icculus

Pagina: 1
Acties:

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-04 23:04
Beetje lastig waar deze thuis hoort: het is EN non windows en game gerelateerd. Maar goed eerst maar hier.

Icculus, je weet wel waar vele linux installers voor de betere Windows games gehost worden, is wederom gehacked en is down :( Iets wat kort geleden al eens eerder gebeurd is, sterker nog ze waren net weer up&running. En dat moet dan net weer gebeuren als ik wat installers van ze wou proberen, klootzakken ;)

Het echte probleem is dat er op wat kleine uitzonderingen geen mirrors zijn voor de diverse projecten die gehost worden op icculus. Dus dan heeft zo'n succesvolle attack een behoorlijke impact. Kent iemand er mischien toch een? Of mischien is het een goed idee om er alsnog 1 te maken, het gaat voor het grootste deel over relatief kleine installers voor games dus zo moeilijk moet het niet zijn, met zeg 30Mb ruimte kom je al een heel eind

Verwijderd

Antwoord op je vraag: probeer zo'n mirror en let op de MD5/SHA1/RMD160 sum. Of probeer een binary te vinden. Een oplossing zou zijn rsync en mirroren maar ik heb daar zelf niet de bandwith per maand voor. Mirrors kun je vinden via Google. Je kunt ook wachten tot de site weer up is.

Over de hack zelf: wat ik weet is dat er een ruzie is tussen Linuxgames.com (die WineX promoten) en Icculus (die anti-WineX zijn en regelmatig cynisch daarover posten). Er schijnen DDoS attacks geweest te zijn op beide sites door beide sites. Nou sta ik a-la Icculus cynisch tegenover deze gegevens omdat het een beetje kinderlijk is eigelijk, die DDoSes. Ik kan me dat moeilijk voorstellen.

Ik kan me wel voorstellen dat men blij is met WineX. Je kunt er namelijk mooi wel games mee draaien. Maar ik kan me ook stellen dat dat niet het geval is. Porten/emulatie brengt namelijk gevolgen met zich mee. Daarnaast zijn de heren van WineX onethisch bezig vanwege hun license (Alladin). Hun source is gebaseerd op de laatste WINE versie die nog het X11 license had. Deze source is overigens ook geforked waar een project genaamd ReWind door is ontstaan onder X11 license. WINE is verder gegaan onder LGPL. De heren van WineX hebben nog source geprobeerd te ruilen later (dus Alladin WineX delen tegenover WINE LGPL delen waarbij de licentie van die delen dan zou worden aangepast) maar dat aanbod hebben de WINE devvers afgeslagen. Nou is dit niet alles: de software WineX promoot namelijk warez door 'cracks' als 'no_cd_patch' te supporten. Daarnaast hebben zij Debian devvers bedreigt dmv. wanneer zij een WineX port zouden maken voor Debian (Sid) dat dat niet mocht. Ze willen namelijk niet dat je binaries verspreid, echter de licentie geeft hier geen restricties over. Wanneer Debian dat wel zou doen zou er bij de volgende release een expliciete vermelding staan dat Debian dat niet mag doen. Dat vind ik ranzig/smerig/onethisch/gemeen/vulmaarin omdat ze hun software mooier voordoen dan het is.

Tot zover over dit conflict...

NB: ik heb hier WineX 3.1 liggen welke ik wil testen. Gewoon, om er meer over te leren. Hoe dan ook gaat het daarna weer ervanaf, by any means, hoe goed het ook is. Ik steun geen software van dat.. tuig (steunen = populairder maken = gebruiken).

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Interessante info. Mag ik vragen waar je dit allemaal vandaan hebt? Ik wil me hier als Transgaming abonnee wel eens wat dieper in verdiepen nl.

Verwijderd

Ohja, doh. De bron. Waar ik dit vandaan heb is van Icculus.org rechtsonder 'boycot WineX' en daar staan de argumenten opgesomt. Dat zijn meer argumenten + info dan ik hier post maar ik vind sommige niet al te relevant. Daar staan ook links + discussie naar mailinglists van WINE en Debian waar je het exact na kunt lezen. Hoewel dat momenteel niet kan want de homepage is nog niet terug. Misschien vevat Google Cache momenteel de relevante info.

http://lists.debian.org/d...evel-200205/msg02174.html
http://lists.debian.org/d...evel-200205/msg01163.html
http://www.timedoctor.org/boycott_winex.php

(itt. wat men @ LinuxGames zei +/- een week geleden: timedoctor.org = zelfde connectie (en misschien ook bak) als icculus.org...)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 18:07 . Reden: typo's + aanvulling ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
allemaal goed en wel maar dit beantwoord niet de vraag van onze ts. Zijn er mirrors?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

ohnee?

