Cd-Rom Open en Dicht

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hoe je ervoor kunt zorgen dat je Cd-Rom speler alleen maar open en dicht gaat. Dus geen laser enzo erin, gewoon het minste aantal elektronica, alleen het motortje, Tandwieletjes en ejectknopje.

Ik heb gezocht op Google en op GoT onder:
CD-Rom leeg
CD-Rom leegmaken
CD-Rom alleen open

Want ik wil 2 knopjes aan de voorkant hebben, een voor het openen van mijn baybus, met een kale voorkant
En een voor het openen van mijn baybus met mijn lcd als voorkant. De bedoeling is daarvan is dat het lcd onder de baybus vandaan schuift en dan voor het kale frontje van mijn kast komt

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06-2023
Wat wil je er precies mee doen? Een soort verborgen baybus van maken?
edit:
net iets te laat...

[ Voor 21% gewijzigd door Swop1200 op 25-06-2003 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met 2 knopjes is dit erg simpel. Ze moeten dan 2 polig zijn en gewoon +5V en 0V naar de motor schakelen (en andersom voor het andere knopje) Eventueel nog met een 555 schakeling ertussen zodat je 'm niet in hoeft te houden.
met 1 knopje is het een ander verhaal (zie ook mijn stealth baybus topic)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 juni 2003 @ 22:58:
Met 2 knopjes is dit erg simpel. Ze moeten dan 2 polig zijn en gewoon +5V en 0V naar de motor schakelen (en andersom voor het andere knopje)
Het is de bedoeling dat als ik op het knopje druk, voor het verschijnen van de LCD, dat hij onder de baybus doorschuift. Dus als de pc uitstaat de de lcd verborgen zit onde de baybus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geloof niet dat ik helemaal begrijp wat je nou precies wilt.
Waar moeten de knopjes zitten, wat moeten ze precies doen ? en wat moet waar onderdoor schuiven ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is moeilijk om wat in je hoofd zit, om dat op papier te zetten.

Ik zal het proberen stap voor stap uit te leggen.

1) Ik heb CD-Rom Speler, die moet zo leeg mogelijk worden gemaakt ( hij moet
alleen nog open en dicht kunnen)
2) Als dat voor elkaar is, dan komt er een baybus in. Voorop die baybus zit een
frontje dat helemaal glad is en dezelfde kleur heeft als de rest van mijn case.
Die baybus moet zo hoog mogelijk in de behuizing van de lege cd-rom speler
zitten. Dit wordt allemaal natuurlijk zo mooi mogelijk afgewerkt
3) Onder de baybus is hopelijk nog genoeg ruimte over. Daaronder wordt de lcd
opgeslagen als de pc aanstaat, of als je de lcd gewoon niet wil zien. Als je de
lcd wilt zien, dan kan dat dmv een knopje tevoorschijn worden gehaalt.

Hopelijk snappen jullie het een beetje

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij wil geloof ik dat als ie op een knopje drukt, dat dan zn LCD onder zn baybus vandaan, voor het kale frontje van de baybus klapt :|

Bantie > niet echt tweakersspirit, maar dit gaat je echt nooit lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 22:50:
Weet iemand hoe je ervoor kunt zorgen dat je Cd-Rom speler alleen maar open en dicht gaat. Dus geen laser enzo erin, gewoon het minste aantal elektronica, alleen het motortje, Tandwieletjes en ejectknopje.
[...]
Als je m voor de rest niet meer wil gebruiken kun je m ook openschroeven en alles wat niet wordt gebruikt voor het open en dichtgaan eruit slopen. :Y)
Of is dat niet de bedoeling? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08 20:30
Waarom gebruik je niet een gewoon normaal motortje met een trafo oid?

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 12:57
Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 23:13:
[...]

Als je m voor de rest niet meer wil gebruiken kun je m ook openschroeven en alles wat niet wordt gebruikt voor het open en dichtgaan eruit slopen. :Y)
Of is dat niet de bedoeling? :/
Of misschien weet hij niet wat hij er wel en niet uit kan halen :Y).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 23:12:
Hij wil geloof ik dat als ie op een knopje drukt, dat dan zn LCD onder zn baybus vandaan, voor het kale frontje van de baybus klapt :|

Bantie > niet echt tweakersspirit, maar dit gaat je echt nooit lukken...
Dat bedoel ik. _/-\o_ Alles is toch mogelijk. Als ik eerst maar zoveel mogelijk uit mijn cd-rom speler heb, dan kan ik weer verder zien. Het liefst alleen het motortje en de tandwieletjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 16:46

Brothar

meester

Het enige wat je dan nodig hebt is het motortje dat de lade doet bewegen, met de lade.

