Toon posts:

2de HDD wordt niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pc met 2 harde schijven. Ze hebben altijd perfect gewerkt, maar op een dag toen ik mijn pc opstartte, hoorde ik een tikkend geluid in de bak: hij herkende mijn tweede hdd (slave) niet meer en startte niet meer op.

Ik heb dan mij tweede hdd (slave) losgekoppeld en dan startte de pc wel op. Ik heb nu data nodig van de losgekoppelde, dus ik heb hem eens terug ingestoken.

Het resultaat was hetzelfde: een schreeuwend voordurende 2slagen na elkaar tikkende geluid. Hij herkende de schijf nog steeds niet.
Nu heb ik eens mijn eerste hdd (master) losgekoppeld en van die tikkend (slave) mijn master gemaakt. Zo herkende hij de schijf ook niet, maar met de jumper settings op cable select herkende hij de schijf wel, maar kreeg ik geen data te zien hij zei disk failure of zoiets. Onder de hdd brandt wel een groen lampje!

Dus nu werkt mijn pc enkel met mijn goede eerste hdd (master).
Weet iemand wat dit kan zijn? De bliksem op ingeslagen? Kan dat dan dat 1 schijf kapot is en de andere niet? En zoja als het een crash is kan de data dan nog gerecupereerd worden?
Of is het iets anders? Slaat die over of wil hij niet aanslaan?

Wie weet raad of heeft iets dergelijks meegemaakt?

Hopend op positieve reactie

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Dit is vrij normaal en komt dagelijk voor (helaas).
Je schijf is simpelweg stuk gegaan, doe je weinig aan verder...

Er zijn wel programma's waarmee je kan proberen om je data terug te halen, zoek bijv. even met google naar Get Data Back
of gebruik even de search van het forum

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• talin
  • Laatst online: 21-03 17:21

talin

ES-MA

heeel waarschijnlijk is dat tikken , een leeskop fout , en kun je je HD gaan begraven .

kijk ook eens in de search : tikken hd :

http://search.gathering.t...=21&data%5Bsearch%5D=Zoek

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

als de tweede schijf dood is kan de data die erop staat wel teruggehaald worden. Dat is alleen wel vreselijk duur. Zoek maar eens op data recovery via de search.

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:32
HDD verhalen doen we in OM & I/O. Verhuisd dus vanuit OH :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
SHIIITT ons ma wordt gek al haar digitale foto's staan daar op!

De HDD wordt dus niet meer herkend, maar ik kan de data nog terughalen voor ik em begraaf? ? hoe gaat zoiets dan in de praktijk?

• dreeke

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 23:09:
SHIIITT ons ma wordt gek al haar digitale foto's staan daar op!

De HDD wordt dus niet meer herkend, maar ik kan de data nog terughalen voor ik em begraaf? ? hoe gaat zoiets dan in de praktijk?
zoek even naar "data recovery"

Dit is een veel voorkomend probleem, vandaar dat je er met de search al veel over kan vinden :)

Je hebt een grote kans dat die digitale pics weg zijn ja, maar daarvoor zijn backups uitgevonden ...... (je kan immers nooit 100% vertrouwen op een mechanisch harddiskje)

Verwijderd

Topicstarter
of beter gezegd wat zijn de prijzen voor zo een data recovery?
Want de data is nogal van emotioneel hoge waarde?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:16
uit elkaar laten halen in stofvrij ruimte en in speciale machine de platters laten uitlezen, niet erg goedkoop dus
voorbeeldje van wat je mag verw88 voor prijs: een software oplossing (dus dan moet je HD geloof ik nog wel herkend worden) is er vanaf een € of 100
Headcrash:
Situation/Symptoms
Unusual noises - clicking, grinding, metal scraping.

What to Do
1) If booted up, back up any critical files.
2) Shut down the computer and DO NOT reboot.

Why
Extensive physical damage and permanent data loss can occur in a short period of time if a drive is left running.
ik heb op 1 site een prijslijst gevonden, ga maar vast zitten
Up to .9 GB - $295.00
1.0 - 1.9 GB - $349.00
2.0 - 2.9 GB - $395.00
3.0 - 3.9 GB - $449.00
4.0 - 4.9 GB - $495.00
5.0 - 5.9 GB - $549.00
6.0 - 7.9 GB - $595.00
8.0 - 9.9 GB - $649.00
10.0 - 11.9 GB - $695.00
12.0 - 13.9 GB - $749.00
14.0 - 16.9 GB - $795.00
17.0 - 19.9 GB - $849.00
20.0 - 24.9 GB - $895.00
25.0 - 29.9 GB - $949.00
30.0 - 34.9 GB - $995.00
35.0 - 50.0 GB-$1049.00