"Antwoord op je vraag: probeer zo'n mirror en let op de MD5/SHA1/RMD160 sum. Of probeer een binary te vinden. Een oplossing zou zijn rsync en mirroren maar ik heb daar zelf niet de bandwith per maand voor. Mirrors kun je vinden via Google. Je kunt ook wachten tot de site weer up is."

Wat is hier onduidelijk aan? Of moet ik soms ook de goede link naar Google posten?
http://www.google.nl/sear...nl&btnG=Google+zoeken&lr=
Als je het hiermee niet kunt vinden dan lijkt het me sterk dat het niet bestaat...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 20:48 . Reden: bah ]

• jb044
he waar is m'n reply gebleven :(

Anyway je beantwoord m'n vraag helemaal niet. Als het zo simpel was had ik dit topic natuurlijk niet gestart, op een enkel mapje met 1 of 2 icculus installers vind ik met google alleen verwijzingen naar icculus...ook met gouglegroups.

Of hier een reden voor is weet ik niet en kan ik niet verifieren want ze zijn down, maar google is zeker niet zalig makend. Zeker bij dit soort dingen, vandaar het topic :)

Dus de vraag blijft kent iemand een bij voorkeur complete mirror van de icculus.org game installers?

Anyway wel interessant, die ruzie dan dat laatste zal wel zijn aanhangers van. Onbegrijpelijk dat WineX zo met superlatieven wordt overladen itt de installers van icculus die native zijn, niets onderdoen voor de WIndows versies en uiteraard gratis. Sterker nog ik vraag me af hoeveel mensen zich behelpen met brakke emulatie van games waar een linux versie van is :/

• Zwerver
  • Niet online
mwah scorpion77 ik wil wel mirroren, maar geen zin om het op te zetten.... webspace en dataverkeer heb ik genoeg ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

zwerver? geen zin om op te zetten.
'wget -m URL ' klaar.

• Zwerver
  • Niet online
stratos> true, zal zow ff kijken, moet ik dat nog aanmelden bij icculus ??

edit:

site is nog down... dus mirroren gaat nog wel ff duren

[ Voor 36% gewijzigd door Zwerver op 26-06-2003 22:39 ]

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hoeveel data gaat het om qua harddisk, en wat is de geschatte dataomzet/maand?

• Zwerver
  • Niet online
scorpion77 schreef op 26 June 2003 @ 00:14:
Beetje lastig waar deze thuis hoort: het is EN non windows en game gerelateerd. Maar goed eerst maar hier.

Icculus, je weet wel waar vele linux installers voor de betere Windows games gehost worden, is wederom gehacked en is down :( Iets wat kort geleden al eens eerder gebeurd is, sterker nog ze waren net weer up&running. En dat moet dan net weer gebeuren als ik wat installers van ze wou proberen, klootzakken ;)

Het echte probleem is dat er op wat kleine uitzonderingen geen mirrors zijn voor de diverse projecten die gehost worden op icculus. Dus dan heeft zo'n succesvolle attack een behoorlijke impact. Kent iemand er mischien toch een? Of mischien is het een goed idee om er alsnog 1 te maken, het gaat voor het grootste deel over relatief kleine installers voor games dus zo moeilijk moet het niet zijn, met zeg 30Mb ruimte kom je al een heel eind
maak daar 100 meg van ;) en de bandbreedte, tja, no idea, maar ik heb vrije bandbreedte dus als die weer online is doen we t ff

edit:
ze zijn weer online, alleen nog niet alle links werken goed, dus nog ff wachten maar

[ Voor 5% gewijzigd door Zwerver op 27-06-2003 00:43 ]

• jb044
Goed nieuws icculus is er weer, dus ik heb m'n installer :) En er is animo voor een mirror, mooi want ik heb wel zin maar vooral weinig bandbreedte :)

Het is trouwens geen kwestie van simpelweg www.icculus.org leegzuigen. Het is nl een provider waar 'toevallig' nog al wat linux gaming ports projectjes gehost worden. En je krijgt het ook niet op een presenteerblaadje aangeboden, dus er komt gewoon het nodige handwerk bij kijken. Waarvoor ik me uiteraard beschikbaar stel. Tenminste als we voor een volledige mirror gaan en niet alleen de latest&greatest.

En dan nog een punt: behalve veel installers hebben ze bijvoorbeeld ook net Americas Army 1.70 Linux volledige versie (+300meg) vrijgegeven (een spinoff van de gentoo game cd). Is dat ook een optie? Daarvan weet ik zeker dat ze vooral bij icculus zelf blij zullen zijn met een mirror.