De lade moet dan aan de onderkant zitten, vóór de lade zit de LCD.
De LCD zit met een pianoscharnier vast aan de voorkant van de lade. Om de LCD dan omhoogte laten scharnieren/klappen, kun je dan m.i. aan beide zijden (=aan beide binnenwanden van de CD-rom) een ijzerdraadje/stangetje bevestigen, dat op 1/3 (of 1/5 etc. even uitvogelen) van de bovenrand van de LCD, aan de LCD is bevestigd. Schetsje:
_ _
| |
|_ ___|
XXXXX

de bovenkant zit in de binnenwanden van de CD-rom ;daar zit een gaatje in ter dikte van het ijzerdraad, zodat het kan scharnieren.
De onderkant zit op een plaatje waar het LCD op vast zit, en kan daarop scharnieren.

(XXXXX= LCD)

[ Voor 5% gewijzigd door Brothar op 25-06-2003 23:33 ]

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Euhm je wilt dus een LCD onder het laadje van een cdromspeler hebben ? en in die cdromspeler maak je de baybus ?
Zo ja, dat kan niet :P Het motortje voor het laadje van de cdrom zit namelijk midden-vooraan-onderin. Deze verplaatsen is gewoon onmogelijk.

Misschien is het te doen als je onder de cdrom baybus nog een gemodde cdromspeler maakt met daarin het lcd. Dan met een hele hoop gekloot met horizontale asjes / tandwieltjes / motortjes kan het misschien , maar je bent wel veel ruimte kwijt. En ik twijfel of het haalbaar is om met de hand te maken.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar

Brothar

meester

Ik ga er van uit dat het een oude, defecte CD-rom is, waar het LCD in past.
Dan moet je het mechanisme ook kunnen laten zakken, en de frontplaat kunnen omkeren.

Ik besef nu dat de lade het LCD-kastje mooi moet afsluiten.
Dan heb je 2 van die ijzerdraadjes nodig om het te kunnen laten scharnieren, en ligt de LCD op het voorste stuk van de lade.

Ja, makkelijk is het niet, maar ik denk - nu ik dat idee kreeg van scharnieren om het ijzerdraad - dat het wél te doen is.
En het is inderdaad dan wel een fijn mechanisme.

[ Voor 35% gewijzigd door Brothar op 25-06-2003 23:41 ]

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 juni 2003 @ 23:32:
Het motortje voor het laadje van de cdrom zit namelijk midden-vooraan-onderin. Deze verplaatsen is gewoon onmogelijk.
Toch wel, ik heb mijn cd-rom openliggen, en aanstaan en het motortje kun je los halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar hoe komt het LCD naar buiten ?
En het volgende probleem : het scharnierpunt ziet ook buiten de kast zodra de LCD naar voren geklapt is ! Hoe doe je dat met het motortje ?

@Bantie hierboven : Ik dacht eerst dat je de cdrom lade ook nog wilde gebruiken voor een baybus, maar dat blijkt dus niet zo te zijn ?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 23:42:
@Bantie hierboven : Ik dacht eerst dat je de cdrom lade ook nog wilde gebruiken voor een baybus, maar dat blijkt dus niet zo te zijn ?
Nee dat klopt, alles moet eruit. Alleen de motortjes moeten het doen, precies zoals ze het doen als de CD-Rom nog intakt is.
Maar hoe krijg ik dat voor elkaar. Dat alles eruit is. Ik heb de beschikking over 2 cd-roms. ze doen het allebei nog. Bij de een kun je de motortjes wel los halen en bij de ander niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar

Brothar

meester

Ik heb al een variatie in gedachten, maar kan het hier niet goed uitleggen of schetsen. Ik ga 's kijken of ik dit voor een 4*40 LCD kan verzinnen. Toen ik eerder eraan dacht zo een case te maken/modden, wist ik niet hoe dat te doen, nu wel.
Ik had toen ingedachten de LCD zoals je die tegenwoordig in autoradios vindt. Die klappen ook naar binnen weg.

