Coolprut aanbrengen.

Pagina: 1
Acties:

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
Heel leuk op de HCC een AMDTB 900 gescoort, een Abit KT7 RAID, reepje 128mb 133mhz geheugen en bij CompTech (Tweakers.net tent) een Alpha met delta60hp. :P
Maar hoe dik moet je de coolprut aanbrengen (werd meegeleverd bij de Alpha)? En zeg niet dun want daar kan ik niets mee. Moet je er door heen kunnen kijken? :?

Bij mijn eerste poging van het aanbrengen ervan kwam ik met open case in een ruimte van 17-18 graden op een temp. van 33 graden idle en 51 graden stressed met een }:0
Is deze temp. hoog en ligt het aan de dikte van de coolprut? Of waar kan het nog meer aanliggen.

Alvast bedankt voor de hulp.:)

Verwijderd

Daar raak je een gevoelig punt in de hele OC business. Het gaat over temperaturen en dergelijke maar zodara je vraagt hoe dat precies bepaald zou moeten worden dan wordt het stil, heel stil

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 15:56

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Dikte van 'koelprut' zou best kunnen... Je hebt echt niet veel nodig... Je heatsink moet zo goed mogelijk aansluiten op de core van je processor. Alle prut die je teveel op je processor doet, wordt er gewoon tussenuit geperst. Heb je te weinig prut, dan is het contactoppervlak tussen core en heatsink te klein (door bv. dunne luchtlaag tussen core en heatsink), en dus te weinig koeling. Doe genoeg (tja.. wat is genoeg.... een hoeveelheid ter grootte van een normale waterdruppel moet meer dan genoeg zijn) prut op het midden van je processor... niet uitsmeren; dat gebeurt automatisch met het plaatsen van je heatsink.
Waar kan de temp nog meer aan liggen? Doodsimpel aan je processor... Een oude celeron 333@416 draait op een temperatuur van slechts 33 graden celsius stressed... terwijl m'n tbird 750 standaard al op zo'n 47 graden C stressed draait...en zo'n 50 graden op 900 MHz....
Ook het soort koeler maakt uit
Ook het 'zuigen van' of 'blazen op' de processor maakt uit. Wat is voor jou het best??? Kan ik zo niet zeggen... is dus zeer afhankelijk van de zooi die je hebt....

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 15:56

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 26 november 2000 23:47 schreef Bertje het volgende:
Daar raak je een gevoelig punt in de hele OC business. Het gaat over temperaturen en dergelijke maar zodara je vraagt hoe dat precies bepaald zou moeten worden dan wordt het stil, heel stil
Zie mijn vorige bericht.... DAAROM wordt het dus stil.... TE VEEL dingen om op te noemen.. ik heb een paar punten genoemd... er zijn er nog meer....

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:19
Ik heb hier ervaring mee op een Dual Celly 366 @ 550 @ 2.05 V

Mijn ervaring: hoe dunner hoe beter.

Die koelpasta (niet Artic Silver) vult alleen de oneffenheden op.

Het geleidt slechter dan metaal, maar beter dan lucht.
En je koelblok perst echt niet de pasta ertussen uit, dat mag jij lekker zelf doen.

Ik kan me voorstellen dat als je niet met een clipsysteem werkt maar met een schroef systeem dat dat dan wel gebeurt.

• Tinman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:41
koelpasta moet zeer dun aangebracht worden.
(zeg maar doorzichtig)

met de koelpasta vul je de oneffenheden op zodat de koeler een optimaal kontakt heeft met de proc.

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
Het is een Alpha pal6035mfc met delta 60 hp. De voetjes die op de CPU zaten heb ik laten zitten en daar de Alpha op gezet. De Delta staat op blazen. Mijn Vcore is 1.775. Maar hoe warm mag eigenlijk een AMD TB 900@900 mhz worden? Ik schrik nogal de tering als mijn koetje graast en de temperatuur schiet omhoog tot boven de 55 graden. Daarna voor de zekerheid maar de koe uitgezet waarna de temp. terug liep tot 29 graden (idle). Ik wil nog gaan OC-en naar de 1 Gig maar ik wil dan wel weten of dit veilig met het huidige systeem.
Waar kan ik een programma downloaden/kopen dat de snelheid van je processor weer geeft en eventueel ook de temperatuur en het gebruik van de CPU?

Verwijderd

io,

Qua temperatuur zit ge toch wel op de grens hoor. AMD claimt dacht ik dat processors tot 90° kunnen worden, maar het beste is denk ik da ge tot onder de 50° blijft. Hoe koeler de processor, hoe beter uiteindelijk...

Mijn TB900@900 loopt met zijn case closed idle op 28°, stressed op 52° en met open case idle op 26-27°, stressed op 45° met standaard CoolerMaster. Dit alles hangt natuurlijk wel af van de airflow binnen in het systeem, de kamertemperatuur en de kwaliteit van de core. Ben wel van zin om nieuwe cooler erop te steken, maar wil ook een beperkte geluidsoverlast, dus eerst zorgen voor goede airflow met enkel super low noise fans...

Op <a href="http://www.tweakfiles.com">Tweak Files</a> vindt ge denk ik alles wat ge nodig hebt om uw PC's health status in't oog te houden.

-- Koder

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

En houd er ook rekening mee dat als je een processor overclockt, dat dan de maximaal aanvaarde temperatuur ook onderuit gaat:

Mijn celerons 366 @ 366 doen het prima op 75-80 graden. (waterkoeling vergeten aan te zetten.....:))

Maar bij 366 @ 550 gaan ze al vastlopen bij 55 graden.

Hoger wordt dit alleen maar minder.

Herman

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 27 november 2000 08:49 schreef Koder het volgende:

Mijn TB900@900 loopt met zijn case closed idle op 28°, stressed op 52° en met open case idle op 26-27°, stressed op 45° met standaard CoolerMaster.

-- Koder
Een TB 900@1000 met 1.8 Volt loopt bij mij met een Spire koeler van 21 piek 39 C idle en 44 stressed. In een gewone Aopen HQ08 kast met NUL extra ventilatoren. Te temperatuur in de kast is 30 C. Met de kast open loopt de temperatuur in de kast natuurlijk terug, maar die van de processor op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:45
Op maandag 27 november 2000 09:59 schreef Herman het volgende:
En houd er ook rekening mee dat als je een processor overclockt, dat dan de maximaal aanvaarde temperatuur ook onderuit gaat:

Mijn celerons 366 @ 366 doen het prima op 75-80 graden. (waterkoeling vergeten aan te zetten.....:))

Maar bij 366 @ 550 gaan ze al vastlopen bij 55 graden.

Hoger wordt dit alleen maar minder.

Herman
Die grens kan je oprekken door het verhogen van voltage. Als ik mijn K6/3 op 2.6V zet en 475, dan slaat ie bij 33 graden muurvast. Dat terwijl ie op 450 2.4V gewoon 65 graden kan worden zonder vastlopen. Is overigens een K6/3-400 2.4V
Pagina: 1