• Zwerver
  • Niet online
dat zag ik net ook... daar zal ik even over na moeten denken of ik die ook wil mirorren... want die wordt zo sterk bevraagd... dat gaat de FUP waarschijnlijk snel te boven.... verder moet ik wel een goede install van gentoo hebben, en dat is atm niet het geval... Maar het komt er zsm aan.

Verwijderd

ik moet zeggen dat iccu goed werkt levert. MAAR ik ben zelf ook nog een subcriber op Winex. Nou vind ik het argument dat Native beter is dan emulatie voor de helft geldig. Tuurlijk native is the way to go. MAAR er zijn ook genoeg MS only game designers die er niet over denken om icculus of de linux comm. te helpen met porten. DUS ben je aangewezen op Winex, ik kan bijvoorbeeld geen BF 1942 spelen zonder winex. Sorry maar dan kan je wel heel kortzichtig zijn, daar heb je alleen je zelf maar mee.

• Zwerver
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 10:54:
ik moet zeggen dat iccu goed werkt levert. MAAR ik ben zelf ook nog een subcriber op Winex. Nou vind ik het argument dat Native beter is dan emulatie voor de helft geldig. Tuurlijk native is the way to go. MAAR er zijn ook genoeg MS only game designers die er niet over denken om icculus of de linux comm. te helpen met porten. DUS ben je aangewezen op Winex, ik kan bijvoorbeeld geen BF 1942 spelen zonder winex. Sorry maar dan kan je wel heel kortzichtig zijn, daar heb je alleen je zelf maar mee.
mwah, wat is kortzichtig? Ik denk dat de redenen voor zijn commentaar op winex wel goed onderbouwd zijn. Ik heb die war een beetje nagelezen en de manier waarop ze met debian omgegaan zijn, dan kunnen ze nu ook gentoo gaan opnemen in hun license want die bieden doodleuk een emerge winex ;)
Maar ff een puntje naar boven halen waar ik het heel erg mee eens ben:

als winex (transgaming) code gebruikt heeft van wine dan moet dat terugvloeien naar de wine code IMHO. Just my 2 cents

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:51

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

zwerver schreef op 27 juni 2003 @ 11:06:
[...]
Ik heb die war een beetje nagelezen en de manier waarop ze met debian omgegaan zijn, dan kunnen ze nu ook gentoo gaan opnemen in hun license want die bieden doodleuk een emerge winex ;)
Debian wilde een binair package maken, gentoo heeft een source package, klein verschil ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
By the way, als je hun site gaat mirroren, stuur dan die gasten wel eerst even een mailtje met het hoe-en-waarom je dat graag wil doen, lijkt me wel zo netjes?

Verwijderd

"als winex (transgaming) code gebruikt heeft van wine dan moet dat terugvloeien naar de wine code IMHO. Just my 2 cents"

Als ik het goed heb begrepen dan hebben ze daar ook een poging tot gedaan.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

Even replyen op deze posts van dystopia :
Over de hack zelf: wat ik weet is dat er een ruzie is tussen Linuxgames.com (die WineX promoten) en Icculus (die anti-WineX zijn en regelmatig cynisch daarover posten). Er schijnen DDoS attacks geweest te zijn op beide sites door beide sites. Nou sta ik a-la Icculus cynisch tegenover deze gegevens omdat het een beetje kinderlijk is eigelijk, die DDoSes. Ik kan me dat moeilijk voorstellen.

Bronnen :

http://www.timedoctor.org/boycott_winex.php
Het verhaal van de DDoS attacks zijn op basis van uit de hand gelopen grapjes. Timedoctor "beloofde" dat zij een DDoS attack zouden uitvoeren als LinuxGames (LG) zaken zou posten over Wine-X. Een aantal keren is LG idd plat geweest, maar niet door een DDoS vanuit Timedoctor maar door de brakke hosting van Telefragged en door een DNS Change.

Niet om het één en ander, maar timedoctor is gewoon een vette onzin site die af en toe zinnige rotzooi plaatst :) Timedoctor is een subhost van icculus (tevens ook hoster van mijn project) maar wordt gerund door Timedoctor (a.k.a. Zakk, ex-telefragged/LG) en die zit gewoon een beetje te ouwehoeren. Zakk en Alkini (hoofd van LG) zijn gewoon goede bekenden van elkaar en voor zover ik weet hebben zijn geen ruzie of wat dan ook (Zakk heeft alleen ruzie met de hoofd van Telefragged, Marv, die gewoon een eikel is :) ).