[ Voor 81% gewijzigd door RocketKoen op 25-06-2003 23:22 ]

TheS4ndm4n#1919

• dreeke

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 23:12:
of beter gezegd wat zijn de prijzen voor zo een data recovery?
Want de data is nogal van emotioneel hoge waarde?
als je het door een bedrijf laat doen dan is het haast goedkoper om opnieuw op vakantie te gaan en de foto's nog een keer te maken :/
(alleen van toepassing op vakantiefoto's natuurlijk 8)7)

[ Voor 8% gewijzigd door dreeke op 25-06-2003 23:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
software oplossing? daarvoor moet die nog herkend worden door de pc? ja die wordt enkel herkend door de pc al hij alleen aanhangt en op cable select staat met jumper! Zou dat nog lukken dan?

• dreeke

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 23:28:
software oplossing? daarvoor moet die nog herkend worden door de pc? ja die wordt enkel herkend door de pc al hij alleen aanhangt en op cable select staat met jumper! Zou dat nog lukken dan?
euhm als je nou eerst even zoekt, dan weet je alles meteen want dit is echt al vaak langs gekomen. :)

Verwijderd

Topicstarter
sorry he ben in SHOCK!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Ja geeft niet. ;)
Hoop dat het nog lukt om het terug te halen. Dit gebeurt bij ons in de computerwinkel vrij vaak, worden mensen kwaad op het personeel omdat de data weg is ... tja kan er ook niks aan doen :/

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:16
maja, ik heb een oplossing gegeven, imo de enig mogenlijke. ik denk dat je het verlies maar moet accepteren (reageer je af op de mensen van de computerwinkel ofzo, lucht erg op)

tenzij je honderder euro's over hebt om je data terug te laten halen

en van die software: zou een beetje lullig zijn als je er €100 aan uitgeeft, en dan blijkt dat het nutteloos is (kan best als je kop is gecrashed, dan leest ie niks meer, maakt niet uit wat je ermee doet)
die data recovery bedrijven zijn erg betrouwbaar, maar de kosten van een level100 cleanroom en personeel zijn niet echt laag, vandaar de enorm hoge prijs.

voor foto's lijkt het me niet echt waard. tenzij je fotograaf bent.

ik zou zeggen, leer de les en back belangrijke meuk up.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Topicstarter
Misschien kan ik wel iets regelen via de verzekering, dat zij daarvoor betalen.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moeder is zowat gek geworden ze vraagt zich af hoe een harde schijf kan crashen? Kan mij iemand wat meer info geven hierover? Kan een harde schijf ook crashen dor bliksem inslag?

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:24

Wok

Dakloos...

Het crashen van een HDD kan meerdere oorzaken hebben:

- Blikseminslag: als het alleen de HDD is, heb je relatief gezien veel geluk gehad, omdat een dergelijke 'stroomstoot' de rest van je/een PC ook kan frituren.
- Hevige schokken/stoten verduren: een HDD is ontworpen om stil te hangen. Als je de kast bijvoorbeeld op de grond hebt staan vlak bij je voeten, kan het voorkomen dat je wel eens tegen je kast schopt als je aan het computeren bent. Een HDD kan vrij veel hebben, maar uiteindelijk wordt het teveel.
- Ouderdom en dus slijtage. Een HDD bevat bewegende delen (mechanisch) en is daardoor onderhevig aan slijtage. Net zoals een motorblok of een fietsketting niet het eeuwige leven heeft, zal ook een HDD vroeg of laat de pijp aan Maarten geven.
- Ondeugdelijk exemplaar/fabrieksfout. Soms komt het voor dat een HDD kort na aanschaf kapot gaat (denk aan de vele topics hier op GoT over de beruchte IBM serie(s)). Als dit het geval is, kun je meestal wel garantie claimen al haal je hiermee je data niet terug.

Afgaand op jouw symptoombeschrijving, vrees ik het ergste voor je HDD en kun je je data zo goed als verloren beschouwen, tenzij je bereid bent veel geld neer te tellen voor data recovery (zie ook de posts van RocketKoen).

/edit:

Het wil nog wel eens lukken om in het good old DOS (of Linux of...) een bokkende HDD te lezen. Een bootflop van Win 9x biedt dan uitkomst. In jouw geval gaat dat (helaas) waarschijnlijk niet meer op omdat je al aangeeft dat de PC niet eens start met de schijf in kwestie....

[ Voor 11% gewijzigd door Wok op 26-06-2003 00:36 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt dit was een heel duidelijke uitleg!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er gaan elke dag HDD's stuk, om te voorkomen dat alle de 70.000+ Tweakertjes dat hier in OM zouden melden, staat in de FAQ van dit subforum gewoon uitgelegd wat je in zo'n geval kan doen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.