Ik zou geen goede CD-roms opofferen. Er zijn op HCC-dagen en beurzen wel defecte te krijgen, die mechanisch nog doen wat je nodig hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Brothar op 25-06-2003 23:47 ]

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is leuk, maar absoluut niet wat de topicstarter zocht. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.kenwood.nl/grafika/products/car/velike/kdc-7024a-x.JPG

Zoiets als dit, snappen jullie beetje welke kant ik op wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 16:10
Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 23:59:
[afbeelding]

Zoiets als dit, snappen jullie beetje welke kant ik op wil
Radiotje van foto kopen, knopjes modden :P

Ik denk dat het idd met wat slim geplaatste schanieren wel te doen is. Wel ff het knopje van je cd-rom speler wat verlengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar

Brothar

meester

Stel je een hoofdletter P voor. Waar het 'rondje' het stokje raakt, zit midden op het onderste deel van dat "rondje", zit dan het scharnierpunt, het 'stokje'=de LCD van opzij gezien.
In het midden van het 'rondje' zit dan een staafje wat een trek/duw -schuif-beweging uitvoert, waardoor de LCD naar binnen of naar buiten gaat.

Het moet zo zijn dat de LCD door die draai beweging helemaal 'binnenin' zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Brothar op 26-06-2003 00:09 ]

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thacow schreef op 26 June 2003 @ 00:03:
[...]

Radiotje van foto kopen, knopjes modden :P

Ik denk dat het idd met wat slim geplaatste schanieren wel te doen is. Wel ff het knopje van je cd-rom speler wat verlengen :)
Ik probeer het meestal zo goedkoop mogelijk te houden, en als ik dat radiotje koop, dan komt hij niet in mijn pc, maar ergens anders >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Is het niet mooier om je baybus onderuit je LCD te laten komen? Net zoals de radio zeg maar. Lijkt me een stuk mooier. Denk dat je vaker naar je LCD kijkt dan naar je baybus.

Canon Digital Ixus V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JMaar hoe krijg ik mijn CD-Rom nou zo leeg mogelijk, wat kan eruit en wat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crewlz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04-2024
Je zit met het probleem dat de la in het midden zit dus dat je niet een goed schanierpunt hebt voor je frontje. Zie pic hier boven. als je nu onderaan de la zou kunnen krijgen was het heel erg simpel. en zoizo moet je een stuk la afzagen want die is te lang. Je kan wel gebruik maken van 2 frontjes maar dan word het wel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RIVDSL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 12:45
Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 22:58:
Met 2 knopjes is dit erg simpel. Ze moeten dan 2 polig zijn en gewoon +5V en 0V naar de motor schakelen (en andersom voor het andere knopje) Eventueel nog met een 555 schakeling ertussen zodat je 'm niet in hoeft te houden.
Wat onzinnig om hier een NE555 voor te gaan gebruiken zeg. Je kan beter gewoon een condensator en een transisitor nemen, dat werkt goed genoeg.

p4 1,7 ghz, gigabyte 8IE, 768 MB DDR, Leadtek Geforce2 64mb AGP tv-out, Western Digital 80 gb 7200 rpm 2mb cache, HP CD-Writer+ 8290 4x/4x/24x, NEC ND-1300A, Creative Inspire 5300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat kan ik nou allemaal uit een CD-Rom halen, zodat hij zo leeg mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan je niet beter het voorfrontje van je cdrom driver ff veranderen. dus je maakt onderaan een appart soort laadje die je eronder uit kan trekken en wat naar beneden klapt als je er hem uit trekt en dan klapt hij dus open en dat is je lcd. en daar boven laat je baybus schuiven (open.dicht) of je doet het anders om dus laadje lcd boven en baybus laadje beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is wel mogelijk om zelf het mechanisme te maken, (1x drukken laatje open 2e x drukken laatje dicht). Je moet dan 2 microknopjes inbouwen die het laatje induwt, zodat je weet of het laatje open of dicht is.

Het is moeilijk om net zolang onderdelen uit je cdrom te slopen tot alleen het mechanisme nog werkt. Dit is mij iig niet gelukt. Je hebt zowiezo de hele printplaat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:14
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 12:18:
Maar wat kan ik nou allemaal uit een CD-Rom halen, zodat hij zo leeg mogelijk is
alles behalve de dingen die jij nodig hebt om de cd-rom eruit te laten komen, dus de rails en het motertje, dat motortje kun je wel op een eigen schakeling met 5V aansluiten, maar dat moet je gewoon ff proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kheb nu alleen de prinplaat en het motortje, en het motortje blijft maar draaien, het is het motortje die nodig is om de cd aan te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij kun je die er gewoon vanaf halen...

