelpasta
1e keer dat ik m opstartte liep de computer op 100 x 12,5 = 1225Mhz. De temperatuur in de bios stond binnen 15 sec op 70° en liep hard op naar boven de 80°. De casetempmeter gaf +/- 35° aan. Computer schakelde zichzelf uit.
Duidelijk verhaal, koeling niet goed gemonteerd (misschien zat de sensor TUSSEN de CPU en koeling oid). Toen ik de koeling demonteerde was aan de koelpasta echter wel te zien dat die over de hele processor tussen de koeling en CPU verdeeld was tijdens het klemmen. Beetje vreemd, maar oke.
Koeling, sensor en koelpasta (drupje) nogmaals opnieuw gemonteerd en weer opgestart. Temperatuur bleef vooralsnog redelijk (maar niet meer dan dat), dus nu de processor op de juiste snelheid gezet: 166 x 12,5 = 2075Mhz.
De temperatuur in de bios loopt nu binnen 15 sec van kamertemperatuur naar >40° (imho veel te snel
) en gaat daarna gestaag naar de >55°, en dat is dus idle in de bios
. Het verschil tussen de casetempsensor en de bios is nu zo'n 10-12°, terwijl die sensor toch echt tegen de zijkant van de CPU aanligt en onder de koeler geklemd is. Dat klopt dus al niet. Wat ik ook raar vind is dat deze processor nu zon >15° warmer wordt dan de vorige processor terwijl hij op standaard specs loopt, en in de praktijk op vrijwel dezelfde snelheid. De XP2100 haalde dus 15 graden minder terwijl die 15% overclocked was.
Deze temperaturen zijn toch helemaal niet juist?
Vanavond monteer ik alles nog maar eens opnieuw, maar zoals ik al zeg, volgens mij zit alles goed gemonteerd, en dan zou het toch veel koeler moeten blijven? Op deze manier hoef ik niet eens te proberen of ik kan overclocken, want volgens mij gaat ie al richting 70° als ik m eens goed ga stressen
Wat zou de temperatuur ongeveer moeten zijn volgens jullie? Ik had eigenlijk verwacht dat ik ongeveer dezelfde temperaturen zou krijgen (non-OCd)
Eerst had ik
- Leadtek K7NCR18D Nforce 2 moederbord
- Athlon XP 2100+ 1,73Ghz (266Mhz FSB) @ 1950Mhz
- 2x 256mb PC2700 geheugen
- Q-tec dual fan 400watt
- case met tempsensor die naast de CPU onder de koeling geklemd wordt.
- standaard Ahtlon koelpasta
De computer liep op: 13 x 150 Mhz = 1950 Mhz. Hij kan nog iets hoger, nl 13 x 155 = 2015 Mhz, maar dat maakt voor prestaties en temperatuur niet veel uit.
De temperaturen waren daarbij, met alle koelers op laagste stand: +/- 38-40° idle, 46-48° bij intensief gamen, beetje afhankelijk van omgevingstemperatuur.
Het verschil tussen de temp van de case en de bios was ongeveer 1°.
Nu heb ik geupdate:
- Asus A7N8X Deluxe rev 2.0 (FBS400)
- Athlon XP 2600+ 2,08Ghz (333Mhz FSB) @ 2,08Ghz
- 2x 256Mb Corsair Heatspreader platinum 400Mhz
- Enermax 350watt dualfan blabla meest luxe uitvoering
- Artic Aluminia koelpasta
1e keer dat ik m opstartte liep de computer op 100 x 12,5 = 1225Mhz. De temperatuur in de bios stond binnen 15 sec op 70° en liep hard op naar boven de 80°. De casetempmeter gaf +/- 35° aan. Computer schakelde zichzelf uit.
Duidelijk verhaal, koeling niet goed gemonteerd (misschien zat de sensor TUSSEN de CPU en koeling oid). Toen ik de koeling demonteerde was aan de koelpasta echter wel te zien dat die over de hele processor tussen de koeling en CPU verdeeld was tijdens het klemmen. Beetje vreemd, maar oke.
Koeling, sensor en koelpasta (drupje) nogmaals opnieuw gemonteerd en weer opgestart. Temperatuur bleef vooralsnog redelijk (maar niet meer dan dat), dus nu de processor op de juiste snelheid gezet: 166 x 12,5 = 2075Mhz.
De temperatuur in de bios loopt nu binnen 15 sec van kamertemperatuur naar >40° (imho veel te snel

Deze temperaturen zijn toch helemaal niet juist?
Vanavond monteer ik alles nog maar eens opnieuw, maar zoals ik al zeg, volgens mij zit alles goed gemonteerd, en dan zou het toch veel koeler moeten blijven? Op deze manier hoef ik niet eens te proberen of ik kan overclocken, want volgens mij gaat ie al richting 70° als ik m eens goed ga stressen
Wat zou de temperatuur ongeveer moeten zijn volgens jullie? Ik had eigenlijk verwacht dat ik ongeveer dezelfde temperaturen zou krijgen (non-OCd)