Over DNS Change gesproken. De 1e hack van onlangs waar over gesproken werd, was gewoon een DNS change :
We're back! (posted 2003-06-15 16:22:00 by icculus):

After much less downtime than I honestly expected, icculus.org is back.

Apparently our previous ISP went out of business somewhat suddenly, so we shipped the server off to sunny Austin, Texas, where it is being hosted by the Unreal Developer Network.

There might be little burps as DNS entries get updated and such, but we should be good to go again.

Thanks for your patience!
--icculus.
De DDoS attach vanuit LG heeft helemaal NIKS te maken met DDoS. Ze zijn gewoon gehackt door een buitenstaander die niet eens wist wat hij deed, laat staan welke host hij te pakken heeft gehad :
We're back, part two. (posted 2003-06-26 23:47:48 by icculus):

The short form of the story is "we got hacked".

This wasn't targetted at icculus.org, it just happened to hit us in a sweep of IP blocks. The guy had root access, and didn't touch any passwords or change any binaries. He overwrote all the HTML files in the filesystem with a "shout out to my homies!" webpage, and ran "rm -rf" on anything called "log".

The good news is all the HTML files were sitting on a backup from a few hours earlier, and all the log files were recoverable (we move the apache logs to a different location once an hour, and he didn't kill any processes...Linux doesn't actually delete a file until everything that has it opened closes it or dies, so we copied everything before restarting the server).

He also nuked anything called ".bash_history", but didn't realize that bash writes out your command history from RAM when you log out, so basically, he left us a list of exactly what he touched.

In short, we got lucky for several reasons:

The cracker wasn't targetting us specifically. He didn't even know the hostname, as far as I can tell. He hit other totally unrelated servers on the same IP block, too.
The cracker didn't want to do extensive damage. The HTML files he overwrote were all available on backup. Granted, he probably didn't know that.
The cracker didn't even poke around looking for valuable information, or install extra backdoors, so it appears to be a simple defacing gig.
The cracker was sloppy. He left an obvious trail.
He left his dalnet uesrname. :)
In closing the holes (PLURAL!), we upgraded the kernel to remove the root exploit (which was frighteningly effective before upgrading), and updated Apache and PHP...we also turned off PHP's "register_globals" flag, so some web things on i.o might be broken right now. I've fixed several scripts to respect the new settings today, but if you find something working strangely, please let me know.

Fun stuff.
Voor de orde, check anders irc.freenode.net en het kanaal #icculus.org. Praat maar eens met Alkini en Zakk over dit onderwerp :)

Wat betreft het standpunt van Timedoctor. Ik ben het er grote deels mee eens. WineX is leuk om een aantal Windows games te spelen op Linux, maar native ports zijn (over het algemeen) beter. Alleen jammer dat er (bijna) geen markt is voor Linux games/ports. Gelukkig hebben wij Ryan C. "Icculus" Gordon die wel zijn tijd besteed aan native ports ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

• jb044
ff reageren op 'native ports zijn over het alegemeen beter':

gegeven PIII '99 pc, WineX3, Unreal1 installer van icculus en een Unreal retail cd. Met WineX kan ik Unreal installeren en spelen (en dat is al heel wat meer dan ik kan zeggen voor 9 van de 10 spellen die ik er op los laat :( ). Het is speelbaar op 800x600 maar geluid en vooral beeld is schokkerig en het ziet er niet uit. En dan de native port: mooi vloeiend op 1200x1024 (32bit) en ik wordt voortdurend herinnerd aan m'n geforce met allerlei T&L effects. Weet zo uit m'n hoofd niet hoe je fps in Unreal aanzet, maar ik gok op minstens 60+ fps. Mooi spul hoor dat WineX, vooral het feit dat zij DirectX ondersteunen biedt duidelijk de meeste opties qua graphics....proest :+

Nee als je het mij vraagt is WineX er alleen maar voor dat handjevol games dat ze daadwerkelijk ondersteunen en daar geldt de opmerking van 'Zakk' zeker voor: Er is geen enkele garantie dat wat met release X werkt ook met een volgede release Y zal werken. Dat hij dat puur mazzel noemt gaat me wel erg ver, maar hij heeft gelijk dat ze achter de feiten aanlopen en afhankelijk zijn van de mogelijkheden die geboden worden, het is bv vrij makkelijk om WineX versies van het online game gebeuren uit te sluiten, mocht men dat willen.

Kortom ik reageer dan mischien niet op de understatement van de eeuw maar zeker wel die van deze thread :+
Pagina: 1