Toon posts:

netwerk doet t niet meer na verplaatsten van computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

heb van de week mn computer verplaatst. daarbij heb ik alle netwerk kabels en hub uitelkaar gehaald en later weer in elkaar gezet. sindsdien doet mn netwerk t niet meer. ben niet geheel een dumbo op dit gebied maar toch wil het maar niet lukken.

mijn netwerk bestaat uit 2 xp pro machines.
een is de server met 2 nics (lan, internet). internet doet t, groene lichtjes branden op beide nics.

op de tweede pc (HP Pavillion :r ) brand een oranje ledje op de nic. weet niet of dit altijd zo geweest is.

de hub herkent beide machines.
kan met geen van de twee de andere pingen. ook in windows zie ik ze ook niet.
beide pcs' zitten op hetzelfde domein

Wat ik al geprobeerd heb:

1. gereboot
2. kabels vervangen tussen beide machines en hub
3. statische adressen gegeven: server 192.168.0.1 host 192.168.0.2 mask 255.255.255.0 op deze manier werkte het altijd.
4. automatische adressen laten toewijzen. de host krijgt dan een 169.x.x.x adres. heb in de help gelezen dat dit idd gebeurt als de host geen dhcp server kan vinden.
5. xp netwerk wizard
6. xp opnieuw geinstalleerd en 1 t/m 5 herhaald.

Iemand n idee?

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-08 22:17

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Misschien dat je nic los is geschoten tijdens verhuizing.
Al geprobeerd om nic er even uit te halen en opnieuw in de slot te steken?

Ook niet in de war met crosscables?
Zijn de cables zelf gemaakt of gekocht?

Verwijderd

Topicstarter
dat over die nic heb ik ook gedacht en inderdaad nog niet geprobeerd...maar...
kan het lichtje branden als ie r niet goed inzit?

de kabels zijn geen crosscables. cat5e utp. gekocht en eerder zonder problemen gebruikt

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als de hub beide machines herkent dan zal het geen probleem zijn met de kabels denk ik, probeer is een flinke lading gegevens naar het andere ip te pompen (ik gebruik daar altijd linux voor ping -f -s 65500 192.168.0.*) en dan kijken of er ook maar iets is binnengekomen bij de andere pc

Dan weet je iig of de verbinding werkt

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kan wel een kabel probleem zijn. Als de hub link aangeeft wil dat enkel zeggen dat het aderpaar van pc naar hub goed is.

Pas als je ziet dat de aan de pc kant ook het link lampje brand weet je zeker dat de kabel goed is.

Brakke kabel dus zeker niet uitsluiten.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

* John_Glenn heeft tot nu toe ongeveer 10x zo'n probleem voorgeschoteld gekregen, en 5x zat een van de kabels in de uplink van de hub... Idee?

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

^ en als het dat niet is, kun je nog even kijken of het wel werkt als je je lijnsnelheid/duplex wat omlaag schroeft. Minder goede hardware kan snel problemen krijgen met de (standaardinstelling van) 100Mbit/full duplex. (in xp bij de eigenschappen van je verbinding. Dan de knop 'configure', 2e tabje (advanced). Je kunt om de hardware te testen ook (tijdelijk) een crosslinkje ertussen doen als je deze bij de hand hebt. Een minder vaak voorkomende mogelijkheid is (elektro) magnetische interferentie. Deze _kan_ voorkomen als je je kabel langs krachtstroom of soms stekkerdozen langs laat lopen.
Lijkt me erg nuttig als de nics elkaar niet kunnen zien. :+ zullen we een stapje terug nemen en eerst kijken of er een verbinding kan worden gelegt?

[ Voor 20% gewijzigd door SilentStorm op 26-06-2003 04:21 ]

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt alvast voor de reacties...

Het ligt in elk geval niet aan defecte kabels, heb in totaal 4 kabels gebruikt/geprobeerd die het allemaal nog prima deden voordat ik mn computer verplaatst heb. Kleine kans dat alle 4 kapot zijn.

SilentStorm: dat over EMI is ook al in me opgekomen, de utp van de server naar de hub loop idd langs een stekkerdoos met 8 aansluitingen. Alleen was dit in de oude instelling niet anders daarvandaan dat ik wel van uit ging dat dit in orde zou zijn.
Is t trouwens niet ook zo dat in geval van EMI, veel pakket verliezen voorkomen? In mijn geval komen helemaal geen pakketten aan.

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Dat lijkt me dit wel erg veel verloren :), idd dit is een geval van storing en als deze heel extreem is komt er niets meer binnen. Ik moet je er wel bij vertellen dat storing door EMI zeer zelden voorkomt en dan vooral te maken heefft met òf slechte hardware (bekabeling) of een erg sterk magnetisch veld. Aangezien je zelf net al aangeeft 4 kabels te hebben geprobeert, verwacht ik hier niet de oplossing van, maar proberen (om te leggen) kan zeker geen kwaad. Heb je de duplexmode al eens aangepast?

/edit/ De hele netwerkkaart herinstalleren kan ook wel eens helpen: start/run/devmgmt.msc/network adapters/[je lan netwerkadapter]/rechtclick/uninstall. Vervolgens de computer herstarten en alles wordt weer netjes geinstalleerd (met xp geen cd's oid nodig - zelfs geen next/next/next actie :) )

[ Voor 7% gewijzigd door SilentStorm op 26-06-2003 16:59 ]

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Kun je niet toevallig van je buurman een hubje ofzo lenen? Het kan best zijn dat die overleden is..

En dat van die uplink is ook een slimme... Op sommige hubjes is de uplink in te stellen met een schakelaartje, die kan ook per ongeluk aan zijn gezet.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
silent storm: waar kan ik die duplex mode instellen?
axis: hub staat niet in 'uplink' mode. deze geldt trouwens alleen op poort 5 en mn pc's zitten op poort 1 & 2. (3&4 ook al geprobeerd).

weten jullie trouwens waar ik de snelheid van mn link kan instellen (10 of 100 Mbit)?

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:43
de geavanceerde instellingen van je nic, kan je je snelheid én de duplex mode instellen :)

Whoop!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 juni 2003 @ 22:45:
silent storm: waar kan ik die duplex mode instellen?
axis: hub staat niet in 'uplink' mode. deze geldt trouwens alleen op poort 5 en mn pc's zitten op poort 1 & 2. (3&4 ook al geprobeerd).

weten jullie trouwens waar ik de snelheid van mn link kan instellen (10 of 100 Mbit)?
Bij de eigenschappen van je netwerkkaart onder bijv. apparaatbeheer onder het tabblad geavanceerd.

Via eigenschappen van "Mijn netwerklocaties" kun jer ook wel komen, in win9x is dat dus eigenschappen van "Netwerkomgeving". (ah, xp pro dus... goed lezen....)

Hoe heb je dit ooit werkend gekregen dan? En als je een hub hebt, probeer dan maar 10 Half Duplex om te beginnen, Full Duplex werkt niet met een hub.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 22:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Silent Storm jij bent de MAN!
Heb mn nic waar mn lan op zit opnieuw geinstalleerd. Alles doet t weer. SUPER!
Bedankt.

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Graag gedaan :P, succes ermee :)

je had het geloof ik al gevonden, maar (voor de eventuele volgende persoon met dit probleem: duplexmode in xp: eigenschappen (rechtsclick) van je verbinding. Dan de knop 'configure' en het 2e tabje (advanced). Hier staat een lijst met gegevens met oa de duplex mode.

Pagina: 1