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha... Kijk eens op http://vouwfiets.vitsch.net/projects/coffeecupholder/
Ik heb een koffiebekerhouder van m'n cd-rom speler gemaakt. Gewoon de laser eruit gesloopt maar de besturingsprint erin laten zitten. De ejectbutton blijft gewoon werken. Enige nadeel is dat wanneer ik de pc aanzet en de lade stond nog open, dan gaat deze dicht (ookal zit er een volle bak koffie in) :(..
Maar goed, gewoon eens de laserunit eruit slopen en kijken wat hij doet, zo heb ik 't ook gedaan. Slopen slopen slopen tot je merkt dat het fout gaat, dan ben je tever gegaan... Succes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 juni 2003 @ 20:42:
Haha... Kijk eens op http://vouwfiets.vitsch.net/projects/coffeecupholder/
Ik heb een koffiebekerhouder van m'n cd-rom speler gemaakt. Gewoon de laser eruit gesloopt maar de besturingsprint erin laten zitten. De ejectbutton blijft gewoon werken. Enige nadeel is dat wanneer ik de pc aanzet en de lade stond nog open, dan gaat deze dicht (ookal zit er een volle bak koffie in) :(..
Maar goed, gewoon eens de laserunit eruit slopen en kijken wat hij doet, zo heb ik 't ook gedaan. Slopen slopen slopen tot je merkt dat het fout gaat, dan ben je tever gegaan... Succes..
edit
Ik heb net eens verder gelezen wat je bedoeling was.
Is het niet verstandiger om van blik materiaal een 5,25" behuizing te maken die je zo in je pc kan schuiven?! Dan moet je dus nog iets voor een motortje verzinnen, maar dat lijkt me nog altijd makkelijker dan een cd-rom speler ombouwen!!
Mischien is een HDD-slede (zo'n ding dat je je HDD uit je pc kan trekken) een goede basis om mee te beginnen. Mischien kun je het blijk van de cd-rom speler ook al heel goed gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-08 16:18

Bob Popcorn

Plop!

Ik denk dat je het beste zo'n autoradio kan kopen en die een beetje slopen enzo dan wordt het nog een leuk project ook :D

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 20:48:
[...]

edit
Ik heb net eens verder gelezen wat je bedoeling was.
Is het niet verstandiger om van blik materiaal een 5,25" behuizing te maken die je zo in je pc kan schuiven?! Dan moet je dus nog iets voor een motortje verzinnen, maar dat lijkt me nog altijd makkelijker dan een cd-rom speler ombouwen!!
Mischien is een HDD-slede (zo'n ding dat je je HDD uit je pc kan trekken) een goede basis om mee te beginnen. Mischien kun je het blijk van de cd-rom speler ook al heel goed gebruiken.
Ja dat kan ik ook doen, dus gewoon een behuizing van een CD-Rom speler pakken, alles eruit slopen, en dan...?
Hoe doe ik dat dan met het motortje, hoe laat je dat dingetje op tijd lopen. Ander blijf dat ding maar doordraaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maak eerst eens een groot model met lego oid.....dan kun je voorontwerpen en zelf de foutjes vinden

edit:

misschien helemaal uitvoeren in lego?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2003 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmz.. zou het dan niet helemaal 1337 zijn als je door middel van tiptoetsen die radio na doet.. of beters nog.. Touchscreen 8) nah.. ook ik zal een poging PROBEREN te ondernemen om uit te leggen wat ik bedoel..

misschien ken je die druk toestjes wel.. net als op rekenmachine.. zonder !! dat plastic dan wel.. is printplaat met soort druk gevoelige sensoren of weet ik wat.. maak dat op een of andere manier zodat je fijn je knopjes op een rij hebt.. hier over heen maak je een mooi front met schanier er in zodat deze mooi weg kan klappen.. De bedrading zou je met flatcable kunnen maken.. zie ook mooier uit.. of je moet het helemaal 1337 doen en een serial display pakken :) en een dmv een microcontroller een serial fanbusmaken zodat je maar een paar draden nodig hebt voor de aansturing van de fanbus..

en dan achter dahg paneel zo`n uber 1337 2 (4) * 20 LCD van crystal fontz.. _/-\0_

Is maar een idee..

Ik zal kijken of ik een tekening in me kaar kan vlammen als jullie dah willen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier even een pic van mijn cd-rom speler, en het motortje waar het allemaal om gaat. wat kan ik er allemaal af slopen. Als ik hem zo aanzet met de motortjes aangesloten begint hij te fikken

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/b.reede/Pict0165.JPG

Groter

http://home.hccnet.nl/b.reede/Pict0165.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theelepel88
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-08-2024
ten eerste het lijkt me heel mooi als het lukt.
ten tweede het lijkt mij zeer moeilijk tot onmogelijk dit perfect te maken

just my 2 cent's

lees de draad voordat je blaat

Pagina: 1